Fliid Skrevet November 21, 2009 Share Skrevet November 21, 2009 Bare hyggelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet November 21, 2009 Share Skrevet November 21, 2009 Fliid er rå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FirstPrice Skrevet November 25, 2009 Forfatter Share Skrevet November 25, 2009 Ett nytt problem har oppstått. Kom opp idag, sjekka at ikke noe lekkasje av vann har skjedd, eller olje. Peila olja, å la merke til sjokko-melk fargen. "Faen, toppakninga har gått". Som sagt, har jeg fått dette hullet tett, men på en mystisk måte, har jeg fått vann i olja. 1) Det var damp i veivhusventilasjons-slangen. 2) Jeg hadde blandet motorolje, da jeg bare skulle prøvestarte. Den olja som jeg vet om, var Biltemas 10-40w mineral olje. 3) Tidligere eier, en venn av meg, var helt 100% sikker på at pakninga i toppen ikke hadde gått. 4) Fra innsuget til blokka, går det ett stålrør. Da jeg tok av innsuget, kjente jeg på det der røret kommer inn, å der var det veldig vått. Bilde, med grønn ring ( ) OM toppakninga IKKE har gått, hva annet kan det være? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet November 25, 2009 Share Skrevet November 25, 2009 Du har ringet rundt åndingen mellom bunndel og toppdel. Og ingen må nå våge og skrike toppakning, da skal jeg påstå at den som sier det har kast i coilen på sin egen bil. Du sier det er sjokomelk farge, tja, olje blir mer gul blandet med vann. Men har du brukt bilen noe, eller bare latt den stå på tomgang? Nå om dagen kommer det mystistk farge på oljen relativt hurtig, så du kan nok ta det med ro. Kjør bilen gjennomvarm, god og varm over en lengre tur, da forsvinner nok den fargen du nevner. Har du ikke mulighet til det, så får du ha is i magen å stole på hva forige eier sier. Jeg tror og at den sikkert er hel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FirstPrice Skrevet November 25, 2009 Forfatter Share Skrevet November 25, 2009 Ja, det er ånding mellom bunn og toppdel. Men skal det være vann i i bunn av blokka, der røret skal nedi i blokka? For det var det nemlig. Ja, gul/grå/lys-lys gul. Vann i olja er ett faktum, det er mange som har sett på det enige om. Hvordan vannet i olja har kommet seg, er ett annet spørsmål. Bilen er stått i ro, på tomgang, å pene rusinger, ALDRI over 3500-4000rpm, å den har aldri blitt ruset før den har vært varm. Lengre turer har jeg ingen mulighet til å kjøre, da den står på bukker. Er ennå ett prosjekt. Om det skulle være slik at det er vann i olja, å jeg kjører meg en lang tur med den, vil ikke ta turboen og resten av sakene ta kvelden? Får bytte olja først engang, for å være sikker. Hva slags billig olje er anbefalt til en M20 turbo motor da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Naitsirk Skrevet November 25, 2009 Share Skrevet November 25, 2009 Er evig imponert over kunnskapene til Fliid og ikke minst hans hjelpsomhet ovenfor andre her på forumet Mange av oss her inne som har mye å lære av deg både når det gjelder kunnskaper og personlige egenskaper...You Rock!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheBirg Skrevet November 27, 2009 Share Skrevet November 27, 2009 Bare for å spørre egentlig (litt kritisk) Er det bra å få en motor varmkjørt med, som bekreftet iblandet vann i oljen ? Hvordan er smøre-egenskapen til oljen ? Er det ikke viktig med best mulig smøre eganskaper når motoren er kald ? Her har jeg ingen egene erfaringer, men prøver jo å lære noe nytt i ny og ne også. Er det ingen fare for ekstra slitasje på rådelager, rammelager og lager i Turbo ? (Jeg utdyper vel egentlig spørsmålet til "FirstPrice" her) Og fy på lanken til FirstPrice også. Man bruker ikke billig olje på en slik motor. Da velger man en skikkelig olje. Selv om det bare er for testing. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet November 27, 2009 Share Skrevet November 27, 2009 Vann i olja bør du ikke kjøre med. Olje i frostvæsken går bedre, men selvsagt ikke lurt det heller da det grøter til hele systemet og blir dårligere kjøling. Vann i olja vanner logisk nok ut olja og den mister egenskapene sine. Ta av toppedekselet evnt. se ned i påfyllinga om det er et gult belegg over vippetøyet. Det kommer ikke av kondens pga. vintervær men defekt toppakning/topp. Ikke akkurat uvanlig på en M20 turbo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW-Anders Skrevet November 28, 2009 Share Skrevet November 28, 2009 uansett, mulig jeg ikke fikk med meg att du hadde bytta olje etter att du hadde av topp? bytt olje igjen, kan vare att om du har hatt av topp/ eller insug osv att du kan ha vart sa uheldig og fatt litt vann imotor. ryker det hvit royk ut av eksosen din? jeg ville byttes til castrol olje. da den brukes pa den type motorer:) ellersa kan du se om den blaser tilbake vann i ekspasjonstanken din, kan jo vare att det gar komperesjon i vannet ditt og att det da kommer olje i vannet om det er det som er prob. men 1.bud kjöp deg en skikkelig olje og ta ett olje skift! se sa hva som skjer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FirstPrice Skrevet November 29, 2009 Forfatter Share Skrevet November 29, 2009 BMW Anders ; det blåser vann tilbake i ekspansjontanken. Det er en helt orginal M20 motor, med påmontert Turbo. Biltema Olje ol holder da absolutt mål til oppstart. Å selvføgelig kjøper jeg skikkelig olje når jeg skal kjørte motor på mer enn tomgang i 30sek. Selvfølgelig har bilen stått i 1,5år, å da jeg skulle skru av bunnpluggen, så røyk gjengene i bolten, eller bunnpanna. Traversen går akkurat under bunnpanna, så får ta tak i elefanten og heise litt i maskin for å få den av. Ellers så blir det å ta en renskning av det hele. Vært på fjellet med folket i helga, så ble ikke mye skruing! Sauna med jeltzin flaska og noe damer ekke feil det heller! EdiT : BimmerLars, jeg vet at topphavari på M20 motorer ( spes med turbo) er velkjent. Tok en titt under toppdekselet for en stund siden å kan understreke at det er mye kjølevann med olje i. Selgeren, som er en venn av meg, mener bastant at det ikke er toppen som er gått, da den har stått stille i 1,5år, og ikke blitt kjørt med turbo. Jeg prøver da å finne ut om det er andre måter vann kan komme i olja på. Feks gjennom åndinga mellom toppen og blokka, for der åndinga er i blokka, er det nemlig vann, å det tror jeg neppe det skal være. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
endre88 Skrevet November 29, 2009 Share Skrevet November 29, 2009 Du kan se "tappen" der hullet er i på dette bildet : http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... r/8194.gif Vel og merke, er det ikke noe hull i det der på bildet.. skal ikke ver noe hull der hehe mulig forige eier har boret det men det e jo bare teit hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet November 29, 2009 Share Skrevet November 29, 2009 Naitsirk, takk så mye. : ) Firstprice, jeg får ikke helt tak i hva som er gjort med bilen igrunn. Mtp oljeskift. Om bilen har stått i halvannet år og ikke blitt kjørt med, men kun oppstart og rusing. Så er det overhodet ikke rart at det er ett hav av kondens i oljen. Om oljen har vært den samme hele tiden. Så hva gjør du egentlig med bilen, akkurat nå, og hva er igunn problemet, i detaljer. Mt. hva har du sjekket, hva har du gjort og hvor lenge siden. endre, du har glemt en ting. Hvis du ser på det nederste bildet i ditt inlegg (den siterte biten) så ser du at det står 731 . Dette er en veldig gammel topp, og fra gode gamle dager så kom noen med dette hullet. 885 topp som er mest kjent, har ikke dette hullet, men den kom dog ikke før facelift E30, ca. Litt tidligere i Tyskland enn resten av verden. Filosofien var vel som følger: Nå skal vi få varmet opp innsuget jevnt med toppen, slik som med gasspjeldhuset ( To fluer i en smekk, gasspjeldet fryser heller ikke fast på kalde dager med jevn gass på autobahn. ) . Men gasspjeldhuset er tilkoblet slanger, toppen ble ikke tilkoblet slanger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FirstPrice Skrevet November 29, 2009 Forfatter Share Skrevet November 29, 2009 Fikk bilen sist uke. Sjekka olja, null kondens. Fiksa starter og BTR og fikk starta. Lot den gå litt, rusa litt, fikk litt varme i den. Lot den stå i 1-2dager. Sjekka olja igjen, å da var det vann i den. Bilen har stått i 1,5år, å siste oljeskift var for 1,5år siden. jeg skulle til å skifte olje, men da gikk gjengene i bolten/ eller bunnpanna. Er bare jeg som surrer. Skal fikse bunnpanna og skifte olje, så får vi se hva det er. Om jeg ikke starter den og lar den stå litt, med påfylt kjølevæske, så får vi se om det lekker! Rart det ska komme så mye kondens, på så kort tid bare.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
endre88 Skrevet November 29, 2009 Share Skrevet November 29, 2009 Naitsirk, takk så mye. : ) Firstprice, jeg får ikke helt tak i hva som er gjort med bilen igrunn. Mtp oljeskift. Om bilen har stått i halvannet år og ikke blitt kjørt med, men kun oppstart og rusing. Så er det overhodet ikke rart at det er ett hav av kondens i oljen. Om oljen har vært den samme hele tiden. Så hva gjør du egentlig med bilen, akkurat nå, og hva er igunn problemet, i detaljer. Mt. hva har du sjekket, hva har du gjort og hvor lenge siden. endre, du har glemt en ting. Hvis du ser på det nederste bildet i ditt inlegg (den siterte biten) så ser du at det står 731 . Dette er en veldig gammel topp, og fra gode gamle dager så kom noen med dette hullet. 885 topp som er mest kjent, har ikke dette hullet, men den kom dog ikke før facelift E30, ca. Litt tidligere i Tyskland enn resten av verden. Filosofien var vel som følger: Nå skal vi få varmet opp innsuget jevnt med toppen, slik som med gasspjeldhuset ( To fluer i en smekk, gasspjeldet fryser heller ikke fast på kalde dager med jevn gass på autobahn. ) . Men gasspjeldhuset er tilkoblet slanger, toppen ble ikke tilkoblet slanger. sorry stemmer hehe så ikke at det var en 731 topp hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet November 29, 2009 Share Skrevet November 29, 2009 Firstprice, da fikk jeg tråden i hendelsesforløpet. Det du bskriver er ikke av det normale. Men den lekkasjen du hadde ut fra topp, mot innsug. Kan noe av det vannet ha kommet inn i motor via utåndingen mellom blokk å topp ? Om røret var utett i bunn og det var en god strøm av vann, så kan det ha kommet seg ned i oljen der. Vann lekkasje inn til olje var hvertfall ett faktum under oppstarten du hadde. Ta gjerne bilde av grøten du beskriver. Det skal sies at jeg har sett eksempler på mye vann i olje som har vist seg å være kondens etter bemaning fra meg om å kjøre en litt lenger tur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå