Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mistenker at termostaten på min BMW 520i (1998) er gåen. Bilen blir ikke ordentlig varm. Holder seg på det blå feltet, selv under lengre kjøring. I tillegg er det lite "trøkk" på varmeapparatet ved at det nesten ikke blåser luft inn i kupeen. Har dette sammenheng med hverandre? (eller bare filtre som er tette)

Noen som har tegning over hvor termostaten sitter på denne bilen. Byttet tidligere på en 318 og det gikk greit.

Skrevet

Følg slangene fra radiatoren og du vil finne et termostathus. Der sitter termostaten.

Dårlig guff i varmeapparatet er antagelig et tett pollen/klimafilter.

Skrevet

mistenker det samme på min. Den går også helt elendig over 3500 omdreininger. Måtte teipe igjen radiatorn for å komme frem og stå litt på tomgang i ny og ne for å få opp varmen over blått slik at den orket opp bakkene. Var -29C også. Er nå 600km hjemmefra og gleder meg til utendørsmek.

Noen som vet mer om engine coolant leave temperature sensor? Den er gåen fra før, men fungerte likevel før dette.

Min orker ikke særlig mye selv etter teiping og stabil temperatur rett opp. Har dere det slik?

Skrevet
Hvorfor bytte termostathuset?

Det er sprøtt og sprekker gjerne ved demontering/montering. Kan være vrient å få 100% tett igjen etterpå...

Skrevet

Hvis bilen ikke når normal arbeidstemperatur kan termostaten ha satt seg fast i åpen posisjon. Som nevnt lengre opp her bytt også termostathuset samtidig.

Skrevet

Gjorde nettopp dette selv. Slet veldig med lufting. Mulig problemer i toppen. Lekker fortsatt. Gikk varm i sted. Mulig luft er kommet inn i løp av natta. Følg med på temp etter dere skifter dette. Hadde den på bmw verkstedet nettopp, men de mente det var noe med toppen. De har flere merker og bmw-mekanikern har pappaperm i 6 uker. Kameraten min sprengte radiatorn sin etter mislykket lufting på bmw.

Skrevet
Hvorfor bytte termostathuset?

Det er sprøtt og sprekker gjerne ved demontering/montering. Kan være vrient å få 100% tett igjen etterpå...

Hva? Nå har jeg aldri eid en M52/M54 motor, men termostathuset kan da ikke være så skrøpelig lagd!? Bytting av boltene kan jeg forstå, men ikke selv huset :shock: Hvis det har slått seg litt i flensen er det jo bare å pusse det litt så det blir plant + ny pakning og evt pakningspasta.

Skrevet
Hvorfor bytte termostathuset?

Det er sprøtt og sprekker gjerne ved demontering/montering. Kan være vrient å få 100% tett igjen etterpå...

Hva? Nå har jeg aldri eid en M52/M54 motor, men termostathuset kan da ikke være så skrøpelig lagd!? Bytting av boltene kan jeg forstå, men ikke selv huset :shock: Hvis det har slått seg litt i flensen er det jo bare å pusse det litt så det blir plant + ny pakning og evt pakningspasta.

Huset er av plast. På en m52 jeg hadde smuldret det opp da jeg "så hardt" på det...

Skrevet

2by1k8nz8p8ns5adk1lp.gif

Termostathuset sitter i forkant på motoren og er en ganske grei jobb når du har gjort det på en bil før.

Men som tidligere sagt, kjekt med nytt hus hvis det gamle smuldrer opp. Huset koster ca 250kr.

Radiator å vifte må av (så lenge du ikke har veldig små fingre og har veeeldig god tid)

Pakning nr 6 bør også bestilles.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...