Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det er selvfølgelig ikke ULOVLIG å hjelpe andre trafikanter for å få trafikken til å gli bedre selv om det ikke står i noe regelverk at man SKAL gjøre det. Det å bremse ned da noen kjører forbi meg ser jeg på som en ren selvfølge og plikt jeg, kunne aldri tenke meg å gjøre noe annet!

Jo det står noe i regelverket om at man SKAL gjøre det:

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Hentet fra lovdata.no: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1986 ... -0.html#12

• Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Mye bra tilbakemeldinger her.

Syns de går for langt noen ganger, stå der å hisse seg opp når jeg spør pent om hvorfor det jeg gjorde var ulovlig.

Og jonr, jeg kan nok være hard på gassen og brei i svinger, men ikke på veier med mye trafikk, eller på dagtid, da kjører jeg skjeldent mer enn 10 over.

Har aldri blitt stoppet, snakket til før i dag untatt en rutinekontroll ved skolen min der jeg måtte skrape ruta mi litt bedre, hadde ett positivt møte med onkel da hvor jeg ble møtt av en hyggelig fyr som ga meg isskrape (= Dette var ikke fullt så hyggelig, gadd ikke høre på det jeg sa, sette seg inn i situasjonen eller noe "Når noen har ringt, er det helt irelevant hva du sier" "Var sikkert en grunn til at køa gikk sakte" Han nevnte ikke noe som helst om farten jeg kunne ha hatt i forbikjøringene, kun fyren som hadde ringt om den hendelsen. Så var helt tydlig at dette var en rimelig sær fyr, vanligvis pleier de jo å ringe å spørre deg om slike hendelser, ikke sende ut en egen bil til din ære.

Skrevet
Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Da er vi tilbake til; hvorfor skal det store saktekjørende kjøretøyet kjøre forbi med motgående trafikk på et uoversiktlig sted? :lol:

Skrevet
Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Da er vi tilbake til; hvorfor skal det store saktekjørende kjøretøyet kjøre forbi med motgående trafikk på et uoversiktlig sted? :lol:

Du la merke til den du å ja :lol:

Skrevet

Da må du lese en gang til. Tolkningen er at nevnte kjøretøy er det som passeres, ikke den som kjører forbi. Det er KUN når det er et saktegående kjøretøy eller stort kjøretøy, OG vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk ( = idiotisk forbikjøring) at FØREREN av det kjøretøy som forbikjøres om nødvendig skal vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Ergo: helt riktig tolkning av politiet i den aktuelle saken, feil av trådstarter.

Nå kjenner vi bare historien fra trådstarters side. Hva om han kjørte forbi på en uoversiktlig strekning, og følgelig faktisk hadde en idiotforbikjøring?

Skrevet
Tipper det var fordi du kjørte på RV3, som er en stor ulykkesvei. Samt at du kjørte BMW. Da er det fryktelig lett å 'fornærme' sindige østerdøler i sin nyinnkjøpte v-70 med det mest økonomiske motoralternativet og janteloven trøkka langt nedi halsen.

Hvorfor i all verden skal en som kjører en nyere V70 være misunnelig på en som kommer kjørende i en tilårskommen E36? Fyren med V70'en kunne da vitterlig kjøpt en haug med E36'er for den prisen han betalte for V70'en...

Skrevet

Det var ikke det jeg skrev, var det vel? Les en gang til. Dette handler ikke om V-70r. Jeg snakket primært om jantelovinfesterte østerdøler som ser rødt hver gang folk ikke er A4.

Skrevet
Det var ikke det jeg skrev, var det vel? Les en gang til. Dette handler ikke om V-70r. Jeg snakket primært om jantelovinfesterte østerdøler som ser rødt hver gang folk ikke er A4.

Jeg siterer fritt hva du skrev:

"Da er det fryktelig lett å 'fornærme' sindige østerdøler i sin nyinnkjøpte v-70 med det mest økonomiske motoralternativet og janteloven trøkka langt nedi halsen."

Med andre ord; sindige østerdøler med nyinnkjøpt V70 OG janteloven trøkka langt nedi halsen.

Mulig du heller burde tenke på å omformulere deg litt dersom meningen var en annen...

Spør igjen; hvorfor skal de sindige østerdølene med ny V70 være misunnelig på en stakkar som kommer fykende i en tilårskommen E36 til brøkdelen av prisen av en V70?

Man kan jo ta en poll her på forumet; hvor mange liker å bli forbikjørt? Da er det nok ikke bare sindige østerdøler som bør skytes...

Skrevet

Jøsses...

"En stakkar" ? Faen mener med det?

Jeg beskriv situasjonen, gjør det meg til pusling fordet?

Samme faen hva prisen er vel! Bilen har da ikke en dritt å si her, nevnte bare hva slags bil det var!

Men som Oddis nevner er det litt slik her, har du råd til ny V70 er du sansynligvis innflytter, og innflytterene her er somregel ansatt i rena-leir, som vanligvis stort sett er arogante drittsekker.

Og dette vet jeg, for jeg bor i ett boligfelt på Rena omringet av arogante idioter i ny V70, S80 og Xc90.

Skrevet

Politiet gjorde jo seg opp en mening da de nettopp fikk telefonen fra personen som ble forbikjørt.

Du skrev jo selv at du foretok en del "skumle" forbikjøringar, dette kan bli tolket på flere måter.

Du fikk jo ikke bot, så dette er en glemmesak.

Personer med dårlige/for riktige holdninger møter man overalt, men er jo de med en "bedre vitende" holdning som er frustrerende, da de sjeldent er imøtekommende.

Ble selv stoppet i fartskontroll, der jeg fikk høre fra 3 ulike politibetjenter at " Dette kommer til å bli dyrt for deg".. Skjønte jo tross alt det da jeg så på speedometeret da mannen i gult dukket opp.. :)

Skrevet
Med andre ord; sindige østerdøler med nyinnkjøpt V70 OG janteloven trøkka langt nedi halsen.

Mulig du heller burde tenke på å omformulere deg litt dersom meningen var en annen...

Spør igjen; hvorfor skal de sindige østerdølene med ny V70 være misunnelig på en stakkar som kommer fykende i en tilårskommen E36 til brøkdelen av prisen av en V70?

Du skjønner ikke helt poenget mitt. Poenget er som jeg skal prøve å forklare igjen at mange eldre østerdøler er veldig nøkterne folk som kun kjøper det mest fornuftige, og gjør alt som koster minst penger og ser minst flashing ut. Kanskje V70 var feil eksempel, skulle heller skifta den ut med en Avensis eller Corolla/Verso. Men husk på at Volvo og Østerdalen, eller i prinsipp alt nært svenskegrensa er synonymt med Volvo i gamle dager. Tradisjon.

Det handler ikke om verdi på bilen, og BMW vil fortsatt være en luksusbil med alt for mange unødvendige egenskaper, utstyr, motorkraft etc. Det hjelper ikke uansett. Er man først inngrodd så er BMW en BMW, uansett om det er 1980 mod eller 2009. Skiller man seg ut er man stormannsgal, og alle begynner å prate bak ryggen din om at du driver med juks i regnskapet. Detta er så inngrodd mange steder på landsbygda!!

Man kan jo ta en poll her på forumet; hvor mange liker å bli forbikjørt? Da er det nok ikke bare sindige østerdøler som bør skytes...

Tror ikke man får noe resultat her på forumet, men en avstemning på en ikke bilrelatert portal kunne nok gjort seg bedre. Prøv med VG Kultur, der er det høyst sannsynlig få bilmennesker, og mange av dem har sikkert ikke mye til overs for bilkjøring som vi anser som en livsstil/gode.

Skrevet
Politiet gjorde jo seg opp en mening da de nettopp fikk telefonen fra personen som ble forbikjørt.

Du skrev jo selv at du foretok en del "skumle" forbikjøringar, dette kan bli tolket på flere måter.

Du fikk jo ikke bot, så dette er en glemmesak.

Personer med dårlige/for riktige holdninger møter man overalt, men er jo de med en "bedre vitende" holdning som er frustrerende, da de sjeldent er imøtekommende.

Ble selv stoppet i fartskontroll, der jeg fikk høre fra 3 ulike politibetjenter at " Dette kommer til å bli dyrt for deg".. Skjønte jo tross alt det da jeg så på speedometeret da mannen i gult dukket opp.. :)

DE sa jeg hadde foretatt endel skumle forbikjøringer =p Ingen møtende trafikk, store lommer, lav fart, blinker meg inn og blinker meg ut. Var ingen skumle situasjoner som jeg opplevde.

Og Oddis, der beskrev du akkurat den typiske østerdøl :lol:

Her blir det helvete bare noen vinner i Bingo "Høh, ho vinn da støtt syns je" har je hørt utallige ganger med mormor og morfar på bingo.

Skrevet

Jeg kjører ganske mye, og har en del lengre turer til Finland, malmö, køben, trondheim, bergen osv.

det jeg har merket meg er at, når jeg kjører med trafikken, på cruise og bare slapper av, følger køen, så bruker jeg ikke mye mer tid, en alle dere som absolutt skal stresse forbi og ligge 20 over grensa uansett.

Om det ikke er noen trafikk og følge så ligger jeg nok 10-15 over, men det er fordi forholdene tillater dette.

Jeg og en kompis kjørte i fra lånke og nedover i 2007, der jeg kjørte på cruise og slappet relativt av, han stresset og kjørteforbi osv osv.

når vi kom til e6 nord for eidsvoll var det kø og veiarbeide, gjett hvem som hadde tjent 1 km med kø på og stresse, vesendtlig mer drivstoff forbruk og mye banning... ikke jeg..

Og for og kaste stein i eget glasshus, jeg har vært dønn lik selv, helt til jeg måtte dra ut en bekjent i fra en bil som hadde dratt av, nettopp pga dustekjøring...

God påske.

Skrevet

Men som Oddis nevner er det litt slik her, har du råd til ny V70 er du sansynligvis innflytter, og innflytterene her er somregel ansatt i rena-leir, som vanligvis stort sett er arogante drittsekker.

Og dette vet jeg, for jeg bor i ett boligfelt på Rena omringet av arogante idioter i ny V70, S80 og Xc90.

Er man innflytter i Østerdalen, er man vitterlig ikke en østerdøl. Jeg flyttet til Østlandet for noen år siden, men jeg er ikke østlending av den grunn. Og som du ordlegger deg her, aksepterer du ikke innflytterne (eller en god hop av de) som likeverdige borgere.

For å være litt ekstra tverr: nå har oddis satt standarden ved å kalle de sindige østerdøler i V70 for jantelovske folk. Da gjør jeg meg noen tanker når jeg ser hvordan du kaller innflytterne for arrogante drittsekker/idioter i ny V70, S80 og XC90. Jantelov?

Og før du hisser deg ytterligere opp; stopp heller opp og tenk over følgende: en sak har alltid to sider (minst).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...