Gå til innhold

M52 starter ikke (E38 728ia)


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Kommer ingen vei med den... kinna i mange minutter i strekk. Var såvidt den kom tidligere i dag, men nå er det heldt dødt igjen. Batteriet klarer ikke så lenge. Kobla den til traktoren med startkabler og lot den gå, men den klarer heller ikke holde unna for startmotoren, så det holder bare noen minutter i strekk.

Må vel bare prøve nye tennplugger og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker fuelrailen? Tenker på om jeg napper kontakten, er de da åpne eller lukket?

Sleit med en kaldstartdyse på en E34 535i en gang, med motor fra E28 M535i, den endte med å stå kontinuerlig åpen fordi den ikke fikk strøm (det var ikke kaldstartdyse på E34en, så fyren som gjorde dette hadde ikke fått koblet det opp riktig). Hvis dette gjelder M52 også, så hjelper det jo lite å koble fra fuel railen, da må jeg ta sikringene til pumpa eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater å ha biltrøbbel, og nå er det noe med begge bilene. Da er jeg vanskelig å ha med å gjøre, både hjemme og på jobb! Håper det er flere som kjenner seg igjen...

Hehe,du er IKKE alene om å bli gretten om ting ikke virker eller løser seg..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk omsider gang på børsa igjen. Puh...

Til slutt ble oppskriften å koble bilen til traktor med startkabler, godt turtall på traktoren, la den stå slik 40-50 minutter, ta sikringene til bensinpumpa, kinne en stund, skru ut coiler og plugger, tørke, blåse rene og pusse pluggene. Blåse sylindrene tomme for bensin med trykkluft (selv etter lang kinning uten bensintilførsel så luktet det bensin når jeg blåste i sylinderen), sette pluggene på plass, kinne noen sekunder uten bensintilførsel (selv da putra det litt!), så satte jeg i sikringene igjen og kinna i 1-2 minutter (fortsatt tilkoblet traktoren) så kom den sakte men sikkert. Måtte kinne lenge selv om den begynte å få opp turtallet. Så var plutselig alt velstand igjen... Bank i bordet!

Dette er etter MYE feiling og prøving og uendelig mye kinning. Merker at det er null vits å holde på med et dårlig batteri eller med lav spenning, bør ha en kraftig booster eller hjelp fra en annen dynamo. Selv da tømte jeg fort batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker fuelrailen? Tenker på om jeg napper kontakten, er de da åpne eller lukket?

Sleit med en kaldstartdyse på en E34 535i en gang, med motor fra E28 M535i, den endte med å stå kontinuerlig åpen fordi den ikke fikk strøm (det var ikke kaldstartdyse på E34en, så fyren som gjorde dette hadde ikke fått koblet det opp riktig). Hvis dette gjelder M52 også, så hjelper det jo lite å koble fra fuel railen, da må jeg ta sikringene til pumpa eller noe.

Dysene har kontinuerlig + spenning,blir jordet av ECU 2 ganger pr. veivrotasjon i batch(alle samtidigt). Sekvensiell innsprøytning åpner hver enkelt dyse en gang pr. veivrotasjon rett før innsugsventilen åpner,styrt av kam-trigger og ECU.

Den kaldstart-dysa skal også lukke ved avbrutt jord,ellers blir viklingen brent,tåler ikke kontinuerlig 100% duty cycle. Må ha vært defekt(hengt åpen) når den står åpen uten spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det være det som er løsningen på mitt problem å??den tenner på startgass så vidt det er etter bytte av hjerne..å starta noen ganger fredag..å da ble den starta å stoppa 4-5 ganger tett på værandra.jeg satte sammen igjen litt på bilen å etter det har den vært død igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Du bare fyller sylinderen med mer bensin av og dra den på starter. Jeg hadde samme problem med en mini engang, der har de sikring til bensin pumpe. Dro denne ut og dro på starter i 5min for og få brent bort all bensin, satte inn sikring og den starta. Vet ikke om bmw har sikring på bensinpumpe da  :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har druknet i bensin. Det skjer om du starter den kald og stopper den igjen med kaldstart systemet i full drift.

 

Toppladet batteri, gassen i bånn og hold den der. Kinn på starteren til den er i gang igjen. Du må ikke nøle underveis. På min kunne det gå 80 sekunder før den buldret i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en vanlig plage på M50 og M52. Spesiellt på motorer med høy km stand.

 

Det som skjer er at kaldstart systemet kjører på med bensin på kald motor. Hvis du da stopper motoren, vil mye bensin ligge igjen i sylinderen ved stopp. Det som da skjer når så forsøker å starte igjen er at den kjører på med mere bensin og dermed drukner den. Kan være den først tenner lett, for så å stoppe. All bensinen i sylinderen tar den oljefilmen som er på sylinderveggen og dermed er kompresjonen omtrent borte. Derfor må du kinne og kinne på starteren med gassen i bunn for å tørke systemet. Da legger det seg olje på sylinderveggen igjen og kompresjonen kommer smått tilbake. Da drar den i gang igjen. Slipper du opp gassen underveis blir galskapen bare verre.

 

Og vær forsiktig med startgass. Den kan antenne bare av kompresjon og sørge for fatal feiltenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bare bruke en peislighter å stikke inn å tenne på da, evt ved hjelp av startgass, burde brenne vekk all overflødig bensin så kan man starte, det er ikke nødvendig å slite ut starter batteri og motor med å la den gå på startern i flere minutter(selv om det er mulig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bare bruke en peislighter å stikke inn å tenne på da, evt ved hjelp av startgass, burde brenne vekk all overflødig bensin så kan man starte, det er ikke nødvendig å slite ut starter batteri og motor med å la den gå på startern i flere minutter(selv om det er mulig)

 

Dette må du ikke finne på å gjøre. Det kan bli BIG BANG i motorrommet.

 

Måtte bare få med det, selv om tråden er litt gammel.... hehe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...