PIIIPower Skrevet November 2, 2009 Share Skrevet November 2, 2009 Siden mange av disse traverne har fått mange km på nakken er det div deler som trengs å bytte. Noen er mer tilgjengelige en andre. Denne er er lett, men tar litt tid. Viktig * Ta av batteriet * kjøp NY vifte, ikke bruk brukt! * Det er forskjellige varenummer alt etter hvordan klimaløsning der er i din bil, men det ser ut til at overordnet varenummer er likt. * En kompis er kjekt. Verktøy Torx 10 Torx 20 (tror jeg) Stort stjernejern Medium stjernejern 10mm pipe 13mm pipe Flattjern Let's go Koble ifra batteriet og sikre kablene. Slik skal det se ut før og etter Start med å fjerne listene (3 stk) , de er bare å dra ut. De ser nemlig slik ut bak Dersom det som skal sitte i lista bølger med, ta det av og pres inn i lista igjen. Fjern alle synling skruer som var skjult av listene Fjern 3x Torx 10 skruer i toppen av speedo rammen Vipp rammen ut og løsne alle kabler til brytere du måtte ha montert. merk kabler hvis du har mer en 2 på hver side. Skru ut 2x Torx 10 i selve speedo'n Ta av pluggene. Trykk inn under "hempa" og dra denne bakover Ta ut speedometeret. Rattet må stå lengst ut og ned. Og vi kan skru videre.. Ta av plast dingsen med en liten skrutrekker Skru løs skruen Løsne 13mm som holder dashen i ramma Og husk skruen som var bak speedon Passasjerside: Løsne skruer mot, ved og under handskerom. Handskerom skal ikke ut. Er bare for å få løs overdelen. Pass på at det er en skrue i fotbrønnen ut mot døra Ja det er trangt og man kommer nødvendigvis ikke "rett" på.. Ny 13mm til ramma Da bør det begynne å se slik ut Airbag må vekk for en stund Vipp opp dekselet, du ser sporet Ta fatt med fingrene Airbagen: Skru ut 4x 10mm muttere. Tips. Tape over mutterene så løsner de ikke fra pipa når du løfter opp pipa. Husk å ta av den orange ledningnen. Mothake må trykkes inn før den glir av. Legg Airbagen på ett trygt sted! Denne BLÅ wieren er ett lite kapittel. Den styrere varmt/kaldt i senter utblåsningen. Wieren er festet mot en bevegelig del og strømpa i noe annet studer dette nøye Fast forward.. Løsne a stolper. Jeg har IKKE airbag her... Ta tak øverst, vipp ut og dra mot deg Skinntrekket til rattet er festet i dasjen på ventre side. Stjernetrekker eller 8mm pipe Ok, ta en skrutrekker å vipp dashen over nedre del av dasjen, pass på at alle skruer er løse. Her brukes det litt makt, men ikke overdriv. Dasjen skal nå være overbitt. Lirk dashen ca 3-4 cm frem, dra den opp og mot deg fra høyreside og dra den diagonalt videre slik at den til slutt løsner og kommer ut passasjerdøra. 2x brikker kan løsne. Dette er foringer til pigger som går fra dash og inn i ramme. Fest de igjen NB! her skal piggene treffe når du monterer igjen. Nå veit du hvordan du må lirke. Fjern den gule skum pakningen, du vil nå se (nei, det er ikk sikkert det er gress hos deg nei...) Fjern haspene på air-ducten i midten.. Før du fjerner denne må du ta av justeringsstaget Ok, vipp hele delen litt fremover og rett opp. Neste sett med stag Løsne og dra det ene staget litt bak, vipp til siden og dra begge stagene ut og av. 3x klips holder denne sammen to på sidene og en øverts. Vipp mot deg og opp slik at de i bunn slipper. Pass på 2x hvite wiere som ligger der nede. ENDELIG!!! her er den! Løsne power kabel. Løsne 3x torx bolter og ta ut vifta. GRATTIS. Ok monteres i omvendt rekkefølge. Det er litt knot med den blå wieren og å få raden med skruehull tilbake bak underdelen. Men ikke værre en at jeg fikk unna hele prosessen på 2t15m gang 2 jeg gjorde det fordi vifta jeg kjøpte brukt var løs i bladene så disse dro seg inn mot plasten og lagde ett helvettes vesen. TurboJens og orala reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet November 2, 2009 Share Skrevet November 2, 2009 Veldig bra DIY. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet November 2, 2009 Forfatter Share Skrevet November 2, 2009 Gjett om jeg hadde satt pris på flere positive tilbakemeldinger.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fast Dog Skrevet November 2, 2009 Share Skrevet November 2, 2009 Ja....Knall bra DIY! Er nok veldig mange som setter pris på denne skal du se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet November 2, 2009 Share Skrevet November 2, 2009 Pipower, glimrende, glimrende guide. "DIY's" er noe undervurdert syntes jeg, så jeg er i gang med en samling av dette. : ) Som dere har laget. Jeg samler kun i sammen denne informasjonen, for det er mange som har lagt ut guider her på forumet. Legger ut komplett liste, når jeg er ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 2, 2009 Share Skrevet November 2, 2009 Nydelig! Tidsforbruk på jobben totalt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SIG Skrevet November 2, 2009 Share Skrevet November 2, 2009 Nice DIY. Jeg og trådstarter brukte ca 5-6 timer første gang vi gjorde dette. Da var det mørkt og kaldt og vi tok mange og lange pauser. Andre gangen tok det litt over 2 timer, og da gjorde trådstarter det alene, så dette er ikke veldig vanskelig når man vet hvordan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet November 2, 2009 Forfatter Share Skrevet November 2, 2009 En ting til; dersom vifta stopper helt, vil denne trekker bra med strøm selv om den ikke går rundt. Sikring vil ikke gå, men regulatoren som aller bytter kan takke for seg. Dersom man f.eks setter på defroster for å få den lufta man får ved fremdrift opp på ruta og stopper motoren uten å så av tenninga vil dette lade ut batteriet gangske heftig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
broderaron Skrevet November 2, 2009 Share Skrevet November 2, 2009 takk for en bra DIY. arkiveres i favoritt mappen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stjerna Skrevet August 7, 2010 Share Skrevet August 7, 2010 Kjempe bra denne her Byttet motor idag!! Brukte rett over en time takket være denne tråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ripper87 Skrevet Desember 16, 2010 Share Skrevet Desember 16, 2010 Da har dagen kommet å vifta mi må byttes. Antar at jeg kan bruke tråden her til å bytte på bilen min? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yeahE39 Skrevet Desember 16, 2010 Share Skrevet Desember 16, 2010 Utrolig bra! er så ufattlig takknemlig for alle som legger ut innlegg som dette! og må nesten si at det finnes bare snille folk som kjører bmw, når man har denne siden som alle "hjelper" alle på. helt fantastisk!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet Desember 16, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 16, 2010 Da har dagen kommet å vifta mi må byttes. Antar at jeg kan bruke tråden her til å bytte på bilen min? Det er stort sett likt, men det er noen andre stag over vifteboksen. Denne e38 diyen er ikke så ille: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/45351 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet Desember 16, 2010 Forfatter Share Skrevet Desember 16, 2010 Utrolig bra! er så ufattlig takknemlig for alle som legger ut innlegg som dette! og må nesten si at det finnes bare snille folk som kjører bmw, når man har denne siden som alle "hjelper" alle på. helt fantastisk!! Jepp, det er endel her som innehar ekstremt mye kunnskap og er villige til å dele den.. De kunne sikkert tjent en formue med ett 829 nummer... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ripper87 Skrevet Desember 16, 2010 Share Skrevet Desember 16, 2010 Da har dagen kommet å vifta mi må byttes. Antar at jeg kan bruke tråden her til å bytte på bilen min? Det er stort sett likt, men det er noen andre stag over vifteboksen. Denne e38 diyen er ikke så ille: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/45351 takker, vel fikk vifta ut i kveld, testa den på et bilbateri jeg har inne å den funka som bare faen. uheldigvis gjikk den i gulvet så bladene forsvant satte den in i bilen igjen å der går den kunn på minimum, altså går så vidt rundt uansett hva jeg stiller den inne på. men tok med meg en voltometer. ut å målte strøm i kontaktene til vifta 3 kontakter 2 som tydligvis er +- målte (ca 12 volt) å en liten blå/rød "styrestrøm" tror jeg;) der målte jeg 1,5v når vifta "står" på minimum å ca 7v når jeg setter viftestyringa på fult er dette riktig ang strøm styrke som ska leveres ut ? eller liger feilen i det elektriske i bilen min? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå