Gå til innhold

Driftstemperatur og nykking 320d


Anbefalte innlegg

Skrevet

No på disse kalde vinter dagane so går ikkje temperaturmåleren i bilen opp til halvt sånn som den pleier å legge seg på. Uansett om eg køyrer med bilen en time i strekk so ligger den nærmare det blå enn rett opp. So det eg lure på er at skal ikkje bilen oppnå driftstemperatur(når måler står rett opp) når du har køyrt bilen en god stund sjølv om det er kaldt? Syns og at bilen nykker litt når eg ligger rolig og cruser og har litt treig gassrespons. Tenkte det kanskje var en sammenheng der.

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Ja du meiner den skal stabilisere seg sånn at viseren står rett opp uansett når eg har køyrt bilen ei god stund? Eller er det vanlig at temperaturen/måleren ikkje stiger opp til halvt og ligger sånn midt i mellom?

Tenkte sjølv på termostaten, men er usikker når det er so kaldt ute.

Skrevet

tempmålern min oppfører seg på samme sett. Men har ikke noen problemer med nykking osv. 520i dette da. Tenker det kommer av at det er så kaldt ute. Prøvde å kjøre inn kaldere luft i coupe'en for å se om den steg nermere driftstemp, men d skjedde ikke noe spess.

Skrevet

hvordan er varmen i varmeaparatet da?

klarer den å få opp driftstempen ved tomgang?

høres ut som termostat. hadde samme problemet selv på min 525tds.

villet skiftet denne raskt,koster bare 200elns. er vell ikke bra å kjøre på "kald" motor heller. bruker mere fuel og.

tempen skal stå rett opp når motoren er varm "uansett" ja. vil jo selvsakt ta litt lengre tid når det er råkaldt ute men. kjørte i -17 for ei uke siden, gikk helt fint det.

Skrevet

Har ikkje testa å la bilen gå på tomgang etter at den var blitt "varm". Men den sto til avtining i 15-20 minutt, og den tinte bra av. Altså det kom varmluft i varmeanlegget. Men temperaturen hadde berre so vidt bevegd seg litt lenger opp på de blå.

Skrevet

Bilen oppnådde faktisk driftstemp etter en time på tomgang og pittelitt køyring.. Men syns det var veldig lenge. Men eg hadde varme apparatet på, og det gjekk veldig seint. So skrudde eg ned varmeapparatet og då steig temperaturen betydelig fortere til driftstemperatur. Men tok en god time tilsammen. Her er 10- grader. Er termostaten gåen? Eller tar det berre veldig lang tid når det er veldig kaldt og bilen berre går på tomgang?

Skrevet

Den nykkingen du beskriver har jeg sett nevnt i flere tråder. Selv ble jeg kvitt denne nykkingen ved å dra ut vakuumslangen som styrer EGR-ventilen. Du må selvfølgelig blende vakuumslangen om du prøver deg på dette ;)

Skrevet

Hmm. Den egr ventilen hadde eg heilt glemt, har rensa den. Men er det so lurt å kople den vekk no i disse kalde dager? Kan det forresten vere den som er dårlig og bilen derfor blir seint varm? For det er vel litt unormalt å bruke 1 time med tomgang for å nå driftstemp?

Skrevet

Har fått eit tips no om at det kan vere termostaten på egr ventilen som gjer det. Det syns eg høyres sansynlig ut siden bilen blir seint varm og at den nykker. Men eg veit jo ikkje. Kanskje noken andre som veit betre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...