Just-turbodiesel Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Artig historie andgående dette faktisk: Fattern kjørte den svingete kystveien fra Drammen til Svelvik en gang. Så ringte en kar og spurte om han kjørte hiace med xxxxx reg nummer. Ja svarte fattern. Så spurte karen om han kunne sleppe han forbi, for han hadde dårlig tid. Da svarte fattern at han skulle dratt tidligere og gadd selvfølgelig ikke sleppe han forbi da han holdt fartsgrensa. Og akkuratt detta hørte fettern min på radioen faktisk. Husker ikke helt radiokanal, men tror det var power hit radio. Så tøff faren din er da. § 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen. Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49. Å nekte å slippe forbi en som vil forbi resulterer bare i at vedkommede ender opp med å ta sjanser for å komme forbi. Du tjener ingenting på å hindre andre i å kjøre i den farten de ønsker. Og det er heller ikke din oppgave å passe på at andre overholder fartsgrensa. Personlig synes jeg det er så slitsomt å ha biler bak meg (spesielt i mørket) at jeg gjerne slakker av farten og blinker forbi eller om nødvendig svinger inn på en busslomme. Jeg taper minimalt med tid på det og jeg slipper å være til hinder for andre. heeeelt enig med deg.
Ripper87 Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Fattern kjørte den svingete kystveien fra Drammen til Svelvik en gang. Så ringte en kar og spurte om han kjørte hiace med xxxxx reg nummer. Ja svarte fattern. Så spurte karen om han kunne sleppe han forbi, for han hadde dårlig tid. Da svarte fattern at han skulle dratt tidligere og gadd selvfølgelig ikke sleppe han forbi da han holdt fartsgrensa. Og akkuratt detta hørte fettern min på radioen faktisk. Husker ikke helt radiokanal, men tror det var power hit radio. kan jo være mange gruner til at han hadde det travelt. han ringte jo da å spurte sikker pent. ser jo ikke no grun til å nekte han det,
Simpel Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Trafikkopplæring for Dummies: Hvis du følger trafikken på en vei, holder normal avstand til bilen foran, bremser lett for å kunne holde fartsgrensen og bilen/traileren bak deg ikke når å bremse fordi han lå opp i rompa på deg. Hvis skyld tror du ulykken da er?... Liten trøst at det ikke er din feil hvis du blir drept. Bare for å poengtere det.
Fredrik Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 vel når lastebilen/bilen som ligger oppi støtfangeren din nekter å holde avstand er vel det enkleste for folk å slippe forbi/stoppe slik at de andre kan fortsette sin fryktløse ferd. dette gjør værtfal jeg vis det er dårlig føre, Dette gjør normalt jeg også, men hvis det ikke er mulig å komme forbi (noe som svært ofte er tilfellet på norske vinterveier) ønsker jeg ikke å ha et vogntog opp i rompa. Hvis det er mulig å komme forbi bryr jeg meg ikke stort om det nærgående vogntoget... da er jeg jo forbi og over alle hauger før han kommer forbi. Det er noe som heter seg at man skal vente på tur også hvis det er kø for å komme forbi et langsommere kjøretøy. Det jeg snakker om er aggressive sjåfører som ikke kjenner sitt ansvar i et tungt vogntog ved å holde en forsvarlig avstand til kjøretøyet foran seg. Disse sjåførene finnes det dessverre noen av bl.a fordi strenge kjøretidsbestemmelser gjør at de blir presset til det ytterste for å kunne kjøre lengst mulig mens de kan. Noen bruker til og med ulike former for narkotika for å kunne holde seg våkne og i de tilfellene er aggressivitet og kort lunte en alvorlig bivirkning. Jeg har selv opplevd et par totalt rabiate trailersjåfører der bl.a bakvognen har blitt kastet godt over i motsatt kjørebane pga. alt for høy hastighet og grov kjøring. I et tilfelle har jeg også ringt til politiet for å anmelde forholdet. Vogntoget ble stoppet etter kort tid noen kilometer lenger fremme. De aller fleste trailersjåfører er imidlertid svært dyktige og ansvarsfulle sjåfører... og dette er også viktig å få frem i diskusjonen. De fleste holder en forsvarlig avstand til bilene foran og venter på tur til det evt. er deres tur til å kjøre forbi.
engen90 Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Om han hadde det travelt eller bare skulle lage show på radio aner jeg ikke, men er nok helst få som søker opp regnummer, finner eiers navn og søker det opp i telefonkatalogen for å ringe og høre om han gidder og sleppe han forbi. Det var også grunnen til at jeg skreiv det i innlegge, det var på ingen måte for å få fram at far min er en sikkelig tøffing Og nei det er ikke vårt ansvar at andre skal holde seg i fartsgrensa, men det er heller ikke vårt ansvar og sleppe forbi gud og hvermann som kjører over fartsgrensa heller. Men såklart ser jeg påenget i og hjelpe andre som kjører fortere forbi så de ikke skaper farlige sitvasjoner.
Fredrik Skrevet November 30, 2009 Skrevet November 30, 2009 Trafikkopplæring for Dummies: Hvis du følger trafikken på en vei, holder normal avstand til bilen foran, bremser lett for å kunne holde fartsgrensen og bilen/traileren bak deg ikke når å bremse fordi han lå opp i rompa på deg. Hvis skyld tror du ulykken da er?... Liten trøst at det ikke er din feil hvis du blir drept. Bare for å poengtere det. Hallo!... Goddag mann økseskaft!... Ja, men det er å snu poenget på hodet i denne sammenhengen...
Leadfoot Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 Trafikkopplæring for Dummies: Hvis du følger trafikken på en vei, holder normal avstand til bilen foran, bremser lett for å kunne holde fartsgrensen og bilen/traileren bak deg ikke når å bremse fordi han lå opp i rompa på deg. Hvis skyld tror du ulykken da er?... Liten trøst at det ikke er din feil hvis du blir drept. Bare for å poengtere det. Hallo!... Goddag mann økseskaft!... Ja, men det er å snu poenget på hodet i denne sammenhengen... Uenig i at det er å snu poenget på hodet. Det er en forskjellig konsekvenstenkning som hvertfall jeg mener er mye mer ansvarsfull enn en "juridisk korrekt" konsekvenstenkning. Det er mye av det samme som det å slippe forbi/stoppe for folk som kjører over fartsgrensen. Det er klart at det du gjør sender et signal og du får nok frem poenget ditt, men jeg skal love deg at det medfører stor frustrasjon for sjåføren bak. Dette gjør at han eller hun kommer til å ta større sjanser for å komme forbi deg. Da har du i tillegg utsatt de som evt. kommer i motsatt kjørefelt. Samtidig er det som en annen sa at du utsetter deg selv for fare om trailersjåføren bak deg ikke følger helt med. Du nevnte også at du må ha 100% konsentrasjon i speilet? Jeg vil helt klart si at dette er trafikkfarlig i større skala enn det at noen ikke holder god nok avstand til bilen din... Du har loven på din side, men du utsetter flere folk for fare enn om du svelger "stoltheten" og svinger ut på en rasteplass eller liknende og slipper forbi vedkommende.
Marius_e30 Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 et lite tips hvis en trailer ligger å presser bak, er å bremse ned til f.eks 10-30 km/t, helst før en oppoverbakke, for så å gi på å til den farten man hadde. Man får et veldig godt forsprang til traileren som må gire ørten gir ned og ikke kommer opp i fart igjen på lang tid, og lærepenge gitt.
halsen89 Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 et lite tips hvis en trailer ligger å presser bak, er å bremse ned til f.eks 10-30 km/t, helst før en oppoverbakke, for så å gi på å til den farten man hadde. Man får et veldig godt forsprang til traileren som må gire ørten gir ned og ikke kommer opp i fart igjen på lang tid, og lærepenge gitt. Eller bare gi gass å dra fra vogntoget Selv om jeg personlig har slutta med sånn nå...
Lars89 Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 Å drive å "lære opp" og "kjefte" på andre folk i trafikken er tull! Værste jeg veit er folk som skal tute, blinke og herje for å kjefte e.l. når situasjonen allede er over. Tuta er til for å varsle og avverge farlige situasjoner og ikke kjefet på BMWen som kjører forbi på turtallssperra... Alle bør gjøre sitt beste for å holde trafikkflyten oppe. Bremser man ned en trailer bremser man også ned bilene bak og køen er et faktum... Selvfølgelig liker jeg ikke folk oppi ræva jeg heller, men å drive å bremse og herje for å kjefte/lære blir bare for dumt. Da får man heller gjør noe med saken selv og heller kjøre litt fortere eller inn til siden. Ang det tråden starta med er det veldig ekkelt. Var utfor samme drittet for noen mnd siden. Forskjellen er at marginene ikke var på min side...
Andreas1 Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 et lite tips hvis en trailer ligger å presser bak, er å bremse ned til f.eks 10-30 km/t, helst før en oppoverbakke, for så å gi på å til den farten man hadde. Man får et veldig godt forsprang til traileren som må gire ørten gir ned og ikke kommer opp i fart igjen på lang tid, og lærepenge gitt. Lærepenge og lærepenge fru Blom. Han blir i allefall irritert på den jæ**a bilen som ikke kjører jevnt, -og iallefall som slipper opp FØR en bakke, og om du ikke har hatt et vogntog i rumpa før vil jeg tippe du får det når han "tar deg" igjen.
bmwkizn Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 Enkelte av de utlendingene i vogntog som skal ligge 2m fra bakenden på våre biler forstår ikke at hvis vi normenn med biler på 1.3tonn og gode vinterdekk+ABS må bråbremse på glatt føret. Så er det ikke så lett å stoppe vogntog på 50tonn + med helårs/sommerdekk.. IDIOTER!! De tenker faan ikke langt! Skulle vert fratatt lappen på stedet spør du meg.
Wacman Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 Det er ikke noe bedre å ha en gammal,sliten haug av en personbil med en fersk sjåfør og muligens elendige bremser trykka opp i hekken. Ei heller en SUV eller diger personbil med "dårlig tid". Man bør kjøre vettugt uansett. Må legge til at jeg får fnatt av å ligge 10km/t under grensa bak bilister som nekter å holde fartsgrensa, men da venter jeg som regel til det er trygt å kjøre forbi, eller prøver å roe meg ned der bak.. (litt lyshorn kan ikke skade)
Andreasnicolai Skrevet Desember 1, 2009 Forfatter Skrevet Desember 1, 2009 Enkelte av de utlendingene i vogntog som skal ligge 2m fra bakenden på våre biler forstår ikke at hvis vi normenn med biler på 1.3tonn og gode vinterdekk+ABS må bråbremse på glatt føret. Så er det ikke så lett å stoppe vogntog på 50tonn + med helårs/sommerdekk.. IDIOTER!! De tenker faan ikke langt! Skulle vert fratatt lappen på stedet spør du meg. bmwkizn for president! Å drive å "lære opp" og "kjefte" på andre folk i trafikken er tull! Værste jeg veit er folk som skal tute, blinke og herje for å kjefte e.l. når situasjonen allede er over. Tuta er til for å varsle og avverge farlige situasjoner og ikke kjefet på BMWen som kjører forbi på turtallssperra... Som du sikkert leste så tuta jeg for å "kjefte" på SUV'en som nesten smalt inn i meg. Jeg gjorde det automatisk uten å tenke meg så mye om, men jeg føler det var riktig å gjøre. Tutingen hadde mest sansynlig ikke noe påvirkning for utfallet av situasjonen. Så hvorfor mener jeg at det var rett å tute? Tror kansje det var for psyken sin del. Det å være "aggresiv" i en sånn situasjon er viktig for meg, hvis ikke kan en bli passiv/redd slik at en får angst for å komme opp i slike situasjoner igjen. Ble litt tatt rett utifra hodet på morgenen dette men ser flere positive ting med å tute under/etter en slik situasjon enn å ikke gjøre det.
Wacman Skrevet Desember 1, 2009 Skrevet Desember 1, 2009 Å tute på en bil som nesten smeller rett i deg må da kunne sies å være en av de gangene du SKAL bruke hornet... Lyshorn,tuting og fingerbruk er fullt lov i en sånn situasjon spør du meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå