Vanilla_ninja Skrevet November 24, 2009 Skrevet November 24, 2009 Stasjonsvogna mi klager over slitte klosser, og jeg skal snart kjøre to ganger tur-retur Oslo. Da kan det kanskje være greit med nye klosser for å være sikker på å komme seg hele veien. Hvor bør jeg kjøpe nye klosser? Er det noen merker som er bedre enn andre? Det er samme bremser som ble montert på i 1998. Ingen endringer der. LJ
Vanilla_ninja Skrevet November 24, 2009 Forfatter Skrevet November 24, 2009 Er det noen forskjell på merker, da? Jeg ser GS har originale til over 900, "Febi" til under 400 og "Texstar" til under 750 kroner. Bremser Febi dårligere, eller varer de kortere? Er det andre ting? LJ
S.Nilsen Skrevet November 24, 2009 Skrevet November 24, 2009 Bestill Fra Koed.over natta!sparte rundt 600,- på min,skiftet kunn klosser og skiver framme på min.de som var slitt hos meg.
bmwkizn Skrevet November 24, 2009 Skrevet November 24, 2009 Er det noen forskjell på merker, da?Jeg ser GS har originale til over 900, "Febi" til under 400 og "Texstar" til under 750 kroner. Bremser Febi dårligere, eller varer de kortere? Er det andre ting? LJ De bremser nok ikke dårligere. men det kan være forskell på kvalitet,og da sikter jeg til holdbarhet i lengden,støy osv
Vanilla_ninja Skrevet November 24, 2009 Forfatter Skrevet November 24, 2009 Da oppstår et naturlig tilleggsspørsmål: Jeg har aldri byttet klosser eller skiver på bilen, og jeg vet at i hvert fall et par skiver er veldig slitt. Hvor mye jobb er det med å bytte skiver når man først har røska av hjul for å bytte klosser? LJ
bmwkizn Skrevet November 24, 2009 Skrevet November 24, 2009 Da er det fort gjort å bytte skiver Meget enkelt. Gå inn på GSbildeler.no der får du opp tegning over hele bremsesystemet. det kan nok hjelpe deg Og angående bremsklosser så er det jo mye uoriginalt som er bra også. Likevel om JEG kjøper bremsklosser originalt. Jeg syns det er greit å kjøpe kvalitets klosser for bremsene er jo det viktigste på en bil
halsen89 Skrevet November 24, 2009 Skrevet November 24, 2009 Da oppstår et naturlig tilleggsspørsmål:Jeg har aldri byttet klosser eller skiver på bilen, og jeg vet at i hvert fall et par skiver er veldig slitt. Hvor mye jobb er det med å bytte skiver når man først har røska av hjul for å bytte klosser? LJ 1 Skrue ekstra foran, regner med det er de du skal bytte.
bmwkizn Skrevet November 24, 2009 Skrevet November 24, 2009 Her ser du. Skru ut nr 14 på bildet så er skivene løse Etter du har tatt av caliptern til klossene selvsagt.
Vanilla_ninja Skrevet November 24, 2009 Forfatter Skrevet November 24, 2009 Jeg må faktisk ta av hjulene og se etter hvor slitasjen er størst. Jeg regner også med at det er foran, siden det er mer bremsekraft der, men uansett må jeg sjekke. Og angående bremser, en gang igjen: går arbeidsmengden opp om jeg bestemmer meg for å prøve å stramme opp håndbrekket med det samme? Går slikt an å gjøre ved bremsekaliperne bak? Planen er å kunne fikse alt jeg rekker på én kveld mens jeg har hjelp av en kompis. Lufting av bremser er f. eks. greiere å gjøre sammen med noen. Eventuelt kan jeg bruke en ekstra kveld alene på å skru av og på skiver og slikt... LJ
bmwkizn Skrevet November 24, 2009 Skrevet November 24, 2009 Hvis du å en kompis bytter klosser og skiver fram, OG strammer håndbrekk så er det nok gjort på et par timer max
Lars89 Skrevet November 24, 2009 Skrevet November 24, 2009 Stramme håndbrekk er lett http://www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=116
Otis Skrevet November 25, 2009 Skrevet November 25, 2009 Skiver fra GS bildeler som var produsert av Febi, ble skjeve etter 2-3 mnd bruk på min. Såklart fikk jeg 2 nye skiver på garanti, og byttet dem, ennå ingen problemer. Dette er da ca. 7 uker siden. Klossene så kjempefine ut. Ang. stramming av håndbrekk, så syntes jeg det var meget lettere å ha begge hjulene klar av bakken samtidig. Dette orndes lett på Shell Bilbyen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå