Gå til innhold

Når får det være nok! Trodde jeg hadde en kvalitetsbil


Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg hadde 3 biler da jeg var 20 år og industrirørlegger lærling.

en E38 728 1998

en E30 320 1985 (2 dørs)

en opel astra GSI 16V dohc 1992

320 var ikke så dyr. men de 2 andre er litt dyre og har høy forsikkring.

så tror ikke verken alder eller jobb har så mye og si på biler. kommer ann på prioriteringa bare :P

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

så tror ikke verken alder eller jobb har så mye og si på biler. kommer ann på prioriteringa bare :P

Må si meg enig med deg der, prioriteringa har mye å si og nå er bil veldig høyt oppe på min prioriteringsliste.

En kamerat av meg er snekkerlærling, han kjører 2006 Chevrolet Tahoe (varebil da) til over 280 000 kr. En anna kamerat kjører 2007 Audi A3 Sportback, og her er det ikke snakk om pappas penger altså! det er i allefall helt sikkert! :) Dette er 19 åringer som gidder å jobbe

Skrevet

Siden du sier at du byttet radiatoren etter at den var ødelagt kan vi begynne å tenke på hvorfor radiatoren ble ødelagt. Jeg tipper den begynte å leke mellom selve radiatoren og ekspansjonstanken . Dette er pga høyt trykk i kjølesystemet som igjen kan skyldes flere ting. Siden du kjører den motoren du kjører tipper jeg at termostaten kanskje er begynt å fuske eller at vannpumpen er dårlig, noe som har gjort at trykket har økt og radiatoren har sprukket.

Jeg ville byttet vannpumpe og termostat uansett da de er nær slutten av sin levetid. Jeg tror dessuten ikke du har lyst å oppleve en koking midt på sommeren "in the middle of nowhere". Det har vi gjort :lol:

Har du en dårlig termostat har jeg opplevd at du aldri får luftet motoren skikkelig siden termostaten aldri åpner slik at luft slipper ut. Dermed er det mye luft i toppen slik at motoren på en måte begynner å koke inne i toppen og masse damp/trykk lages og du mest sannsynlig mister sirkulasjonen.

Men heeey, trenger ikke å være noen av de tingene. Kan jo prøve å sjekke kjølevæskenivå og lufting.

Skrevet

Kikket kjapt gjennom tråden, men så ikke att noen nevte att disse bilene her egen elektrisk vannpumpe til Varmeapparatet.

Det har ivertfall min e39 525tds 97mod. grunn til att jeg fant ut av dette var da vannpumpen tok kveld så kokte jo bilen self.

fylte opp med vann igjen og sjekket om varmeapparatet virket ( gammelt triks for og sjekke vannpumpe ) det viket self og jeg gikk utfra att da er vannpumpen iorden. men nei kokte etter 5 minutter igjen.

Kom meg hjem i garasjen med ett par kokinger til og med og kjøre varmeapparatet på fullt, ble jo dritvarmt midt på sommeren i bilen men klarte ivertfall og kjøle motoren noe.

ble da fortalt av en kyndig att disse bilene hadde egen elektrisk pumpe til varmeapparatet.

Kansje sjekke om den får strøm og virker.

ellers så har jeg hatt E39 i 7år noe småting ja men liker bilen godt jeg :-)

hilsen

terje

Skrevet
Siden du sier at du byttet radiatoren etter at den var ødelagt kan vi begynne å tenke på hvorfor radiatoren ble ødelagt. Jeg tipper den begynte å leke mellom selve radiatoren og ekspansjonstanken . Dette er pga høyt trykk i kjølesystemet som igjen kan skyldes flere ting. Siden du kjører den motoren du kjører tipper jeg at termostaten kanskje er begynt å fuske eller at vannpumpen er dårlig, noe som har gjort at trykket har økt og radiatoren har sprukket.

Jeg ville byttet vannpumpe og termostat uansett da de er nær slutten av sin levetid. Jeg tror dessuten ikke du har lyst å oppleve en koking midt på sommeren "in the middle of nowhere". Det har vi gjort :lol:

Har du en dårlig termostat har jeg opplevd at du aldri får luftet motoren skikkelig siden termostaten aldri åpner slik at luft slipper ut. Dermed er det mye luft i toppen slik at motoren på en måte begynner å koke inne i toppen og masse damp/trykk lages og du mest sannsynlig mister sirkulasjonen.

Men heeey, trenger ikke å være noen av de tingene. Kan jo prøve å sjekke kjølevæskenivå og lufting.

Jeg skal sjekke det der, takk for godt tips :) Men de byttet jo radiatoren på merkeverksted, burde ikke de ha vett nok i skallen til å lufte systemet skikkelig? :evil: Når jeg betaler 6500 for radiator og jobb så burde det fungere etterpå synes nå jeg :!:

Videre så reagerte jeg på en ting til! De første ukene etter jobben var gjort så tok det usedvanlig lang tid før tempmåleren sto rett opp der den skal være ved driftsvarm motor. Men varmeapparatet blåste varmluft ganske fort, slik som normalt. Nå kommer måleren seg på plass ganske raskt, som normalt men det tar altså lang til før jeg får varme i apparatet.

Takker for mange bra og opplysende svar så langt :)

Skrevet

Husker når termostaten blei ødelagt på min bil, blåste ut all kjøleveska ut av ekspansjonstanken!

Er jo forholdsvis enkelt å bytte termostat og slikt selv da :)

Skrevet
6500,- for en radiator samt og skifte den!? :shock:

da bør du hvertfall dra tilbake og klage..få de til og lufte systemet skikkelig,og eventuelt skifte vannpumpe om den er fucka

Ja det var en stiv pris men nå var det jo en ny orginal radiator som ble montert av et BMW verksted. De tok til og med godt betalt for kjølerveska de helte på :shock:

Det er nå godt over en måned siden, kan jeg gå tilbake og klage da?

Skrevet
6500,- for en radiator samt og skifte den!? :shock:

da bør du hvertfall dra tilbake og klage..få de til og lufte systemet skikkelig,og eventuelt skifte vannpumpe om den er fucka

Ja det var en stiv pris men nå var det jo en ny orginal radiator som ble montert av et BMW verksted. De tok til og med godt betalt for kjølerveska de helte på :shock:

Det er nå godt over en måned siden, kan jeg gå tilbake og klage da?

Ja..

Skrevet

Var på Bavaria i dag og konfronterte dem med problmet mitt. De sa at det mest sannsynlig var luft i systemet, slik som mange her mente :)

Da jeg spurte om de kunne gjøre noe med det så ville de ha 1000 - 1500 kr og timebestilling :shock: Der går grensa for meg altså, måtte spørre mannen bak disken om han var edru :x Etter hva jeg har forstått så er det ikke store jobben å lufte systemet og dette ville de altså ha over 1000 kroner for :shock:

Skrevet

Du er ikke alene. Har hatt min E39 i to år. Første året gikk greit. Dette året har vært ett teknisk og biløkonomisk he**ete...

Av alle biler jeg har hatt og har nå (9 totalt, 3 idag) har denne vært den mest kranglete.

Men misforstå meg rett, bilen er veldig stillegående og komfortabel å kjøre, men jeg kjører på jobb om morgenen med en klump i halsen de 6-7 minuttene det tar dit. :?

Noen av årets problemer:

-Defekte bremsevarslere (ikke knekt, bare følerne som sa takk for seg)

-Defekt kamakselgiver, veivakselgiver, kort og godt det meste av givere og følere. (Alle med en periode imellom defektene)

-Feilkode på beltestrammer kabler (resulterte bytte av begge strammerne)

-Problemer med å få start i temp under 10 minus (problemet løst med å smelle inn det største traktorbatteriet som fysisk får plass i batterirommet bak i bilen...)

-Men under 15 minusgrader så kutter alt av elektronikk i dashbord uansett.

-Bensinpumpa vandret heden under kjøring halvveis på tur fra Trøndelag til Troms. (Fikk heldigvis nødfikset det i Mo-I-Rana hos noen kjentfolk)

-En time etter fortsettelse av ovennevnte biltur så ryker vannpumpa helt uten videre, lageret til kjølevifta skjærer seg og viftebladene tar turen på skrå inn mot radiator, lekkasjen som oppstår kortslutter elektronikken så bilen kveles til stans... 4 mil unna Fauske klokka 4 om natta... turen fortsetter i leiebil...

-Ett annet tidvis problem er at bilen dør ut under kjøring, og ikke vil starte igjen på minst en 10-20 minutter. Og symptomene rundt er aldri helt de samme. Det som går igjen er når tanken har under 20 liter igjen, eller når bilen triller uten gasspådrag. Det spriker uker og måneder mellom hvert tilfelle så det er vanskelig å feilsøke.

-Den nye bensinpumpa har begynt å vise problemer ved å lage en knapt merkbar ulyd.

På grunn av dette og masse andre småting har bilen stått i ro halvparten av året. Totale verkstedkostnader for året er nå oppe i 25 000. Dette er inkludert bilberging, og ikke inkludert eget arbeid. Jeg har gitt opp å fikse ting selv på denne, for det genererer mer uventede kostnader enn jeg sparer. :P Når verksted gjør jobben så har man jo mulighet til å klage.

Men det verste på E39 er ikke problemene, men at de dukker opp brått og uventet. Det blir så uforutsigbart... :(

JEG FØLER MED DEG!

  • 1 month later...
Skrevet
Siden du sier at du byttet radiatoren etter at den var ødelagt kan vi begynne å tenke på hvorfor radiatoren ble ødelagt. Jeg tipper den begynte å leke mellom selve radiatoren og ekspansjonstanken . Dette er pga høyt trykk i kjølesystemet som igjen kan skyldes flere ting. Siden du kjører den motoren du kjører tipper jeg at termostaten kanskje er begynt å fuske eller at vannpumpen er dårlig, noe som har gjort at trykket har økt og radiatoren har sprukket.

Jeg ville byttet vannpumpe og termostat uansett da de er nær slutten av sin levetid. Jeg tror dessuten ikke du har lyst å oppleve en koking midt på sommeren "in the middle of nowhere". Det har vi gjort :lol:

Har du en dårlig termostat har jeg opplevd at du aldri får luftet motoren skikkelig siden termostaten aldri åpner slik at luft slipper ut. Dermed er det mye luft i toppen slik at motoren på en måte begynner å koke inne i toppen og masse damp/trykk lages og du mest sannsynlig mister sirkulasjonen.

Men heeey, trenger ikke å være noen av de tingene. Kan jo prøve å sjekke kjølevæskenivå og lufting.

Hei! Ser du skriver at grunenn til lekkasje mellom ekspansjonstank og radiator skyldes overtrykk ofte? For min radiator så temmelig ny ut, og vannpumpen røk for ca 3 mnd siden så den ble byttet sammen med termostat. Radiatoren tok kvelden for 2 uker siden ca. Hva kan grunnen til at radiator røk? er snakk om m50b25 i e34. Har også problemer med varmluften akkurat som trådstarter har. Får varme med gasspådrag, men det ordnet seg litt med bytte av vannpumpe og termostat, og hjalp betraktelig å få bytte kjølevæske.

Skrevet

De bør absolutt lufte kjølesystemet ditt gratis!!!!!!!

Men uansett så kan du lufte selv. Det er ganske enkelt. bruk 50/50 blanding av frostvæaske og vann.

På e39 skal du gjøre slik:

Motor skal ikke gå og den skal være kald.

Sett på tenninga og sett varmeapparatet på fullt på begge soner (fører og passasjer) og skru vifta på trinn 1 (laveste hastighet) så du ikke tømmer batteriet.

Bilen skal stå plant.

Skru opp begge lufteskruene

fyll på vann helt til det ikke kommer mer bobler.

La det renne 1 minutt eller 2 etter at det ikke bobler mer så du er sikker på at det ikker er mer luft.

Skru så igjen lufteskruene mens vann uten bobler kommer ut slik at det ikke kommer luft under lufteskruene.

Fyll opp kjølevæske til "Cold" merket i ekspansasjonstanken.

Det var fremgangsmåten som stod i haynes boka og det fungerte fint på 97 modell 523 som jeg hadde. Fikk ikke luftet ordentlig når motor gikk og var varm osv.

Så prøv dette! Virker det ikke så er det nok andre ting som er problemet. Som vannpumpe, lekkasje e.l. som nevnt av andre her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...