fast Dog Skrevet Oktober 21, 2009 Skrevet Oktober 21, 2009 Målte en ladespenning på 13.95v på tomgang uten noe form for belasting! Er dette akseptabel eller vil batteriet går tomt en gang i løpet av vinteren?? Hva må byttes for å få optimal ladespenning??
bjalle Skrevet Oktober 21, 2009 Skrevet Oktober 21, 2009 13,95 er normalt og godt nok sålenge den ikke går under 13,7 som er minimum.alt mellom 13,9-14,2 er godkjent,spenningen på et batteri bør også være minst 12v om morgenen og koblet til bilen.ellers har du dårlig batteri eller noe som stjeler strøm.
Muztang289 Skrevet Oktober 21, 2009 Skrevet Oktober 21, 2009 Målte en ladespenning på 13.95v på tomgang uten noe form for belasting! Er dette akseptabel eller vil batteriet går tomt en gang i løpet av vinteren??Hva må byttes for å få optimal ladespenning?? Jeg har hatt mye problemer med dårlig batteri og dynamo, min ladet så lite som ca 12,50V og det var alltid nok til å få start på bilen senere, men det å bruke noe strøm uten at motoren er i gang, det er da en risk.. Kjøpte meg ny dynamo og batteri, nå lader den alt ifra 13,5V og opp til underkant av 14V. Utifra mine erfaringer, så kan du være trygg på at du får start iløpet av vinteren, sålenge du ikke har et elgammelt batteri..
todleif Skrevet Oktober 21, 2009 Skrevet Oktober 21, 2009 Du køyrer vel ikkje på tomgang? Mål ladespenning med litt turtall og. (f.eks. 2000rpm)
Otis Skrevet Oktober 22, 2009 Skrevet Oktober 22, 2009 Min ladet på 13,95 volt, ved tomgang. I følge OBC så lader den på 13,6-13,7 når jeg leser av der.
Muztang289 Skrevet Oktober 22, 2009 Skrevet Oktober 22, 2009 Du køyrer vel ikkje på tomgang? Mål ladespenning med litt turtall og. (f.eks. 2000rpm) Etter hva jeg har sett på min, så lader den ikke noe mer ved høyere turtall, enn ved tomgang.. Kanskje dette har noe med at batteriet er fult? Men, like før den gamle dynamoen min tok kvelden, da ladet den 12,50V, og det var nok til å få start om morningen.. Jeg var ute å kjørte, var vel ca 30 min unna hjemmet, og da startet dynamoen i bli så dårlig, så den IKKE gjorde nytte for seg mer.. Den ladet, men det var AKURATT nok til å holde bilen i live, så jeg fikk kjørt hjemover.. Når jeg kom hjem, målte jeg strømmen, og den var på 8,50V på tomgang.. Da jeg hadde skrudd av motoren da den ladet så lite, måtte jeg bare sjekke om den startet igjen, og det klarte den, da ble jeg overasket.. Men det har vel kanskje litt med at motoren er varm, og trenger noen få rpm med starteren for å fyre opp? Den dagen lot jeg bilen stå, skrudde ut dynamoen, og kjøpte en nyoverhalt en.. Så nå er alt fint med 7'ern min <3 Med dine 13.95v så er du trygg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå