Melkvik Skrevet Oktober 17, 2009 Skrevet Oktober 17, 2009 hvilken sperre diff er å anbefale til e30? Ser masse folk som averterer med den og den utvekslinga osv, men hva er best, og mest holdbart? F.eks en diff fra ix, er det noe å foretrekke? Er det manger % sperre på den? Og når man snakker om antall% en diff sperrer da er det vel 25% opptimalt, og 75% minst? Eller er det omvendt? Ønsker masse info om dette, håper noen kloke hoder kan skrive noen ord:-)
Yngvejos Skrevet Oktober 17, 2009 Skrevet Oktober 17, 2009 hvilken sperre diff er å anbefale til e30? Ser masse folk som averterer med den og den utvekslinga osv, men hva er best, og mest holdbart?F.eks en diff fra ix, er det noe å foretrekke? Er det manger % sperre på den? Og når man snakker om antall% en diff sperrer da er det vel 25% opptimalt, og 75% minst? Eller er det omvendt? Ønsker masse info om dette, håper noen kloke hoder kan skrive noen ord:-) Utvekslingen bestemmer om det er høy toppfart eller bra akselerasjon. En 3,25 diff gir høy toppfart og lav akselerasjon. En 4,10 diff gir god akselerasjon og lavere toppfart. Utvekslingene har ikke noe å si på holdbarheten. Velg den du føler for. Standard på en 325 bruker å være 3,64 og 3,74. IX diffen er en viskosediff. Dvs at det er en "vifte" på hver utgående aksel som ligger i en lukket enhet med tykk olje inni. Hvis hjulene oppnår forskjellig hastighet, vil det viftebladet som går raskere enn det andre lage turbulens i olja og dermed dra med seg det andre hjulet. Mer hjulspinn = høyere sperrevirkning. Denne typen diff er veldig fin til vinterkjøring, siden den sperrer mer enn en vanlig lamelldiff, men den blir noe uforutsigbar ved sladding på tørr asfalt. Lamelldiffen har clutchlameller på de utgående akslingene som ligger med forspenn slik at det er konstant sperrevirkning. Dermed vil den gjøre at det skal mer til for å få hjulspinn. Feks spinning på innerhjulet ut av kryss. Den sperrer konstant 25% og er veldig fin å kjøre med. Den fungerer greit til vinterbruk også. 25% holder for de fleste, men 40% er ikke å forakte. Du kan shimse opp 25% diffen til 40%. 75% kan bli litt mye til veikjøring. Hvis du spinner veldig mye med viskosediffen, har oljen en tendens til å koke. Når den har kokt, blir sperreenheten ødelagt. Lamelldiffen sliter litt på lamellene hver gang du spinner, men den kan overhales med nye lameller.
Melkvik Skrevet Oktober 18, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 18, 2009 tusen takk yngve, akkurat en sånn forklaring jeg ønsket:-)
Eksos Skrevet Oktober 18, 2009 Skrevet Oktober 18, 2009 Siden du snakker om SPERREdiff er det faktisk 100% låst diff du snakker om, bare slik du veit det.. En sperrediff har samme fart på akslingene uansett hva, og er helt forferdelig å kjøre med med mindre du har planer om å ligge sidelengs konstant.. En diffBREMS er det tydeligvis du søker, da snakker man om 25%, 40% osv..
Stian Børresen Skrevet Oktober 18, 2009 Skrevet Oktober 18, 2009 Er det mulig å bytte den olja i disse IX diffene for å få tilbake bremseffekten?
Melkvik Skrevet Oktober 18, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 18, 2009 Siden du snakker om SPERREdiff er det faktisk 100% låst diff du snakker om, bare slik du veit det.. En sperrediff har samme fart på akslingene uansett hva, og er helt forferdelig å kjøre med med mindre du har planer om å ligge sidelengs konstant.. En diffBREMS er det tydeligvis du søker, da snakker man om 25%, 40% osv.. Flisespikkeri.....
pål Skrevet Oktober 18, 2009 Skrevet Oktober 18, 2009 Nei det er stor forskjell på brems og sperre. Så det er ikke flisespikkeri.
Fliid Skrevet Oktober 18, 2009 Skrevet Oktober 18, 2009 Eksos, ordbruk retting, bidrar til mer korrekt ordbruk iblandt oss engasjerte. Fortsett slik ; ) ikke alle setter pris på det, men det går over.
Røren Skrevet Oktober 18, 2009 Skrevet Oktober 18, 2009 Nei det er stor forskjell på brems og sperre. Så det er ikke flisespikkeri. Rikti:) Sperre er slik du finner på traktorer, låser diffen og blir 100%låst.. Viss en bil har sveisadiff. er det de samme som sperre..
HenrikE30+ Skrevet Oktober 18, 2009 Skrevet Oktober 18, 2009 Jeg har en lamelldiff med 3.64 utv. og som er shimset opp til 40%. Denne er tilsalgs:)
Melkvik Skrevet Oktober 18, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 18, 2009 Eksos, ordbruk retting, bidrar til mer korrekt ordbruk iblandt oss engasjerte. Fortsett slik ; ) ikke alle setter pris på det, men det går over. Helt ok det, vet att det heter diffbrems jeg og, men skrev bare sperrediff da jeg kom på å spørre om dette. Tror faktisk folk skjønte hva jeg ville fram til selv om je g skrev feil. Ingen er perfekte, men for all del, jeg skal prøve å skrive rett neste gang, så slipper jeg den pirkinga...
NiklasJa Skrevet Oktober 18, 2009 Skrevet Oktober 18, 2009 Ikke glem torsen diffen nå Får kjöpt en til E30 for ca 6500kr. Denne er mekanisk og har 0-95% sperrevirkning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå