Gå til innhold

Er BMW Allradsystem (4x4) helt elendig? Tydeligvis ikke :)


Anbefalte innlegg

Skrevet

EirikL

Pappa har continental på sin a6 2,0tdi (ikke quattro) og de dekkene jeg har blitt mest skuffet av, uansett underlag.

De er selvsagt bedre enn kumho og andre billigdekk, men fortjener ikke prisen sin i forhold til hakkapelitta feks.

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Har gode erfaringer med hakkapelitta 4 og 5 for min del :)

Har kjørt litt med continentaldekk også men personlig foretrekker jeg hakkapelitta fremfor continental. Ikke minst varer piggene mye lengre med hakkapelitta sine dekk enn de gjør med continental sine.

Skrevet
Høres merkelig ut dette her,en 4wd skal vell være en 2wd overlegen,uansett dekkvalg?

Nei?

Naboen kjørte Land Rover Defender med noen amerikanske vinterdekk for noen år siden.. Han kom seg ikke opp bakken her og sklei i muren istedet. Denne bilen regnes vel som en ganske potent 4wd :wink:

Skrevet
har IX selv, bilen min står på sommerdekk.. jeg kan rygge opp bakken utafor huset uten og spinne!

Det skulle jeg faktisk tro jeg kunne gjøre med e34'n jeg hadde også.

Men altså når jeg spinner med den jeg har nå, så spinner den ikke samtidig på alle 4, men den spinner på alle 4 alt ettersom hvordan underlaget er.

Kan det da være noe galt med fordelingen?

Den spinner som sagt mest på bakhjulene, men det er jo også der de dårligste dekkene sitter...

Kan det også ha noe med dekkdimensjonen? 225/45-17?

Jeg kan ikke kjøre med 16" felg på bilen.

Skrevet
har IX selv, bilen min står på sommerdekk.. jeg kan rygge opp bakken utafor huset uten og spinne!

Det skulle jeg faktisk tro jeg kunne gjøre med e34'n jeg hadde også.

Men altså når jeg spinner med den jeg har nå, så spinner den ikke samtidig på alle 4, men den spinner på alle 4 alt ettersom hvordan underlaget er.

Kan det da være noe galt med fordelingen?

Den spinner som sagt mest på bakhjulene, men det er jo også der de dårligste dekkene sitter...

Kan det også ha noe med dekkdimensjonen? 225/45-17?

Jeg kan ikke kjøre med 16" felg på bilen.

Dårlige dekk kan nok ha sitt å si. Dekkene bør vel være like på biler med 4wd slik at motstanden blir lik. Om det er mindre motstand på bakhjulene pga slitte dekk så vil vel senterdifferensialen overføre mer kraft bak kontra foran..

Skrevet

Jeg tror ikke det å gå ned til 16" gir noen fordeler, men smalere dekk ville nok hjulpet litt. Uansett så er vel ikke smalere enn 215 noe særlig på en forholdsvis tung bil.. Så tror ikke dekkdimensjonen skal ha så fryktelig mye å si..

Skrevet

Jeg har vært inne på tanken superbeetle..

Derfor tror jeg at jeg vil prøve å kjøpe 2 nye dekk i morgen.

Hawkon88:

215 kunne jeg nok kjøpt, men vil ikke det da jeg først vil kjøpe kun 2 nye.

Har dere noen ideer om hvem som kanskje har litt rimelige dekk i bergen? Koster jo faen sikkert 3000 pr dekk for hakkapellitta i 225/45-17...

Skrevet

Er jo -mer- en bredt nok med 225 på vinteren da, vil jeg si...hehe

Skulle jeg kjøpt nye dekk ville jeg faktisk hatt noe smalere, blir nesten litt flytebrygger ;) Samtidig er så brede, gode vinterdekk - som du har funnet ut - svindyre.

Skrevet

det som er hoved forskjellen på gammel og ny xdruve er på gamle bilene så er firhjulstreken hele tiden inne dette bruker mye mere drivstoff, på nye biler kobler firehjulstrekken inn da man trenger det slik at man ikke kjører med den inne hele tide da sparer man masse drivstoff.

probleme de fleste har nå er og få firehul strekken til og koble inn da man trenger den og få den til og fungere riktig

hiase har foreste fulltime firhjulstrekk som gamle bmwer men den er litt andre differ så den er ikke fult like bra.

Skrevet

har du mtech på denne bilen kanskje?

Hvis snøen pakker seg under bilen og hjulene ikke får vekt på seg hjelper det ikke stort med 4x4.

e34 er vel høyere enn e46 originalt, mtech eller ei. e34en jeg hadde i fjor var en suveren vinterbil, med asc+t og gode vinterdekk satt jeg aldri fast.

Jeg savner den, kjører for tiden fwd :(

Skrevet
EirikL

Pappa har continental på sin a6 2,0tdi (ikke quattro) og de dekkene jeg har blitt mest skuffet av, uansett underlag.

De er selvsagt bedre enn kumho og andre billigdekk, men fortjener ikke prisen sin i forhold til hakkapelitta feks.

Skal ikke krangle på det. Men hadde conti på E36 cabben og satt ikke fast en eneste gang med den bilen. Men det blir Hakka på meg i årene som kommer, det er sikkert.

Skrevet

Klart dekk har mye å si men det har også firhjulstrekksystemet.

Kjører med steingamle pigdekk nesten uten pigger igjen på min Ford Mondeo 4x4 96 mod og den var overlegen en Nissan X-trail med mye nyere dekk (bortsett fra bakkeklaring). Jeg endte opp med å måtte dra opp X-trailen med Mondeoen forrige vinter under en flytting. Uken etterpå dro jeg opp en Renault fra en grøft uten at jeg kunne merke hjulspinn med samme Mondeoen.

Den går også i vinter på samme dekka uten problem selv i den bratte og vanskelige oppkjørselen jeg har.

Jeg synes det virker rart at du ikke kommer deg opp på skikkelig vis med en 4wd når du tar deg greit opp med en 2wd. Jeg vil anslå aldren på min Ford sine vinterdekk på over 5 år og de fleste piggene er borte.

Garanterer deg at jeg kommer opp bakken din forlengs baklengs å sidelengs med den alikevel, inkludert så mange bakkestarter du måtte ønske.

Jeg minstenker feil ved sytemet. En Volvo XC70 jeg vet om, spant seg fast på en parkeringsplass (riktignok ubrøytet) der var det en deffekt ventil som var problemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...