Gå til innhold

2 batterier i E34 sedan.


 Share

Anbefalte innlegg

Nå er ikke jeg en bilstereo guru, men erfaring har jeg, også fra strømkrevende bygg i e34. Kondensator HJELPER. Skal du ha 2500w rms, er anlegget ditt såpass kraftig i utgangspunktet at uansett hvor godt/gode batteri(er) du har, så vil du ha effekt fra en kondensator. Kostnaden ved et sånt bygg, vil også være såpass, at den (lille) ekstra effekten du vil få fra konsensatoren, vil stå i stil til øvrig effekt i forhold til prisen. Det koster ikke allverden med et par konsensatorer, spesielt brukt er dem billige.

I min e34 med m50 hadde jeg hvertfall batteriet under panseret. Med to kicker l5 12" og 2stk dsl 7*10 (nei ikke 6*9) +heavy frontsett, var det svakeste leddet på strømleveringen dynamoen. Jeg hadde 90amp batteri, mens dynamoen leverte bare 70amp (mener jeg å huske) jeg prøvde med to forsjellige batteri, og resultatet ble at jeg måtte ha batteriladeren på batteriet hver natt, og kjøre de siste 5min av hver tur uten høyt strømforbruk for å være sikker på å ha nok strøm på batteriet til å få start igjen. Det hendte noen ganger at jeg ikke hadde mer strøm igjen. Ganske irriterende da jeg hadde automatgir (som man ikke kan trille i gang)

Som du sikkert forstår, er grunnen til blinking i lysene et spenningsfall, som følge av at forbruket av strøm er høyere enn hva batteriet klarer å levere. Kondensatorene lader seg opp når det praktiske forbruket ikke er så høyt, for å være "klar" når batteriet ikke klarer å levere nok (subben slår)

Jeg anbefaler å bruke silikon eller noe på skruene som holder skiltet bak, da jeg holdt på å miste skiltet mitt gjevnlig som følge av at skruene skrudde seg ut pga vibrasjonene..

th_MOV00636.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg hadde 90amp batteri, mens dynamoen leverte bare 70amp (mener jeg å huske) jeg prøvde med to forsjellige batteri, og resultatet ble at jeg måtte ha batteriladeren på batteriet hver natt, og kjøre de siste 5min av hver tur uten høyt strømforbruk for å være sikker på å ha nok strøm på batteriet til å få start igjen. Det hendte noen ganger at jeg ikke hadde mer strøm igjen. Ganske irriterende da jeg hadde automatgir (som man ikke kan trille i gang)

Som du sikkert forstår, er grunnen til blinking i lysene et spenningsfall, som følge av at forbruket av strøm er høyere enn hva batteriet klarer å levere. Kondensatorene lader seg opp når det praktiske forbruket ikke er så høyt, for å være "klar" når batteriet ikke klarer å levere nok (subben slår)

Jeg anbefaler å bruke silikon eller noe på skruene som holder skiltet bak, da jeg holdt på å miste skiltet mitt gjevnlig som følge av at skruene skrudde seg ut pga vibrasjonene..

Husk forskjell på Ampere og Amperetimer da ;) Dynamoen kan levere 70A, men batteriet er nok på 90 Amperetimer. Regner med batteriet kan levere større strømmengde en som så! ;)

Ang. Silikon: IKKE bruk våtromssilikon da denne inneholder (i det fleste tilfeller) eddiksyre som vil tære på lakken og lage rust etter en stund. Har du brukt dette med heller er det sansynligvis flaks :)

Men la oss ikke lage dette her til en Kondis vs. Batteri-tråd nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett hva slags batteri du har så er det alltid lurt med en god kondensator. er svært få batterier som klarer og levere strøm hurtig nok til hvert slag som subben skal slå.. med mine 2x12" pioneer competion series så merke jeg STOR forskjell med og uten kondis. enda jeg har et batteri som delvis er bygd for og klare og drive stereo'er.

men absolutt et godt batteri er nødvendig vis du skal ha litt pulver ;) men heller 1. godt batteri og 1 god kondensator (merk: ikke biltema varer osv.) enn 2 halvveis gode batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh lord... her var det mye rart :)

Først, skal du ha 2 eller flere batterier så skaff et laderele. Hvis ikke vil disse batteriene lade hverandre ut da den indre motstanden aldri er lik hverandre. Ergo, flatt batteri hver morgen i det lange løp.

Kondensator er fin å ha, uansett hvor sprekt batteri du har. Eneste plassen man ikke trenger eller bør ha kondensator er:

1. Anlegger er så lite at batteri + dynamo gjør jobben helt greit (dvs ingen dimming/flimring i lykter, sub spraker ikke, og du får ikke DC strøm i høytalere (typisk når forsterker ikke får nok strøm og kurven flater ut og leverer DC = sprengt anlegg)).

2. Du skal i DBdrag! Kondensator er drepen under DBdrag, da de tømmes fort og da heller blir en belastning istedenfor drahjelp.

Har du fett anlegg og skal spille musikk høyt så er kondensator å anbefale. 1F per 1000W er en grei fingerregel.

Kabeltykkelse og god jording er også viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du wabby... forklar da hvorfor bilen min med to forskjellige batterier kunne stå to måneder midtvinters uten noe som helst problem da? ;)

Flaks eller så har du brukt to identiske batterier... Er liten sannsynlighet for at indre motstand er så lik at de ikke lader hverandre ut dersom man bruker ulike batterier eller blander gammel og ny.

Dette er en omdiskutert sak flere steder.

LINK: http://www.mp3car.com/vbulletin/power-s ... -ride.html

For min del som kjører automat, så gidder jeg ikke å drive stunts med batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det masse vrøvl ja!

"svært få batterier som klarer og levere strøm hurtig nok til hvert slag som subben skal slå"

Hvor får du dette fra? Dette er bare bullshitt og en vanlig missforståelse.

Husk at kondensatoren også må lades opp før den kan gi fra seg noe, og under store vedvarende strømtrekk vil den da bli en ekstra last. Den klarer ikke å trylle frem strøm og har langt dårligere energireserver enn ett batteri.

Under dynamisk spilling, på ett middels anlegg med halvshabby batteri, kan den muligens hjelpe på strømreserven som er nødvendig for store dynamiske variasjoner i strømtrekket. Men det kan ikke overgå ett sunt batteri nær forsterkeren, med god kabling. Det er her du fleste som opplever "blinking" osv. driter seg ut og kjøper kondensator, når det ikke løser det egentlige problemet.

Ang. forsterkere som klipper og gir ut DC spenning, anbefaler jeg alle dem som tror dette å undersøke dette litt nærmere. En forsterker vil ALDRI gi ut likespenning til høyttalerene. Det er for mye effekt som kverker elementer. Klipping er når forsterkeren sender et kantete signal til høyttaleren i stedet for et bølgete signal (sånn man ser det hvis man bruker O-scope) Når høyttaleren får firkanta signal så får den en peak i effekten som gjør att spolen blir for varm og brenner opp.

Og så, når det kommer til sammenkobling av flere batterier, er som regel ikke dette noe problem hvis du har to like batterier i lik stand. Noe annet er fyfy og da kreves slikt skille.

For de som er interessert i å ta knekken på noen "bilstereomyter" er bilstereoforumet.no ett fint sted, masse kompetente typer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg en bilstereo guru, men erfaring har jeg, også fra strømkrevende bygg i e34. Kondensator HJELPER. Skal du ha 2500w rms, er anlegget ditt såpass kraftig i utgangspunktet at uansett hvor godt/gode batteri(er) du har, så vil du ha effekt fra en kondensator. Kostnaden ved et sånt bygg, vil også være såpass, at den (lille) ekstra effekten du vil få fra konsensatoren, vil stå i stil til øvrig effekt i forhold til prisen. Det koster ikke allverden med et par konsensatorer, spesielt brukt er dem billige.

I min e34 med m50 hadde jeg hvertfall batteriet under panseret. Med to kicker l5 12" og 2stk dsl 7*10 (nei ikke 6*9) +heavy frontsett, var det svakeste leddet på strømleveringen dynamoen. Jeg hadde 90amp batteri, mens dynamoen leverte bare 70amp (mener jeg å huske) jeg prøvde med to forsjellige batteri, og resultatet ble at jeg måtte ha batteriladeren på batteriet hver natt, og kjøre de siste 5min av hver tur uten høyt strømforbruk for å være sikker på å ha nok strøm på batteriet til å få start igjen. Det hendte noen ganger at jeg ikke hadde mer strøm igjen. Ganske irriterende da jeg hadde automatgir (som man ikke kan trille i gang)

Som du sikkert forstår, er grunnen til blinking i lysene et spenningsfall, som følge av at forbruket av strøm er høyere enn hva batteriet klarer å levere. Kondensatorene lader seg opp når det praktiske forbruket ikke er så høyt, for å være "klar" når batteriet ikke klarer å levere nok (subben slår)

Jeg anbefaler å bruke silikon eller noe på skruene som holder skiltet bak, da jeg holdt på å miste skiltet mitt gjevnlig som følge av at skruene skrudde seg ut pga vibrasjonene..

th_MOV00636.jpg

Du snakker om ett strømtrekk som ett 90A/H batteri og en 70A dynamo ikke klarer å opprettholde (voldsomt som du spiller da), hvordan skal en kondensator hjelpe på dette? Som sagt før, den kan ikke trylle frem strømreserver. Jeg tipper på at enten dynamoen eller batteriet ditt var slitent, nytt skikkelig batteri/overhaling av dynamo og du hadde sluppet å lade hver dag.

En annen ting er at når batteriet står forran (under panseret) er kablingen alfa omega når det kommer til store strømtrekk. Det blir lett store spenningsfall på 12V anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, man TRENGER ikke en kondensator. Det skal jeg ikke påstå! Men å påstå at det ikke har noen funksjon, isolert sett, er bare sprøyt :)

Men absolutt lurt å sikre seg et godt batteri før man starter med kondensator! Til og med god nok kabling i alle ledd er viktigere en kondensator ;)

Du er nok inne på noe! Dessuten, med bare ett batteri slipper trådstarter å lure på hvor han skal plassere det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du wabby... forklar da hvorfor bilen min med to forskjellige batterier kunne stå to måneder midtvinters uten noe som helst problem da? ;)

Flaks eller så har du brukt to identiske batterier... Er liten sannsynlighet for at indre motstand er så lik at de ikke lader hverandre ut dersom man bruker ulike batterier eller blander gammel og ny.

Dette er en omdiskutert sak flere steder.

LINK: http://www.mp3car.com/vbulletin/power-s ... -ride.html

For min del som kjører automat, så gidder jeg ikke å drive stunts med batterier.

Jeg liker ikke være frekk mot andre, men jeg mener at du burde kanskje skaffe litt mer erfaring en det du skaper uttrykk for at du innehar ;)

Det var ikke to identiske batterier, ei heller var det det i en annen bil jeg har ei hvor det var et 6-7 år gammelt blysyrebatteri og et helt nytt AGM-batteri sammenkoblet. Aldri noe problem der. Tror neppe de har lik intern motstand ;)

Så... hvor stor forskjell på indre motstand har egentlig to batterier? Det er rimelig forskjellig, men det vil ikke være en gjeldende faktor før det ene batteriet skiller seg såppas ut at det burde være kastet uansett. Klarer det å tappe det andre batteriet innen du skal bruke bilen neste gang så er det noe galt, ikke en designfeil i kretsen :) Enig?

Har endel erfaring med akkurat dette her, så kan godt fortsette å diskutere om du vil. Men det å påstå at man MÅ ha to identiske batterier mener jeg er feil.

Har ikke lest den tråden du sikter til, men hvis du baserer ditt utsagn på kun den tråden så anser jeg diskusjonen som ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du wabby... forklar da hvorfor bilen min med to forskjellige batterier kunne stå to måneder midtvinters uten noe som helst problem da? ;)

Flaks eller så har du brukt to identiske batterier... Er liten sannsynlighet for at indre motstand er så lik at de ikke lader hverandre ut dersom man bruker ulike batterier eller blander gammel og ny.

Dette er en omdiskutert sak flere steder.

LINK: http://www.mp3car.com/vbulletin/power-s ... -ride.html

For min del som kjører automat, så gidder jeg ikke å drive stunts med batterier.

Jeg liker ikke være frekk mot andre, men jeg mener at du burde kanskje skaffe litt mer erfaring en det du skaper uttrykk for at du innehar ;)

Det var ikke to identiske batterier, ei heller var det det i en annen bil jeg har ei hvor det var et 6-7 år gammelt blysyrebatteri og et helt nytt AGM-batteri sammenkoblet. Aldri noe problem der. Tror neppe de har lik intern motstand ;)

Så... hvor stor forskjell på indre motstand har egentlig to batterier? Det er rimelig forskjellig, men det vil ikke være en gjeldende faktor før det ene batteriet skiller seg såppas ut at det burde være kastet uansett. Klarer det å tappe det andre batteriet innen du skal bruke bilen neste gang så er det noe galt, ikke en designfeil i kretsen :) Enig?

Har endel erfaring med akkurat dette her, så kan godt fortsette å diskutere om du vil. Men det å påstå at man MÅ ha to identiske batterier mener jeg er feil.

Har ikke lest den tråden du sikter til, men hvis du baserer ditt utsagn på kun den tråden så anser jeg diskusjonen som ferdig.

At du ikke gidder å lese linker folk henviser til, forteller bare at du ikke er interessert i å ta i mot kritikk eller diskutere i det heletatt.

Hva din erfaring er, er for min del klinkende ugyldig når det kommer så langt til at det kan skape problemer for andre.

Det er som så si at du har byttet ut alle strømuttakene dine hjemme i huset uten å få strøm selv om alle sikringene stod i. Derfor anbefaler du alle om å ikke ta ut sikringene da dette er helt unødvendig. :roll:

Selv om noe har fungert for deg, så trenger det ikke å betyr at det fungerer for alle.

Det er sagt flere steder og det skal ikke koste deg mange kalorier at batteriene bør skilles på en eller annen måte når bilen slåes av. Dette er til og med omdiskutert på bilstereoforumet.

Men for all del, folk kan gjerne slenge i 1 og 2 ekstra batterier. Men min anbefaling er at man bør ha et skille på dem. Og hvertfall om du har automatgir da man ikke kan dytte dem i gang igjen.

Du kan være så uenig du bare vil være Tony, men dette er min personlige erfaring og nevnt ved flere anledninger.

I tillegg så kan du jo høre med matador på bilstereoforumet.no, han er en gud innenfor elektronikk. Men hva vet nå jeg... Over 10 år innenfor bilstereointeresse, fagbrev serviceelektroniker og har jobbet på Kitron Electronics som tester... :roll:

Just my 0,02$ :wink:

PS:

http://www.bilforumet.no/teknisk/103794 ... erier.html

Litt mer lesestoff... om du gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å bruke silikon eller noe på skruene som holder skiltet bak, da jeg holdt på å miste skiltet mitt gjevnlig som følge av at skruene skrudde seg ut pga vibrasjonene..

Ang. Silikon: IKKE bruk våtromssilikon da denne inneholder (i det fleste tilfeller) eddiksyre som vil tære på lakken og lage rust etter en stund. Har du brukt dette med heller er det sansynligvis flaks :)

Hva med å heller bruke LockTite ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du wabby... forklar da hvorfor bilen min med to forskjellige batterier kunne stå to måneder midtvinters uten noe som helst problem da? ;)

Flaks eller så har du brukt to identiske batterier... Er liten sannsynlighet for at indre motstand er så lik at de ikke lader hverandre ut dersom man bruker ulike batterier eller blander gammel og ny.

Dette er en omdiskutert sak flere steder.

LINK: http://www.mp3car.com/vbulletin/power-s ... -ride.html

For min del som kjører automat, så gidder jeg ikke å drive stunts med batterier.

Jeg liker ikke være frekk mot andre, men jeg mener at du burde kanskje skaffe litt mer erfaring en det du skaper uttrykk for at du innehar ;)

Det var ikke to identiske batterier, ei heller var det det i en annen bil jeg har ei hvor det var et 6-7 år gammelt blysyrebatteri og et helt nytt AGM-batteri sammenkoblet. Aldri noe problem der. Tror neppe de har lik intern motstand ;)

Så... hvor stor forskjell på indre motstand har egentlig to batterier? Det er rimelig forskjellig, men det vil ikke være en gjeldende faktor før det ene batteriet skiller seg såppas ut at det burde være kastet uansett. Klarer det å tappe det andre batteriet innen du skal bruke bilen neste gang så er det noe galt, ikke en designfeil i kretsen :) Enig?

Har endel erfaring med akkurat dette her, så kan godt fortsette å diskutere om du vil. Men det å påstå at man MÅ ha to identiske batterier mener jeg er feil.

Har ikke lest den tråden du sikter til, men hvis du baserer ditt utsagn på kun den tråden så anser jeg diskusjonen som ferdig.

At du ikke gidder å lese linker folk henviser til, forteller bare at du ikke er interessert i å ta i mot kritikk eller diskutere i det heletatt.

Hva din erfaring er, er for min del klinkende ugyldig når det kommer så langt til at det kan skape problemer for andre.

Det er som så si at du har byttet ut alle strømuttakene dine hjemme i huset uten å få strøm selv om alle sikringene stod i. Derfor anbefaler du alle om å ikke ta ut sikringene da dette er helt unødvendig. :roll:

Selv om noe har fungert for deg, så trenger det ikke å betyr at det fungerer for alle.

Det er sagt flere steder og det skal ikke koste deg mange kalorier at batteriene bør skilles på en eller annen måte når bilen slåes av. Dette er til og med omdiskutert på bilstereoforumet.

Men for all del, folk kan gjerne slenge i 1 og 2 ekstra batterier. Men min anbefaling er at man bør ha et skille på dem. Og hvertfall om du har automatgir da man ikke kan dytte dem i gang igjen.

Du kan være så uenig du bare vil være Tony, men dette er min personlige erfaring og nevnt ved flere anledninger.

I tillegg så kan du jo høre med matador på bilstereoforumet.no, han er en gud innenfor elektronikk. Men hva vet nå jeg... Over 10 år innenfor bilstereointeresse, fagbrev serviceelektroniker og har jobbet på Kitron Electronics som tester... :roll:

Just my 0,02$ :wink:

PS:

http://www.bilforumet.no/teknisk/103794 ... erier.html

Litt mer lesestoff... om du gidder.

Tja... Når det eneste du henviser til er kilder fra utlandet uten å engang andtyde at du har prøvd selv så sier det meg at du ikke har noen erfaring om emnet. Det regner jeg med du også skjønner :)

Jeg er ikke ute etter å krangle, men når du hardnakka påstår at man MÅ ha to identiske batterier for å unngå problemer så er dette snarere en sannhet med modifikasjoner en annet. Kan du med hånden på hjertet si at du har testet dette selv eller henviser du til andre kilder nok en gang?

Forresten så var det en snodig parallell du dro der. Fornuftig tankegang sier jo at det er direkte FARLIG å jobbe med 230V uten å nappe ut strømmen. Ikke like kritisk om bilbatteriet ditt skulle være flatt en dag. Ingen som dør av akkurat det ;) If you catch MY 2 cents?

Ja Matador kjenner jeg godt. James er en kompis av meg og vet godt hva han mener om saker og ting :)

Siden du har jobbet med mye slikt, da kan vel du også komme opp med noen konkrete tall? Jeg innehar ikke slik informasjon, annet en at det skal mer til en to litt ulike batterier for at de skal tømmes om de står sammenkoblet. Kanskje man merker det om bilen har stått ei uke? To uker? Hva vet jeg, men jeg har selv testet 3 måneder med to forskjellige batterier i vinterkulda senest i fjor. Ingen skade :) Startet opp som ingenting har skjedd. Såklart, om du har automatgir trenger man kanskje tenke litt ekstra nøye over ting for å slippe å gamble. Men hallo, dette ER ingen stor sak å snakke om. Der det er et problem er det også noe direkte feil. Enig?

Som sagt, gidder ikke krangle, men teller ikke MIN erfaring like mye som din evt? Jeg vet om hopetall med biler som har to og fler batterier hvor dette ikke er en issue overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk testet dette selv for en del år tilbake i en eldre Ford Scorpio. Resultatet ble at den tappet seg selv og jeg fikk flatt batteri. Dette var i mine yngre jalladager der vi prøvde å bygge anlegg på budsjett (eller nærmere uten budsjett rettere sagt)

Essensen i parallellen min var ikke risikoen, men heller at "selv om det har fungert for noen så trenger det ikke bety at det fungerer like bra for andre" :)

Tall har jeg ikke så der må man evt se på nettet igjen om det er viktig.

Men tilbake til trådstarter sitt spm så kan vi trekke en liten konklusjon alla:

- Prøv to batterier, legg dem parallelt, bruk så korte kabler som mulig.

- Får du flatt batter dersom bilen står over lengre tid, evt bruker bilen for mye strøm på å lade batteriene da de evt driver å tapper hverandre, så skill dem når dynamoen ikke lader.

Personlig så ville jeg heller vurdert et godt batteri og en kondensator avhengig av hva bruken skal være. Selv spilte jeg 146,2dB (med Emma godkjent utstyr fra bilradiospesialisten i Kr.sand) med et standardbatteri. Men da hadde det gått en del kroner til skikkelig kabler og laget god jording.

Dette var min forrige harrypassat, min fokus nå har heller vært skjult anlegg isteden for å lasse opp bagasjerommet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...