^th0mas^ Skrevet Oktober 16, 2009 Skrevet Oktober 16, 2009 Fikk akkurat vite at lambdasonden på min E36 318i 94-mod var defekt. Bare for å ha alt på stell, har disse bilene kun én sonde? Dersom Biltema selger disse, er det brukbar kvalitet, eller er det verdt å betale opp i mot 2000,- for en ny?
j0lle Skrevet Oktober 16, 2009 Skrevet Oktober 16, 2009 Biltema sin fungerte fin fint på min tidliggere E36. Må loddes / festes med kabelsko, da den ikke har orginalt kontaktpunkt som BMW bruker. Fikset på 5 min..
^th0mas^ Skrevet Oktober 16, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2009 Så da er vel tilleggsustyr for lodding et must?
j0lle Skrevet Oktober 16, 2009 Skrevet Oktober 16, 2009 Funker sikker med kabelsko med lim også.. Se her: http://194.19.67.96/nyepdf/30000214.pdf
^th0mas^ Skrevet Oktober 16, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2009 Har hørt fra enkelte at sonden ofte sitter jævlig fast. Noen som har hatt problemer med dette?
Superbeetle Skrevet Oktober 16, 2009 Skrevet Oktober 16, 2009 Den sitter godt fast, men har aldri opplevd å ikke få de av. Du trenger en 22mm fastnøkkel.
StianA Skrevet Oktober 16, 2009 Skrevet Oktober 16, 2009 Den sitter godt fast, men har aldri opplevd å ikke få de av. Du trenger en 22mm fastnøkkel. du kan jo også kjøpe sånn spesial nøkkel på biltema som er beregna til lambaen da koster 70 kr
Mons1 Skrevet Oktober 16, 2009 Skrevet Oktober 16, 2009 Litt sitter de, men ikke så mye at det er et problem. Jeg har løsnet Lambda med en helt vanlig rørtang. Man må bare huske å presse riktig vei. Da jeg skiftet den første Lambda, så kjøpte jeg en langkopp og brukte en vinkelkutter for å lage et spor til ledningen. Kuttet lengden på koppen etter å ha målt hvor land den må være og borret hull for å sette en pinne igjennom. Fungerte helt topp. Men i ettertid har jeg funnet ut at det faktisk var enklere med en liten rørtang. Gammel-lambda er uansett ikke noe å ta vare på! RS Har hørt fra enkelte at sonden ofte sitter jævlig fast. Noen som har hatt problemer med dette?
^th0mas^ Skrevet Oktober 16, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2009 Hva er egentlig galt med verkstedene? Jeg snakket akkurat med Trondsen Bil i Tromsø om bytte av lambdasonden hos dem. Jeg har akkurat betalt de 2500,- for å ta diagnose på bilen, og de vil ha ytterligere samme sum for bytting av lambdasonden, da vedkommende jeg snakket med mente dette var minst en 2 timers jobb. Hvordan kan det da ha seg at gutta her på forumet sier de har brukt 5 minutter på dette? Herre min hatt.
S.Arnesen Skrevet Oktober 16, 2009 Skrevet Oktober 16, 2009 Hva er egentlig galt med verkstedene? Jeg snakket akkurat med Trondsen Bil i Tromsø om bytte av lambdasonden hos dem. Jeg har akkurat betalt de 2500,- for å ta diagnose på bilen, og de vil ha ytterligere samme sum for bytting av lambdasonden, da vedkommende jeg snakket med mente dette var minst en 2 timers jobb.Hvordan kan det da ha seg at gutta her på forumet sier de har brukt 5 minutter på dette? Herre min hatt. Ingen som har sagt at det tar 5min å bytte, det tar 5min å lodde om ledningene. 2500kr for en diagnose
^th0mas^ Skrevet Oktober 16, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2009 Jepp. Prisen de ga meg over telefon var uten moms, så fikk jeg et ytterligere sjokk når jeg i dag skulle betale. 2500,- for å finne ut hvorfor bilen går ujevnt på tomgang. 2500,- for ny sonde og 2500, for jobben. Man må altså forvente rundt 7500,- sammenlagt dersom man ønsker diagnose, samt skifte lambda hos slike verksteder. Helt sykt... Edit: Hvor lang tid tar det å bytte lambda da?
Mons1 Skrevet Oktober 16, 2009 Skrevet Oktober 16, 2009 Det tar 15min maks! Men selve sonden koster jo over 2000kr orginalt! RS Hva er egentlig galt med verkstedene? Jeg snakket akkurat med Trondsen Bil i Tromsø om bytte av lambdasonden hos dem. Jeg har akkurat betalt de 2500,- for å ta diagnose på bilen, og de vil ha ytterligere samme sum for bytting av lambdasonden, da vedkommende jeg snakket med mente dette var minst en 2 timers jobb.Hvordan kan det da ha seg at gutta her på forumet sier de har brukt 5 minutter på dette? Herre min hatt.
^th0mas^ Skrevet Oktober 16, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2009 Lurer på hvilket grunnlag de har for å si at det tar flere timer å gjøre jobben.
Mons1 Skrevet Oktober 16, 2009 Skrevet Oktober 16, 2009 Dette er rene sludderet! Mener de at de skal ha seg betalt for å kjøre motoren varm, for det må til for å feilsøke på Lambda. Det er når den er varm at motoren begynner å f.eks å pendle på tomgang. En defekt Lambda kommer opp på diagnosen umiddelbar i 90% av tilfellene og det tar ikke 2timer å koble til en diagnose-tester. RS Jepp. Prisen de ga meg over telefon var uten moms, så fikk jeg et ytterligere sjokk når jeg i dag skulle betale. 2500,- for å finne ut hvorfor bilen går ujevnt på tomgang. 2500,- for ny sonde og 2500, for jobben. Man må altså forvente rundt 7500,- sammenlagt dersom man ønsker diagnose, samt skifte lambda hos slike verksteder. Helt sykt...Edit: Hvor lang tid tar det å bytte lambda da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå