Pelton Skrevet Oktober 30, 2009 Skrevet Oktober 30, 2009 Er det mindre rasistisk å si "tyrkerstuk" da? Uttrykket har sitt utspring her: Det er ingen som føler hat og vrede og klikker og slenger dritt når man bruker uttrykket tyskerstuk, som forsåvidt blir akkurat det samme. Stilen på bilen som tråden omhandler virker å være populær i noen kretser (innvandrermiljøet) Hvorfor skal vi legge lokk på det? Kall det gjerne pakistanerstuk. Og det var nettopp det jeg mente... er det mer rasistisk?
Just-turbodiesel Skrevet Oktober 30, 2009 Skrevet Oktober 30, 2009 herreguuuud, dette blir for flaut folkens! Så hvis DU ikke tar deg nær av å bli kalt noe slikt, så betyr det at det er galskap om andre tar seg nær av det? FOLK ER FORSKJELLIGE! SÅ dum er det ikke mulig å bli, hvis det er mulig, så tar jeg av meg hatten! Er det noe man ikke liker ved en person, er kanskje det beste å holde kjeft?! Eller ta det direkte med han utenom et offentlig forum hvor innvandrere eller andre minoritetsborgere blir skyteskiver for hormonglade bmw-fjortisær som ikke har fått bart på junior engang, eller som er tilbakestående?! Det står trossalt i forumreglene at rasistiske innlegg respekteres ikke eller støtende kommentarer ikke respekteres, karaktersvakt av moderatorene å ikke følge reglene for et forum de selv er "førerne" for.
Just-turbodiesel Skrevet Oktober 30, 2009 Skrevet Oktober 30, 2009 Mine kjere venner/brødrer er ikke nokk kaos og hat i verden fra før av?Vi må respektere hverandre holde oss sammen! Det er ikke feil å la være bruke ord som ødlegge stemning her inne. Dommeste man kan gjøre er å tenke negativ om hverandre..... finnes dårlig og bra mensker over alt. dette er de klokeste ordene i denne tråden, takk til deg Farrukh Jeg trodde BMW-folket var litt mer utvikla og hadde en større empati for andre enn slike harry bygdejævler som meg, men det var jo tydeligvis motsatt.
Fredrik Skrevet Oktober 30, 2009 Skrevet Oktober 30, 2009 herreguuuud, dette blir for flaut folkens! Så hvis DU ikke tar deg nær av å bli kalt noe slikt, så betyr det at det er galskap om andre tar seg nær av det? FOLK ER FORSKJELLIGE! SÅ dum er det ikke mulig å bli, hvis det er mulig, så tar jeg av meg hatten! Er det noe man ikke liker ved en person, er kanskje det beste å holde kjeft?! Eller ta det direkte med han utenom et offentlig forum hvor innvandrere eller andre minoritetsborgere blir skyteskiver for hormonglade bmw-fjortisær som ikke har fått bart på junior engang, eller som er tilbakestående?! Det står trossalt i forumreglene at rasistiske innlegg respekteres ikke eller støtende kommentarer ikke respekteres, karaktersvakt av moderatorene å ikke følge reglene for et forum de selv er "førerne" for. Jeg vil faktisk mene at du er en av de siste som har rett til å rope her inne. Du har tidligere fått en kraftig advarsel for å ha ødelagt en diskusjon og du er tett på å få det nå også. Moderasjon er noe du bør merke deg for fremtiden... du kan fint fortelle hva du har på hjertet uten å gjøre det med store bokstaver og en provoserende tone.
Pelton Skrevet Oktober 30, 2009 Skrevet Oktober 30, 2009 Det eneste som kan tolkes som rasistisk i denne tråden er. "lukter pakkis", som jeg forsåvidt er helt enig i at er unødvendig skrevet. Jeg selv ville ikke skrevet det. Men jeg tror ikke han som skrev det mente det rasistisk, det handler om stilen på bilen, ikke om sjåføren. Altså er det er ikke nødvendigvis rasisme, og jeg føler det er unødvendig å rope å skrike om det pga en sånn kommentar. Det ER IKKE rasisme, det er fakta, en og annen "ikkevestlig" liker å style bilen sin slik. En og annen nordmann og, for den del. Og Wicky124`s innlegg om brunostspisende pedofile nordmenn........ vi er jo ikke alle det? Selv om en og annen idiot er det. På lik linje med at ikke alle "ikkevestlige" styler bilen sin som denne 520`n er stylet. ?? Farukkh M`s innlegg er forøvrig fornuftig.
Rabies Skrevet Oktober 30, 2009 Skrevet Oktober 30, 2009 herreguuuud, dette blir for flaut folkens! Så hvis DU ikke tar deg nær av å bli kalt noe slikt, så betyr det at det er galskap om andre tar seg nær av det? FOLK ER FORSKJELLIGE! SÅ dum er det ikke mulig å bli, hvis det er mulig, så tar jeg av meg hatten! Er det noe man ikke liker ved en person, er kanskje det beste å holde kjeft?! Eller ta det direkte med han utenom et offentlig forum hvor innvandrere eller andre minoritetsborgere blir skyteskiver for hormonglade bmw-fjortisær som ikke har fått bart på junior engang, eller som er tilbakestående?! Det står trossalt i forumreglene at rasistiske innlegg respekteres ikke eller støtende kommentarer ikke respekteres, karaktersvakt av moderatorene å ikke følge reglene for et forum de selv er "førerne" for. Jeg vil faktisk mene at du er en av de siste som har rett til å rope her inne. Du har tidligere fått en kraftig advarsel for å ha ødelagt en diskusjon og du er tett på å få det nå også. Moderasjon er noe du bør merke deg for fremtiden... du kan fint fortelle hva du har på hjertet uten å gjøre det med store bokstaver og en provoserende tone. Hvorfor skulle han få noen "kraftig advarsel" for dette innlegget? For en gangs skyld var jeg faktisk enig i så og si alt fyren sier. Og jeg oppfattet ikke innlegget som å være skrevet i en provoserende tone heler. Noe jeg har lagt merke til (ikke så mye på bimmers, men på nettforum generellt) er at det gjerne blir sterke reaksjoner når en bruker kritiserer moderatorenes måte å håndtere ting (skal ikke påstå at dette er tilfelle her, får litt inntrykk av det), noe jeg syntes blir litt for galt. På enkelte forum har jeg sett at ord og uttrykk som kan virke støtende blir filtrert og rett og slett ikke blir med i innlegget, og dette kunne jo vært en måte å få bukt med nedsettende kallenavn på både nye landsmenn og nordmenn... Ville i hvertfall blitt mindre krangling på den måten.
Fredrik Skrevet Oktober 30, 2009 Skrevet Oktober 30, 2009 Hvorfor skulle han få noen "kraftig advarsel" for dette innlegget? For en gangs skyld var jeg faktisk enig i så og si alt fyren sier. Og jeg oppfattet ikke innlegget som å være skrevet i en provoserende tone heler. Noe jeg har lagt merke til (ikke så mye på bimmers, men på nettforum generellt) er at det gjerne blir sterke reaksjoner når en bruker kritiserer moderatorenes måte å håndtere ting (skal ikke påstå at dette er tilfelle her, får litt inntrykk av det), noe jeg syntes blir litt for galt. På enkelte forum har jeg sett at ord og uttrykk som kan virke støtende blir filtrert og rett og slett ikke blir med i innlegget, og dette kunne jo vært en måte å få bukt med nedsettende kallenavn på både nye landsmenn og nordmenn... Ville i hvertfall blitt mindre krangling på den måten. Jeg er ikke uenig med ham i sak, men i form... forøvrig les dette innlegget i diskusjonen nøye. http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=1 ... et#1386328
Rabies Skrevet Oktober 30, 2009 Skrevet Oktober 30, 2009 Jada, jeg er enig i at ytringsfriheten er noe vi i norge er heldige som har, men jeg mener også at uttrykk som pakkis er en fullstendig unødvendig del av det norske sråket og kunne med fordel vært "slettet" fra vokabularet da jeg ser det som et utelukkende negativt uttrykk på linje med "nigger", og toleranse for andre kulturer, nasjonaliteter o.l. er noe jeg mener burde ivaretas betingelsesløst. Og jeg vil ikke anse det som "nazisensur" om man ganske enkelt ikke godtar at noen bruker opprinnelse, nasjonalitet, kultur, kjønn, legning, religion eller politisk ståsted som grunnlag for diskriminering/undertrykkelse/sjikane/etc... Og han ble noe engasjert, men jeg syntes ikke det gikk over i noe som så ut til å ha til hensikt å provosere, men derimot en uttrykksmåte som man gjerne bruker hvis man føler seg provosert/irritert. Så advarsel om banning, midlertidig utestengelse (som er det jeg regner med at advarsler dreier seg om) syntes jeg ville vært unødvendig her
wicky124 Skrevet Oktober 31, 2009 Skrevet Oktober 31, 2009 Når man kommer til ett fremmed land skal man lære seg språk og integrere seg i samfunnet. Dette innebærer en balanse mellom sin egen og den nye kulturen. Men dette må gjøres av begge parter for at integreringen skal kunne lykkes. Om du drar til ett muslimskt land og lar du kjære sprade rundt i bikini på stranden så får hun nok veldig mange blikk fra menn. Dette da det er en helt annen strand-kultur. i de landene der vestlige turister ferierer er det også en større toleranse for slikt. Dubai er ett prakteksemplar på dette, men Saudi Arabia er stikk motsatt. Begge landene er muslimske, styrt av Sharia loven (Islamsk lovgivning), men Dubai har mange vestlige turister mens Saudi Arabia har så og si ingen. Det er derfor normalt å gå i bikini i Dubai. Dog ikke på gaten,. Men hvor ofte går nordmenn i bikini på karl johans gate`? Diskusjonen her har igrunn eskalert ustoppelig. På tide å sette en stopper for dette? ordene pakkis, neger, sotskalle, pottet, fjellape og slike ord som har en nedlatende tone i seg er "tabu" å bruke rettet mot de respektive folkeslagene. Rasisme fortoner seg begge veier og det må derfor jobbes for å møtes på midtveien. Om jeg kaller en etnisk nordmann for en fjellape eller en pottet så må jeg også tåle å bli kalt pakkis tilbake. Det som derimot ikke er akseptabelt fra mitt ståsted er generalisering av begreper. Alle sorte er ikke somalere som lever på trygd, alle mørke kjører ikke bmw og hakker kebab, alle hårete menn er ikke voldtektsmenn og fra krigsherjede land... Ja de siste linjene var RENT ironisk ment fra min side (jeg har litt selvironi)! Nå klarte jeg faktisk å avspore meg selv... men saken er...IKKE REFERER ALLE STYGT STYLEDE BMW SOM PAKKIS TRALLER...kall dem heller for det de er..STYGGE BIMMERE!!
Fredrik Skrevet Oktober 31, 2009 Skrevet Oktober 31, 2009 Jada, jeg er enig i at ytringsfriheten er noe vi i norge er heldige som har, men jeg mener også at uttrykk som pakkis er en fullstendig unødvendig del av det norske sråket og kunne med fordel vært "slettet" fra vokabularet da jeg ser det som et utelukkende negativt uttrykk på linje med "nigger", og toleranse for andre kulturer, nasjonaliteter o.l. er noe jeg mener burde ivaretas betingelsesløst. Og jeg vil ikke anse det som "nazisensur" om man ganske enkelt ikke godtar at noen bruker opprinnelse, nasjonalitet, kultur, kjønn, legning, religion eller politisk ståsted som grunnlag for diskriminering/undertrykkelse/sjikane/etc... Og han ble noe engasjert, men jeg syntes ikke det gikk over i noe som så ut til å ha til hensikt å provosere, men derimot en uttrykksmåte som man gjerne bruker hvis man føler seg provosert/irritert. Så advarsel om banning, midlertidig utestengelse (som er det jeg regner med at advarsler dreier seg om) syntes jeg ville vært unødvendig her Jeg er ikke enig med deg i dette reonnementet... og jeg har faktisk flere ganger i de to aktuelle trådene direkte forklart hvorfor. Jeg leser ikke bibelen som fanden gjør det og det vil evt. bli en svært firkantede moderering hvis vi konsekvent ikke skal godta ord som noen av en eller annen grunn mener er ladet eller virker provoserende. Jeg liker heller ikke å feie problemer under teppet... for det er det man gjør hvis man hele tiden skal ha berøringsangst. Derfor er det bedre å vurdere i hvilken sammenheng eller kontekst ordene brukes. Et godt eksempel i denne sammenhengen er hvorvidt man omtaler en stil (les: pakkisbrakke, tyrkerstuk, tyskerstuk etc.) eller omtaler en bestemt person eller personer som f.eks "pakkiser" eller "niggere". Det første eksempelet er ikke rasisme (vi kan imidlertid bli enige om uheldig språkbruk) , mens det andre eksempelet helt klart er rasisme. Vedr. BMW-745iA... så er han på observasjonslisten. Han har etter min mening jevnt over en usympatisk fremferd i diskusjonene der han bl.a bruker personkarakteristikker aktivt for å provosere. Dette aksepterer jeg ikke og derfor setter jeg foten ned.
Fredrik Skrevet Oktober 31, 2009 Skrevet Oktober 31, 2009 Om du drar til ett muslimskt land og lar du kjære sprade rundt i bikini på stranden så får hun nok veldig mange blikk fra menn. Dette da det er en helt annen strand-kultur. i de landene der vestlige turister ferierer er det også en større toleranse for slikt. Dubai er ett prakteksemplar på dette, men Saudi Arabia er stikk motsatt. Begge landene er muslimske, styrt av Sharia loven (Islamsk lovgivning), men Dubai har mange vestlige turister mens Saudi Arabia har så og si ingen. Det er derfor normalt å gå i bikini i Dubai. Dog ikke på gaten,. Men hvor ofte går nordmenn i bikini på karl johans gate`? Diskusjonen her har igrunn eskalert ustoppelig. På tide å sette en stopper for dette? ordene pakkis, neger, sotskalle, pottet, fjellape og slike ord som har en nedlatende tone i seg er "tabu" å bruke rettet mot de respektive folkeslagene. Rasisme fortoner seg begge veier og det må derfor jobbes for å møtes på midtveien. Om jeg kaller en etnisk nordmann for en fjellape eller en pottet så må jeg også tåle å bli kalt pakkis tilbake. Noen kvinner velger å gå i bikini på Karl Johans gate fordi vi bor i et fritt land. Man kan forøvrig også gå i burka på Karl Johans gate eller i en bunad. Kun omstendighetene og din vilje avgjør om det er fornuftig eller ikke. Vedr. fjellaper og flatlandsaper så er dette en gammel spøk mellom nordmenn og dansker (les: Danmark og Norge var et land i perioden 1387 til 1814). Vi tilhører derfor stort sett den samme folkestammen så i denne konteksten kan det knapt kalles rasisme. Det avgjørende er derfor i hvilken sammenheng man bruker ord og uttrykk. http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=1 ... pe#1385732
Dr_S Skrevet Oktober 31, 2009 Skrevet Oktober 31, 2009 Grunnen til at vi kanskje har begreper som "kebabtralle", "pakkisføner" (E36 cab), "kebabdrosje" osv er vel noe som henger igjen fra 90-tallet da svært mange gjengkriminelle i Oslo kjørte BMW E36. Det kan også se ut som at personer fra disse landene har en helt annen smak når det kommer til styling av BMW. Derfor er det ikke uvanlig at selger av slike "jallastyla" biler på nettet, ofte har utenlandsklingende navn. Derfor bidrar dette til at begrepene holdes i live.
Fredrik Skrevet Oktober 31, 2009 Skrevet Oktober 31, 2009 Grunnen til at vi kanskje har begreper som "kebabtralle", "pakkisføner" (E36 cab), "kebabdrosje" osv er vel noe som henger igjen fra 90-tallet da svært mange gjengkriminelle i Oslo kjørte BMW E36.Det kan også se ut som at personer fra disse landene har en helt annen smak når det kommer til styling av BMW. Derfor er det ikke uvanlig at selger av slike "jallastyla" biler på nettet, ofte har utenlandsklingende navn. Derfor bidrar dette til at begrepene holdes i live. Dette er også mitt poeng... akkurat som f.eks "tyskerstuk"... og slike ord og uttrykk har i utgangspunktet intet med rasisme å gjøre. Noe helt annet er det at ordene selvfølgelig kan misbrukes og på den måten bli rasistiske i en helt annen sammenheng. Igjen... hvorvidt ord og uttrykk er rasistiske kommer helt ann på sammenhengen de brukes og ikke minst hvordan de fremføres.
Dr_S Skrevet Oktober 31, 2009 Skrevet Oktober 31, 2009 Jeg ser ikke heelt hvordan en bil kan være rasistisk, men men...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå