Gå til innhold

Veldig snodig problem med E39'en til fattern

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som topic sier, fattern sliter med E39'en sin.

Det begynte med at han skrudde av asc/dsc for å sladde utav en parkeringsplass. Plutselig ble bremsepedal veldig hard, ifølge han var det som å bremse uten bremsekraftforsterker. Bilen mistet også kraft og begynte etterhvert å fuske for så å stoppe helt.

Han fikk start på bilen i stad, men da han prøvde å rygge litt for så å kjøre fremover for å teste bremser stoppet den igjen. Nå får han rettogslett ikke start i det hele tatt. Motoren kinner ikke engang når han vrir om nøkkel enda han har nok strøm.

Så...

Noen gode råd til min gamle/ungdommelige far? :wink:

Jeg tenkte at dette klart hadde med antiskrens å gjøre mht at antiskrensgreiene både styrer bremser og motorkraft..

Skrevet

Ikke bare bor han 40mil unna, han har også mindre motor enn meg sååååå.. :mrgreen:

Nei.. Han er bare veldig ungdommelig :D

Mmh, carsoft hadde vært supert..

Noen i Tønsberg-området som har noe sånt tilgjengelig og evt vil tjene bittelitt kr på å ta en diagnose på brakka hans? :)

• 3 weeks later...
Skrevet
Som topic sier, fattern sliter med E39'en sin.

Det begynte med at han skrudde av asc/dsc for å sladde utav en parkeringsplass. Plutselig ble bremsepedal veldig hard, ifølge han var det som å bremse uten bremsekraftforsterker. Bilen mistet også kraft og begynte etterhvert å fuske for så å stoppe helt.

....

Jeg tenkte at dette klart hadde med antiskrens å gjøre mht at antiskrensgreiene både styrer bremser og motorkraft..

Hei,

jeg er spent på om du har funnet ut av dette. Opplevde noe lignende. Min e39 IAT 2000 hadde plutselig tirsdag morgen steinhard bremsepedal og nesten ikke bremseeffekt. Det gav seg etterhvert. I dag igjen var det det samme, men litt sporadisk. Først steinhard og ikke bremser, deretter normal og så steinhard igjen. Begge morgener var det svært kaldt ca. -10 grader (mye kaldere enn det har vært på lenge i alle fall).

Hadde selv en teori om isdannelse i bremsesystemet, men er ikke noe særlig teknisk av meg. leverte på verksted. De ringte og sa de ikke hadde funnet noe, men de trodde at det over tid kan ha bygget seg opp kondens inne i bremsekraftforsterkeren og at dette hadde dannet ispropper når det ble kaldt. Selv har jeg ikke peiling på om denne teorien har noe for seg. De anbefalte å bytte bremsekraftsforsterker. kr. 7000.

(Forrige uke byttet jeg radiator - også kr. 7000). I tillegg mente de jeg burde bytte stab-stag foran og bærearmsforing og noen stag v.s. bak (trodde jeg byttet alt dette på merkeverksted i fjor jeg!?) og det lakk fra en zimmerring i girkassa og måtte bytte dynamoreim samt slanger til/fra styreservoreservoar (hydraulikkoljetanken for styringen) samt bytte bremserør bak (rustne) ca. kr. 30.000 for hele stasen - Fy F!!!!!!

Noen tips eller tanker om denne kondens-teorien? Bør jeg bestille time i Sverige i håp om å spare noen kroner?

Dette er kjipt nå rett før jul altså....

Skrevet

Sjekk alle vakuumslanger først og fremst. Kan være det er ei morken slange som utgjør litt problemer. På m20 motoren går ikke motoren som den skal hvis f.eks peilepinnen ikke står skikkelig i. Vet jo at det ikke er samme motoren, men billig å sjekke :wink: Isdannelser har eg alldri hørt om før. Kun på pneumatiske system i artiske forhold. Lykke til anyway.

Skrevet

Heihei!

Tror dessverre ikke jeg kan belyse problemet ditt, i min fars tilfelle opplevde han forstadiene til motorras. Han prøvde å starte den dagen etter at jeg spurte her, da nektet den. På verksted fant de ødelagte ventiler og bøyd(!!) veiv.

De mente han hadde kjørt i en dyp vanndam eller noe, dette nekter han for å ha gjort. Så... 00 E39 520 stv med gåen motor selges hb. Han handla seg en E60.

Skrevet
Heihei!

Tror dessverre ikke jeg kan belyse problemet ditt, i min fars tilfelle opplevde han forstadiene til motorras. Han prøvde å starte den dagen etter at jeg spurte her, da nektet den. På verksted fant de ødelagte ventiler og bøyd(!!) veiv.

De mente han hadde kjørt i en dyp vanndam eller noe, dette nekter han for å ha gjort. Så... 00 E39 520 stv med gåen motor selges hb. Han handla seg en E60.

Kjørt i vann? Som i hydrostatisk låsing?

Veldig ungdommelig far din altså :D , 523ia`n til min far nærmer seg 280k, går som en rolex!

Skrevet

Oi, det finnes faktisk et ord for det! Kult :)

Det værste er at faren min er mer ungdommelig mht bil enn meg.. Liker å leke osv, derfor var det kanskje ok med et motorras. Unnskyldning til å handle E60 med mer motor :)

280k er jo veldig bra, motor ikke vært åpnet?

Min har gått 203k km, suser og går:)

Skrevet
Oi, det finnes faktisk et ord for det! Kult :)

Det værste er at faren min er mer ungdommelig mht bil enn meg.. Liker å leke osv, derfor var det kanskje ok med et motorras. Unnskyldning til å handle E60 med mer motor :)

280k er jo veldig bra, motor ikke vært åpnet?

Min har gått 203k km, suser og går:)

Er et ord for alt 8)

Ikke åpnet motor nei, men bytta nylig det meste i forstillinga. E39 er en drøm å kjøre!

Skrevet

Heihei!

Bilen ligger ikke på Finn. Han vurderte ei stund å ta motorbytte for så å selge den men det utgår.

Bilen er mørk grønn med krem skinninteriør, den har gått 216000km og oppført seg eksemplarisk helt til dette skjedde. Finnes ikke rust/bulker på bilen og den bærer generelt preg av å være godt vedlikeholdt.

Må bare få nevne en ting. Automatkassa i denne bilen girer så utrolig silkemykt. Han hadde tenkt seg 60.000 for bilen som den står.

Ser det ligger motorer tilsalgs her fra 5000 og oppover, bør være mulig å få seg skikkelig billig grombil her.

Han holder forresten til på Nøtterøy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...