Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan svare som "kunde" av regnskapsføringstjenester;

Det avhenger i stor grad hvor mye bilag du har, og hvor stor orden du selv har i dine papirer. Noen regnskapsfører utfører også tjenester som fakturering etc.

Du bør iallefall budsjettere med 10k for første års drift. Husk du får ikke avskrevet mva før du har omsatt for 50k..

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg lurer igrunn på et par ting, har søkt en del rundt på nettet osv, men finner lite..

Jeg sitteri tankene om og bli sveiser, da gjerne offshore.

Hva slags sikkerhetskurser, sertifikater osv, må jeg ha før jeg kan gå offshore?

Hvordan er egentlig lønnen?

Takk for svar, får bare håpe at noen faktisk jobber som sveiser offshore her inne nå da.. :D

Skrevet

Jeg jobber som psykiatrisk sykepleier. Begynnerlønnen er ikke all verden, ca 320000 kr i året. Har nå jobbet seks år som det og har steget i gradene gradvis. Er nå mellomleder i psykisk helse og har en årslønn på totalt ca 800000 kr. Det innebærer litt overtid. Synes sykepleieryrket er en flott jobb, masse utfordringer, man møter mange ulike mennesker og man har mange muligheter med tanke på videreutdanning.

Skrevet
Kjører langtransport og har en 32000 på konto.. Ca 48 brutto.. Det er da inkludert kostpenger.. Gode penger men kun fri lørdag igrunn.. Ikke familie liv.. Har nå kjøpt ut bilen og skal ordne meg kjøring selv.. Kommer til å gå ned i lønn men skal drive et allsidig firma så kan like gjerne ende med og kjøre 1 uke og skru i 3.. Skal drive med verksted å.. Å i tilegg har jeg tilbud om å kunne sette inn 2 12meters skap biler på noe kjøring.. Men var det og skaffe gode sjåfører som ikke skader bilene og vil opp å kjøre hal 5 om natta å være ferdi på jobb klokken 12 om dagen..

Å finne noen som kan det å ta vare på bilene er vanskelig i dag. De fleste gir totalt faen så fremt det ikke er deres egne kjøretøy. Vi hadde en ansatt i vært firma som hadde påført totalt 9 skader på en spell ny MB Actros (+ to parkere priv. biler).. Han ble også sagt opp igjen etter en mnd, men kostnadene er der allerede.. Og det er dyrt...............!!

Lastebilyke er en fin ting og er absolutt mer lønnsomt enn budbil. Man kan bli tidlig ferdig eller sent ferdig.. Alt ettersom arbeidsvilje og hva slags kjøring man har. Står man opp 4 om natta så er man jo hjemme igjen 12-14.. Men det varierer..

Skrevet

Steffen: Du må gjerne bli sveiser- vanlig grunnlønn landbasert er de første årene 170-200kr/t, alt etter hvilke sertifikater du har osv. Et sertifikat koster 10-12000kr++

For å komme deg offshore, må du ha offshorekurs osv, og det koster vel en 20-25000. I tillegg til varmarbeid 4-5000.. osv. Jeg tviler også på at du klarer å komme deg ut uten fagbrev, da det å jobbe offshore er etterspurt. De fleste jobbene som innebærer sveising, blir som regel satt ut til eksterne firmaer også, da det er svært lite slikt arbeid som skjer på plattformer lengre. (Det beste vedlikeholdsarbeid osv blir gjort mens plattformene ligger inne på land til klassing osv) I tilfelle ville jeg kanskje heller blitt industrimekaniker. Da er det også muligheter for å få erfaring med sveising hvis du får lærlingplass hos firma som driver med dette. Jeg tror heller ikke at du kan regne med å få reise ut før du har minst 3-4-5år++ ansinitet med gode referanser og alle kursene i orden. Noen klarer det gjerne på mindre tid, og med mindre kvalifikasjoner- men dette er vel heller meget skjeldent.

Clerion: For å få 20 000utbetalt, (netto- hvis du ikke har gjeld osv som gir skattefradrag) skal du enten ha 200kr/t++ eller jobbe mye..

Taxikjøring er digg, men jeg tror det er de færreste som kjører for andre som tjener noe mer enn 160kr/t. Som Astri sier, er det MYE venting. Nattestid i helgene kan du kanskje komme opp mot 250kr/t hvis du står på. Dårlig betalt med andre ord.

Budbilsjåfører og trailersjåfører sliter om dagen. Snakket med noen av de på treningsstudioet som kjører. Tror han ene snakket om at han lå på 1000-1200kr dagen etter 8timer.. Da hadde han mye lasting og lossing. De som kjørte lengre, tjente visstnok enda dårligere..

Vil du bli sjåfør, og kan noe rettet mot en spesiell industri- erfaring fra mekanisk industri feks, eller hydraulikksystemer.. Andre ting, ville jeg rådet deg til å tatt kontakt med diverse firma i området hvor du bor (evt flytte?) så kanskje de er villige til å betale deg en lønn tilsvarende fagansatte- for å kjøre bil, mot at du er selvstendig og kan ta slike småjobber når du ellers skulle gått ledig. Jeg vet at hvor jeg jobbet, var det store kostnader før jeg begynte forbundet med transport osv. Feks: Lagermannen er opptatt/møte når bilen kommer for å hente deler. Han fakturerer gjerne 800kr/t, og blir stående å vente til lagermannen har tid. Dersom du er ansatt 50% som sjåfør, og 50% i verkstedet eller noe, så vil en slik stilling svare seg for firmaet på sikt. Hvis du kjenner noen med litt økonomisk innsikt, som kan sette opp noen kalkyler, for å vise til hvor kostnadsbesparende en slik stilling du vil ha- egentlig er, så tror jeg du blir sjåfør fort.

Si kostprisen din er 400kr/t innregnet alt, og koster 200kr t ekstra for timene du sitter i bilen. Dvs 20timer i uken når du jobber i verkstedet, koster du like mye som de andre ansatte. De andre timene, koster du 600kr/t, men sparer dødtiden trailersjåførene osv har (de fakturerer på tid, og siden du da alltid kommer innimellom når lager&logistikkansvarlige har tid, så har de aldri ekstra utgifter på dødtiden) Dvs at de 22timene firmaet i snitt leier inn ekstern transport, kun er 20timer effektive. Da blir regnestykket slik: 850kr (fakturapris pr time for trailer) gange 22t =18700

Du gjør samme jobben på 20timer, for 600kr t =12000kr dvs at du er 50%mer effektiv enn ekstern transport. Forutsatt at produktene deres går inni en bil du har sertifikat for å kjøre, og at de helst har en bil tilgjengelig allerede. I tillegg til tiden lagermannen pleier å bruke til lasting og lossing. Dette gjelder selvsagt både henting og bringing.. Det var slik jobben min begynte.. Så gjelder det bare å stå på og jobbe hardt, så kommer mulighetene etter hvert. Jeg steg fra 150kr t, til 183kr t på 2år. Jeg tjente mer enn de med fagbrev. Når jeg sluttet fikk jeg tilbud å erstatte en som skulle slutte- for 210kr/t.. Da hadde jeg passert 20 000kr netto uten overtid, for å kjøre 50% av tiden.. ;)

Skrevet
Takk for svar Hawkon88, vipper mellom industrimekaniker og Sveiser for øyeblikket, ja.

Hjalp en del den informasjonen! :)

som industrimekaniker vil du også være mer fleksibel. Men prøv å finn deg et firma som driver med mye rart- så får du erfaring fra mye rart også.. De fleste lærlingene jeg jobbet med, var med på å bygge varmevekslere, rørsystem (sinnsyke presissjonskrav) jobbet både i verkstedet, og på oppdrag, helst der jeg jobbet med dem- på vedlikehold av plattformer som låg inne til vedlikehold og klassing. 2 av de holdt på å avslutte læringetiden og begynte å få peiling på hva dem drev med(og meg)- fikk også prøve oss som formenn på enkelte jobber. Sykt lærerikt og gøy.

Så er ikke noe problem å bli sveiser hvis du tar fagbrev som industrimekaniker, og du stiller mye sterkere med tanke på hvilken kompetanse du står igjen med etter endt læretid.

Skrevet
Sant det^^

Visste man måtte føre regnskap, staten skal jo ha sitt (=

Men var det med regnskapsføreren jeg tenkte på.

Hva koster dette sveinis? Du som driver med det mener jeg (=

Hei! Beklager seint svar...

Vi tar 540kr/timen + mva, og for et enkeltpersonforetak så vil det vel koste mellom 10 000 og 15 000 i året. Men som nevnt over her, det avhenger veldig av hvor flink du er til å holde orden i papirene dine selv. Noen av mine kunder dumper en plastpose med masse papir hulter til bulter inn på kontoret mitt. Da må jeg kanskje bruke 4-5 timer på å få orden i dette, og det koster jo penger. I tillegg mangler det ofte en del bilag som jeg må forsøke å spore opp, da renner timene fort... Andre kunder kommer med en perm hvor alt er sortert og hvor alle bilag er lagt ved, da tar det meg kanskje tre timer å gjøre unna regnskapet for en termin (to mnd.) for en liten bedrift. Har du ingen ansatte, letter dette arbeidet betraktelig. Ellers må du som sagt passere 50 000 i omsetning for å bli mva-registrert, og har du under 1 mill i omsetning pr. år kan du søke om årstermin for mva (i stedet for 2-mnd terminer).

Noen vil nok hevde at man sparer penger på å gjøre regnskapsjobben selv, men da må man tenke på hvor mange timer man bruker på det selv, kontra en som har effektive datasystemer og kunnskapen som trengs for å gjøre dette effektivt.

Skrevet

Syns ikke det var værst jeg egentlig, sett i forhold til det helvete du kan få om du skulle glemme noe (=

Høres greit ut med termin-mva egentlig istede for en stor "smell" i året =p Eller, gleden av det etterhvert er vel kanskje større^^

Skrevet

Det skal også sies at det finnes både fakturaprogram og regnskapsprogram osv- som gjør mer eller mindre nesten all jobben for deg. Du trenger kun å putte inn enkelte tall- og da har du kun bokettersyn å ta stilling til. Dette med å poste bilag osv, er svært enkelt. Du får nok ikke noen smell fra myndighetene såfremt de ikke ser at du har prøvd å snike unna noe. Hvis du klarer å styre deg, trenger ikke momsen å betales inn før langt uti mai året etter de er oppspart. Dvs at du har gode renteinntekter- og mer arbeidskapital tilgjengelig når du hele tiden har momspenger for minst 4mnd drift tilbake.. I tillegg til skatt. Er du redd for regnskap clerion, ville jeg slått fra meg tanken om å drive for meg selv. Regnskap er temmelig enkelt, når du kan det- egentlig. Kjøp deg en lærebok i feks bedriftsøkonomi, og spør noen du kjenner om ting du ikke kan så godt- og hvilke ting du bør legge ekstra vekt på for å kunne- og hvilke ting du kan utelukke. Det er stort sett teori du burde kunne, eller ha i bakhodet som selvstendig næringsdrivende- hvertfall for å ha en god forståelse av hva du driver med- og hvorfor. Samt ulike måter å kalulere priser på, og hvordan en anser kostnader og inntekter i forhold til feks balansen i regnskapet. Såpass grunnleggende kunnskap mener jeg at du burde ha.

Ellers bør du være klar over hvilke (dårlige) ordninger du får med tanke på sykepenger osv, som enmannsforetak. Skulle jeg startet for meg selv, hadde jeg sannsynligvis startet et NUF. Så beholder du de samme godene du har i dag.

Så gjelder det da, er du strukturert nok til å virkelig gjennomføre ideen? Har du nok penger til å leve på de første mnd hvis ting ikke går så bra som ønsket, og er du i tilfelle villig til å risikere disse pengene? De fleste firma går konkurs innen 1år fra oppstart,- mye pga sviktende ordretilgang osv som følge av at produktet deres ikke er godt nok. Her gjelder det jo ha gjort gode nok markedsundersøkelser på forhånd. Skal du kjøre budbil- bør du jo ha en viss forståelse av hvordan avskrivninger fungerer, hva som er direkte kostnader- indirekte osv.. Det er jo her basiskunnskapen om økonomi kommer inn Jeg er også skeptisk til at du i det hele tatt får leasingavtaler osv som er rimelige nok- dersom du ikke har en fornuftig priskalkyle og markedsundersøkelser å bygge opp viljen til banken om å satse på deg. De som driver med leasing osv i dag- er SVÆRT skeptisk til hva de satser pengene sine på, da det omtrent ikke er noen av de som driver med leasing som er i nærheten av å nå budsjettene sine for i år..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...