Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

kom hjem og skulle til å parkere bilen og så at oljelampa ga noen kjappe blink fra seg.

Tenkte at den hadde noe lite olje (noe som egentlig ville vært rart da den ikke svetter eller noe), og peilet. Olja var fin og lå litt over midten mellom min og maks.

Har vært å kikket på koed, mekonomen og bilextra uten å finne oljepumpe og pris.

Men tror dere det kan være oljepumpe evt en sliten giver?

Motoren går pent, ingen ulyder fra topp eller bunn. Vet ikke om man hører en defekt/sliten oljepumpe. :roll:

Skrevet

Sliten oljepumpe er det neppe ,dette er den delen på motoren som har den beste smøringen da all olje går igjenom denne. Sensorn har det vert feil på mange ganger på flere ulike bilmodeller.

Skrevet

Oljepumpe 11 41 1 748 146 for M52 -08/98 koster 2991,25,- på koed.no

Men så har vi den jeg tror du evt skal ha og det er 11 41 7 507 350 for M52 08/98-01/00 og den koster 4422,50,- på koed.no

Men jeg ville allikavel ikke ha bekymret meg for mye med oljelampa. Om den gjør det flere ganger så kan du sjekke det ut, men bare 1 gang er ikke noe.

Det kan forsåvidt være sensoren som er defekt.

Men var det gul eller rødt lys på lampa?

Skrevet

Det var godt å høre... BMW og sensorer er tydeligvis noe som ikke går hånd i hånd...

Veiv-, kam-, abs-, -olje og bremsesensorer... Alle stryker jo med one by one :P

Skrevet

Det er rart det der, med sensor feil å greier.

Jeg har 01 modell som jeg har nå eid i 1 år og 3 mnd. Kjørt ca 29000km, ikke byttet noen sensorer av noe som helst.

Men byttet noen foringer har jeg...

Må kanskje nevne at forrige eier heller ikke har byttet noen sensorer heller.

Å bilen har rullet 239000 km.

Skrevet

I mitt eie har jeg byttet:

1 bremsesensor

2 ABS sensorer

1 Oljetrykk sensor (snart)

Ellers leser jeg om mange som sliter med veiv og kam sensor.

Min har jeg eid i 1,5 år og kjørt 50.000 km.

Skrevet

bremsesensorene er somregel like greie å skifte vær gang man skifter klosser, da disse har en lei tendens til å "smuldre" opp grunnet salt osv.

Ang. ABS sensorene har ikke jeg erfart at de ryker fortere på BMW en på visse andre bilde *kremt VAG*

har selv en 91 520 som har virket feilfritt for meg i 4 år, å rullet 298000.

Skrevet

har gul oljelampe som lyser noen sekunder etter oppstart. Fått høre fra både lokalt verksted og bmw at det er en sensor i oljepanna og den er ikke farlig å kjøre med. Husker ikke mer. Noen som vet?

Skrevet

vist det er den lampen jeg tror det er, er dette helt normalt at den lysr noen sekunder etter oppstart, da denne egentlig bare måler oljenivået. er litt forsinkelse på den, så den skal få korrekt måling mener jeg å huske.

• 1 year later...
Skrevet

Heisann!

Slenger meg inn på samme tråden. Har selv en E39 - 523IA - M52 motor. (ca 288' km)

Har også fått varsellampe, men denne er RØD!! #-o

I tillegg kokte bilen og fikk ikke temperatur i kupè før jeg fikk stanset bil og motor.

Var å startet bilen så vidt igjen i dag etter å ha stått siden i går. Før oppstart sjekket jeg frostvæske ( ca OK, fylte på kanskje 0,3L av samme farge som tidligere), og fylte på 1L olje. Kan ikke påvise at det er "grå" nyanse som følge av gåen topp-pakning. Derimot virket oljen brent (som følge av mega overopphetet motor).

Ved oppstart virket det som om motor ikke får smøring til ventiler, fryktelig kakling mv. Hørtes nesten ut som dieselmotor.

Vurderer å få tatt en komp.test for å utelukke topp-pakningen.

Hva kan det være og hva anbefales?

Ser for meg både det ene og det andre her [-o<

Noen som har erfaring vedr. dette tilfellet?

Skrevet
Heisann!

Slenger meg inn på samme tråden. Har selv en E39 - 523IA - M52 motor. (ca 288' km)

Har også fått varsellampe, men denne er RØD!! #-o

I tillegg kokte bilen og fikk ikke temperatur i kupè før jeg fikk stanset bil og motor.

Var å startet bilen så vidt igjen i dag etter å ha stått siden i går. Før oppstart sjekket jeg frostvæske ( ca OK, fylte på kanskje 0,3L av samme farge som tidligere), og fylte på 1L olje. Kan ikke påvise at det er "grå" nyanse som følge av gåen topp-pakning. Derimot virket oljen brent (som følge av mega overopphetet motor).

Ved oppstart virket det som om motor ikke får smøring til ventiler, fryktelig kakling mv. Hørtes nesten ut som dieselmotor.

Vurderer å få tatt en komp.test for å utelukke topp-pakningen.

Hva kan det være og hva anbefales?

Ser for meg både det ene og det andre her [-o<

Noen som har erfaring vedr. dette tilfellet?

Da har bilen tatt en runde på verksted og funnet følgende feil: (PS: sjekkpunkter for andre å tenke på!)

Termostathus sprukket - lekkasje og Termostat gåen,

Olje/motorrens - 2 ganger (eldgammel olje - påstått oljeksift i fjor sommer var def. ikke tilfelle) :lol:

Oljefilter tett - forårsaket lavt/ inget oljetrykk :?

Kompresjonstest var OK.

Ny olje - Castrol 5W-40 + filter, ny kjølevæske/ termostat + hus ble resultatet.

Litt utgifter, MEN heldigvis ikke gåen oljepumpe/ vannpumpe eller toppakning juhuu!!! :D:applause:

Skrevet
Hei,

kom hjem og skulle til å parkere bilen og så at oljelampa ga noen kjappe blink fra seg.

Tenkte at den hadde noe lite olje (noe som egentlig ville vært rart da den ikke svetter eller noe), og peilet. Olja var fin og lå litt over midten mellom min og maks.

Har vært å kikket på koed, mekonomen og bilextra uten å finne oljepumpe og pris.

Men tror dere det kan være oljepumpe evt en sliten giver?

Motoren går pent, ingen ulyder fra topp eller bunn. Vet ikke om man hører en defekt/sliten oljepumpe. :roll:

Mulig det er sensorfeil men jeg tviler for da mener jeg det lyser eller ikke. Derimot er jo lampa til for å vise oljetrykket i motoren. Når dette synker slik at bilen ikke får optimal smøring så vil denne tenne eller blinke til som du nevner.

Ganske sikker på at du ikke opplever dette når olje er kald :?:

Hvis så er tilfellet er det ting som tyder på slitt motor (utett motor) slik at pumpa ikke greier og oppnå nok trykk til at lampa slukker helt.

Men det kan også være at pumpa er slitt. Kan ihvertfall håpe det.

Start med å skifte olje og filter først for å eliminere at olje er for tynn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...