Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Du har ikke vurdert å leie en bil? Varebil f eks.

+1...

Grunnleie helg 4400, dekker 1200 km. Dette gjelder en Sprinter.

Hvis vi går ut i fra at han skal kjøre 1400 km hver vei, blir det 1600 km han må betale ekstra for. Det koster 4 kr pr km. 4* 1600 = 6400 kr

6400 + 4400 = 10800 kr for kun LEIE av bilen.

Det blir dyrt.

Hør heller litt rundt om du vet om noen som har en slik bil. Si du gir en 3000-4000 for å låne bilen. Supert! =)

såpass...da er det "billigere" å kjøpe seg bil og deretter selge den igjen..så sitter man iallefall ikke med så mye tap...

hmm..men ja...jeep er ikke anbefalt nei...spooky..for synes de er ganske tøffe, samt de har en god del utstyr standard...

• Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Sprinter ville jeg holdt meg unna, er en grunn til at det er svært få/ingen som kjører sprinter som taxi.. MYE motorproblemer på dem. Du bør nok satse på å kjøre uten tilhenger. Kjøre med en tilhenger, og med dårlige dekk på vinterføre..Ikke noe jeg ville gjort t/r Harstad.

Ellers kan det vel ikke være så dyrt å sende flyttelasset med profesjonell transport? Bring feks? Spørs litt hvor mye det er snakk om, men jeg tror du skal komme under leiebilkostnaden for samme volum som dem rommer.

Ellers er opel vivaro en ypperlig bil til langtur. Utrolig god kjørekomfort, og 6gir, noe som gir et behagelig turtall i 100kmt, og som gjør den forholdsvis sprek og billig i drift.

Skrevet

Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg ha tenkt meg meget grundig om før jeg la ut på denne turen i en nyinnkjøpt bil i 15-20 000kr klassen som du ikke kjenner på denne årstiden.

Som det er nevnt før her i tråden, er det ikke hyggelig å bli stående med motorhavari eller annen form for driftsstans ute i ødemarken alene. Husk på at det i nord norge/sverige kan være langt til bebyggelse, mange relativt øde strekninger. Dette gjelder især om du velger sverige.

I tillegg til dette vil jeg gjerne nevne vær og føre også, nå skal du riktig nok "bare" til Harstad, likevel er det mange mil med meget dårlige veier som er smale, svingete, bratte og nå også veldig glatte.

Jeg kjører i mitt virke vogntog i Nord Norge og i løpet av den siste uken har det vært en temeratursvingning på hele 37 grader målt i indre troms. Fra -34 til +3 og piss regn, dette i indre troms (målninger fra eget dashbord. :lol: . Relativt utrivelige forhold.

Personbil/vare bil med henger er heller ingen god kombinasjon, en ting er uten last, noe helt annet er med last. Ingen god følelse og få sleng på bilen når du vet hengeren på kanskje 1500kg kommer etter deg og skyver på ræva på bilen og prøver alt den kan og gjøre slengen enda større :evil:

Kan nevne noen hendelser fra siste uke i nord:

http://www.nordlys.no/nyheter/article4798079.ece

http://www.nordlys.no/nyheter/Innenriks ... 790364.ece

http://www.nordlys.no/nyheter/article4799221.ece

http://www.nordlys.no/nyheter/article4798349.ece

http://www.nordlys.no/nyheter/article4791182.ece

Så all grunn til å tenke seg om før du legger ut på en slik tur på denne tiden av året.

Om du velger å kjøre så sjekk nøye dekkene på aktuell bil, piggdekk er nesten et must når føret er speilblank is med "elver" av vann slik som det er i disse dager. Om du kjører stor varebil kan det også være ok å ha med noen lett-kjettinger om du skulle bli stående i en bakke eller lignende. Ha også med gode varme klær til alle i bilen (men det har du nok i flyttelasset) :D

Ville forresten helt klart valgt å kjøre Sverige. Kjør e45 oppover sverige før du tar inn på e10 som går inn i Norge over Bjørnefjell og ned til Narvik/Bjerkvik. Og da er det ikke mer enn ca 10 mil til Harstad

:D Nesten alle vogntog som kjører strekningen kjører denne ruten, så godt som ingen som velger å kjøre opp Norge om de ikke må! Mindre og se, mye skog, men betydelig mer behagelig og du vil spare tid, spesielt vintertid.

Om du legger kjøreplanene på is, sjekk også muligheten for en "flytte-container" fra feks Schenker. Kan lønne seg om flyttelasset er stort.

lykke til med flytting :D

Skrevet
Sprinter ville jeg holdt meg unna, er en grunn til at det er svært få/ingen som kjører sprinter som taxi.. MYE motorproblemer på dem. Du bør nok satse på å kjøre uten tilhenger. Kjøre med en tilhenger, og med dårlige dekk på vinterføre..Ikke noe jeg ville gjort t/r Harstad.

Hvor har du det ifra? Jeg kjørte 50 000km med sprinter i 2009, bytta olje på bilen som nå har gått 320k km, det var alt.. Evighetsmaskiner til 1000 de motorene, tror du skal leite lenge for å finne noen bedre! Har ikke hørt noe negativt ifra andre som kjører sprinter heller..

Kan vere enig i at den nye V6'ern som kom i 2007/2008 (ble levert i 318) er en problemmaskin, men den 316'en jeg har kjørt fungerer meget bra! Går også temmelig godt til å vere en såpass stor bil, tørrvekta på en sprinter på nesten 7 meter er ikke på mer enn 2.2-2.3 tonn.. (det som er oppgitt i vognkortet)

Skrevet

Om du virkelig legger ut på turen, så må du si ifra når du passerer steinkjer, så skal jeg spandere en kopp kaffe + en skikkelig kebab! ;) Håper det ordner seg med flyttelasset, den kjøreturen der blir nok hard.. :/

Skrevet

Ville uten tvil lagt turen gjennom sverige! Du vil absolutt ikke kjøre opp E6 med så skiftende vær som det er for tiden. Det ender bare i sneglekjøring, kolonnekjøring og sakte kjøring pga av lave fartsgrenser på veier som er svingete og smale, noe stort sett hele E6 nord for tr. heim er.

I sverige vil du ha mere stabilt værforhold som ikke endrer seg i så stor grad som det vil langs kyst norge. Har hørt at innenlandsveien i sverige er ganske fin å kjøre på vinterstid. Så klart har du rein/elg fare, men hvor er ikke det?

Skrevet

Ta med deg matpakke og pledd. - I tilfelle du blir stuck ett eller annet sted... Sov godt før kjøreturen og alt det andre du garantert har tenkt på før... Håper du har NAF medlemskap :P

Høres spennende ut dette, lykke til. Dama di bør være glad for å ha en mann som orker dette for henne.

Skrevet

En kjøretur kan jo aldri bli hard :P Fint på tur!

Bare å ta det rolig å ikke stresse, så går alt fint for seg..

Skrevet
Jeg ville ikke ha kjørt Oslo-Harstad-Oslo på vinterstid... kolonnekjøring over Saltfjellet og isete nordnorske veier... og i Sverige er det en million elg og reinsdyr... :?

Her er det 6 plussgrader og null snø faktisk.! :wink:

Utrolig... ca. 1200 Km sydover (luftlinje) er det 4-5 minusgrader og en halv meter sne. Her i Danmark snakker man om at kulden kanskje biter seg fast og at vi i år får en såkalt fimbulvinter med frost frem til april-mai måned. Man sammenligner faktisk med vinteren 1941 da Nazityskland kjørte seg fast noen kilometer utenfor Moskva pga. en streng vinter.

Skrevet

Eksos: Taxi1 (uten og lage dette til en "hvilket taxiselskap er best) byttet ut samtlige sprintere lenge før kontraktene på leasing osv var avsluttet fordi reparasjonene for bilparken var så høye. I dag er de fleste 8seterne deres caraveller- med sine problem, da langt ifra så dyre som sprinterne. Rust er også et problem på sprinter ved uteblitt reinhold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...