emilst Skrevet Desember 27, 2009 Skrevet Desember 27, 2009 Mistenker at termostaten på min BMW 520i (1998) er gåen. Bilen blir ikke ordentlig varm. Holder seg på det blå feltet, selv under lengre kjøring. I tillegg er det lite "trøkk" på varmeapparatet ved at det nesten ikke blåser luft inn i kupeen. Har dette sammenheng med hverandre? (eller bare filtre som er tette) Noen som har tegning over hvor termostaten sitter på denne bilen. Byttet tidligere på en 318 og det gikk greit.
Simpel Skrevet Desember 27, 2009 Skrevet Desember 27, 2009 Følg slangene fra radiatoren og du vil finne et termostathus. Der sitter termostaten. Dårlig guff i varmeapparatet er antagelig et tett pollen/klimafilter.
Ullsokk Skrevet Desember 27, 2009 Skrevet Desember 27, 2009 Husk å bytt selve termostathuset også Og pass på å luft ordentlig. Er nok ikke dumt å bytte filter heller!
Eklund Skrevet Desember 27, 2009 Skrevet Desember 27, 2009 mistenker det samme på min. Den går også helt elendig over 3500 omdreininger. Måtte teipe igjen radiatorn for å komme frem og stå litt på tomgang i ny og ne for å få opp varmen over blått slik at den orket opp bakkene. Var -29C også. Er nå 600km hjemmefra og gleder meg til utendørsmek. Noen som vet mer om engine coolant leave temperature sensor? Den er gåen fra før, men fungerte likevel før dette. Min orker ikke særlig mye selv etter teiping og stabil temperatur rett opp. Har dere det slik?
Lars89 Skrevet Desember 29, 2009 Skrevet Desember 29, 2009 Hvorfor bytte termostathuset? Det er sprøtt og sprekker gjerne ved demontering/montering. Kan være vrient å få 100% tett igjen etterpå...
Olelink Skrevet Desember 29, 2009 Skrevet Desember 29, 2009 Hvis bilen ikke når normal arbeidstemperatur kan termostaten ha satt seg fast i åpen posisjon. Som nevnt lengre opp her bytt også termostathuset samtidig.
Eklund Skrevet Desember 30, 2009 Skrevet Desember 30, 2009 Gjorde nettopp dette selv. Slet veldig med lufting. Mulig problemer i toppen. Lekker fortsatt. Gikk varm i sted. Mulig luft er kommet inn i løp av natta. Følg med på temp etter dere skifter dette. Hadde den på bmw verkstedet nettopp, men de mente det var noe med toppen. De har flere merker og bmw-mekanikern har pappaperm i 6 uker. Kameraten min sprengte radiatorn sin etter mislykket lufting på bmw.
oddis Skrevet Desember 30, 2009 Skrevet Desember 30, 2009 Hvorfor bytte termostathuset? Det er sprøtt og sprekker gjerne ved demontering/montering. Kan være vrient å få 100% tett igjen etterpå... Hva? Nå har jeg aldri eid en M52/M54 motor, men termostathuset kan da ikke være så skrøpelig lagd!? Bytting av boltene kan jeg forstå, men ikke selv huset Hvis det har slått seg litt i flensen er det jo bare å pusse det litt så det blir plant + ny pakning og evt pakningspasta.
Rogern Skrevet Desember 30, 2009 Skrevet Desember 30, 2009 Hvorfor bytte termostathuset? Det er sprøtt og sprekker gjerne ved demontering/montering. Kan være vrient å få 100% tett igjen etterpå... Hva? Nå har jeg aldri eid en M52/M54 motor, men termostathuset kan da ikke være så skrøpelig lagd!? Bytting av boltene kan jeg forstå, men ikke selv huset Hvis det har slått seg litt i flensen er det jo bare å pusse det litt så det blir plant + ny pakning og evt pakningspasta. Huset er av plast. På en m52 jeg hadde smuldret det opp da jeg "så hardt" på det...
Julianv Skrevet Desember 30, 2009 Skrevet Desember 30, 2009 Jeg har knekt 2 av 3 termostathus til min m50 Crappy kvalitet
emilst Skrevet Desember 30, 2009 Forfatter Skrevet Desember 30, 2009 Kan jeg bruke denne til min E39 (sitter termostaten på samme stedet) eller er der mer jobb på min E-39? http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=5147
Rogern Skrevet Desember 30, 2009 Skrevet Desember 30, 2009 Termostathuset sitter i forkant på motoren og er en ganske grei jobb når du har gjort det på en bil før. Men som tidligere sagt, kjekt med nytt hus hvis det gamle smuldrer opp. Huset koster ca 250kr. Radiator å vifte må av (så lenge du ikke har veldig små fingre og har veeeldig god tid) Pakning nr 6 bør også bestilles.
Julianv Skrevet Desember 31, 2009 Skrevet Desember 31, 2009 Trenger da bare vifte av? Gikk fint på min uten å fjerne radiator iallefall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå