Just-turbodiesel Skrevet Januar 16, 2010 Share Skrevet Januar 16, 2010 Å kjenne igjen et hjerneslag.... Verdt å lese, tar ca. 1 minutt. Bare på SiV (Sentralsykehuset i Vestfold) kommer det inn gjennomsnittlig 5 personer i døgnet som resultat av hjerneslag. Hjerneslag er forøvrig tredje største dødsårsak i Norge, og rammer i alle aldre, selv om eldre er overrepresentert. Under en fest snublet en jente- Ingrid - og falt. Hun forsikret alle at hun hadde det bra (de tilbød seg å ringe lege) og bare hadde snublet i en stein for hun hadde nye sko. De hjalp henne å ordne seg og ga henne en ny tallerken mat - og selv om hun virket litt rystet, fortsatte Ingrid å more seg resten av kvelden. Ingrids mann ringte senere og fortalte at hans kone hadde blitt kjørt til sykehuset. Kl 6:00 var hun død. Hun hadde fått et slag på festen - dersom man hadde visst hvordan man kjenner igjen tegnene på slag, hadde kanskje Ingrid fortsatt vært i live i dag. En nevrolog sier at hvis han får i hendene en slagpasient innen 3 timer kan han totalt heve effekten av slaget... totalt! Han sier at det vriene og vanskelige er å kjenne igjen et slag, få det diagnostiserert og få pasienten till lege innen 3 timer. Å KJENNE IGJEN ET SLAG Nå sier legene at alle kan lære seg å kjenne igjen et slag gjennom å stille tre enkle spørsmål: 1. * Be personen om å LE. 2. * Be personen om å LØFTE BEGGE ARMENE. 3. * Be personen om å SI EN ENKEL SETNING (sammenhengende) (for eksempel......Solen skinner idag). Om personen har problemer med noen av disse oppgavene ring snarest 113 og beskriv symptomene. En hjertespesialist sier, at hvis alle som får denne e-mailen sender den til 10 personer, kan du regne med at minst ett liv kommer til å kunne reddes. VÆR EN VENN OG DEL DETTE MED SÅ MANGE VENNER SOM MULIG, du kan redde liv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wolfeh Skrevet Januar 17, 2010 Share Skrevet Januar 17, 2010 Regner med at fler kan ha godt av å lese denne så gir den en liten bump Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dutten Skrevet Januar 19, 2010 Share Skrevet Januar 19, 2010 fortjener en bump dette.. lærte det på førstehjelps kurs i vår og har allerede reddet 2 stk med dette.. ene personen er i full jobb igjen nå mens den andre har svake lidelser pga det ble oppdaget for sent.. men tro meg.. disse enkle tingene fungerer faktisk så bra som det beskrives her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Januar 19, 2010 Share Skrevet Januar 19, 2010 Etter å ha overlevd 25 minutter hjertetstans, lever- og nyresvikt berømmer jeg de som har det som oppgave å hjelpe. Måtte ambulanse, legevakt og luftambulanse for å få meg igjen. 7 dager i koma, hvor jeg var nedkjølt for å berge hjernen. Går rimelig greit med meg, men ert steintøft å vokne og fungere etter en slik opplevelse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stian1990_2 Skrevet Januar 19, 2010 Share Skrevet Januar 19, 2010 Ikke skjønner jeg hvordan man kan vite om man har fått ett hjerneslag om man ikke klarer di tre tingene der. Men om det kan redde liv er det verdt å pugge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveinis Skrevet Januar 19, 2010 Share Skrevet Januar 19, 2010 Bra innlegg dette. Kan absolutt være lurt å lære seg, ja! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Custom Edition Skrevet Januar 19, 2010 Share Skrevet Januar 19, 2010 har akkurat hatt en kunde på jobb som falt og slo hodet i en trapp..har kursing i akkruat dette fra før,så alvoret i det ble fort slått fast da han ikke kunne fullføre en enkel setning. han ligger nå på sykehuset og på bedringens vei i følge legen. så denne fortjener alle bump i verden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Januar 19, 2010 Share Skrevet Januar 19, 2010 Takk, har lagt den til som bokmerke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Januar 19, 2010 Share Skrevet Januar 19, 2010 Nyttig informasjon dette denne tråden. Min mor hadde lungebetennelse og følte seg veldig dårlig, jeg reagerte på at hun måtte lete etter enkelte ord. Kjørte henne til legevakten hvor de sendte henne for å ta bilde av lungene. Jeg sa til de på sykehuset at jeg trodde noe mer var galt enn bare lungebetennelsen, og da de spurte om fødselsdato klarte hun ikke å svare. Det viste seg da at hun hadde hatt et lite hjerneslag. Hun er nå så godt som helt frisk, leter litt etter enkelte ord men ellers bra, dette er 2 år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Januar 19, 2010 Share Skrevet Januar 19, 2010 "bil og motor prat" ...nåvel.. Viktig med slik info absolutt, men hører ikke hjemme under denne kategorien. Hadde vært fint hvis bimmers fikk ett nytt underforum med f.eks "Offtopic". Dette har vel også blitt etterlyst flere ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vanilla_ninja Skrevet Januar 19, 2010 Share Skrevet Januar 19, 2010 "Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås", for å bruke et eksempel fra sykkelverden... LJ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Januar 19, 2010 Share Skrevet Januar 19, 2010 "bil og motor prat" ...nåvel.. Viktig med slik info absolutt, men hører ikke hjemme under denne kategorien.Hadde vært fint hvis bimmers fikk ett nytt underforum med f.eks "Offtopic". Dette har vel også blitt etterlyst flere ganger. For noe tull, overskriften er klar og du trengte ikke lest, men bra at du gjorde det likevel Bare ditt innlegg som ikke passet her, og nå fikk du meg til å skrive ett også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 19, 2010 Share Skrevet Januar 19, 2010 Det er bra man får informasjon om slikt. Dette viste jeg ikke så det var nyttig informasjon å ta med seg, jeg har mye med folk å gjøre gjennom jobben så det er et tidsspørsmål før man opplever liknende. Min Bestefar ligger faktisk på det siste nå etter et hjerneslag, så nå mister vel verden snart enda en hardbarket BMW entusiast! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå