Glenno Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 Google litt på: opptak av telefonsamtaler eksempeler her: http://guru.sol.no/question/lov-og-rett ... onsamtaler http://www.datatilsynet.no/templates/ar ... _1410.aspx
hardrocxsludge Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 har et eksempel angående opptak av telefonsamtale . vet ikke om alt stemmer men det jeg hørte lød som så : en venn av meg ble observert av politiet på veien med en 2.0 sierra som er godkjent ombygd til cossie godkjent for 204 hk i vognkortet . dette stemmer jo selvfølgelig da han har trimmet til de grader . men i alle fall, han fikk politiet etter seg å lur som han var trod han gjernet å kjørte ræva av de lovlydige mennene bak, for å bruke pene ord . var jo ikke det lureste man kunne gjøre . men i så fall, en times tid etter han hadde parkert hjemme i gården fikk han en telefon å det var som ventet av politiet, han var ganske lur i det øyeblikket så han tok opptak av telefonsamtalen . vet ikke om det var sjøføren av bilen som hadde jaget han som ringte eller om det var en mann i høyere status, men i alle fall så brukte han mange frekke ord, og setninger som politiet faktisk ikke har lov å bruke osm vil taes som krenking, nedverdighet osv osv osv . da han kom i retten spilte han av dette opptaket og slapp unna med en rimelig mild straff . hva den egentlige straffen skulle være husker jeg ikke her å nå, men den straffen han fikk var 6 mnd uten lappen . Regner med det er en sann historie, men vil ikke lage noen diskusjon ut av dette altså, men kan være det går an å bruke opptak mot politiet også
Werther Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 Trådstarter kan jo holde seg hjemme på kveldstid det neste halvåret og satse på at sheriffen glemmer både han og bilen. Eventuellt kan han bruke dette som en unnskyldning for å omlakkere bilen...
Silverboy Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 Google litt på: opptak av telefonsamtalereksempeler her: http://guru.sol.no/question/lov-og-rett ... onsamtaler http://www.datatilsynet.no/templates/ar ... _1410.aspx takk, var just dette som jeg skulle til å legge ut helt til jeg så at det var flere svar i tråden og for de late som ikke leter seg fram i linker så legger jeg ut lovteksten direkte: § 145a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som 1. ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen samtale mellom andre, eller forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller 2. ved hjelp av lydbånd eller annen teknisk innretning hemmelig gjør opptak av samtale som foran nevnt eller av forhandlinger i lukket møte som han enten ikke selv deltar i, eller som han har skaffet seg adgang til ved falske foregivender eller ved å snike seg inn, eller 3. anbringer lytteapparat, lydbånd eller annen teknisk innretning i øyemed som foran nevnt. Medvirkning straffes på samme måte. Offentlig påtale finner bare sted når det kreves av almene hensyn. Det gjennomgående i det over er "han ikke selv deltar i".. og ringer du er person, så deltar du selv, og blir man stoppet av politiet så deltar man selv.. (viktig å ikke være helt tyst selv da.. hehe )
Julian Sommer Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 Jeg blei stoppa en gang med en original Merc 230E. Var bare ute og prøvekjørte den etter å ha byttet motor, pga havari. Helt original motor som var satti, men eksos-anlegget var ikke montert skikkelig, så den bråkte en del. Blei stoppa av ei blond og dum politi-dame, som lurte på hvorfor den bråkte sånn, og jeg var så dum å si at jeg hadde byttet motor i den og prøvekjørte den (altså bare rene fakta). Da ble hun av en el annen grunn hellig overbevist om at det var en V8 jeg hadde satt i... "dette høres jo ut som en gammel amerikaner" detter det ut av henne. Jeg åpner panseret og viser henne motoren, men nei, denne motoren var alldeles ikke original i følge henne. Så jeg fikk lov å kjøre hjem, hvor jeg deretter ble avskiltet. Så de kan være komplette idioter til tider! Helt tullete å skulle håndheve loven på denne måten... Men, igjen, dersom en bil er ulovlig trimmet og du skulle havne i en bilulykke, gjelder ikke forsikringen din. Og da risikerer man million-gjeld, dersom man f.eks i værste fall kjører på noen. Så man skylder seg selv ved å bryte loven, og det er nettopp dette politiet HAR noe med! Det er bare utrolig surt at det er så forskjellig fra person til person innen politiet. Hvordan skal samfunnet klare å følge loven til punkt og prikke når hver en politimann har sin personlige oppfatning av loven, og mange av dem er totalt feil..? Sorry litt off-topic her, men vil bare vise at selvom det er vedkommende sin egen skyld når slike ting skjer, er det ofte at politiet tar feil og, så det er ikke vanskelig å skjønne at spesielt ungdommer har mye i mot politiet.
Julian Sommer Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 § 145a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som 1. ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen samtale mellom andre, eller forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller 2. ved hjelp av lydbånd eller annen teknisk innretning hemmelig gjør opptak av samtale som foran nevnt eller av forhandlinger i lukket møte som han enten ikke selv deltar i, eller som han har skaffet seg adgang til ved falske foregivender eller ved å snike seg inn, eller 3. anbringer lytteapparat, lydbånd eller annen teknisk innretning i øyemed som foran nevnt. Medvirkning straffes på samme måte. Offentlig påtale finner bare sted når det kreves av almene hensyn. Det gjennomgående i det over er "han ikke selv deltar i".. og ringer du er person, så deltar du selv, og blir man stoppet av politiet så deltar man selv.. (viktig å ikke være helt tyst selv da.. hehe ) Så man kan ta opp samtalen så lenge man deltar selv? UTEN å opplyse om dette? Eller forstod jeg dette helt feil..?
hardrocxsludge Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 Jeg blei stoppa en gang med en original Merc 230E. Var bare ute og prøvekjørte den etter å ha byttet motor, pga havari. Helt original motor som var satti, men eksos-anlegget var ikke montert skikkelig, så den bråkte en del. Blei stoppa av ei blond og dum politi-dame, som lurte på hvorfor den bråkte sånn, og jeg var så dum å si at jeg hadde byttet motor i den og prøvekjørte den (altså bare rene fakta). Da ble hun av en el annen grunn hellig overbevist om at det var en V8 jeg hadde satt i... "dette høres jo ut som en gammel amerikaner" detter det ut av henne. Jeg åpner panseret og viser henne motoren, men nei, denne motoren var alldeles ikke original i følge henne. Så jeg fikk lov å kjøre hjem, hvor jeg deretter ble avskiltet.Så de kan være komplette idioter til tider! Helt tullete å skulle håndheve loven på denne måten... Men, igjen, dersom en bil er ulovlig trimmet og du skulle havne i en bilulykke, gjelder ikke forsikringen din. Og da risikerer man million-gjeld, dersom man f.eks i værste fall kjører på noen. Så man skylder seg selv ved å bryte loven, og det er nettopp dette politiet HAR noe med! Det er bare utrolig surt at det er så forskjellig fra person til person innen politiet. Hvordan skal samfunnet klare å følge loven til punkt og prikke når hver en politimann har sin personlige oppfatning av loven, og mange av dem er totalt feil..? Sorry litt off-topic her, men vil bare vise at selvom det er vedkommende sin egen skyld når slike ting skjer, er det ofte at politiet tar feil og, så det er ikke vanskelig å skjønne at spesielt ungdommer har mye i mot politiet. Kan ikke si meg mer enig ! den episoden med 230E måtte jeg le litt av da vennen min opplevde noe av det samme på en 230 TE, han hadde ikke gjort motorbytte, men ble stoppet og måtte åpne panseret, alt er originalt, men poltigubben kommenterte manifolden, nei slike manifolder hadde ikke mercedes med den motoren produsert på dette årstallet bla bla bla ! han fikk til slutt overbevist om at dette var originalt, men ja, er mange som snakker om ting de ikke kan der ute også !
Julian Sommer Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 Jeg blei stoppa en gang med en original Merc 230E. Var bare ute og prøvekjørte den etter å ha byttet motor, pga havari. Helt original motor som var satti, men eksos-anlegget var ikke montert skikkelig, så den bråkte en del. Blei stoppa av ei blond og dum politi-dame, som lurte på hvorfor den bråkte sånn, og jeg var så dum å si at jeg hadde byttet motor i den og prøvekjørte den (altså bare rene fakta). Da ble hun av en el annen grunn hellig overbevist om at det var en V8 jeg hadde satt i... "dette høres jo ut som en gammel amerikaner" detter det ut av henne. Jeg åpner panseret og viser henne motoren, men nei, denne motoren var alldeles ikke original i følge henne. Så jeg fikk lov å kjøre hjem, hvor jeg deretter ble avskiltet.Så de kan være komplette idioter til tider! Helt tullete å skulle håndheve loven på denne måten... Men, igjen, dersom en bil er ulovlig trimmet og du skulle havne i en bilulykke, gjelder ikke forsikringen din. Og da risikerer man million-gjeld, dersom man f.eks i værste fall kjører på noen. Så man skylder seg selv ved å bryte loven, og det er nettopp dette politiet HAR noe med! Det er bare utrolig surt at det er så forskjellig fra person til person innen politiet. Hvordan skal samfunnet klare å følge loven til punkt og prikke når hver en politimann har sin personlige oppfatning av loven, og mange av dem er totalt feil..? Sorry litt off-topic her, men vil bare vise at selvom det er vedkommende sin egen skyld når slike ting skjer, er det ofte at politiet tar feil og, så det er ikke vanskelig å skjønne at spesielt ungdommer har mye i mot politiet. Kan ikke si meg mer enig ! den episoden med 230E måtte jeg le litt av da vennen min opplevde noe av det samme på en 230 TE, han hadde ikke gjort motorbytte, men ble stoppet og måtte åpne panseret, alt er originalt, men poltigubben kommenterte manifolden, nei slike manifolder hadde ikke mercedes med den motoren produsert på dette årstallet bla bla bla ! han fikk til slutt overbevist om at dette var originalt, men ja, er mange som snakker om ting de ikke kan der ute også ! hehe sier jo bare litt om hvor lite vitende og gammeldagse de er, når de begynner å kverulere om en manifold, haha. Tragisk hele greia... Men igjen, så er det mer alvorlig enn mange tror å kjøre med motorer som faktisk ER uoriginale. Men blir bare latterlig når politet tror du kjører med trimma bil, som ikke er i forskriftsmessig stand osv pga lyden eller en manifold
Julian Sommer Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 § 145a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som 1. ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen samtale mellom andre, eller forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller 2. ved hjelp av lydbånd eller annen teknisk innretning hemmelig gjør opptak av samtale som foran nevnt eller av forhandlinger i lukket møte som han enten ikke selv deltar i, eller som han har skaffet seg adgang til ved falske foregivender eller ved å snike seg inn, eller 3. anbringer lytteapparat, lydbånd eller annen teknisk innretning i øyemed som foran nevnt. Medvirkning straffes på samme måte. Offentlig påtale finner bare sted når det kreves av almene hensyn. Det gjennomgående i det over er "han ikke selv deltar i".. og ringer du er person, så deltar du selv, og blir man stoppet av politiet så deltar man selv.. (viktig å ikke være helt tyst selv da.. hehe ) Så man kan ta opp samtalen så lenge man deltar selv? UTEN å opplyse om dette? Eller forstod jeg dette helt feil..?
hardrocxsludge Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 ja, må si meg enig der ! er overhode ikke bra å havne i kolisjon med bil som er uoriginal . eller den kan jo godt være uoriginal så lenge det er godkjent . men ellers sliter man !
Silverboy Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 § 145a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som 1. ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen samtale mellom andre, eller forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller 2. ved hjelp av lydbånd eller annen teknisk innretning hemmelig gjør opptak av samtale som foran nevnt eller av forhandlinger i lukket møte som han enten ikke selv deltar i, eller som han har skaffet seg adgang til ved falske foregivender eller ved å snike seg inn, eller 3. anbringer lytteapparat, lydbånd eller annen teknisk innretning i øyemed som foran nevnt. Medvirkning straffes på samme måte. Offentlig påtale finner bare sted når det kreves av almene hensyn. Det gjennomgående i det over er "han ikke selv deltar i".. og ringer du er person, så deltar du selv, og blir man stoppet av politiet så deltar man selv.. (viktig å ikke være helt tyst selv da.. hehe ) Så man kan ta opp samtalen så lenge man deltar selv? UTEN å opplyse om dette? Eller forstod jeg dette helt feil..? som PRIVATPERSON ja..
Olelink Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 Begynn å søk om ombygging med en gang. Hvis samme politi stopper deg om nye 14-dager uten at du kan forevise noen form for papir som viser at prossessen med godkjenning er igang så slipper du neppe like lett unna. Syns det høres ut som at han som stoppet deg har gitt deg en ny sjanse, neime om alle i politiet her i området hadde vært like snille. Er helt enig i at du kan takke deg selv for dette siden du kjører u-forskriftsmessig, men dette har du vel begynnt å få nok pepper for Vær ærlig når du søker, finner de ut at du har løyet om noe under godkjenningsprossessen er det kroken på døra for godkjenningen.
Mons1 Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 Må bare flire til dette! Har du tenkt igjennom hvorfor politiet kommer å egentlig tar deg på fersken i å "trimme" bilen? Hvordan kunne han vite at du hadde byttet motoren? Står det 318i bak på en bil med 6syl motorlyd? Kan det være en fare at bilen din er "merket"? I tillegg innrømmer du at du har gjort det!!!! Uansett om du prøvde deg på en spansk en om en 320i-motor, men du er bustet uansett. Men hvis du ikke har undertegnet på noe, så kan du jo vente til neste gang, men da tar de numrene dine og bøtelegger deg. Glem det at de har glemt deg i mellomtiden. Sånn er regelverket og det gjelder alle som chippe. Øker man effekten, så skal bilen godkjennes OG du skal betale avgiftene for økt vekt, effekt og CO2. Hvis du bare byttet motoren, så kan du like godt avskilte bilen da du ikke får den godkjent. Hvis du gjorde alt riktig, så er det bare å stikke innom BMW og fortelle hva du har gjort og be om papirer. Kanskje du får dem i tide, men du kan jo alltid søke om utsettelse. Uansett lykke til! Politiet har ikke særlig stort og gjøre i lille kragerø nei.. Kommer dere hit så stopper de deg for og finner på noe dritt de kan ta deg for!! Andre gangen sivilbilen setter på blålys og stopper meg her i hjembyen. I går så kjørte jeg pent og rolig forbi de og de stoppet helt ned og glodde skikkelig.. og jeg bare cruiset videre forbi og da så jeg de kom etter langt bak meg.. og plutselig kom de rett opp i rumpa på meg i en voldsomt fart! satt på blålys og jeg svingte inn til siden!. Og han spurte meg om bilen var trimmet? Og bilen er komplett ombygget fra 318is til 325i. Jeg turte ikke annet enn og si at bilen hadde vært byttet motor til en 320.. men det stemte ikke sa han! så han mente den var trimmet med og greier Så da fikk jeg beskjed om at jeg hadde 14 dager på meg til og godkjenne motorbytte mitt:S Og hvordan skal jeg klare det på 14 dager?? Jeg må jo sende søknad og vaske bilen under og få en liste over alle delene som er brukt.. blir så forbanna på politiet her Trudde ikke politiet hadde en dritt med motor og hk og gjøre jeg da.. ifølge en veldig bilentusiast jeg pratet med etter dette skjedde.. og jeg fikk ikke noe lapp eller noe fra de.. de bare sa jeg hadde 14 dager på meg til og godkjenne.. Er det riktig at de kan gjøre dette mot meg??
Morty999 Skrevet Januar 3, 2010 Skrevet Januar 3, 2010 Hvis du bare byttet motoren, så kan du like godt avskilte bilen da du ikke får den godkjent. nå har jo en e30/36 318is og 325 samma understell da men ellers går det jo bra
Eivinos Skrevet Januar 3, 2010 Forfatter Skrevet Januar 3, 2010 takker for mye svar! Da skal jeg få dette godkjent og hente papirer og slikt fra bmw.. håper dette blir godkjent og alt er som det skal nå da.. Vil ikke at denne godbilen som jeg har lån på skal bli stående stille akkurat! Men er det noen som har sendt søknad til BT om ombygging her før? er det noe jeg burde få med meg som kan være viktig når jeg skriver.. Vet ikke helt hvordan søknaden skal skrives egentlig. Mvh Eivind
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå