bmwkizn Skrevet November 27, 2009 Skrevet November 27, 2009 Anbefaler også en våtskrape og tørke bilen med isteden for pusseskinn. Og gjerne noen mikrofiber hånduker Denne hørtes litt skummel ut Men det slår nok ikke han luringen jeg så på YX som stod å vasket panseret på en sort E39 med VINDUSVASKERNALEN Den var drøy. Jeg bruker bare våtskrape å tar av det verste av vannet før jeg tørker bilen skikkelig med fiberduk ikke hadd noe problem jeg. Og bilen min er Shwartz2
Rabies Skrevet November 27, 2009 Skrevet November 27, 2009 Ja, om det ikke blir riper av det så er det jo en god idé da... Bruker du noen bestemt produsent?
bmwkizn Skrevet November 27, 2009 Skrevet November 27, 2009 Jeg bruker faktisk Turtle wax sin våtskrape. Ikke noe fan av turtle wax,Men våtskrapa syns jeg fungerer fint. Så bruker jeg Meguiars sin Water Magnet (mikrofiber klut)etterpå og går over med
bmwkizn Skrevet November 27, 2009 Skrevet November 27, 2009 Får kanskje teste det ut da Ja det er ikke så dumt det Men vær forsiktig med våtskrapa
Rabies Skrevet November 27, 2009 Skrevet November 27, 2009 Lakken min trenger litt korigering uansett... Skulle hatt en omgang med roterende tror jeg.
Ad|oS Skrevet November 27, 2009 Skrevet November 27, 2009 Angående Meguiars sitt tørkehåndkle er det veldig mange delte meninger. Det fungerer bedre enn pusseskinn osv, men i forhold til f.eks. Chemical Guys sitt Miracle Dryer er det, etter min (og maaaange andre) mening sjanseløst. MG sin watermagnet fungerer forresten best når det er litt fuktig, men da det ikke er så stort og tykt må det ofte vris for å fjerne vann fra det. En liten ulempe... Trikset er uansett å bruke to stk håndkler, da du vil få det helt tørt på denne måten, samt at det ikke tar noe særlig lengre tid (hvis det gjør det i det hele tatt) enn med bare ett. Våtskraper er heller ikke noe stort problem i seg selv. Problemet dukker opp i det øyeblikket du får ørlite støv på den, slik at du drar det over lakken. Er ikke lakken 100% ren og støvfri når du går over med våtskrapen vil du ripe den opp noe veldig. Men for all del, klarer du å unngå noen som helst ting å havne på lakken etter vask må du bare bruke våtskrape. Men jeg ville ikke anbefalt det, i forhold til et godt microfiber tørkehåndkle. hmmm...... jeg kjører min i vaskemaskina i vinterhalvåret.Og jeg er overbevist om at dette med masse vaskeriper etc forårsaket av vaskemaskin er en gammel "myte". Er du rett for riper er svamp synderen Hvis du mener det er en myte, hvordan kan da 1år gamle biler være fulle av vaskeriper når eieren har vært så flink å vasket den i automat hver uke, og aldri vært borti den for hånd? Svamp, sammen med pusseskinn og nal har et stort minus i forhold til microfiberprodukter. De trekker ikke dritten inn i seg, og da ender det opp med at man drar møkka over lakken og riper opp. Har man myk lakk vil man få riper uansett. Min bil er ripefri for få mnd siden, men nå er den full av vaskeriper. Har ekstremt myk lakk, og tar alle forhåndsregler for å unngå riper. Bruker skum, to bøtter, grit guard, vaskehanske og microfiberhåndkle, så er litt stress hehe Når det gjelder avfetting og Zalo skjønner jeg det er delte meninger. Man må huske på at det er forskjellige typer avfetting, og de virker ulikt. Prickbort fjerner mye møkk, uten å fjerne så mye LSP (voks/sealer). Er visst flere inne på Detailersclub som bruker dette på bilen annehver uke gjennom hele vinteren, og fremdeles har beskyttelse på lakken når våren kommer. Dette har ikke bare med avfettinga å gjøre, men også hvordan beskyttelse man har. Bruker man noe som gir god og lang beskyttelse vil den selvsagt tåle litt mer enn en sprayvoks. Bilt-Hamber Surfex HD er en annen avfetting (vannbasert), men denne fjerner ekstremt mye LSP. Etter å ha sprayet på panseret mitt to ganger med denne (i ren form) var det ikke noe beskyttelse i det hele tatt igjen. Med andre ord, ikke noe jeg ville anbefalt å bruke til den daglige bilvasken Zalo fjerner nok også mye, men vasker du bilen veldig sjeldent vil det jo ikke være like "farlig" som for oss som vasker flere ganger i uka. Uansett finnes det en god huskeregel for bilprodukter og husholdningsprodukter:; Bilprodukter kan du ta med utenfra og inn, men husholdningsprodukter forblir inne
j0lle Skrevet November 27, 2009 Skrevet November 27, 2009 DEN STORE DETAILING-GUIDEN FOR VASK & SHINE AV BIL (volvoforum.no) http://forum.volvoforum.no/viewtopic.php?f=22&t=34046
bmwkizn Skrevet November 27, 2009 Skrevet November 27, 2009 Jeg har hørt mye bra om chemical guys sin miracle dryer, men har dessverre ikke fått prøvd den enda. Er vel kansje på tide jeg tar hintet og prøver den. Noen tips om hvor jeg kan få kjøpt et par slike med rask levering?
Ad|oS Skrevet November 27, 2009 Skrevet November 27, 2009 Scandicshine har jo butikken sin i Verdal, så der kan du jo eventuelt ta turen innom (vet ikke hvor langt fra deg det er). Eventuelt kan du bare bestille fra nettbutikken deres, men du skal ikke se bort fra at de er utsolgt for MD. Det går mye av dem hehe Et alternativ til denne kan være Scandicshine sitt eget tørkehåndkle. Trekker til seg mye vann, men etter min erfaring fjerner det ikke helt like mye vann som MD, slik at det blir liggende igjen flere dråper enn med Chemical Guys sitt
bmwkizn Skrevet November 27, 2009 Skrevet November 27, 2009 Scandicshine har jo butikken sin i Verdal, så der kan du jo eventuelt ta turen innom (vet ikke hvor langt fra deg det er). Eventuelt kan du bare bestille fra nettbutikken deres, men du skal ikke se bort fra at de er utsolgt for MD. Det går mye av dem hehe Ok. Skal stikke innom dem jeg. Det er ikke mangle milene fra der jeg bor Takk for tipset
flobben Skrevet November 27, 2009 Skrevet November 27, 2009 nr det gjelder tørking av bil... er det ikke bare å luft tørke den ? et par drag på motorveien med en godt polert bil så vil jo all fuktighet blåse av? Når det gjelder vaskemaskin så har jeg også brukt det på vinterhalvåret. Har ikke hatt noe store problem med riper i lakken, men det blir kanskje litt anderledes nå som jeg får svartbil. Men på vinteren kan det jo være litt kjipt å vaskebilen ute selv med vaskehanske, så en liten tur i vaskemaskinen for å få av møkka i stedet for å vente på mildtvær må jo være bedre? Ripene som eventuelt oppstår i vask er vel stortsett bare i voksen fra polering og dermed kan de fjernes når vår vasken skal gjøres. Med andre ord, jeg mener det er viktigere å få spylt av dritten under bilen også ofte på vinteren og da er vaskemaskin ganske enkelt redskap for å få det til.
bmwkizn Skrevet November 27, 2009 Skrevet November 27, 2009 nr det gjelder tørking av bil... er det ikke bare å luft tørke den ? et par drag på motorveien med en godt polert bil så vil jo all fuktighet blåse av? Når det gjelder vaskemaskin så har jeg også brukt det på vinterhalvåret. Har ikke hatt noe store problem med riper i lakken, men det blir kanskje litt anderledes nå som jeg får svartbil. Men på vinteren kan det jo være litt kjipt å vaskebilen ute selv med vaskehanske, så en liten tur i vaskemaskinen for å få av møkka i stedet for å vente på mildtvær må jo være bedre? Ripene som eventuelt oppstår i vask er vel stortsett bare i voksen fra polering og dermed kan de fjernes når vår vasken skal gjøres. Med andre ord, jeg mener det er viktigere å få spylt av dritten under bilen også ofte på vinteren og da er vaskemaskin ganske enkelt redskap for å få det til. Lufttørking funker ikke akkurat. Da det uansett vil ligge igjen litt vann som legger igjen flekker. Og så fort du parkerer så begynner det å renne ut vann av lister,speil etc. Og da blir det samma rennene der også Men det er hvis du vil ha en HELT ren bil da
Odd-M Skrevet November 27, 2009 Skrevet November 27, 2009 Lufttørking? Hehe.. Vann binder støv, sand og annet. Når vannet endelig tørker er jo bilen skitten igjen. Alle biler får "vaskeriper" uansett hva man gjør. Noen lakker er mer følsomme enn andre. Poenget er jo å begrense dette mest mulig. Stiller du en 3 år gammel ubehandlet bil på siden av en ny så ser du forskjellen. I direkte sollys er det svært fremtredende Børstevask er DØDEN for lakk! Børsteløs maskinvask er mye bedre enn å bruke svamp, men du får ikke bilen helt ren med denne metoden. Svamp brukt feil sidestiller jeg med børstevask, om ikke ennå værre.
Ad|oS Skrevet November 27, 2009 Skrevet November 27, 2009 Lufttørking? Hehe.. Vann binder støv, sand og annet. Når vannet endelig tørker er jo bilen skitten igjen.Alle biler får "vaskeriper" uansett hva man gjør. Noen lakker er mer følsomme enn andre. Poenget er jo å begrense dette mest mulig. Stiller du en 3 år gammel ubehandlet bil på siden av en ny så ser du forskjellen. I direkte sollys er det svært fremtredende Børstevask er DØDEN for lakk! Børsteløs maskinvask er mye bedre enn å bruke svamp, men du får ikke bilen helt ren med denne metoden. Svamp brukt feil sidestiller jeg med børstevask, om ikke ennå værre. Stemmer i den uttalelsen! Angående børstevask, tenk på alle bilene som kommer inn som er usannsynlig skitne? Biler som ikke er vasket på et år, eller som skikkelig innsmurt med sand og annen dritt. Så vaskes den bilen, og etterpå kommer du med din nye 2010-modell uten en ripe. Hva tror du skjer når den børsten kommer i kontakt med lakken på din bil? Sier seg vel nesten selv... Børsteløs vask er et mye bedre alternativ, men man vil likevel sitte igjen med en trafikkfilm, og lakken vil ikke se like ren ut. Et annet problem er at det brukes veldig sterke vaskemidler for å få bilen "ren nok" uten børster, så dermed vil du fjerne beskyttelsen ganske fort. Men når vi snakker om faren for å fjerne beskyttelsen på lakken og sånn, så er det jo faktisk desverre veldig mange som kjører rundt i biler som hverken har sett voks eller lakkforsegling på veldig mange år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå