Gå til innhold

Div. problemer med '98 728i E38

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei fra en nykommer.

Har litt problemer med en '98 728i jeg "passer på" om dagen.

1. lading: Batteriet er helt nytt. Men likevel tappes det for strøm etter noen km. Ladelampa lyser ikke. Når bilen har stått over natta starter den igjen. Måler da ladespenningen til nesten 14V. Kjører så noen km, og spenningen synker åpenbart. Måler ladespenningen igjen da, og da er den under 9V. Trenger ikke si at den ikke starter igjen da...

Hva er problemet? Dynamo, laderegulator/ børster?

2. Varmeapparat. Varmen i kupéen er heller dårlig. Men om man "drar på" litt kommer varmluft. Sånn kan den være en god stund, til varmen forsvinner igjen. Typisk etter en lang nedoverbakke.

BMW i Drammen konkluderte med vannventil. Det rare er jo at denne er dobbel, og varmen forsvinner på begge sider.

3. Navigasjonsskjerm. Bilen har den originale navigasjonen. Skjermen er mørk, bortsett fra bakgrunnsbelysningen. Radio/ CD-veksler virker, men uten noe display å se på er det litt vanskelig å vite hva man gjør... Skjermen skal ha virket normalt helt til bilen fikk noe frontrute før jul i fjor. Ser ikke helt noen sammenheng her. Har hatt enheten ute, men det var ingen løse kabler bak.

Håper noen her har vært borti dette før og kan hjelpe meg :D

mvh. Geir

Skrevet

Hei og velkommen!

1. Ville satsa på laderegulatoren, men disse kan tulle det til for seg selv i veldig kaldt vær..

2. Vill gjetting på termostat. Har du sjekket beholdningen av kjølevæske og kjent om noen av slagene ut av radiator er "myke" eller uten motstand?

Kommer sikkert flere med andre forslag så bare følg med :wink:

Skrevet

1.hvis du leser litt på denne siden, så ser du hvordan du kan låse opp obc`n på bilen (on board computer). det er noen skulte ting der du låser opp.

når du blar deg fram i obc`n etter den oppskrifta der så kan du gå innpå nr. 9, og da ser du ladespenninga. kan jo følgemed den litt mens du kjører og se om det er en sammenheng med noe.

2. hvilken temp står det på nåla? (tempen kan man også få fram i obc.)

vil tippe at det er dårlig vannpumpe eller luft i systemet. er det nok kjøleveske da? blir den varm når den står på tomgang?

• 11 months later...
Skrevet

Da er jeg her igjen...

Bilen er igjen på "besøk" hos meg.

1998 E38 728i, WBAGE21020DJ44679

Den lader fortsatt ikke.

-Dynamoen er ny, og attpåtil testet i benk hos et Bosch-verksted

-Batteriet er nytt

-Ladelampa lyser ikke (lyser når tenninga er på)

Når jeg starter bilen med nyladet batteri går den fint noen km, samtidig som batterisepnningen synker raskt nedover mot 9-10 volt.

Hvor blir ladinga regulert her, i dynamoen eller i motorstyringa?

Noen gode idéer?

Geir

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...