PerGunnar Skrevet Oktober 16, 2009 Skrevet Oktober 16, 2009 Hei! Jeg har en 03 e39 turing med 235/40/18 fremme og 265/35/18 bak. I vognkortet står orginal dim 225/45/17 og alt dim 235/45/17. Jeg ble stoppet av en litt ivrig mann i blått her for noen dagen siden og han var veldi intressert i bakdekka mine og mente at de ikke var lovlige. Påstod at han faktisk med loven i hånd kunne klippe skilta mine på stedet...noe jeg synst hørtest litt vell i overkant ut.. Noen av dere som vet hvordan dette regelverket egentlig er?? Jeg har forstått det sånn at rulleomkretsen kan forandres med +- 5% kom frem til at forskjellem mellom 225/45/17 og 265/35/18 er i underkant av 3% Dekka stikker heller ikke utom hjulbuene. Bilen er heller ikke senka bortsett fra org mtec...
lloydsb Skrevet Oktober 16, 2009 Skrevet Oktober 16, 2009 er egentlig +-5 men vet ikke helt om det er forandret!?.. de blå jegerne vet ikke om noe sånt hvertfall og de står på sitt! kan jo gå å få det godkjent. skal være mulig hvis du har tuv på felgene eller kan skaffe.(prater med leverandør) litt i tvil akkuratt det med klipping på skilt på stedet, men er nok noen her inni som vet hva de snakker om
E.H.D Skrevet Oktober 16, 2009 Skrevet Oktober 16, 2009 Så hva ble din "påtale", fikk du mangellapp? Går utfra at han ikke klippet skiltene. Og forskjellen er bare 1,31% på de to dekkdimensjonene. http://www.1010tires.com/TireSizeCalcul ... ion=submit
hillmar Skrevet Oktober 16, 2009 Skrevet Oktober 16, 2009 Det store problemet her er vel at du har forskjellig dim. forann og bak... Det må du ha papirer på at er godkjent også må du få det inn i vognkortet. Jeg vet ikke om du må ha papirer spesifikt på dine felger, eller om det holder med papirer på at det er godkjent fra bmw, men det kan sikkert noen andre gi deg svar på.
Lenny Skrevet Oktober 16, 2009 Skrevet Oktober 16, 2009 Ikke meningen og stjele topicen din PerGunnar. Men det her lurer jeg litt på også. For på e36 M3 er det vel forskjellig dim fram og bak om jeg ikke tar helt feil. Men ikke på de "vanlige" e36'a. Aner ikke om dette er tilfelle på e39 M5 og de andre e39'a. Men det burde vel ikke være noe problem og få det godkjent da?
PerGunnar Skrevet Oktober 16, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2009 Så hva ble din "påtale", fikk du mangellapp? Går utfra at han ikke klippet skiltene. Kom faktisk unna uten mangellapp! Utrolig hva som går om man bare spiller dum nok!
Mons1 Skrevet Oktober 16, 2009 Skrevet Oktober 16, 2009 Du må få dekkene dine inn i vognkortet samt Tuv-papirer på felgene. Det er BMW som godkjenner dekkene/felg og ikke Statens vegvesen. Jeg har som alternativ dim(vognkort) til min 2002mod 320dA Touring; Framme: 225/45-17 Bak: 255/40-17 Kjører nå framme 235/45-17 og 265/40-17 bak. Disse gir nøyaktig samme rulleomkrets som org-dim: 205/55-16 Har 8tomms bak og 7,5tomms fram (Org BMW M-tech). RS Hei!Jeg har en 03 e39 turing med 235/40/18 fremme og 265/35/18 bak. I vognkortet står orginal dim 225/45/17 og alt dim 235/45/17. ...
PerGunnar Skrevet Oktober 16, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2009 Det er BMW som godkjenner dekkene/felg og ikke Statens vegvesen. Så da kan jeg bare stikke innom bmw å få de til å se på dekka og felgene da?? Har ikkje tuv papirene på felgene, må vel spore opp disse først?
spruddel Skrevet Oktober 16, 2009 Skrevet Oktober 16, 2009 Er det ikke lov med forskjellig dimensjon foran og bak uten å få dette godkjent? Men kan BMW endre det, så det er lov? :s Vet noen hva det koster isåfall da?
S.Arnesen Skrevet Oktober 16, 2009 Skrevet Oktober 16, 2009 Det er BMW som godkjenner dekkene/felg og ikke Statens vegvesen. Så da kan jeg bare stikke innom bmw å få de til å se på dekka og felgene da?? Har ikkje tuv papirene på felgene, må vel spore opp disse først? Nei, det er ikke bmw som godkjenner det. Det er Statens vegvesen som godkjenner dette. Bmw kan gi deg typegodkjenning på diverse felg kombinasjoner, men de kan ikke godkjenne bilen din for deg... Prøv å få tak i tüv papirene der felgene er kjøpt, så er det bare å dra på bt å få det godkjent...
Mons1 Skrevet Oktober 16, 2009 Skrevet Oktober 16, 2009 Dette er sludder som St.V prøver seg på. Det er kun en som vet hva som er sikkert på en bil og det er bilprodusenten med unntak av rammeverk i loven. Loven sier at rulleomkretsen ikke skal overstige +-5%, dekkene skal ikke stikke utenfor skjermen og dekkene skal ikke komme borti noe av karosseriet. Det er også noe regler om endring av sporvidde. Når det gjelder innpress, dim og felgtyper, så er det bilprodusenten som godkjenner. Men fravik fra org dim skal nå stå i vognkortet. RS Det er BMW som godkjenner dekkene/felg og ikke Statens vegvesen. Så da kan jeg bare stikke innom bmw å få de til å se på dekka og felgene da?? Har ikkje tuv papirene på felgene, må vel spore opp disse først? Nei, det er ikke bmw som godkjenner det. Det er Statens vegvesen som godkjenner dette. Bmw kan gi deg typegodkjenning på diverse felg kombinasjoner, men de kan ikke godkjenne bilen din for deg... Prøv å få tak i tüv papirene der felgene er kjøpt, så er det bare å dra på bt å få det godkjent...
S.Arnesen Skrevet Oktober 16, 2009 Skrevet Oktober 16, 2009 Dette er sludder som St.V prøver seg på.Det er kun en som vet hva som er sikkert på en bil og det er bilprodusenten med unntak av rammeverk i loven. Loven sier at rulleomkretsen ikke skal overstige +-5%, dekkene skal ikke stikke utenfor skjermen og dekkene skal ikke komme borti noe av karosseriet. Det er også noe regler om endring av sporvidde. Når det gjelder innpress, dim og felgtyper, så er det bilprodusenten som godkjenner. Men fravik fra org dim skal nå stå i vognkortet. Er du helt ute å kjører eller? hehe Det er ikke bilprodusenten som gjør slike undersøkelser for diverse felger, det er det tüv som gjør. Det er derfor felger har tüv papirer. Det det er snakk om her er hvem som godkjenner felgene, og det er det kun bt som gjør. Man kan ikke dra til bmw for å få felgene skrevet inn i vognkortet...
Mons1 Skrevet Oktober 16, 2009 Skrevet Oktober 16, 2009 Men det har du jo helt rett i, men jeg snakker om dim på dekk, men BMW bestemmer innpress i forhold til sporvidde. Ble litt feil formulert sist, men det er riktig at TUV godkjenner felger, fjærer og andre modifiseringsdeler, men det er ikke TUV som godkjenner dekk. Dere skjønner at ved visse dim på dekk, så kreves det felger med riktig innpress for at ikke dekkene stikker utenfor skjermen, men samtidig er det maks begrensning på endring av sporvidde. Og tar jeg ikke feil så godkjenner TUV på vegne av bilprodusenten. Tror du org.dim er bestemt av TUV? RS Dette er sludder som St.V prøver seg på.Det er kun en som vet hva som er sikkert på en bil og det er bilprodusenten med unntak av rammeverk i loven. Loven sier at rulleomkretsen ikke skal overstige +-5%, dekkene skal ikke stikke utenfor skjermen og dekkene skal ikke komme borti noe av karosseriet. Det er også noe regler om endring av sporvidde. Når det gjelder innpress, dim og felgtyper, så er det bilprodusenten som godkjenner. Men fravik fra org dim skal nå stå i vognkortet. Er du helt ute å kjører eller? hehe Det er ikke bilprodusenten som gjør slike undersøkelser for diverse felger, det er det tüv som gjør. Det er derfor felger har tüv papirer. Det det er snakk om her er hvem som godkjenner felgene, og det er det kun bt som gjør. Man kan ikke dra til bmw for å få felgene skrevet inn i vognkortet...
S.Arnesen Skrevet Oktober 16, 2009 Skrevet Oktober 16, 2009 MOg tar jeg ikke feil så godkjenner TUV på vegne av bilprodusenten. Tror du org.dim er bestemt av TUV? Tror nok ikke tüv har noe å gjøre med de orginale felgene til f.eks bmw. Tüv står jo for testing av uorginale merker, ikke orginale standar deler. Om felgene kommer med tüv papirer så står det også hvilken dekk dimmensjoner de har testet med og godkjent i bruk sammen med den felg bredden. Såklart er det bmw som bestemmer org dekk dim osv. Og om vi hadde kjørt rundt med orginal dimm så hadde det jo vært greit, da hadde vi ikke trengt Tüv godkjente felger og slikt...
hillmar Skrevet Oktober 16, 2009 Skrevet Oktober 16, 2009 Når man snakker om å godkjenne dekk/felger så snakker vel de fleste om å dra til BT og vise bilen/papirer og få skrevet det inn i vognkortet. Papirene man har med kan være fra bilprodusenten, TUV eller annen "godkjenningssted" som BT godtar...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå