Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver og leker med tanken og få litt pustehjelp på min e39 520ia.

MEN..hvor mye tåler automatkassa? dette er vanlig automat,ikke steptronic.

samme automat som står i 523,525,528?

Skrevet

Det er iallefall 310NM som den kassa er dimensjonert for(+ div. sikkerhetsmarginer tenker jeg).

Hvor mange NM er det i den 2literen a? 525 tds har samme kassa og den motoren har 280NM...

Edit: Fant nå at en 96' 520 har 190NM. Da har BMW spandert på seg nok sikkerhetsmargin vil jeg si. Men jeg tar fortsatt forbehold om at det er 5hp18 kassa som sitter på de motorene...

Skrevet
E39 med M52B20 har 190Nm, M54B22 har 210...

... M52B25 har 245 Nm og M52B28 har 280 Nm... så der har du "sikkerhetsmarginen".

Skrevet

Spørs om jeg ikke hadde kasta inn en manuell kasse hvis jeg først hadde begynt med turbo...

I min tds oppleves iallefal ikke kassa så voldsomt sportslig, føles litt som en strikk som må snurres opp før den kan gi kraften videre. Men har ikke prøvd kassa i en bensin bil, så kan jo hende det ikke er samme opplevelsen.

Skrevet
Spørs om jeg ikke hadde kasta inn en manuell kasse hvis jeg først hadde begynt med turbo...

I min tds oppleves iallefal ikke kassa så voldsomt sportslig, føles litt som en strikk som må snurres opp før den kan gi kraften videre. Men har ikke prøvd kassa i en bensin bil, så kan jo hende det ikke er samme opplevelsen.

Det er nok torque converteren som spiller inn her... så jeg tror ikke at det er den helt store forskjellen på om bilen har en bensinmotor eller dieselmotor. Jeg vet at f.eks E46 320d med 136 HK (280 Nm) har en automatgearkasse som er helt på grensen til å kunne tåle motorens dreiemoment. Man skal med andre ord ikke alltid gå ut fra at automatgearkassene tåler vesentlig mer moment enn originalt.

Skrevet

For å gi et synspunkt..

Ville aldri brukt noe særlig penger på å få mer effekt i den motoren. Bytt til noe bedre! Masse motorer å velge i. 2,5 får du forholdsvis rimelig nå. Garantert rimeligere enn å bygge turbo eller kompressor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...