Gå til innhold

Startproblemer E61 525DAT Når Kaldt


S.Khan
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jepp og ikke minst så er det en stor fordel at en slepper de kalde startene på maskinen.

Tenk deg å rive igang kjerra i minusgrader (-20 til -30) og kun kjøre noen kilometer til jobben eller noen mil. Bilen blir enten ikke varm eller så er den nettopp blitt litt varm også stoppes den.

Nei med en webasto får ikke bare vi en behagelig værdag, men bilen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et triks som funker på min gamle sotmaskin er å la den gløde ferdig og så vente 5s før man prøver å starte.

Da starter den alltid lettere enn om man drar til og prøver å starte med en gang glødingen er ferdig.

Ikke spør meg om hvorfor det hjelper...

Jepp i dag var det -15 når jeg skulle ut og starte kjerra. Jeg glødet og ventet 3-4 sek ekstra før jeg starta. bilen starta kjempe fint på første omdreining av maskinen. det var pittelitt hosting men ikke mye. det ser ut til å virke at en ikke starter med en gang men venter litt på eventuel ettergløding :)

Kjempe tips Kristov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt off-topic, men håper trådstarter ikke har noe imot det..

Før jul sjekket jeg opp pris for komplett motor-kupevarmer for min -06 E61 (520d). Jeg undersøkte hos tre verksteder/forhandlere hvorav en var merkeverksted her i Oslo, da med integrasjon så det kan styres via iDrive.

Verksted 1 sa det var komplett umulig med Webasto/Eberspächer da BMW hadde lagt inn sperre slik at kun BMW-verksted kunne utføre dette. Verksted 2 sa det ikke var noe problem. Hadde bilen kjørevarmer var det ca NOK 5', hadde ikke bilen kjørevarmer ble det Eberspächer for ca NOK 19' ferdig montert. Verksted 3 (merkeverksted) sjekket og mente min ikke har har kjørevarmer da den er import - pris ferdig montert ca NOK 45'.

Så hvis det blir noe, blir det nok DEFA motor-kupevarmer med vedlikeholdslading av batteriet. Har forøvrig ikke hatt problem med å starte.

Spm: settes glødeprosessen igang med en gang bilen låses opp på E60/E61?

En kamerat av meg har en to år gammel VW Passat 2.0tdi 4motion. Av merkeverksted ble han anbefalt å ikke montere Webasto med mindre han kjørte 45 - 50 minutter etter å ha benyttet Webasto. De mente det da ville sote ned og bilen måtte inn på service. Noen som har synspunkter på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jo litt bedre enn 6000, men det er drøyt. Sist jeg bytta plugger åpnet jeg panseret, nappet av noen hetter, skrudde ut, satte inn, på med hettene og smack igjen med panseret. Enkelt, raskt og billig... :)

Hehe, han bytter jo kun fire plugger, du har vel en sekser?

uansett, jeg hadde samme problemet som flere andre her, ved en diagnose så var det feilkoder på alle pluggene og verkstedet hadde ikke tid til å bytte disse. Kjøpte derfor inn plugger og skiftet dette selv.

har tatt mange bilder av jobben og kan lage en DIY på dette ved anledning. Mye skruing synes jeg (er langt i fra noen bilmekaniker) Gikk nesten greit, dvs jeg mista en paknig med hylse som måtte kjøpes inn. Etterhvert fikk jeg satt sammen dritten og bilen startet som ei kule. Noen dager seinere så var bilen håpløs å starte igjen, da hadde den stått kaldt i garasjen. Har ikke tatt sjansen på å la bilen bli iskald etter dette (håper det kan ha vært noe is i dieselfilteret eller noe) Skal prøve å la bilen bli kald i helga så får vi se. Er det håpløst da så tror jeg glødehjernen som beskrevet her i tidligere innlegg skal skiftes.

PS! Pluggene kostet 1250 kr, skrujobb for meg var ca 4 timer effektiv tid (en BMW mekaniker bør greie det på maks 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet tidligere så bruker jeg en liten DEFA vifte på 1200W som jeg legger inne i motorrommet. Over motoren legger jeg et par ullpledd før jeg lukker panseret. Vifta står på tidsrele og starter et par timer før avreise. Da starter den som på en varm sommerdag:-)

Varmeapparatet i bilen produser varme ganske raskt etter oppstart, så jeg tror at temmelig mye av den varmen vifta produserer absorberes av motoren.

Har uttak til strøm på jobben så dette er endelig løsning for meg, gidder ikke å gjøre mer med dette problemet som kun er et problem når det er mindre enn 5 minusgrader. Og det er ikke ofte egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik: Takk for tipset. Jeg skal nok få fyr på dritten.

aakvik: Joa, jeg har to plugger ekstra, men de koster da for svarte ikke 750,- stk.? :) Kudos for skifte av plugger. Hadde vært konge om du gadd å snekre sammen en grei DIY med bilder. Har bare sett slike fra 4-syl. (men kanskje det er 90 % likt?) Men noe dritt at pluggskifte ikke er nok. Hold oss oppdatert hvis du skifter noe mer.

Runelo: Helt enig i det du skriver. Hadde jeg hatt 220V hadde jeg gått for en varmer og latt det bli med det de (få) dagene det er svinkaldt. Dessverre har jeg ikke strøm der jeg står.

Skal ha min inn til uka, så får vi se hva de finner ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen i ....... Dritten vil ikke starte igjen.

Nå har jeg bytta batteri til et med mere futt i, men neida dritten vil ikke starte.

Vi hadde -20 i natt og det er nok til at den ikke vil starte. Kan ikke skjønne hva som er problemet. BMW har skifta glødeplugger og sett etter andre feilmeldinger men de fant ingen.

Men vil glødereleet gi noe feilmelding om det ikke virker, og det samme gjelder glødehjernen, vil den gi feilmelding når den ikke virker. Det må jo være noe annet som ikke virker siden jeg ikke får start.

Hvor sitter glødereleet, så kan jeg kjøpe meg nytt og prøve og skifte det. også må hjernen bli det neste hmmm.

Nei jeg er tom for meininger nå hehe.

HJELP

Men ellers fikk jeg overslag fra BMW om kostnadene med å montere webasto i bilen. Hold dere fast, de skulle ha den nette sum av 26025 kr for å montere. He He ja det kommer sikkert til å skje NOT..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...