Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å ikke ha ABS fungerer veldig fint det, spesielt på godt føre, har selv god erfaring med dette og ingen store problemer med å bremse helt på slipp-grensen. På biler med ABS har jeg mange ganger lagt så nært denne grensen at jeg har låst et hjul litt uten respons fra ABS.

Likevel vil jeg si at det på vanlig vei uten tvil er en fordel med ABS, og da særlig med bremsekraftfordeling. Bare det at du kan hamre pedalen så hardt i bunn at du virkelig utnytter bakbremsene er en god hjelp (men en handling som for meg har tattt tid å bli vant til). Også på glatt føre er det en stor hjelp siden det hjelper med å finne det feste som er, og særlig med fordeling av bremsekraften som gjør at man kan utnytte fullt at man bare har feste på ett hjul.

Jeg hadde ihvertfall trengt fire bremsepedaler og like mange føtter for å klare samme jobben.

Forøvrig er det påvist i tester at man kan stoppe fortere uten ABS på tørr asfalt pga. friksjonen da er så høy, men ABS er overlegent på glattere underlag.

Tilbake til trådens egentlige tema så er nok dette en bil som Lexus først og fremst bygger for å vise verden hva de kan, og som virkelig skal være eksklusiv, og akkurat som med Veyron så hører nok en stor del av utviklingskostnadene hjemme i konsernets markedsføringsbudsjett.

Grunnen til at bilen har vært nesten ferdig i så mange år er ganske enkelt Nissan GT-R. - Lexus måtte plutselig da finpusse sin bil enda mer, og jeg vil bli svært overrasket hvis dette ikke er en bil som virkelig hevder seg på ringen og andre steder. Husk og at Lexus har et mye sterkere merkenavn de fleste andre steder enn Europa og det er mange som er interessert i å sikre seg fremtidige samleobjekt som dette.

Hva man får ved å kjøpe en del biler som koster 1-2 mill. ++ er en totalpakke og en opplevelse som nok er verdt det hvis man tjener ti ganger dette beløpet i året, og jeg kan se poenget hvis man virkelig har penger til det.

Selvfølgelig skal man ha evne til å oppleve dette, for en slik bil skal ikke være enkel morro med mest mulig "bang for the bucks", men en sofistikert nytelse!

Hadde jeg hatt f. eks. en Ferrari og det førte til at rånere så ned på meg hadde det forsåviodt bare vært en ekstra pluss ved bilen!

• Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

ingenting er vel flauere enn å ha en ferrari på bane, mens forbi deg kommer en giftgrønn opel olympia 59' med cosworth motor som er snekra sammen av en lokal råner;) bil til 100-150 laken.

Dette skjedde på gatebil tidligere i år forøvrig.

Jeg ser ikke helt poenget ved å kjøre en bil som er original, det er ingen personlig preg, heller ikke spesielt kult, litt kult er det dog, for lyden f.eks. I Tyskland på Ku.damm som er selve storgata i Berlin, der bør dere ta dere en tur, på kveldstid råner ferrarier,lamboer,s/rs,m5/m3/m6 opp og ned, som faktisk er påkosta utover det normal, f.eks svarte felger med rød kant, effektanlegg, spesiell lakk, div karosserimodifiseringer osv. Ofte tar de dragrace og det er jo artig. :wink:

Hjemmesnekra gatebiler er tingen, utvilsomt, da man kan bygge det helt på sin måte. Mens det imponerer ingen med en bil til flere millioner som det eneste man trenger å gjøre på, er å dra et kort i kortterminalen. Med mindre man velger med mindre man kjøper en brukt e46/e92/e39 ell liknende og setter ESS på sangen og påkoster utover det normale, da hjelper det jo en del på effekten og det kanskje blir litt kult. :D

Eneste folka som blir imponert av slik er folk som har mindreverdighetskomplekser og som føler at de ikke er noe hvis de ikke har en eller anne "tøff" bil så er de fattige, noe som er flaut i enkelte miljøer(for å stige på rangstigen) og de ikke kan vise seg fram at de har råd til sportsbil.. eller så er det smakløse byfolk uten teknisk innsikt/ekte bilinteresse :lol:

Skrevet
ingenting er vel flauere enn å ha en ferrari på bane, mens forbi deg kommer en giftgrønn opel olympia 59' med cosworth motor som er snekra sammen av en lokal råner;) bil til 100-150 laken.

Det tror jeg faktisk ferrari-folket gir fullstendig blanke i.

Når amatører kjører på bane har sjåføren ofte mye mer å si enn bilen. Jeg har kjørt forbi både ferrari, ultima og 240 med 38239523 hester uten at jeg tror bilen min er så fantastisk for det. :)

Dessuten blir det bare tullete å sammenligne norske priser, da godt over halvparten er avgifter.

Skrevet

Det tror jeg faktisk ferrari-folket gir fullstendig blanke i.

(...)

Helt enig. Ferrari dreier seg om så utrolig mye mer enn bare det å kjøre på bane. Det å eie og ha en Ferrari er i seg selv noe helt fantastisk.

Jeg skal ha Ferrari en dag. Skal bare ha det.

Skrevet

Dessuten blir det bare tullete å sammenligne norske priser, da godt over halvparten er avgifter.

det er sant, splitter ny skyline r35 koster 650 000kr ferdig registrert i Polen :lol: Her koster den 2 millioner. Det sier jo litt om hvor mye bilene egentlig er verdt, da prisen er den samme hvis det ikke var for avgifter i de forskjellige landene.

:roll:

Skrevet
Forøvrig er det påvist i tester at man kan stoppe fortere uten ABS på tørr asfalt pga. friksjonen da er så høy, men ABS er overlegent på glattere underlag.

Takk. Da sier jeg meg ferdig også.

..og ellers så synes jeg forresten bilen i 1. post var tøff :lol:

Skrevet

Mye jeg ville svart på her, og meningene går frem og tilbake. Mye interressant lesing da :)

Greit det er morro med gammel billig bil med mye krefter. Men børning og spinning er ikke alt. Hadde jeg hatt pengene, hadde jeg lett kjøpt meg en bil i superbilklassen. F.eks en 911 GT3, F430 Scuderia, Murcielago osv, for ikke å glemme AMG Mercedeser. Det er noe helt eget over disse bilene. Bygd med hjerte, sjel og med ingeniørkunst på det høyeste. Fintunet mekanikk rett ut fra butikken.

Ikke alle har kunnskapen, tid eller ork til skru på en rusten, rammeskakk og smørmyk bil fra 80 tallet. Time goes on, snart er delelageret for de gamle bilene tømt. Da må man i dreiebenken og lage selv. Og hvor mange av de superraske 240'ene med 600hk osv er godkjent på hvite skilt?

Lukter drit gjør det og. Ingenting er som godlukten man kjenner i en ny moderne superbil. (ja har sittet i en). Essensen av bilkunst.

Og kollisjonssikkerheten kan ikke måles opp mot dagens standard. Synd avgiftene er som de er i Norge, ellers hadde jeg kjøpt en forholdsvis ny bil med spennende motor.

Skrevet

Mange meninger her ja, men vi må også huske på at vi bor i norge, og det er ingen i japan som tenker på oss eller hva vi tenker. De fleste kommer nok til å holde seg innenfor landegrensene. Hva japsene syns om aston martin eller ferrari trenger ikke være det samme som vi tror.

Det kan være en bedre tanke bak dette enn det vi forestiller oss

Skrevet

Bare med en vanlig BMW er jo noe av det gøye at man har et stort utvalg av farger, felger interiør og utstyr som gir mulighet til å lage "din" egen bil, og dette gjelder i stor grad de mer eksklusive bilene det rakkes ned på her, man kan få akkurat det man ønsker!

Tror de fleste som kjører slike biler og er bilinteressert ser litt dypere på det enn svarte felger med rød kant.

Blir egentlig som forskjellen på hjemmelaget Kiwivin fra en plastdunk og en god kjøpevin fra et ekstra egnet vinglass, kan bli full av begge deler, men den ene er for de som kun har som mål å bli full billigst mulig, mens det andre er for de som vil ha hele pakken, og det gjerne uten å bli full, SKÅL!

Skrevet

Synes den nye lexusen er tøff jeg :) om jeg hadde vært så overdrevent rik hadde jeg nok ikke kjøpt den, men tøff er den.. på sin egen japse måte dog..

angående abs diskusjonen så er det bare latterlig å sammenligne abs fra motorsport med det abs systemet som sitter i ola nordmann sin 12 år gamle bil (som tross alt er gjennomsnittsalderen). angående bremsebalanse så har jeg bygd om bremsesytemet på min nettopp for å få bedre balanse. Og les hva jeg sier, er det såpglatt så er det en fordel med abs... når det gjelder å låse ett og ett hjul så er det en fordel... men å bremse rett frem, eller normal oppbremsing på tørr asfalt gjør en flink sjåfør fortere uten "kommersiell" abs..

forøvrig så stoppa jeg raskere uten abs også på glattkjøringsbanen.. gang etter gang. dette var en golf gti (V)

Skrevet
eller normal oppbremsing på tørr asfalt gjør en flink sjåfør fortere uten "kommersiell" abs..)

Nå er det stor forskjell på abs-systemer, men mot systemene i nye biler har man liten mulig til å slå den. Spesielt ikke i virkelige situasjoner (bane / vei) hvor man tross alt skal tenke på andre ting enn kun bremsingen..

Jeg greier forøvrig ikke bremse bedre enn abs-en i bilen min (11 år gammel), men så er ikke jeg mye til sjåfør heller.. :)

Skrevet

trodde abs systemet på en 05 gti var å regne for nyere jeg da men..synes de nye bmwene stort sett er veldig bra, men fremdeles feil balanse.

og jeg liker meg i den virkelige verden ;) jeg har også høy nok simultan kapasitet til å tenke på mer enn bare å bremse;)

og at du gjennom to innlegg drar frem at du er en superdyktig sjåfør som allikevel ikke greier å utkonkurrere absen har fint lite med de faktisk forhold å gjøre. er det jeg som bare er "enda dyktigere" da? eller ligger det kanskje noe i det? retorisk sprøsmål..

og ved all kjøring, bane og veg, foregår den heftigste bremsinga nettopp rett frem.

Skrevet

Bremser for mye foran da eller? Bilen min kan iallefall bremses ut i slædd så her er ikke balansen så alt for gal..

Jeg kan ikke helt se hvor jeg skrev at jeg var så dyktig sjåfør (jeg skrev vel heller det motsatte), men du er nok en veldig god en da flere proffe race-sjåfører har uttalt at de ikke bremser bedre enn abs. :wink:

På bane skal man gjerne bremse, gire ned, samt treffe sporet. Jeg tror ikke det er tilfeldig at man ser nye biler bremse seg forbi eldre uten abs til tross for høyere vekt.

Skrevet

så og si alle biler bremser for mye foran... og for folk flest er det en fin ting..

vel, dine ferdigheter har kjørt fra ferrari osv.. det har jeg aldri gjort.. og antok du var fint ironisk da du mente du ikke var mye til sjåfør, ettersom at det er jo motstridende til ditt eget innlegg..

du drar nok en gang inn helt andre abs systemer enn det som er aktuelt på veg..

saken er den at den aktuelle test bilen (på glatta) har et moderne nok system til absolutt å være aktuelt.. og der greier jeg fint å bremse raskere..

skrev ganske tydelig hva jeg mente om den saken.. om du velger å tro at jeg er den født super sjåfør så får du tro det.. virkeligheten er at fysikk er og blir fysikk.. og bremsing rett frem på tørr asfalt skjer fremdeles raskest uten abs om du er bare litt rutinert..

jeg sier det igjen, vi snakker om kommersielle systemer her nå, og bremsestrekning..

er ikke bare du som har kjørt på bane ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...