Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det elektriske, motorfestene og mellomakselen er faktisk en veldig enkel del av jobben. Verre er det med grenrørsmoddinga, og løsningen med bremseservo/matercyl.

Deleprisene gjør også vondt på disse motorene.

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Om man skulle trimme den motoren som sitter der, hva skulle man trimme den med... Turbo?

Er det mye styr? sjeldent lurt å tvangspuste en motor som har gått 220000 km kanskje...

Skrevet
Hei på dere

Takk for mange svar

Med best så mener jeg pris og ytelse, men også holdbarhet og monteringsvillighet..

Er det noen mulighet for at dette kan godkjennes?

Hva gjøres med dette?

S50B30 for du godkjent i E30. En e30 som ble godkjent med dette for ikke mange uker siden.

S50b32, S38 skal du slite med å få godkjent..

Skit og vaffelprat i ørene mine! Får du godkjent med S50/B30 så får du godkjent med S50/B32 også, dette er bare synsing og vaffelprat. De letteste motorene å få ned i en e30 kommer fra 5 serie da de har sump rett plassert i forhold til travers på E30. Godkjenning er avhengig av de på BT. Går flere med S38 i norge som er godkjent med TÜV papirer, og att den blir så mye mere framtung enn S50 er også Vaffelprat jeg merker knapt forskjell fra s14 maskina, svingene går unna som fy!

Hvis jeg skulle satt inn motor i min e30 nå så hadde jeg gått for V8 M5 eller V10 da har du mye stabil effekt 8)

S14 med turbo er knall det også 8)

Skrevet
Hei på dere

Takk for mange svar

Med best så mener jeg pris og ytelse, men også holdbarhet og monteringsvillighet..

Hva gjøres med dette?

S50B30 for du godkjent i E30. En e30 som ble godkjent med dette for ikke mange uker siden.

Skit og vaffelprat i ørene mine! Får du godkjent med S50/B30 så får du godkjent med S50/B32 også, dette er bare synsing og vaffelprat. De letteste motorene å få ned i en e30 kommer fra 5 serie da de har sump rett plassert i forhold til travers på E30. Godkjenning er avhengig av de på BT. Går flere med S38 i norge som er godkjent med TÜV papirer, og att den blir så mye mere framtung enn S50 er også Vaffelprat jeg merker knapt forskjell fra s14 maskina, svingene går unna som fy!

Hvis jeg skulle satt inn motor i min e30 nå så hadde jeg gått for V8 M5 eller V10 da har du mye stabil effekt 8)

I en ideel verden burde det ha vært vaffelprat, men vi har noen 'hyggelige' BT folk som altså motbeviser denne logiske tankegangen. Se tråden til Wenås for mer info. Ser ut som de godkjenner maks 286hk i E30. Og ikke 321hk. Men nå skal det bli spennede å se, siste ord er vel ikke sagt i den saken, samt at en annen her på forumet med E30 M10 turbo og 330hk har fått ok på forhånd fra BT. Så vi får se..

Men å si at S38 er enklere å sette i E30 enn S50 er direkte feil! I likhet med S50n må grenrørene justeres litt, og på S38 må nye motorfester moddes/lages. Dårlig/ingen plass til radiator i motorommet. Problemer med plassen til termostathuset. Men S38 er definitivt grom. Skamrå lyd, og det beste valget for rå kraft som sugemotor. S50 er mer en illsint veps på anabole steroider og sinnsvak respons.

Skrevet

Og jeg som er en begeistret nybegynner her på forumet går nok helt sikkert for el motor og stooor batteripakke etter dette.... neida...

Veldig ok at det kommer så mange engasjerte bidrag :)

Skrevet
Hei på dere

Takk for mange svar

Hva gjøres med dette?

Hvorfor uttaler du deg bastant om ting du ikke har peiling på? Jeg godkjente min i år og vet at det å godkjenne med mere en 286Hk er nesten umulig. Disse TÜV papirene som ble brukt tidligere er ikke gyldige lenger, da disse ikke oppfyller BT sitt krav til å dokumentere at karosseriet tåler effekten. Dette er noe de har oppdaget i senere tid.

At du føler er behov for å avkrefte at det er vanskelig å godkjenne e30 med stor motor, fordi at du prøver å selge din under inntrykket av at godkjenning er bare en bagatell, er ditt problem.

Jeg har hatt E30 med m10, S38B36 og S50B30 og merker stor forskjell på hvilke motor som står i bilen. S50 er definitivt det beste kompromisset mellom effekt og balanse for mitt bruk. S38B36 er morsom men er en stor og umoderne motor, og i tillegg veldig lang, selv om vekten er noenlunde lik s50.

Det at bilen ikke blir tynger med M5 er også tull, den blir fort 60kg tyngre foran. (Jeg har veid med s50 og s38)

Skrevet
Hei på dere

Takk for mange svar

Hva gjøres med dette?

Hvorfor uttaler du deg bastant om ting du ikke har peiling på? Jeg godkjente min i år og vet at det å godkjenne med mere en 286Hk er nesten umulig. Disse TÜV papirene som ble brukt tidligere er ikke gyldige lenger, da disse ikke oppfyller BT sitt krav til å dokumentere at karosseriet tåler effekten. Dette er noe de har oppdaget i senere tid.

At du føler er behov for å avkrefte at det er vanskelig å godkjenne e30 med stor motor, fordi at du prøver å selge din under inntrykket av at godkjenning er bare en bagatell, er ditt problem.

Jeg har hatt E30 med m10, S38B36 og S50B30 og merker stor forskjell på hvilke motor som står i bilen. S50 er definitivt det beste kompromisset mellom effekt og balanse for mitt bruk. S38B36 er morsom men er en stor og umoderne motor, og i tillegg veldig lang, selv om vekten er noenlunde lik s50.

Det at bilen ikke blir tynger med M5 er også tull, den blir fort 60kg tyngre foran. (Jeg har veid med s50 og s38)

Takk..

Skrevet

Har selv snakket med BT i region sør i dag.

Han jeg snakket med sa jeg bare kunne glemme å få godkjent noe større motor i den bilen med mindre jeg kunne stille med dokumenter fra BMW som kunne dokumentere at dette var forsvarlig med tanke på bremser OL...typegodkjenning også...

Virker som om det er mange forskjellige løsninger rundt om på de mange BT stasjoner.. ble egentlig bare forvirret av å snakke med han......

Skrevet
eg godkjente min i år og vet at det å godkjenne med mere en 286Hk er nesten umulig.

Hva kommer det av? Hvor fikk man 286hk i forbindelse med E30 fra liksom?

Det er ingen fast grense, men det å dokumentere at karosseriet tåler mere effekt er etter min erfaring svært vanskelig.

Skrevet

Ja jeg ble ikke klok på de svar jeg fikk, men det var det han sa...at jeg måtte dokumentere fra BMW at hele doningen tålte effekten..

BMW er ikke veldig på tilbudsiden her etter hva jeg forstår..

Så kommer dette jeg heller ikke forstår..

Dersom bilen godkjennes i Tyskland eks DECRA...må de da godkjenne denne her hjemme?

Hørt om flere som har gjort dette, men hva sier regelverket?

Er det fri flyt og fullt anarki :)?

Skrevet
Hei på dere

Takk for mange svar

Hva gjøres med dette?

I en ideel verden burde det ha vært vaffelprat, men vi har noen 'hyggelige' BT folk som altså motbeviser denne logiske tankegangen. Se tråden til Wenås for mer info. Ser ut som de godkjenner maks 286hk i E30. Og ikke 321hk. Men nå skal det bli spennede å se, siste ord er vel ikke sagt i den saken, samt at en annen her på forumet med E30 M10 turbo og 330hk har fått ok på forhånd fra BT. Så vi får se..

Men å si at S38 er enklere å sette i E30 enn S50 er direkte feil! I likhet med S50n må grenrørene justeres litt, og på S38 må nye motorfester moddes/lages. Dårlig/ingen plass til radiator i motorommet. Problemer med plassen til termostathuset. Men S38 er definitivt grom. Skamrå lyd, og det beste valget for rå kraft som sugemotor. S50 er mer en illsint veps på anabole steroider og sinnsvak respons.

BT har ikke satt noen grense på 286 hk på e30, vis meg hvor denne teksten står? Så TÜV papirer gjelder ikke lenger :roll: . Nå er det en kjent sak att de forskjellige BT`ene har forskjellige regler om både det ene og det andre men jeg er rimelig overbevist om att jeg skal få bilen min igjennom BT sånn som den står nå. Det å si att S50 er 60 kg lettere enn S38 er tøv, her er mye som spiller inn på vekt av framaksel som Felger, dempere osv osv. Nå har jeg satt S38 nedi E30 selv og justerte ikke noe grenrør? Radiatoren står også i motorrommet, det med termostathuset har du rett i derfor byttet jeg til E28 versjon av S38 termostat. Ellers så er jeg enig i kjøre opplevelsene av de to motorene.

Hva som er enklest å sette ned i E30 er kansje en diskusjons sak men S38 trenger ikke å moddes for å settes nedi, riktignok trangt men det går med orginalt termostathus også, noen modder innsuget men det trengs heller ikke da må du riktig nok bytte bremsekraftsforsterker. Så må traversjen senkes men dette må være en fordel for tyngdepunktet da det blir lavere.

S50 så må det byttes bunpanne veit jeg men siden jeg ikke har prøvd å sette nedi en sånn selv så skal jeg ikke gå lenger på den.

Jeg har vært på dette forumet i en rekke år nå og hørt div ting om hva som går igjennom på BT og ikke og 90% av det som er sagt om det har vært svada, det er helt rått hvor mye synsing det er på temaet. Jeg har selv vært innom BT en del ganger og funnet ut att de er kvinner du må ikke ta nei for ett nei, for hvis du legger inn litt egen insatts så får du ganske mye igjennom.

De sier att du må ha dokumenter fra BMW, Dekra eller TÜV når jeg er å besøker dem så da må jeg tro dem på det. De i Trondheim har imponert meg mere enn en gang nå skal de sies att begge de som står der og godkjenner, bygger biler selv og kan reglene.

Men nå skal ikke jeg ødelegge tråden mere!

Håper trådstarter får noe ut av diskusjonene våre og klarer og bestemme seg for hva som er grommest 8)

Uansett alternativene til motor i E30 er for meg de som er nevnt høyere opp her. S38, S50, M5 V8(husker ikke betegnelse) S85! og S14 de er alle ultra gromme motorer med forskjellig effekt, moment og vekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...