Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

forsåvidt sant det, men bilen er jo tross alt en bruksbil så man må jo regne med at den blir møkkete igjen.

Er vel testa en del rundt dette med vaskemaskiner og det sies at de nyeste typene er ganske skånsomme. Var vel en test på 50th gear hvor en proff sjekka resultatene av selvvask, maskinvask og den lokale gjengen rundt hjørnet og da kom faktisk maskinen best ut.

Men klart, det beste er å gjøre det selv og aller helst ikke bruke bilen 8) men det er jo en bruksgjenstand så litt slitasje må man vel regne med etter hvert.

• Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Må regne med at den blir møkkete igjen ja, men dersom du bruker 5-10min og tørker bilen vil den for det første se mye bedre ut, og for det andre vil ikke skitten feste seg så fort siden bilen faktisk er tørr. En våt bil er jo magnet for støv, og ser jo ikke ut dersom man kjører rett etter en vask. Men det er jo selvsagt forskjell på oss som vil ha ren bil, og å holde den ren, og på de som vasker "av plikt" bare for å ha gjort det :wink:

Om jeg ikke husker helt feil, så man følgende ting i den testen:

Selvvask:

Børster som er brukt av allverdens andre og som ikke er rengjort innimellom vil jo være som å dra sandpapir over lakken

Maskinvask:

I dette tilfellet best, men gir fremdeles riper

"Proffvask:" Bedre enn selvvasken, men når de tørket brukte de vil en nal, og dermed skapte de riper pga at den ikke var helt ren, evnt at bilen ikke var helt ren. Tror også at han som sjekka resultatene kommenterte at dette var alternativet som ville vært best, om det ikke hadde vært for tørkemetoden deres.

Går fint å bruke bilen, så lenge du er påpasselig med å vaske ofte :wink: Blir litt prestisje å alltid kjøre rundt i ren bil, og alltid ha renere bil enn naboen hehe

Skrevet

ja blir veldig prestisje...

er vel kjent i nabolaget for alltid å ha ren bil, og jeg hater riper og parkeringbulker, noe som gjør at jeg alltid parkerer lengst unna på kjøpesentre osv.

Pleier selv å tørke over, men på vinteren når det er kaldt ute så er det litt kjipt å vaskebil når vannet fryser med engang du legger det på bilen. Da kan en tur i vaskemaskinen være et godt alternativ i forhold til å kjøre med bilen møkkete noen dager til. :wink:

Skrevet

Ser du tar poleringsjobber AD/os, mulig jeg trenger det når jeg skal hellakkere bilen til våren!

Men før det, hvis jeg skal bruke maks 1000NOK på vasketing(voks,sealer,shampoo,kluter,hansker) hva bør jeg kjøpe og hvor (nettet/butikk)?

Har dere kanskje en liste på produkter? eller er det helt umulig å handle for under 1000-lappen?

og skjønner at svampen ikke er en god ide, dog jeg er ikke "så" nøye nå, ettersom jeg vet den skal lakkeres til våren...

Bra tilbakemeldinger folkens

Skrevet

Du bruker ikke avfetting for at det tar voksen? Og du tror ikke zalo tar voksen? Zalo er VELDIG avfettende ;)

Nå bruker jeg Zalo i vannet når bilene er veldig skittene da, nøyer meg kun med bilshampo hvis de ikke er så ille.

Og det var det Meguiars tørkehåndklede jeg siktet til, kaller de bare for pusseskinn jeg da :wink:

Men jeg erfarer at du skal vaske bilen MYE med Zalo før det tar voksen, i allefall så lenge du har ordenlig voks som er lagt ordentlig på. En kamerat er profesjonell bilpleier, og det er han som tar bilene mine. Han sier jeg godt kan bruke Zalo, bare ikke så mye :)

har du ordentlig voks så tåler den avfetting :lol:

Skrevet
Ser du tar poleringsjobber AD/os, mulig jeg trenger det når jeg skal hellakkere bilen til våren!

Men før det, hvis jeg skal bruke maks 1000NOK på vasketing(voks,sealer,shampoo,kluter,hansker) hva bør jeg kjøpe og hvor (nettet/butikk)?

Har dere kanskje en liste på produkter? eller er det helt umulig å handle for under 1000-lappen?

og skjønner at svampen ikke er en god ide, dog jeg er ikke "så" nøye nå, ettersom jeg vet den skal lakkeres til våren...

Bra tilbakemeldinger folkens

Bare å si fra, men rent praktisk trenger du ikke annet enn en god voks til våren når bilen likevel er nylakkert :wink:

En pakke kommer her:

Bøtte med gritguard, såpe og vaskehanse - 400kr

CG Miracle Dryer - 160kr

Meguiars #16 voks- 160kr

Swissvax Pneu dekkfornyer - 140kr

Microfiber til fjerning av voks - 80kr

Skumpads til pålegging av voks - 60kr

Med denne pakken har du det du trenger for ripefri vasking, samt å legge på voks og fjerne den igjen, samt dekkfornyer (kan også brukes på plast/gummi). Du har ikke noe her for å fjerne riper og slikt, men med utgangspunkt i at du skal ha ny lakk til våren har du ikke så mye behov for det.

Etter en stund, når du blir litt bitt av basillen, kan du utvide med clay, lakkrens og noe for å fjerne riper (f.eks. Meguiars ScratchX).

Selvfølgelig mye mer du vil ha etterhvert, men disse tingene her er hvertfall en grei begynnelse. Kommer totalt på 1000kr, men du får jo tross alt frakt i tillegg.

Skrevet

Herlig Ad/os, blir nok bestilling med en gang det!

Men det er helt sykt hvor mye en ren og pen bil har å si, ser jo så utrolig mye bedre ut, både innvendig og utvendig

Skrevet

bare et spørsmål, kan du finne en voks de selger hos scandishine som er bra? hadde vært ålreit å kjøpt alt derfra...

Skrevet

Billigste voksen de har som er "ok" så vidt jeg vet om, er Chemical Guys Pete's 53.

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/i ... ucts_id=58

Vil likevel anbefale Meguiars #16 da den både gir et bra utseende, samtidig som den har bra holdbarhet. Er ikke så farlig å kjøpe fra utlandet heller hehe

Og vil du handle mer i samme slengen, har du jo Bilberry felgrens (185kr for 1liter = 5liter grei felgrens utblandet). Og så har du jo.......... Ja, du forstår vel tegninga hehe

Skrevet

hehe, ja ser den! får begynne et sted og hvis bilen blir bra, kommer det nok mer! etter lakkering blir jeg nok farlig redd for lakken...

huff, hva gjør dere på parkeringsplasser/hus :S hehe

bilvask er jo bare koselig!

Skrevet

Problemet er jo at voksen bare er en bitteliten del av hva som gir utseende på lakken. Det er forarbeidet som fører til den store glansen, så sånn sett bør du jo ha lakkrens, polish osv. Ser man saken på den måten, er et AIO (all in one) produkt veldig bra, altså et produkt som både renser lakken, fyller riper og gir beskyttelse veldig greit for en "førstegangskjøper."

Men ja, bare en voks gir absolutt et løft det også, og når man ser beadinga (hvordan dråpene perler seg) blir man virkelig fascinert :wink:

Huff, legger veldig merke til riper på biler som står parkert rundt om ja. Og på filmer der folk kjører alle mulige slags biler, legger jeg merke til swirls og beading osv osv Kan umulig være noe sunt hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...