BMW 2002 Fredrik Skrevet Desember 12, 2009 Skrevet Desember 12, 2009 Etter å ha sittet lenge på gjerdet å ventet i det lengste med å bytte disse glødepluggene tok jeg endelig til fornuft å satte i gang med prosjektet i dag. Jeg var noe nervøs før begynte pga av grusomme historier om glødeplugger der halvparten har stått igjen i toppen etter et forsøk på å skru dem ut. Så jeg startet hele prosessen med en kjøretur på ca 1 time for å forsikre meg at motoren var gjennomvarm. Jeg fulgte denne beskrivelsen: http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f3/2003-e46-320d-replace-glow-plugs-guide-t19075/ Det eneste jeg fant noe knotete var de korte vakuumslangene og ledningen under manifolderen som gjorde det litt vanskelig å komme til, men det gikk seg til ganske fort. Etter ca 45 med skruing var alle 4 glødepluggene ute uten noe som helst problem. Pluggene virket noe trege i begynnelsen og det knirket i pluggene mens jeg skrudde de ut, så nervøsiteten var på topp. Hos meg satt den 3 innerste pluggen litt mere fast enn de andre pga irr. Når jeg monterte de nye glødepluggene valgte jeg å smøre gjengene inn med kopperpasta... På min motor var det faktisk overraskende lite koks og sot i innsugsportene på motoren men manifolderen var en helt annen historie. Jeg begynte med å skrape bort det verste med et vanlig skrujern før jeg tok fram white sprit og malerpensel/kost for å rengjøre resten. På slutten var jeg minst like skitten som manifolderen Videre inspiserte jeg swirl flapsene/butterfly flapsene for å se om de var i orden. Etter nøye inspeksjon lot jeg de få lov til å være der videre. Jeg hadde egentlig planer om å ta de ut pga tilfeller der disse har løsnet og fulgt med videre inn i motoren og laget skader for flere 10 000 kroner. Min vurdering er at mye koks samler seg opp i disse kanalene som flapsene står i og med mye småkjøring hoper det seg opp med koks fra EGR systemet. Når denne koksen så stivner får flapsene en treghet eller et problem med å lukke seg pga av stivnet koks som ligger i veien. Problemet tror jeg er at systemet som er vakuumstyrt bryter på for å lukke flapsene selv om det er motstand der slik at disse da brytes løs. Pga denne vurdering koblet jeg derfor av vakuumslangen og blendet denne. EGR-ventilen ble selvfølgelig vasket den også. Siden jeg allerede var i gang med skruingen byttet jeg likeså batteriet. Jeg valgte da å gå for et AGM batteri (900 A i startkapasitet og 90 Ah) siden jeg er mye i kalde omgivelser på temperaturer ned mot -35 grader. Når jeg omsider skulle starte bilen etter 3 timers skruing/vasking startet bilen nesten før tenninga var skrudd om. Kan ALDRI huske at bilen har vært så lettstartet før! Ved første prøvetur ble jeg positivt overrasket over de positive innvirkningene bortfall av EGR-ventil medførte; -Turbolaggen ble vesntlig mindre -Svartrøyk ved pådrag forsvant -Jukkingen som opplevdes når gasspedalen ble sluppet forsvant og giringen ble faktisk mere komfortabel Dette ble et sinnssykt langt skriv, men jeg håper noen får noe ut av dette
Otis Skrevet Desember 12, 2009 Skrevet Desember 12, 2009 Dine EGR opplevelser har jeg også, nøyaktig det samme! Anbefales på det sterkeste for alle, synes nå jeg da. Spesielt det med turbolagg og svart røyken.
Padi Skrevet Januar 4, 2010 Skrevet Januar 4, 2010 Hei. Kjempe flott skriv detta. Og ja jeg er smertelig klar over at swirl flapsen kan løsne og komme inn i motoren. Det skjedde med meg hehe. ja kan le av det nå. Det som skjedde var at den ene flapsen ble sugd inn i sylinderen før den fortsatte videre inn i systemet. Det endte med totalhavari av maskinen. BMW takserte skaden til 125000. Jeg fant meg en maskin i tyskland som var gått ca 48K. Men hele spøken kom på ca 65000 ,- Men nok om det. Jeg sitter også med den klumpen i magen som du snakker om (og med gamle regninger fra sist havari hehe) så jeg er litt redd for å begynne på de pluggene selv. Jeg har time imorgen for å scane bilen og hvis de ikke finner noe feilkoder lar jeg pluggene være og prøver heller med et nytt og sterkere batteri i første omgang. Det som står i min bil nå er fra bilen var ny og det var i 2003, så det er vel på tide og skifte hehe. Hvis det er noen av pluggene som er defekte får de blodsugerne bare skifte de hmmm. Men tilbake til EGR ventilen. Er dette en ventil som vi ikke trenger. Jeg ser ikke hele greiene med at lufta skal gjennom intecoleren for så og bli varmet opp av skiten eksos. Min fornuft siser at ingenting som trenger luft har det særlig bra når de puster eksos hehe. Så du mener at det er bare og ta vekk hele ventilen eller bare ta av vakumslangen eller. Det ble masse her men men det får bare bli sånt hehe. Glenn
BMW 2002 Fredrik Skrevet Januar 4, 2010 Forfatter Skrevet Januar 4, 2010 Jeg snakket med BMW før jeg byttet mine glødeplugger. Han sa at importerte biler ofte måtte inn å bytte glødeplugger siden de ble så lite brukt sør på kontinentet og de derfor brente i stykker når det ble skikkelig bruk for de. Jeg hadde i tillegg veldig hard gange ved tomgang, og det var som følge av dårlige glødeplugger. Siden jeg er mye i kilpis (finland) om vinteren for å kjøre snøscooter byttet jeg batteri. Temperaturen går lett ned mot -35 grader, og da er det greit å ha et skikkelig batteri. Er skikkelig gøy når mange av de andre i leira ikke får start (2 år gamle mondeoer), men vi med bimmere starter som om det ikke var kaldt i det hele tatt
Mons1 Skrevet Januar 4, 2010 Skrevet Januar 4, 2010 Hadde en tråd tidligere om det å bytte glødeplugger og rense innsyget. Ja det var virkelig noe svineri. Gjorde du rente Turbo-trykk-føleren på innsugesmanifoilen? Hvilken batteri kjøpte du og hvor? Jeg har et relativt nytt Varta Blue Dynamic(3år). Plages at over tid blir det lite strøm, men kan ikke finne noe strømtyv. Har koblet bort Defa-alarmen. Med nok strøm, så starter bilen på 2 omdreininger i 10-15minus, men jeg liker ikke EGR-ventilen og all dritten som havner i innsuget. Har mest lyst å kjøpe nytt innsug, for det er fortsatt mye dritt der. Jeg renset Swirl-flapsene og de virker helt ok. Disse skal vist gi bedre moment på lavt turtall når de er stengt og høyere effekt på høyt turtall når de er åpen. Disse må ikke blomberes, men EGR-ventilen har ingen driftsmessig funksjon annet at motoren skal bli Euro4-godkjent. RS Jeg snakket med BMW før jeg byttet mine glødeplugger. Han sa at importerte biler ofte måtte inn å bytte glødeplugger siden de ble så lite brukt sør på kontinentet og de derfor brente i stykker når det ble skikkelig bruk for de. Jeg hadde i tillegg veldig hard gange ved tomgang, og det var som følge av dårlige glødeplugger.Siden jeg er mye i kilpis (finland) om vinteren for å kjøre snøscooter byttet jeg batteri. Temperaturen går lett ned mot -35 grader, og da er det greit å ha et skikkelig batteri. Er skikkelig gøy når mange av de andre i leira ikke får start (2 år gamle mondeoer), men vi med bimmere starter som om det ikke var kaldt i det hele tatt
BMW 2002 Fredrik Skrevet Januar 4, 2010 Forfatter Skrevet Januar 4, 2010 Nei jeg gjorde ikke den ren da jeg ikke har tenkt på den i det hele tatt før du nevnte den nå. Jeg fikk pris på et Sønnak av beste sort ( 90 Ah og 900 i startamp) til 1800,- men jeg gikk heller for et orginalt AGM fra BMW som jeg fikk for 2900,- med 90 Ah og 900 startamp.
Padi Skrevet Januar 4, 2010 Skrevet Januar 4, 2010 Jeg har sett på samme batteri som du nevner her til samme prisen, men ka i alle dager er det som gjør BMW batteriet så mye dyrere. Er det virkelig så mye bedre eller. Jeg bare lurer for jeg skal også skifte batteri
BMW 2002 Fredrik Skrevet Januar 4, 2010 Forfatter Skrevet Januar 4, 2010 AGM batteri: AGM er en forkortelse for ”absorbed glass mat”. Med dette menes det at elektrolytten ligger absorbert i separator-materialet og i platenes aktive materiale. Det betyr at det er mindre batterisyre i et AGM batteri enn i et tilsvarende "åpent" batteri. Vi får høyere effektstetthet ved høybelastning/starter i AGM batterier, men de er vesentlig mer følsomme for skader som følge av overlading. Med AGM batteri har du gjerne en rett "effektkurve/spenningskurve" hele veien helt til batteriet er tomt. Da er det HELT tomt og spenningen er i bunn. Derfor fungerer dette batteriet veldig bra selv om det ikke er toppladet. Sammenlignet med den billigste typen bly/syre-batterier, dvs den vanlige åpne typen, er et AGM batteri overlegent på alle områder unntatt pris: Man kan ta ut mye strøm kjapt i forhold til Ah-kapasiteten. -De lar seg lade opp raskere. -De tåler vibrasjoner meget godt. -De gasser ikke og trenger aldri vannpåfylling. -De har gode syklingsegenskaper. -De har lengre levetid. -Knuses de, lekker de ikke syre. -Meget lav selvutlading. -Tåler flere dyputladinger -Fordelene jeg ikke kom på i farten Men som flere her på forumet har nevnt; så har BMW batteriene en overlegen kvalitet...
bmw320da Skrevet Mars 29, 2011 Skrevet Mars 29, 2011 Hadde en tråd tidligere om det å bytte glødeplugger og rense innsyget. Ja det var virkelig noe svineri. Gjorde du rente Turbo-trykk-føleren på innsugesmanifoilen?Hvilken batteri kjøpte du og hvor? Jeg har et relativt nytt Varta Blue Dynamic(3år). Plages at over tid blir det lite strøm, men kan ikke finne noe strømtyv. Har koblet bort Defa-alarmen. Med nok strøm, så starter bilen på 2 omdreininger i 10-15minus, men jeg liker ikke EGR-ventilen og all dritten som havner i innsuget. Har mest lyst å kjøpe nytt innsug, for det er fortsatt mye dritt der. Jeg renset Swirl-flapsene og de virker helt ok. Disse skal vist gi bedre moment på lavt turtall når de er stengt og høyere effekt på høyt turtall når de er åpen. Disse må ikke blomberes, men EGR-ventilen har ingen driftsmessig funksjon annet at motoren skal bli Euro4-godkjent. RS http://www.swirlflaps.co.uk/buy-now.html tengte jeg skulle kjøpe disse jeg.. vill dette bare vere dumt??
BMW 2002 Fredrik Skrevet April 1, 2011 Forfatter Skrevet April 1, 2011 EGR-ventil er for å få ned NOx utslippene, noe en dieselbrenner har flust av. Jeg koblet bort EGR systemet des 2009 og fikk en EGR bypass sommeren 2010 og vi er nå i april 2011 og har enda ikke hatt noen problemer. Turbo er like fin og innsuget holder seg fint enda bilen nå har passert 150 000 km. Jeg regner med at montering av disse blendeplatene til swirl-flapsene blir gjort ved neste service når jeg likevel skal bytte veivhusventilasjonen. Har du en 320d registrert f.o.m septemper 2003 vil du få opp en feilkode i bilens display om du kobler bort EGR systemet, de som er t.o.m august 2003 vil få registrert en feilkode i bilens ECU, men dette vil ikke påvirke motoren.
customax Skrevet Juni 24, 2012 Skrevet Juni 24, 2012 Har noen av dere noen formening hva fjerning og blending av disse ventilene koster å få gjort på verksted. Jeg vurderer kjøp av en Bmw 3 eller 5 diesel, modell 1997 til 2006. mest interesert i 3l, forstår dette problemet er mer eller mindre for alle bmw diesler. Nye gløde plugger ink bytte,kjenner dere pris? Bmw forhandler/service senter. Tenkte meg over fra Audi og Toyota når jeg flytter hjem tl norge! Skulle gjerne tatt med Toyota Crownen min ti, Norge men for mye avgifter http://teakdoor.com/motoring-in-thailand-and-asia/80124-toyota-crown-engine-swap-transform-gt-2.html#post1618877
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå