ealoken Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 hva er galt? siden det tar 9 uker og sjekke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eksos Skrevet November 19, 2009 Forfatter Share Skrevet November 19, 2009 hva er galt? siden det tar 9 uker og sjekke. Står i første innlegget, gnisten mangler.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 hm, ikke at jeg er en engeniør, men et verksted som påtar seg en slik jobb bør jo kunne ordne dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 Ville ikke betalt for noe de ikke hadde klart og ordne.. Du betaler ikke en rørlegger 1000kr om han ikke klarer å tette rørene dine! Samme må da gjelde en bil.. Selv om de kan bli ganske vanskelig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Just-turbodiesel Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 derfor man kjøper gammel bil, da slipper man liknende problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 derfor man kjøper gammel bil, da slipper man liknende problemer. Han kjører vel E30.........? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 Fagfolk får tilbake gnisten på selv en 2009 modell, så det er nok ikke problemet. Hadde sagt at det har vært en belastning og være uten bil i ni uker og siden de ikke har fått reparert noe oppå det hele kunne jeg nok betalt en arbeidstime. Går litt på hvor mye du har mast på å få bilen også. På jallesteder blir bilene ofte "glemt" om ikke kunden maser litt. Fælt, men sant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesse Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 FORBRUKERKJØPSLOVEN: § 19. Forbrukerens krav ved forsinkelse Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20 kreve oppfyllelse etter § 21 c) kreve heving etter § 23 d) kreve erstatning etter § 24. Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. Dersom selgeren ikke i tide oppfyller sine plikter ellers etter kjøpet, gjelder bestemmelsene om forsinkelse tilsvarende så langt de passer, likevel ikke § 23 tredje og fjerde ledd. Partene kan avtale en annen løsning. HÅNDVERKERLOVEN: § 11. Forbrukerens krav ved forsinkelse. Dersom tjenesteyteren ikke har avsluttet tjenesten eller overholdt frister i samsvar med § 10, og dette ikke skyldes forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren (a) holde betalingen tilbake etter § 13. ( kreve tjenesten utført etter § 14 eller heve avtalen etter § 15, og © kreve erstatning etter § 28. § 15. Heving. (1) Forbrukeren kan heve avtalen dersom forsinkelsen er av vesentlig betydning. En forbruker som har krevd utføring, kan likevel ikke heve avtalen dersom tjenesten blir utført innen rimelig tid eller innen den frist forbrukeren har satt. (2) Er det utført en ikke ubetydelig del av tjenesten, kan forbrukeren bare heve for den delen som står igjen. Dersom formålet med tjenesten blir vesentlig forfeilet som følge av forsinkelsen, kan forbrukeren likevel heve hele avtalen. (3) Er det før tiden for utføring eller under utføringen klart at tjenesten ikke vil bli utført uten forsinkelse som gir forbrukeren hevingsrett, kan forbrukeren heve avtalen allerede før tiden for oppfyllelse. Har selv hatt erfaring ang dette. Var ulyd i Jaguaren til pappa. Den sto på verksted i 2,5 mnd. De hadde tatt av toppen, stilt ventiler etc etc. Holdt på mye, men klarte aldri og fikse den. Når vi sa vi ikke kunne vente mer satt de sammen bilen igjen, ulyden var der, og et annet verksted ordnet det på under 2 timer Vi betalte ikke noe på det første stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eksos Skrevet November 19, 2009 Forfatter Share Skrevet November 19, 2009 I starten purra jeg på 3-4 ganger i uka, 1 gang i uka de siste ukenne.. Tingen er vell at det ble aldri satt noen tidsfrist til når den skulle vere ferdig, så har vell ikke mye å gå på der.. Klart det har vert en belastning å vere uten bil så lenge.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 Selvom det ikke er satt en tidsfrist, så går det på "rimelig tid",- noe som er et sjønnsmessig begrep. Har jeg forstått deg rett, har verkstedet har imidlertid gjort deg oppmerksom på forsinkelsen, som følge av at han med spesifikk peiling måtte brukes til andre arbeidsoppgaver. I hele dette tidsrommet (fra du ble oppmerksom på at det ikke var han som feilsøkte på bilen din) og til i dag- har du hatt muligheten til å sette bilen din hos et annet verksted. Etter mitt sjønn, så bortfaller tidsrommet du har vært klar over at spesialisten har vært brukt til andre arbeidsoppgaver som tidsbruken du kan klage på,- ettersom det er rimelig og anta at saken ville trenere som følge av at han ikke ville jobbe med bilen din. Jesse: Det er nok Håndtverkerloven som gjelder her, og ikke forbrukerkjøpsloven. Dette framgår i ordlyden av paragraf §1 i begge lovene- ettersom det er en tjeneste og ikke salg/kjøp av en ting som er tema. Det rettslige grunnlaget her er, Håndverkertjenesteloven, §1(1)Loven gjelder avtaler eller oppdrag om bestemte tjenester (reparasjon) som inngås mellom tjenesteytere i deres næringsvirksomhet og forbrukere. §5(3) Er prisen ikke avtalt og tjenesten kan utføres tilfredstillende på flere måter, skal tjeneteytreren utføre den på rimelighste måte dersom det ikke er mottatt beskjed om noe annet. Forsømmer tjenestetyteren dette, reduseres prisen etter §32(4) Dette gjelder dersom verkstedet utfører mer tjenester på bilen din, og bytter mer deler enn strengt tatt nødvendig- på måfå §10(1)Tjenesten skal være avsluttet innen den tiden som er avtalt eller som er rimelig, særlig i forhold til det som er vanlig ved utføring av tilsvarende tjenester. Som regel tar feilsøking lang tid (2) Tjenesteyteren skal også overholde avtalte frister for påbegynnelse av tjenesten eller framdriften av arbeidet. Jeg forstår det slik at du aksepterte å vente siden han med peiling ble satt til andre arbeidsoppgaver? §11 Dersom tjenesteyteren ikke hare avsluttet tjenesten eller overholdt frister i samsvar med §10, og dette ikke skyldes forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren a) holde beytalingen tilbake etter§13, b)kreve tjenesten utført etter §14 eller heve avtalen etter §15 og c) kreve erstatning etter 28§ §15 Forbrukeren kan heve avtalen dersom fosinkelsen er av vesnetlig betydning. En forbruker som jhar krevd utføring, kan livele ikke beve avtalen dersom tjenesten blir utført innen rimelig tid, eller innen den frist forbrukeren har satt. (3)Er det før tiden for utføringeller under utføringen klart at tjenesten ikke vil bli utført uten forsinkelse som gir forbrukeren hevingsrett, kan forubkeren heve avtalen allerede før tiden for oppfyllelse. §16(1)Hever forbrukeren hele av talen, har tjenesteyteren ikke rett til betaling. Tjenesteyteren har rett til å få tilbake levert materialer m.m i den grad det er mulig uten ulempe av betydning eller kostnad for borbrukeren. For det som ikke kan leveres tilbake kan tjenesteyteren kreve rimelig vederlag inntil den verdi dette har for forbrukeren. (2) Heves avtalen bare for en del som står igjen, har tjenestyteren krav på prisen for hele tjenesten med fradrag for det det normalt koster å få utført den delen som står igjen. Du har rett til å heve avtalen dersom du kan bevise at forsinkelsen fra verkstedet sin side er av vestenlig betydning for deg. Dette må også sees i sammenheng med om oppdraget har tatt lengre tid enn hva som kan forventes av tilsvarende jobber,- og selvfølgelig det faktum at du tydeligvis har vært klar over at spesialisten har vært satt til andre arbeidsoppgaver, noe som har medført at bilen din har blitt vekkprioritert. Dersom du hever avtalen, kan ikke verkstedet kreve betaling for annet enn en rimelig kostnad for de delene som ikke lar seg fjerne uten ulempe av betydning eller kostnad for forbrukeren. Verkstedet har rett til å få tilbake levert materialer mm. (deler de har brukt) Du kan også betale for den delen av verkstedsoppholdet og feilsøkingen som er gjennomført dersom du ser dette som mest hensiktsmessig. Men etter min vurdering, så har du ikke grunn til å heve avtalen, på bakgrunn av at du har vært klar over at forsinkelsen, og at det ikke har gått særlig lang tid sammenlignet med tilsvarende reperasjoner, men nå vet ikke jeg i hvilken grad denne forsinkelsen har blitt til hinder for deg. Du får nesten bare kontakte verkstedet å høre hva dem har og si.. Håper noe av dette er til hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 Jeg må hvertfall si at jeg er rimelig nysgjerrig hva som er årsaken til problemet med bilen din, så når du finner det ut, må du legge det ut her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stiva Skrevet November 19, 2009 Share Skrevet November 19, 2009 Her bør ikke ta stort betalt, bilen er jo som før og de har tydeligvis ikke prioritert den i det hele tatt, jeg hadde ihvertfall ikke betalt for mer enn etpar timers arbeid. Kommer de med en større faktura må du be om at den spesifiseres med når de har jobba slik at du kan se om det i det hele tatt er gjort noe med bilen. Dette kravet må du fremsette personlig slik at de ikke vinner å "fabrikkere" en timeliste på din bil. Lykke til. Forventer oppdatering når du har henta bilen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eksos Skrevet November 25, 2009 Forfatter Share Skrevet November 25, 2009 Da har jeg henta bilen, og levert den til en privatperson med god greie på dette... Verkstedet tok seg ikke betalt for at den har stått der, selvom de vistnok har brukt en del tid på den Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwkizn Skrevet November 25, 2009 Share Skrevet November 25, 2009 Da har jeg henta bilen, og levert den til en privatperson med god greie på dette...Verkstedet tok seg ikke betalt for at den har stått der, selvom de vistnok har brukt en del tid på den Skulle bare mangle egentlig, Hadde vert rekt av dem å kreve betaling. Får håpe han andre karen får fyr på den da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eksos Skrevet November 26, 2009 Forfatter Share Skrevet November 26, 2009 Ja, men man veit jo aldri, hadde det vert en temmelig liten sum hadde jeg ikke krangla, men null er naturligvis best! Han jeg har levert den til nå får garantert fyr på den, må bare finne tid i tidsskjemaet sitt først.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå