Gå til innhold

I dag stopper Uniol produksjon av biodiesel


Nautiluz
 Share

Anbefalte innlegg

I dag stopper Uniol produksjonen av biodiesel og de ansatt blir permittert. Må si dette virkelig er bra gjort av en miljøbevist regjering som snur på flisa rett etter valget. Så oppfordrer alle til å bli medlemmer i facebook gruppen ”Nei til avgift på Biodiesel” Er letteste måten å gjøre ett opprop mot regjeringens valg.

:stupid:

http://www.facebook.com/pages/Nei-til-a ... 849?ref=ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte at de skulle prøve å gjøre det mer attraktivt med biodiesel allikevel. Ved å skru opp avgiften på vanlig diesel med 20 øre...

Hurra for den røde regjeringen.

Haha, de skulle skru opp prisen på vanlig diesel for og få opp interessen for biodiesel?!

Haha, går jo ikke ann og gjøre annet enn og le.. Skjønner ikke hvorfor staten skal ha så mye avgifter, når de klager på at vi ikke er miljøvennlige nokk, når vi først får en mulighet til og bli miljøvennlig, da spyler dem oss ned med avgifter..

Herregud..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat problemstillingen rundt biodiesel er litt innflukt.

"Noen" har bestemt at verden må kutte på CO2-utslippet. Om jeg er personlig enig i det eller ei skal jeg la vær å debattere/si noe om, men det er nå slikt at det er blitt en viss enighet om at CO2-utslippet vårt skader miljøet og må kuttes på.

Da er incentiver for å få folk til å bruke tog og sykkel en ting (hvorvidt det gjøres godt nok skal jeg også la være å debbatere), men i dag har vi jo en utrolig grei løsning - biodiesel dyrket på matjord slipper jo ut mye mindre skadelige gasser enn diesel utvunnet fra olje, som heller aldri naturlig blir sluppet ut om vi ikke henter den opp fra oljebrønnene våre!

Genialt!! Eller...hva faen skrev jeg nå..matjord brukes til produksjon av drivstoff til biler..øøøhm

Hvor kommer egentlig størsteparten av råvarene til biodieselproduksjonen fra?

Problemet dette genererer spesielt i U-land er at matvaretilgjengeligheten går ned, og matvareprisene går opp - ikke spesielt kult for steder man allerede har/tenderer til å ha hungersnød.

Årsaken? Bønder får bedre betalt for å dyrke raps til produksjon av biodiesel, i stedet for MATjord...

En studie av FN skal vissnok vise at om vi skal erstatte 10% av fossil DIESEL, så vil det kreve ett sted mellom 8-30% av jordens dyrkede mark. Anslaget er bredt, og vi kan nok forvente oss ett sted midt på. Er det akseptabelt å bruke 15% av jordens dyrka mark for at nordmenn (og andre rike nasjoners innbyggere) skal kjøre med litt bedre samvittighet, eller HELT ÆRLIG talt: Litt billigere - i en verden hvor vi sliter med å levere mat nok til alle?

Jeg tenderer nesten mot å si at vi burde stoppet denne bruken og produksjonen av biodiesel for lengst, så lenge den opptar dyrkbar jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere fikk med dere at Erik Solheim sa at de ikke helt hadde forstått hvilke ringvirkninger dette forslaget kom til å få da de gikk inn for det. Det er jaggu ikke første gangen. Den mannen er helt utrolig at får jobbe som minister. En mellomleder i privat sektor hadde blitt sparket til H ut tvert. Mannen ser jo ut som han lever i en kunstig bobleverden fra lukket anstalt med begrenset mulighet for intelligent liv.

Uniol ville på sin side prøve å få Statoil til å blande 10-15% biodiesel inn i vanlig diesel for å beholde noen av arbeidsplassene. Smart, men IDIOTISK. Det er svært få vanlige dieselbiler som ikke er sprell nye som takler det prosentantallet biodiesel!! Hører selv hvordan Hiacen vår kakler som et uvær hvis det ved et uhell er fyllt på Statoil diesel. Samma opplegget på Passat TDI'en vi har stående.

Gud bedre så forbanna jeg er på de toskete idiotene vi har styrende..... ! Snart på tide å ansette ingeniører i departementene istedenfor sosionomer :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere fikk med dere at Erik Solheim sa at de ikke helt hadde forstått hvilke ringvirkninger dette forslaget kom til å få da de gikk inn for det. Det er jaggu ikke første gangen. Den mannen er helt utrolig at får jobbe som minister. En mellomleder i privat sektor hadde blitt sparket til H ut tvert. Mannen ser jo ut som han lever i en kunstig bobleverden fra lukket anstalt med begrenset mulighet for intelligent liv.

Uniol ville på sin side prøve å få Statoil til å blande 10-15% biodiesel inn i vanlig diesel for å beholde noen av arbeidsplassene. Smart, men IDIOTISK. Det er svært få vanlige dieselbiler som ikke er sprell nye som takler det prosentantallet biodiesel!! Hører selv hvordan Hiacen vår kakler som et uvær hvis det ved et uhell er fyllt på Statoil diesel. Samma opplegget på Passat TDI'en vi har stående.

Gud bedre så forbanna jeg er på de toskete idiotene vi har styrende..... ! Snart på tide å ansette ingeniører i departementene istedenfor sosionomer :x

Det har vi da ikke gjort! Vi vil at ett påbud om 5% biodiesel skal skje fra januar ikke at det skal være en rammebetingelsene som dem kan forandre før sommeren. +at vi vil miste marked om innblandingen bare skal være 2.5% da må vi jo kjøre fabrikken på tomgang i 6mnd. Og selvfølgelig gjelder innblandingen all diesel i Norge ikke bare Statoil sin. Og forresten så er det 20% innblanding i USA. Det er også den blandingen som gir minst forbruk. Hilsen Uniol arbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat problemstillingen rundt biodiesel er litt innflukt.

"Noen" har bestemt at verden må kutte på CO2-utslippet. Om jeg er personlig enig i det eller ei skal jeg la vær å debattere/si noe om, men det er nå slikt at det er blitt en viss enighet om at CO2-utslippet vårt skader miljøet og må kuttes på.

Da er incentiver for å få folk til å bruke tog og sykkel en ting (hvorvidt det gjøres godt nok skal jeg også la være å debbatere), men i dag har vi jo en utrolig grei løsning - biodiesel dyrket på matjord slipper jo ut mye mindre skadelige gasser enn diesel utvunnet fra olje, som heller aldri naturlig blir sluppet ut om vi ikke henter den opp fra oljebrønnene våre!

Genialt!! Eller...hva faen skrev jeg nå..matjord brukes til produksjon av drivstoff til biler..øøøhm

Hvor kommer egentlig størsteparten av råvarene til biodieselproduksjonen fra?

Problemet dette genererer spesielt i U-land er at matvaretilgjengeligheten går ned, og matvareprisene går opp - ikke spesielt kult for steder man allerede har/tenderer til å ha hungersnød.

Årsaken? Bønder får bedre betalt for å dyrke raps til produksjon av biodiesel, i stedet for MATjord...

En studie av FN skal vissnok vise at om vi skal erstatte 10% av fossil DIESEL, så vil det kreve ett sted mellom 8-30% av jordens dyrkede mark. Anslaget er bredt, og vi kan nok forvente oss ett sted midt på. Er det akseptabelt å bruke 15% av jordens dyrka mark for at nordmenn (og andre rike nasjoners innbyggere) skal kjøre med litt bedre samvittighet, eller HELT ÆRLIG talt: Litt billigere - i en verden hvor vi sliter med å levere mat nok til alle?

Jeg tenderer nesten mot å si at vi burde stoppet denne bruken og produksjonen av biodiesel for lengst, så lenge den opptar dyrkbar jord.

Du burde også vite at EU holder 15% av landbruket brakk for å holde mat prisene oppe! Trenger bare reise til andre siden av grensen for å se hvor lite som blir dyrket i Sverige. En annen stor fordel med raps er at den tilfører marken nitrogen. Så om du dyrker raps hvert 3-4år vil du ha en mer næringsrik mark enn om du dyrker måt hvert år. På Uniol er det også mulig å tilsette dyrefett som råolje som om du vil spise det kan jeg godt ta det med til deg.

Og en annen ting at vi ikke har mat til alle på jorden er da ett annet problem nemlig overbefolkning. Tror folk virkelig at jorden er laget for over 6milliarder mennesker? Det er ille å si det, men det er jo ikke naturlig at vi skal holde liv i alt som kan hangle og gå, sann er ikke naturen laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde også vite at EU holder 15% av landbruket brakk for å holde mat prisene oppe! Trenger bare reise til andre siden av grensen for å se hvor lite som blir dyrket i Sverige.

At 15% av landbruket i EU blir holdt brakk, tviler jeg egentlig i utgangspunktet ikke på, men du skal ha rimelig sikre kilder for å bevise en kausalitet mellom at EU ønsker høyere matpriser og derfor holder matjorda brakk (tvinger bønder til å legge ned bruket). Samvariasjon er ikke nødvendigvis lik sammenheng!

En annen stor fordel med raps er at den tilfører marken nitrogen. Så om du dyrker raps hvert 3-4år vil du ha en mer næringsrik mark enn om du dyrker måt hvert år. På Uniol er det også mulig å tilsette dyrefett som råolje som om du vil spise det kan jeg godt ta det med til deg.

Greit poeng, men ser ikke at det akkurat kan senke en bondes kostnader å måtte ha utstyr/leveranseavtaler ol. for 2 forskjellige produksjoner?

Ellers lurer jeg egentlig på om det ikke er ett problem at dyreoljen ikke tilfredstiller noen EU-krav, eller er jeg eller disse EU-kravene på vidda? Og evt hvorfor?

Og en annen ting at vi ikke har mat til alle på jorden er da ett annet problem nemlig overbefolkning. Tror folk virkelig at jorden er laget for over 6milliarder mennesker? Det er ille å si det, men det er jo ikke naturlig at vi skal holde liv i alt som kan hangle og gå, sann er ikke naturen laget.

Nå er det slik at vi er så mange vi er. Jeg mener vi alle egentlig bør tenke oss ett ansvar for hvor mange vi setter til verden, det gjelder meg, som Tong Ting i Kina og som Olewasegun i Nigeria... MEN, når vi er så mange som vi er, så bør alle strebe etter å gjøre det så godt som mulig. Se vekk fra økonomisk, så er ikke jeg verdt en "penny" (så ironisk) mer enn Oglilo fra Kenya, selv om han aldri har gått på skole, jobber for 1 krone dagen og sliter med helsa grunnet malaria, hungersnød og må forsørge kona som har aids. Da finner jeg det heller ikke greit at jeg skal kjøre med "god samvittighet" (les: billigere), mot at fattige ikke får råd til maten (jeg har råd til prisstigningen uansett om jeg sparer penger på biodiesel eller ei!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere fikk med dere at Erik Solheim sa at de ikke helt hadde forstått hvilke ringvirkninger dette forslaget kom til å få da de gikk inn for det. Det er jaggu ikke første gangen. Den mannen er helt utrolig at får jobbe som minister. En mellomleder i privat sektor hadde blitt sparket til H ut tvert. Mannen ser jo ut som han lever i en kunstig bobleverden fra lukket anstalt med begrenset mulighet for intelligent liv.

Uniol ville på sin side prøve å få Statoil til å blande 10-15% biodiesel inn i vanlig diesel for å beholde noen av arbeidsplassene. Smart, men IDIOTISK. Det er svært få vanlige dieselbiler som ikke er sprell nye som takler det prosentantallet biodiesel!! Hører selv hvordan Hiacen vår kakler som et uvær hvis det ved et uhell er fyllt på Statoil diesel. Samma opplegget på Passat TDI'en vi har stående.

Gud bedre så forbanna jeg er på de toskete idiotene vi har styrende..... ! Snart på tide å ansette ingeniører i departementene istedenfor sosionomer :x

Det har vi da ikke gjort! Vi vil at ett påbud om 5% biodiesel skal skje fra januar ikke at det skal være en rammebetingelsene som dem kan forandre før sommeren. +at vi vil miste marked om innblandingen bare skal være 2.5% da må vi jo kjøre fabrikken på tomgang i 6mnd. Og selvfølgelig gjelder innblandingen all diesel i Norge ikke bare Statoil sin. Og forresten så er det 20% innblanding i USA. Det er også den blandingen som gir minst forbruk. Hilsen Uniol arbeider.

Jeg så innslag på TV2 nyhetskanalen enten i går eller i forrigårs om dette, der de intervjuet Uniol folk, samt SV-Torkildsen. Der sa de som nevnt at Uniol ville ha dobling av innblandingsprosenten av biodiesel i vanlig diesel.

Denne prosentandelen Statoil operer med i dag har jeg fått oppgitt er 5%-10% (variert, se under) av Statoil Hedmark's hovedkontor på Hamar, samt 4 andre stasjonssjefer på lokale Statoil stasjoner rundt her hvor jeg har spurt. I dag blandet Statoil stasjoner i Hedmark 10% biodiesel i diesel. De har sjonglert opp og ned fra 5 til 10 %, men etter en haggel av klager gikk de tilbake til 5%, men det siste jeg hørte var at i august i år satte de opp til 10% igjen etter ordre fra sentralt hold. Vi kan derfor aldri fylle på Statoil mer, og må fylle på Shell.

Så, når jeg vet at innblandingsprosenten her ligger på 5-10%, og det er snakk om DOBLING i nyhetsinnslaget, da blir jeg virkelig urolig, og det var derfor jeg antok 10-15%. Derimot ser jeg nå i TV2 artiklene om saken at det er snakk om det du sier, en økning fra 2,5 til 5%.

Dette virket rart for meg, her hvor jeg bor er jo innblandingsprosenten en helt annen!! Så satte jeg igang å google, og fant svar på mine spørsmål:

http://www.prosessindustrien.no/default ... =6&id=4290

Merk forøvrig at denne artikkelen er fra 2007, galskapen her har holdt på en stund.

Bor i feil region skjønner jeg.. ](*,)

Du som er Uniol arbeider sitter kanskje på mer opplysninger om hvorfor det er slik?

Apropos bio.. det finnes knapt stasjoner i Hedmark som har E85 bensin, som jeg har lengtet etter i lange tider. Jeg er så enormt frustert på dette J vannstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 385865.ece

Norges befolkning er utvilsomt den mest tilbakestående. Er det virkelig så få som skjønner at det KUN er profitt de er ute etter?

hvis vi reduserer utslippene i hele verden til 0%, så kommer fortsatt istiden.. det er ingenting vi får gjort noe med, skjønner ikke hvordan folk kan bite på agnet til de kunnskapsløse kommunistene vi har som statsråder.

Heldigvis ser det ut som om bimmers-folket er smartere enn resten av befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle neten tro noen politikere fikk provisjonsbasert lønn....

Ta f.eks omleggingen av avgiftene. Først blir diesel rost opp i skyene fordi det er så miljovennlig. Året etter blir årsavgifta for diesel satt opp fordi den forurenser nærmiljøet...

Og man setter for all del ikke ned avgiftene på en ting, f.eks diesel. Man setter opp avgiftene på alternativet sånn at det ikke blir urettferdig...

Alt dette blir bestemt av folk som f.eks er utdanningsminister en dag og samferdelsesminoster en anneen....

HEIA NORGE! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...