dreyer Skrevet Desember 2, 2009 Skrevet Desember 2, 2009 etter mye om og men har jeg komt fram til og legge ut prosjektet mitt som tråd, håper på å få litt ros men for det meste ris:P Bakgrunnen til bilen: Det var egentlig en kamerat som kjøpte den bare for å få intriøret i bilen, så solgte han bilen billig til meg. bilen var utstyrt med dashbord som er "klargjort"(saga ut) for veltebur, 2stk ødlagte frontstoler, veltebur, sprekt frontrute, ok oz-felger, m20b20 motor med gåen topp. men for 2lapper var dette ikke så gale:P Framtidlige planer: understell: - Powerflex/GSP foringer på alt understell - FK Automotive könig sport - K-sport 8stempla forran - 325IX bakstilling(kjøpte den for skivebremsene sin del, men tror jeg angrere på kjøpet ettersom diffen ikke var med heller:P) karosiri: - bytte hjulbuer og innerskjerm høyre og venstre bak - fjerne hjulbrøn - sveise litt rust i hjulbuene framme - m-tech 1 styling og m3-vinge med carbonflipp Motor: planen her er at jeg vil ha det godkjent med motorbytte og hadde sett for meg s38b38 i starten, men etter en tur på google og sett i litt forum så tror jeg denne planen er ganske parkert ettersom det viser seg å være umulig/utrolig vansklig å få dette godkjent i vognkort. har derfor sett meg ut og prøve med en s50b30 motor for detter skal være mulig å få godkjent i vognkort etter slik jeg har forstått det, har derfor sendt mail til Statens veivesen kristiansun med spørsmål om hva jeg trenger å gjøre, hva paprirer jeg trenger for å få dette til. statusen er at fårespørselen er videresend til trondheim. om noen vet hva som skal til vil ber jeg gjerne om litt hjelp å støtte takk:) Her er noen bilder av bilen(iPhone har ikke verdens beste kamera så beklager dårlige bilder prøve å få tatt noen med digitalkamera endag) Høyre hjulbue bak, anntydning til rust et bilde av buret som følgte med bilen, samt litt anna rusk å raskt:P 325ix bakstillinga(nermeste) og forstillinga, klar for og høytrykksteemes. motoren som engang sto i
dreyer Skrevet Desember 4, 2009 Forfatter Skrevet Desember 4, 2009 Fikk en telefon fra BT Trondheim, som sa at jeg ikke fikk godkjent motorbyttet pga at bmw ikke kom med annet enn 4sylindra m3, og at bmw norge hadde sakt nei til et slikt motorbytte:( nevnte også det at Hartge og Alpina hadde laget e30 med større motor enn det m3'n kom med, da sa hun at Hartge og Alpina var egen fabrikat og det ville neppe hjelpe om jeg fikk tak i papirer fra disse. har tenkt å prøve å få snakket med noen i bmw norge også noen andre som vil hjelpe meg litt på veien vær så snill?
andyE30 Skrevet Desember 4, 2009 Skrevet Desember 4, 2009 alpina og hartge har da også tatt utgangspungt i vanli bmw, så da skal no det holde vil jeg tro. trondheim derimot er helt i mot alle kjøretøy virker det som, mange som drar sørover å godkjenner der pga vrange trangsynte bibel karer på bt i tr.heim som tror dem er guds høyre hond eller noe lignende, og da kan si med sikkerhet at dem trooor at alle med trimma bil kjører bånn gass å dreper alle. han på bt har jo selv bil med 800hk å gateregistrert, men hans nære kontakt med han ovenpå gjør jo at han har full rett til å bruke sin på vegen, (er ikke imot folk som har en tro, bare måten det blir gjort på i noen tilfeller)
Yngvejos Skrevet Desember 4, 2009 Skrevet Desember 4, 2009 Fikk en telefon fra BT Trondheim, som sa at jeg ikke fikk godkjent motorbyttet pga at bmw ikke kom med annet enn 4sylindra m3, og at bmw norge hadde sakt nei til et slikt motorbytte:( nevnte også det at Hartge og Alpina hadde laget e30 med større motor enn det m3'n kom med, da sa hun at Hartge og Alpina var egen fabrikat og det ville neppe hjelpe om jeg fikk tak i papirer fra disse.har tenkt å prøve å få snakket med noen i bmw norge også noen andre som vil hjelpe meg litt på veien vær så snill? Jeg fikk godkjent 2,7 liter med 205hk på originale 325i bremser i fjor. Dette var med Hartge-dokumentasjon. Løsningen er å sende søknader og diskutere med dem helt til du får klarsignal.
docmeter.no Skrevet Desember 4, 2009 Skrevet Desember 4, 2009 Har selv gått veien tidligere med å prøve å få godkjent motorbytte fra 318 til 320 Selv med masse dokumentasjon fra BMW og dele/chassinummer på samme deler på de ulike biler ble det ikke noe av. Min erfaring er at dette for meg ble et avslag med bakgrunn i en manns egen fortolkning av et regelverk han ikke selv forstod... På barneskolen kalte vi det kongen på haugen.....
dreyer Skrevet Desember 4, 2009 Forfatter Skrevet Desember 4, 2009 andyE30: Har selv hørt at BT i Tr.heim er "trangsynt" og vansklig og ha med å gjøre, men også fått høre at dem er ikke så verst å ha med å gjøre. er iallefall 1000ganger bedre enn BT her i ålesund, dem er et "menneskeslag" fra en anna verden skulle man tro. Yngvejos: du byttet til en 2,7l hartgemotor til en e30 ja? med dokumentasjon for til denne motoren liksom? blir vell litt forskjell når man skal bytte til en motor som er fra m3'n til modellen over liksom, samt 286hk, lest litt å det er laget en e30Hartge med samme Hk-verdier. kanskje vert mulig med papirer som tilsir at karoseriene er lik samt papirer på hva jeg må gjøre med driv-verk og understell.
Yngvejos Skrevet Desember 4, 2009 Skrevet Desember 4, 2009 andyE30:Har selv hørt at BT i Tr.heim er "trangsynt" og vansklig og ha med å gjøre, men også fått høre at dem er ikke så verst å ha med å gjøre. er iallefall 1000ganger bedre enn BT her i ålesund, dem er et "menneskeslag" fra en anna verden skulle man tro. Yngvejos: du byttet til en 2,7l hartgemotor til en e30 ja? med dokumentasjon for til denne motoren liksom? blir vell litt forskjell når man skal bytte til en motor som er fra m3'n til modellen over liksom, samt 286hk, lest litt å det er laget en e30Hartge med samme Hk-verdier. kanskje vert mulig med papirer som tilsir at karoseriene er lik samt papirer på hva jeg må gjøre med driv-verk og understell. Stemmer det. Men hvis Alpina og Hartge papirer ikke kunne brukes fordi de var egne bilfabrikater, skulle vel ikke jeg fått godkjent min BMW med Hartgemotor? Hartge h35-24 er en e30 med m88 motor og 286hk. Ta kontakt med hartge og spør om de har noen dokumentasjon på den. De hadde desverre ingen info om Hartge H27 som jeg bygde om til.
dreyer Skrevet Desember 4, 2009 Forfatter Skrevet Desember 4, 2009 Yngvejos: er sant det igrunn, skulle ikke fått godkjent utifra det ho sa hun dama på BT tr.heim da:P det var det den hete:P så det en eller annen plass men fant det liksom aldri igjen hva den hete;) med papir på Hartge h35-24 og papir på hva oppgraderinger jeg må gjøre med driv-verk og understell skulle det vell i teorien gått? sett på e30'a di yngve;D dritfeit:D (så bare bilda, om jeg skulle lest alt hadde jeg såtte til i morra:O:P)
-Roger- Skrevet Desember 4, 2009 Skrevet Desember 4, 2009 Jeg har egentlig ikke peiling og har aldri prøvd å godkjenne et bygg hos bt men har hørt flere si at egentlig SKAL de godkjenne noe som de har godkjent før. De kan ikke godkjenne Per sin bil men ikke Pål sin liksom Hvis dette stemmer (og det burde jo etter min mening stemme) så ville jeg fått tak i vognkort, papirer på andre biler det er gjort med før eller hvertfall et skiltnr som de kan kontrollere om det faktisk stemmer at den bilen er godkjent med det. Etter det burde de hvertfall ikke kunne avslå en søknad.
Yngvejos Skrevet Desember 4, 2009 Skrevet Desember 4, 2009 Yngvejos:er sant det igrunn, skulle ikke fått godkjent utifra det ho sa hun dama på BT tr.heim da:P det var det den hete:P så det en eller annen plass men fant det liksom aldri igjen hva den hete;) med papir på Hartge h35-24 og papir på hva oppgraderinger jeg må gjøre med driv-verk og understell skulle det vell i teorien gått? sett på e30'a di yngve;D dritfeit:D (så bare bilda, om jeg skulle lest alt hadde jeg såtte til i morra:O:P) Det du må få bekreftet fra hartge, er at de leverte E30 med 286hk uten noen form for forsterkning av karosseriet. Jeg regner med at bremsene er det eneste som ble byttet bortsett fra motoren, og de bremsene er nok ikke lett å få tak i. Legg fram dokumentasjon fra Hartge om at karosseriet ikke måtte forsterkes for å kjøre med 286hk. Deretter kan du foreslå at du monterer e36 m3 3,0 fjærbein og bremser. og tilhørende bremser bak. Legg fram dokumentasjon på bremser, effekt og vekt på E36 m3 3,0. Da e30en er lettere, vil alle disse delene være godt overdimensjonert for 286hk. Ta et søk på bmwccn forumet. Jeg mener å ha lest om en som fikk godkjent e30 med s50b30 i år uten å måtte vise bilen til dekra eller tüv. Hyggelig at du likte e30en min. Den er litt medtatt for tiden etter sommerens kræsj, men den kommer sterkt tilbake.
mAZE Skrevet Desember 4, 2009 Skrevet Desember 4, 2009 Som Yngvejos sier, var det en hvit E30 med s50b30 til salgs for litt siden ja. Den var godkjent. Så umulig er det ikke.
Joakim H Skrevet Desember 4, 2009 Skrevet Desember 4, 2009 Som Yngvejos sier, var det en hvit E30 med s50b30 til salgs for litt siden ja. Den var godkjent. Så umulig er det ikke. sant det, men tror den var tüv godkjent før han fikk den godkjent av BT
e30 tic Skrevet Desember 4, 2009 Skrevet Desember 4, 2009 Fikk en telefon fra BT Trondheim, som sa at jeg ikke fikk godkjent motorbyttet pga at bmw ikke kom med annet enn 4sylindra m3, og at bmw norge hadde sakt nei til et slikt motorbytte:( nevnte også det at Hartge og Alpina hadde laget e30 med større motor enn det m3'n kom med, da sa hun at Hartge og Alpina var egen fabrikat og det ville neppe hjelpe om jeg fikk tak i papirer fra disse.har tenkt å prøve å få snakket med noen i bmw norge også noen andre som vil hjelpe meg litt på veien vær så snill? alpina er behjelpelig med å dokumentere at deres biler er bygd på std råkarosseri fra bmw, dette har vi fått papirer på. vi søkte også på e30 turbo med 300hk og fikk nei pga for høy effekt, da opplyste di selv om alpina b6 og dens orginale effekt, å slå i bordet med bremsepairer som er innfor alpina b6 effekt burde være mulig å få til i svartet på¨min twin turbo søknad (som ikke har noe med saken å gjøre) står det bla: I dette tilfellet kan det eksempelvis godtas at bilen som motoren tas fra oppfyller de gitte avgasskrav fra 1983" utover dette må man selvsagt holde foraksel last, støy og avgasskrav fra 83, om man ser vekk ifra di små fellene så står du kun igjenn med effekt "ufordringen" om man baserer seg på en alpina modell som di har hørt om. skal man ha 286/321 hk i vognkortet tror jeg personlig det blir mye værre...
Joakim H Skrevet Desember 4, 2009 Skrevet Desember 4, 2009 er jo egentlig helt hull i hodet om man drar til tyskland og får den tüv godkjent også får man det ikke godkjent av BT, skulle da tro at gutta på tüv i tyskland har mer greie på BMW E30 karroseriet enn BT i norge. og skjønner ikke helt hvorfor BMW norge har sakt nei til slikt, når det allerede er et par E30'r med S50B30/32 motorer ute på veien, alle E30 karroserier er likt byggd, derfor skulle man fått gjort det samma som gutta som har fått det godkjent før, ellers så sier dem seg selv imot og hvis alt skal gjøres sikkelig må dem trekke tilbake godkjeningen på di som allerede er godkjent noe dem neppe kan gjøre... BT fortjener en haug med kaktuser til jul!!! men tror det hadde hjulpet og bruke E30M3 understell og samme bremser som er på E36M3'n
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå