Gå til innhold

Norges Biltilsyn- Godkjenninger.


hylle
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke den eneste i dette landet som har hatt kjipe tider og stunder hos biltilsynet i dette landet..

Vi er mange., Og vi har alle til felles at vi føler oss snytt for følelsen av å kjøre noe som vi ønsker og være lovlig bygget.

Inntrykket vi har er at den Norske stat ikke ønsker å prioritere oss med biler eldre enn 10 år for ombygging, siden staten da ikke kan dra inn penger i form av avgifter for høyere anntall Hestekrefter.

Det som irriterer mest er arrogansen, forskjellsbehandlingen og den labre samarbeidsvilligheten biltilsynets ansatte utøver.

-Hvor mange har ikke ventet i månedsvis på svar fra biltilsynet?

-Hvor mange har ikke opplevd å bli forskjellsbehandlet til tross for å ha samme oppsett som andre lovlige ombygde biler?

-Hvor mange har ikke opplevd sure ansikter, skitne kommentarer og likegyldighet hos de statlige ansatte hos Biltilsynet?

-Hvor mange har ikke samlet sammen dokumenter, papirer om anbefaling av godkjenning til intet, til tross for grønnt lys fra Biltilsynet?

Hvor lenge skal vi la oss pisse på av Biltilsynet i dette landet???

I denne tråden vil jeg gjerne hører historier om hva og hvordan dere føler dere dårlig behandlet. Jeg ønsker og gjøre dette slik at vi kan samle sammen historier og få Media på banen for å løse opp i dette.

Skriv på en høffelig måte, uten å bruke banneord selvom du er aldri så sinna..!

Får vi sammen nok og gode historier skal jeg lage sammen et hefte som vil bli levert media samt landets ministre!!

Kom igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For noen år siden så skulle jeg godkjenne min 520 ombygd til M5 med papirer og alt på stell. Han mannen fant ikke noe og klage på så han lot bilen stå uten for en tmes tid mens han leste i papirene sine .Så kom han ut og vi måtte måle avgass ,denne var noe høy pga kald motor men det hjalp ikke hva jeg mente så det ble ikke noe godkjenning :cry: Men fikk da en kompis som kjenner noen der oppe til og dra oppigjen etter noen dager og vips så var nytt vognkort skrevet med senking,felger,eksos ja alt var bare bra. :lol: Men gokjente en ombygd compact noen uker etter hoss samme mann og da var han smør blid og vi kjørte tur i oslo med meg som passasjer ,så til bake og inn og skrive nytt vognkort :lol:

Men har sett mange rare bygg så jeg fårstår at dem er litt vanskelige,men er alt på stell så er dem ikke så negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tiltak.

Selv har jeg fått godkjent alle mine modifikasjoner uten problem hos Statens vegvesen (Biltilsynet skiftet navn i 1995, så du bør ikke sende et hefte til media hvor du klager over biltilsynet).

Men jeg forstår godt din frustrasjon. Etter hva jeg leser rundt på nettet, er det forskjellig praksis i nesten hver eneste by på hva som skal godkjennes og ikke.

I en by kan de gjøre seg vanskelig på at bilen ikke kan kjøre over en planke.

I en annen by godkjenner de motorombygninger, senking felger etc uten problemer.

Inviter gjerne til en dialog med Statens vegvesen. Vi er interessert i å godkjenne ombygningene våre. Og siden de slår ned på ulovlig ombygninger, skulle en tro at de er interessert i at folk godkjenner byggene sine.

Det bør utformes et reglverk som gir mulighet for å godkjenne biler uten å ta omveien om dekra eller tüv. Bilene blir som regel bygd uansett om det blir godkjent eller ikke, så hvorfor ikke se på bilene, vurdere "Er dette trygt?" og så godkjenne så sant det ikke er noen alvorlige feil med bygget.

Hvis de løser litt på regelverket og setter litt lavere terskel for godkjenning, vil det likevel resultere i en tryggere bilpark. Da de farlige ombygde bilene vil bli skilt ut ved kontroll. (De som vanligvis ikke viser bilen sin i forbindelse med ombygging)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med intiativ til dette!!

Jeg reiste til biltilsynet i Drammen en dag, for å prøve en litt ordentlig prat med de om min 325 turbo, og få litt svar på hvorfor og hvorfor ikke. Kom inn der og trakk kølapp, og så fikk jeg beskjed om at han som hadde med det å gjøre var til lunsj, så hun i skranken gikk for å hente han, og da blei jeg jo litt glad for å få prate med en som kan litt om temaet. Men da han etter 30 min kom så spurte jeg: Hei, jeg har en 86 modell bmw 325 som jeg har lyst til å få godkjent med turbo, hva er reglene og kriterier for dette? Han svarte: Dette TROR jeg ikke går.

Hva skjer med å vite?? Da var det bare å glemme den goskjenninga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun positiv erfaring med Statens vegvesen. Oppfører man seg når man går inn døra og er saklig så er de utrolig imøtekomne. Jeg er glad for at de er strenge for da slipper vi masse møkk rundt om på veiene. Det eneste De krever er at ombygginen kan dokumenteres at den er forsvarlig, noe som er rett og rimelig. De vil selvsagt ikke få smekk på fingrene dersom en tulling får godkjent sin ombygde bil, og torpederer en passat med en 3-barnsfamilie uka etter. De har heller ikke mulighet til å sitte på kunnskap om samtlige bilmodeller og krever derfor at f. eks Bmw leverer dokumentasjon om at en bil er forsvarlig ombygd for å kunne godkjenne den. Har du det som trengs av papirer, og holder deg innenfor deres reglement om vekt osv så er det ikke noe problem å få godkjent biler her til lands. Har du f. eks en 325 turbo med lik effekt som en m3, og bygger om til m3 bremser og understell, burde det være fullt mulig å kjøre innom en bmw forhandler og få de til å dokumentere at understell står i samsvar med en effekt lik det m3 leverer, at avgass ol. er i orden. Etter en tur på effekttralla til biltilsynet hvor en bekrefter effekten og viser papirene fra bmw burde det da være fullt mulig å få det godkjent. Men å få godkjent en e30 325 med turbo og 500hk f. eks er det nok tvilsomt at går med originale 325 bremser og redstuff klosser f. eks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere da leser første tråd her, så står det faktisk negative historier! Liten vits å sende inn et lass med ting som faktisk har gått bra.

(det er såklart bra det, men var ikke det trådstarter var ute etter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst les min post. :)

skal man ignorere spøsmålene i første tråden da?

trådstarter har tydlighvis inntryk av at alle har negative erfaringer med BT, noe som ikke stemmer

-Hvor mange har ikke ventet i månedsvis på svar fra biltilsynet?

-Hvor mange har ikke opplevd å bli forskjellsbehandlet til tross for å ha samme oppsett som andre lovlige ombygde biler?

-Hvor mange har ikke opplevd sure ansikter, skitne kommentarer og likegyldighet hos de statlige ansatte hos Biltilsynet?

-Hvor mange har ikke samlet sammen dokumenter, papirer om anbefaling av godkjenning til intet, til tross for grønnt lys fra Biltilsynet?

-jeg har ikke venta i månedsvis

- jeg har ikke opplevd og bli forskjellsbehandla

- ikke oppledvd skitne kommentarere sure ansikter eller likegyldighet

- jeg trengte ikke samle noe dokumentasjon da biltilsynet opplyste meg om at de hadde alt liggende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jeg har ikke venta i månedsvis

- jeg har ikke opplevd og bli forskjellsbehandla

- ikke oppledvd skitne kommentarere sure ansikter eller likegyldighet

- jeg trengte ikke samle noe dokumentasjon da biltilsynet opplyste meg om at de hadde alt liggende

Da har jo du null og niks konstruktivt og komme med til trådstarters tema (LES: Negative histrorier fra BT), så skjønner ikke hvorfor du skriver i denne tråden. Opprett din egen tråd med "Positive historier fra BT" !! Så er alle fornøyde :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jeg har ikke venta i månedsvis

- jeg har ikke opplevd og bli forskjellsbehandla

- ikke oppledvd skitne kommentarere sure ansikter eller likegyldighet

- jeg trengte ikke samle noe dokumentasjon da biltilsynet opplyste meg om at de hadde alt liggende

Da har jo du null og niks konstruktivt og komme med til trådstarters tema (LES: Negative histrorier fra BT), så skjønner ikke hvorfor du skriver i denne tråden. Opprett din egen tråd med "Positive historier fra BT" !! Så er alle fornøyde :wink:

Jeg delte mine positive erfaringer da jeg rett og slett er lei av alle som skal syte over Statens Vegvesen. Det er alt for mange som går rundt og sutrer over alt mulig rart, og da er det viktig å også påpeke positive relasjoner med den det gjelder for å unngå at folk uten egne erfaringer skal danne seg feil inntrykk. Man høster som man sår. Jeg har vært i kontakt med Statens vegvesen en rekke ganger og hver eneste gang har det vært en fryd å snakke med de. Så det er kanskje ikke Statens Vegvesen det er noe galt med, men fremgangsmåten til de som ikke kommer noen vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har godkjent 316 - M3

De var ikke så glade for å gjør det nei, de prøvde å henge seg opp i absolutt alt. Han spurte hvorfor jeg dreiv med dette, og hvorfor jeg ikke bare kunne kjøpe meg m3 om det var det jeg ville ha.... med en sur tone.

Men fikk det gjennom til slutt, så det ordnet seg. Veldig forskjell på hvem man snakker med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje litt OT her, men. Men en bil som er levert med store motror alternativer i samme kaross som f.eks 316 kontra M3 så er det jo ikke bare bremsene og støtdempere som er forskjellige.

Vi prater da om store forsterkinger i karroseri og understell generelt.

Det blir jo en betydelig større vridnings kraft og påkjenninger på karroset med en motor som har 3-4 ganger org motor kraft.

F.eks en Ford sierra coswirt har nesten dobbelt så mange sveisepungter som en "vanlig" sierra + mye andre forsterkinger rund på karros og understell.

så en 1.6l sierra med cosworth motor er ikke en bil det er en overmotorisert blikkboks.

og dette vet BT guttene, så det er kanskje en grunn til at de gjerne vil ha litt dokumentasjon på enkelta av "byggene" vi driver med.

Staten skal ha ryggen fri.

Dere for legge med et brev dere skriver at "navn" tar på meg alt ansvar. dersom noe skulle skje.

Og sist men ikke minst begynn med en hyggelig samtale med biltilsynet om hva dere har lyst til å gjøre med bilen før dere begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...