Gå til innhold

Startproblemer E61 525DAT Når Kaldt


S.Khan
 Share

Anbefalte innlegg

Viktig Info. Alle NYERE BMW er det ikke bare å bytte batteri. Den må inn på verksted som har BMW tester og få registrert batteri bytte, ellers vil det nye batteriet dø veldig fort.

Vanlige problemer med de store tunge diesel motorene er som regel glødeplugger, Starter, batteri...

Finnes det software/hardware slik som Carsoft og lignende som kan regisrere nytt batteri? Begynner å bli fristende å skaffe seg noe slikt framfor å vente to uker på time for hver minste lille dritting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har selv en 2005 525 D. Har akkurat samme probleme som de andre. så fort tempen ute synker ned mot 10 minus er det ikke sjangs i helvette å få start, så fort tempen øker ned mot -5 og oppover starter den med en gang. De gangene jeg har fått start i 6-7-8 minus må jeg gløde flere ganger å bruke gassen, på første forsøk brommer bare motoren så dør den ut. etter en 5-6 forsøk med gassen halveis inne starter den, harker litt før den kommer seg.

Dette er nøyaktig det samme som jeg har slitt med. Har hatt bilen inne hos BMW i Trondheim, og de har tatt en sjekk. De mener at rele og plugger på skiftes. Pris; 7000 kroner (deler 1100). Jeg spurte om de kan garantere for at problemene da forsvinner. De kan de ikke.

I tillegg sjekka jeg med et par uoriginale verksteder, og det ene sa at de ikke kunne gjøre den jobben, mens de andre hevdet de kunne det.

for ordens skyld spurte jeg hvor lang tid de regnet på jobben. Det uoriginale: 2,25 timer. BMW 2,75 timer.

Det er klart at med en timepris på over 2000 kroner så blir det forskjell i prisen på sånt.

Jeg har ikke ord for hvor lite jeg stoler på bilmekanikere, og stiller meg glatt i rekken bak pondus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er priser jeg har fått:

Autozentrum Økern: 5800,- bytte av 6 pl.

Snapdrive: 4000,- bytte av 6 pl. Styringsboks kan de ikke bytte.

Bosch Trollåsen: 4500-5000,- 6 pl.

Bosch Ødegården Auto: 3900,- 6 pl.

Brennes Fr.stad: 6200,- for 6 pl. OG styringsboks. Trekk fra 1250,- uten denne, arb.tiden er lik.

Stenshagen: 8000,- (!!) for 6 pl. og relé. (For øvrig det mest inkompetente verkstedet jeg har vært i nærheten av, men det er en annen historie.)

Store variasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan nok stemme.. Er en god del styreenheter som "våkner" i det man trykker på åpneknappen, og det er nok en del flere styrenheter i E60/61 kontra E39.

E60/61 begynner faktisk å gløde allerede når du låser opp bilen, slik at du skal slippe å forgløde bilen når du vrir om tenningen/ setter i nøkkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 05 mod hadde et 90 ah batteri som orginalt så det er nok litt forskjellige størrelser ute å går avhengig av type motor og størrelse, har forøverig satt inn et nytt 95 ah AGM batteri nå og det gjorde underverker med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en telefon til et Mekonomenverksted for å få pris på skifting av plugger og relé. Prisen hos BMW var da altså 7000 kroner.

Prisen hos mekonomen var 2000 i arbeid + deler. Delene har jeg fått opplyst fra bmw koster under 1500 kroner.

Det er vel slikt man kaller en no brainer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en telefon til et Mekonomenverksted for å få pris på skifting av plugger og relé. Prisen hos BMW var da altså 7000 kroner.

Prisen hos mekonomen var 2000 i arbeid + deler. Delene har jeg fått opplyst fra bmw koster under 1500 kroner.

Det er vel slikt man kaller en no brainer.

Bra info.

Et par spm. Er relé og styringsenhet det samme? Kjøper du selv delene hos BMW og lar Menkonomen gjøre jobben, eller skaffer også Menkonomen delene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har skiftet både plugger og relé.

Nå har det ikke vært like kaldt i ettertid, men nå starter i alle fall bilen prompte hver gang så det virker som om det gjorde susen.

Jeg fikk også tatt skiftet av relé på garantien hos den forhandleren jeg kjøpte bilen av, så dermed ble det ikke så himla dyrt heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå byttet de glødeplugger og batteri på min bil i går. Men i dag morges var det -14 og bilen slet med å komme igaang igjen. Måtte kinne ganske så lenge, den hostet mange ganger og til slutt fyrte den.

Hva kan være galt fortsatt? bør gløde rele byttes også? eventuelt styringsboksen til gløding? eller kan det være noe annet som må byttes fortsatt???

Når jeg startet den idag, så fikk jeg også feilmelding på DSC programmet og den funket ikke på vei til jobb. Har den nå i varm garasje og håper dette funker etterpå igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofmeister-Knick: Hvis du skifter glødestyringsenhet, fint om du gidder å opppdatere her om hvordan bilen blir å starte i kulda etter det.

Det skal jeg.

Bilen står nå på verksted, påvente av at nytt partikkelfilter kommer i fra England. Kjøpte det via eBay til 1/3 :!: av prisen hos feks GS.

Videre skal jeg også bytte glødestyringen + alle 6 pluggene, da det er like greit nå man først har demontert seg fram til glødingstyringa. Så da burde den starte lett!

Fryktet først at turboen var problemet da jeg merket at jeg ikke hadde motorkraft, men den var fortsatt i orden (bank i bordet).

Så til andre med startproblemer i kulda: sørg for å kjøre bilen ordentlig driftsvarm over +30 minuntter pluss av og til, for å ikke få samme det samme som meg: ødelagt partikkelfilter.

Jeg har mistanke at all den kinninga på starteren fyllte anlegget og filter med uforbrent diesel, og tettet filteret som da på forhånd var i dårlig tilstand grunnet at bilen ikke hadde vært skikkelig varm på noen uker. Min bil blir aldri 100% driftsvarm om det er under -15 grader, ihvertfall ikke ved vanlig kjøring over lenger tid.

Da har jeg fått byttet partikkelfilter og 6 glødeplugger, og bilen er fortsatt like von å starte i kulda.

Dog skal jeg også inn å bytte glødestyringsenhet/-rele, så snart verkstedet får skaffet delen. Håper virkelig at det løser problemet med ny glødestyringsenhet.

Gjenstå å se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...