Erebus Skrevet Januar 13, 2010 Skrevet Januar 13, 2010 Satt og leste litt om en av mine absolutt favoritt-biler og fremtidige veteranbilprospekter, Alpinavariantene av BMW 5 serie i E12 og E28 drakt The B7 Turbo was the fastest 4-door car in the world until Alpina introduced this car, the B7S Turbo. The B7S was a limited-edition series, only 60 cars were built between November 1981 and May 1982. So if you have one of these, keep it. This time Alpina used BMW´s 3,5 litre engine instead of the 3,0 litre unit as in the "ordinary" B7 Turbo. Alpina have made the same changes to the 3,5 litre engine as to the 3,0 litre. But there are some differences. The KKK K27 turbocharger now has a maximum boost of 0,9 bar. A new ignition-system is fitted made by AFT. The B7S produces 330 bhp and has a maximum torque of 500 Nm, the same as in the new BMW M5. The Getrag gearbox is replaced by a ZF five-speeder, which they had developed for the BMW 745i. E28 Alpina B7 turbo This is the second-generation B7 Turbo, introduced in April 1984. Once again had a car with the name B7 Turbo the title of being the fastest 4-door car in the world. The production ended in July 1987 and a total of 236 cars were built. In August 1986 Alpina introduced the B7 Turbo Kat which went out of production in December 1987. Only 42 B7 with catalyst were made. The engine is based on BMW´s 3,5 litre unit, which in standard version produces 218 bhp. Alpina have made many changes to the engine such as a reprogrammed Motronic system, a modified cylinder-head, lighter mahle-pistons, a new camshaft, a special exhaust manifold and of course a KKK K27 turbocharger. The engine has higher compression than the old B7 Turbo so Alpina have decreased the turbo boost to 0,7 bar, because they didn´t want the B7 to have more than 300 bhp. That´s exacly what it has, 300 bhp and a torque of 501 Nm. The catalyst-version had 320 bhp and a torque of 509 Nm. The gearbox is a five-speeder from Getrag. Er det andre enn meg som synes det er rart at Alpina valgte å senke ladetrykket for å holde effekten på samme nivå som forrige generasjon? Det høres kunstig ut i min bok, all den tid man forventer progresjon fra utgående modell.. Pekka reagerte på dette 1
Chris_325iM Skrevet Januar 13, 2010 Skrevet Januar 13, 2010 Kan hende at de var redd for holdbareheten på motoren iom at det var økt komp. ? var vel på denne tiden også at avgiftskrav ble mer strengt osv? kan være mange grunner... Men hvis det alltid skulle vært progresjon på effekt i nye motorer så henger vi vel ganske langt etter? hehe
E28 TURBO Skrevet Januar 13, 2010 Skrevet Januar 13, 2010 Vet ikke hva komp var i den E12 ,men kan jo hende den var helt nede 7:1 og at når de økte denne endel så fikk motoren mer bunndrag og mindre legg. Visste ikke at de hadde 300hk i E28 alltid hørt 330 jeg da. Sikker på dette stemmer, hvor kommer info fra? Å bare miste 30hk øke moment og på 0,2 bar er ikke dumt det. Garantert et mye lengre og bedre register. Kjørte min kkk27 på 1 bar og den varvet ikke mer 5500 max 6000 og med redusert trykk og hente hk fra en bedre konstruert motor ville jeg si er et steg fram. Dessuten hadde vel disse justerbart trykk på et hjul inni cupeen, så var nok ikke alle som ble kjørt på 0,7...
Fredrik Skrevet Januar 13, 2010 Skrevet Januar 13, 2010 I denne tråden er det mye spennende når det gjelder E12 og E28... http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=95113
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå