Gå til innhold

Nivårkompressor på E6x. Byttes etter 4,5 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Svigers har en 4,5 år gammel 525d stasjonsvogn. Har hatt den på service i dag, og da får jeg beskjed om at nivåkompressor må byttes. Det var jo en av grunnene til at vi hadde den på service, at bilen oppførte seg rart. Jeg hører kompressoren gå for fullt når jeg går ut av bilen etter en kjøretur.

Altså, 4,5 år for en nivåkompressor? Er ikke det en god gammel garantisak? Han på delelageret så den klassifiseres som en slitedel, men ærlig talt hvor slitt kan en sånn en bli på 4,5 år? Den mpå jo være defekt i utgangspunktet.

En annen ting er antenneforsterkeren til sentrallåsen som sitter i bakenden. Denne er også gått og må byttes. Stiller meg litt kritisk til hvorfor i all verden en slik sak ikke skulle kunne gå på reklamasjon. Forbrukerkjøpsloven omfattes jo av dette, og da går vel dette under 5 års reklamasjonstid..

Hva synes dere om dette? Begge disse skal være "kjente" problem.. Høres veldig merkelig ut..

Skrevet

Antenneforsterker har vel nesten vært en gjenganger siden e39.

Men jeg ville ha gjort krav på reklamasjonsretten min ovenfor BMW på begge de 2 delene der jeg ihvertfall.

Skrevet

:-k

Ringte til Bmw Norge akkurat nå og får til svar, at siden dette er en bruktimportert bil av Tronrud auto, og IKKE av Bmw Norge, så kan det blir problematisk (?) med reklamasjon.. Det er jo litt merkelig da bilen faktisk er kjøpt av en bmw forhandler :-k Bilen er tidligere brukt på fabrikken i Tyskland, og er ett fullt utstyrt eksemplar (minus HUD)

Med andre ord, kompliserte greier.. MEN, han inne på Bmw Norge skulle sjekke litt mer om akkurat det her også skulle jeg komme tilbake med chassinummer i morgen..

Synes fortsatt det er litt dårlig at en nivåkompressor skal måtte byttes hvert fjerde år. Har du bilen i 12 år, har du lagt ut 27000 i kompressorer?

Skrevet

Det er jo særdeles sannsynlig at det var noe rart med kompressor siden den allerede har gått i stykker.

Såvidt jeg vet så er det vel egentlig sjeldent at man bytter disse kompressorene.

Men bilen er jo kjøpt en eller annen plass?

Om den er kjøpt av noen i Norge, så har du reklamasjons rett mot dem, dette gjelder vel mot bedrifter og ikke privatpersoner.

Den reklamasjonsretten du har gjelder som oftest i 5 år, da den delen er ment for å vare lenger enn 5 år, er den ikke det, så har du heller ingenting å reklamere for...

Er den bruktimportert av din far eller deg, så blir det straks verre med reklamasjons rettighetene dine, da de kun gjelder i det landet tingen ble kjøpt i.

Men der igjen kan du vel i teorien reklamere mot det landet dere hentet bilen i, vil jeg tro.

Skrevet

Den er faktisk bruktimportert av Tronrud Auto, og det firmaet eksisterer ikke lengre fikk jeg beskjed av BMW Norge om..

Og derfor er det litt trøbbel. Svigers kjøpte den a Tronrud Auto, en Bmw forhandler, men siden den IKKE ble importert av Bmw Norge, vil heller ikke Bmw Norge ha reklamasjonen. Den skal Tronrud ha, ett firma som ikke lenger eksisterer..

Men tror nok likevel at det ikke er SÅ enkelt for de å stikke seg unna..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...