thoslags Skrevet Desember 17, 2009 Skrevet Desember 17, 2009 No på disse kalde vinter dagane so går ikkje temperaturmåleren i bilen opp til halvt sånn som den pleier å legge seg på. Uansett om eg køyrer med bilen en time i strekk so ligger den nærmare det blå enn rett opp. So det eg lure på er at skal ikkje bilen oppnå driftstemperatur(når måler står rett opp) når du har køyrt bilen en god stund sjølv om det er kaldt? Syns og at bilen nykker litt når eg ligger rolig og cruser og har litt treig gassrespons. Tenkte det kanskje var en sammenheng der.
320it Skrevet Desember 17, 2009 Skrevet Desember 17, 2009 ang driftstemp, synes jeg det høres ut som termostaten.
thoslags Skrevet Desember 17, 2009 Forfatter Skrevet Desember 17, 2009 Ja du meiner den skal stabilisere seg sånn at viseren står rett opp uansett når eg har køyrt bilen ei god stund? Eller er det vanlig at temperaturen/måleren ikkje stiger opp til halvt og ligger sånn midt i mellom? Tenkte sjølv på termostaten, men er usikker når det er so kaldt ute.
Rostad Skrevet Desember 17, 2009 Skrevet Desember 17, 2009 tempmålern min oppfører seg på samme sett. Men har ikke noen problemer med nykking osv. 520i dette da. Tenker det kommer av at det er så kaldt ute. Prøvde å kjøre inn kaldere luft i coupe'en for å se om den steg nermere driftstemp, men d skjedde ikke noe spess.
Ivanrogov Skrevet Desember 17, 2009 Skrevet Desember 17, 2009 Er vel termostaten som slipper igjennom for mye vann..
Robin L Skrevet Desember 17, 2009 Skrevet Desember 17, 2009 hvordan er varmen i varmeaparatet da? klarer den å få opp driftstempen ved tomgang? høres ut som termostat. hadde samme problemet selv på min 525tds. villet skiftet denne raskt,koster bare 200elns. er vell ikke bra å kjøre på "kald" motor heller. bruker mere fuel og. tempen skal stå rett opp når motoren er varm "uansett" ja. vil jo selvsakt ta litt lengre tid når det er råkaldt ute men. kjørte i -17 for ei uke siden, gikk helt fint det.
thoslags Skrevet Desember 17, 2009 Forfatter Skrevet Desember 17, 2009 Takk for mange gode svar. Ja vil nok bli byttet då. Varme i varmeapparatet får eg fint, men tar litt tid.
thoslags Skrevet Desember 17, 2009 Forfatter Skrevet Desember 17, 2009 Har ikkje testa å la bilen gå på tomgang etter at den var blitt "varm". Men den sto til avtining i 15-20 minutt, og den tinte bra av. Altså det kom varmluft i varmeanlegget. Men temperaturen hadde berre so vidt bevegd seg litt lenger opp på de blå.
Tore Diesel Skrevet Desember 17, 2009 Skrevet Desember 17, 2009 Vil nok tine isen på ruta di, selv om termostaten er gåen ja, så tror nok målern din når driftstemp når du får bytta termostat.
thoslags Skrevet Desember 18, 2009 Forfatter Skrevet Desember 18, 2009 Bilen oppnådde faktisk driftstemp etter en time på tomgang og pittelitt køyring.. Men syns det var veldig lenge. Men eg hadde varme apparatet på, og det gjekk veldig seint. So skrudde eg ned varmeapparatet og då steig temperaturen betydelig fortere til driftstemperatur. Men tok en god time tilsammen. Her er 10- grader. Er termostaten gåen? Eller tar det berre veldig lang tid når det er veldig kaldt og bilen berre går på tomgang?
BMW 2002 Fredrik Skrevet Desember 18, 2009 Skrevet Desember 18, 2009 Den nykkingen du beskriver har jeg sett nevnt i flere tråder. Selv ble jeg kvitt denne nykkingen ved å dra ut vakuumslangen som styrer EGR-ventilen. Du må selvfølgelig blende vakuumslangen om du prøver deg på dette
thoslags Skrevet Desember 18, 2009 Forfatter Skrevet Desember 18, 2009 Hmm. Den egr ventilen hadde eg heilt glemt, har rensa den. Men er det so lurt å kople den vekk no i disse kalde dager? Kan det forresten vere den som er dårlig og bilen derfor blir seint varm? For det er vel litt unormalt å bruke 1 time med tomgang for å nå driftstemp?
thoslags Skrevet Desember 18, 2009 Forfatter Skrevet Desember 18, 2009 Har fått eit tips no om at det kan vere termostaten på egr ventilen som gjer det. Det syns eg høyres sansynlig ut siden bilen blir seint varm og at den nykker. Men eg veit jo ikkje. Kanskje noken andre som veit betre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå