Gå til innhold

Hva er normalt forbruk på 525ia m50b25?

Julianv
 Share

Anbefalte innlegg

Har du powefilter? Det krever litt unødvendig lake.

Jeg har E34 525i 12V, Den suger til seg mellom 1,2-1,6L til og fra skolen med vanlig kjøring og 5-10min kø hver vei. hjem-skole er ca. 6 mil+ hver vei. Jeg har ikke termostat heller, så den er stortsett kald. Men etter ryktene, bruker 12V mer enn 24V. Jeg har I tillegg chip, powerfilter og effektanlegg.

Du kan jo også sjekke eksosanlegget om det har mye ubrent bensin??

Hadde en E36 med 96mod 528i 24V motor i. Den brukte 0.92-1.2L blandet. Kjip overgang. Ca 60-70hk mindre, men bruker en god del mer bensin.

Så må du tenke at vi har en av de første serieproduserte bilene med injection motor. Så i tillegg til "ny" teknologi, og at det er gammelt, må du regne med at det bruker litt gas. Du må lide for skjønnheten, som dem sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er konfilter ja. Har muligens funnet en av flere syndere. Det filteret som sto på min var helt tett, utenom et hull på undersiden (altså den siden av filteret jeg ikke kunne se ovenifra)! Lmm var helt svart og hadde flere elementer inni der (2 fluer, litt barnåler osv) men det sitter i det nettet helt forann liksom. Lmm er helt sotete også. Kunne se at det lå sot inni hele røret mot motor. Vil dere tro at dette kan ha noe å si? Tips til rensing?

btw har byttet filter nå ;) Skal følge godt med og se at dette ikke også går hull på slik som det andre ( har hengt det opp langs siden med stålwire nå så det henger ikke nedover mot motor ) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er konfilter ja. Har muligens funnet en av flere syndere. Det filteret som sto på min var helt tett, utenom et hull på undersiden (altså den siden av filteret jeg ikke kunne se ovenifra)! Lmm var helt svart og hadde flere elementer inni der (2 fluer, litt barnåler osv) men det sitter i det nettet helt forann liksom. Lmm er helt sotete også. Kunne se at det lå sot inni hele røret mot motor. Vil dere tro at dette kan ha noe å si? Tips til rensing?

btw har byttet filter nå ;) Skal følge godt med og se at dette ikke også går hull på slik som det andre ( har hengt det opp langs siden med stålwire nå så det henger ikke nedover mot motor ) ;)

Jeg bruker bare enkelt og greit, startgass. Veldig mye, riktig nok. Så tørker jeg det med føner, slik at det ikke tettes med et islag isteden. Men om vinter etc. Er det ikke så kjekt å kjøre med Slike filtre, for det er så mye svevestøv og annet dritt som setter seg fast.

Hørt om flere biler som slutter å gå, i det de står litt på danmarksplass. Så det beste er å bytte til originalt i dette halvåret. Jeg kjører med k&n filter selv, men kun fordi jeg ikke har penger, eller tilgang til originalt filter. hehe. Og det har gått fint foreløpig. Etter jeg monterte termostat hinn dagen, og stresset med lufting, gikk forbruket ned til rundt. 1.0L pr. mil. Så kan klare alt fra 0.8L til 1.0L på langkjøring, og 1.2L med litt røffere kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da skal det iallefall renses grundig. Vi har slik luftmassemåler rens på jobben så jeg så tror jeg prøver det først ;) Har byttet termostat og vannpumpe og alt det der så skal ikke være noe problem med temperatur. Eneste er at viskosen er gåen så har tendens til å bli litt hetere ved grisekjøring i lav fart :P Men bilen er litt ugjevn på tomgang. Dvs den rister godt i rykk hvert 2 sekund ca. Er ikke noe jaging eller dropping av turtall såvidt jeg kan se(kanskje bittelitt?). Kan dette ha noe med lmm å gjøre? Eller er det bare tomgangsregulator som tuller seg? :P Vil tro dette har litt med forbruket å gjøre også, iallefall på tomgang osv. Virker som den presser inn mer bensin innimellom. Har nå kjørt 55 mil på 80 liter bensin, og reservetank lyset gikk nettop på. Blææ 1,5 på milen med rolig kjøring er ikke gøyt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. akkurat sånn min var også! hehe.

Men jeg renset også tomgangsregulatoren min. Bare tok den av og dynket den med startgass.. Den "skyvedøren" inni, skal jo åpne/lukke, bare du vrir på hånden. Jeg måtte nesten dunke den opp/igjen. Den var helt svart inni. Så ut som smeltet gummi. Etter startgassen, så det ut som helt nytt aluminium. Lot også denne tørke litt. Etter det var det null jaging, og den ble lettere å løse etc. Nøkket ikke like mye.

Hvis ikke, må det jo være lambda eller massemåler.. Det er jo de som regner luft og bensininntak, så kommer ikke på noe annet. Når lambdaen min røk på 328en, måtte jeg bare ta av sportsfilteret, for motoren startet kun med falsk luft. Men det er ikke LITT sunt å kjøre med da. En liten stein eller noe, så ødelegger du sikkert hele bilen. haha. og det er kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm det jeg tenker også. Har lyst å ta den til jaeger for feilsøking men har ikke råd til det de skal ha :P hehe. Prøver billigste måte først :D Men er det noen lett måte å finne bensinlekkasjer? Hvor er det mest sannsynlighet for slikt? Kan ikke ha sett noe vått under bilen, og lukter ikke noe etter en natt i garasjen. Men vet jo ikke om det bare kommer med trykk på bensinsystemet? :P

Rensing av tomgangsregulator og lmm skal prioriteres først :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm det jeg tenker også. Har lyst å ta den til jaeger for feilsøking men har ikke råd til det de skal ha :P hehe. Prøver billigste måte først :D Men er det noen lett måte å finne bensinlekkasjer? Hvor er det mest sannsynlighet for slikt? Kan ikke ha sett noe vått under bilen, og lukter ikke noe etter en natt i garasjen. Men vet jo ikke om det bare kommer med trykk på bensinsystemet? :P

Rensing av tomgangsregulator og lmm skal prioriteres først :D

Det er nok lurt.

Jeg har akkurat vært utplassert på jæger kokstad som biloppretter og lakkerer, og jeg skal finne læreplass et annet sted. hehe. dyrt, selv med rabatt og mye drama. blir sikkert møller, selvom jeg ikke kjører noe annet enn bmw.

Når det kommer til lekkasjen, høres det ikke ut som om det er noe. Vet du noe om chip og dyse på den? Du skulle hatt en samtale med forrige eier ihvertfall. haha. Det kan jeg trygt si. Greit å vite så mye som mulig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner absolutt intet om chip eller dyser eller noe! Tviler på at noe er gjort egentlig, men vet jo aldri! er forresten sånn ca 5-10 eiere før meg, så å finne ut av noe slikt er rimelig vanskelig :D Eieren før meg vet ingenting og er en venn av meg.. Hvordan finner jeg ut om den er chippet/mappet? Kan ta en titt på serienr på dysene og sjekke opp i det ;)

Hvorfor ikke hos mercedes? Bertel o steen har GODE rabatter med bl. a. Hellanor ;) Jeg jobber på Bilxtra og får innkjøpsprisen her og det er jo genialt! hehe..

Men har kjøpt meg sånn rens nå(endte opp med startgass da det var 100 kr billigere :roll: )

Håper dette hjelper drastiskt da jeg blir ruinert av bensinforbruket!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken Bilxtra jobber du på da? hehe.

Ja, får håpe det hjelper :D

Min fetter er mekaniker på oldervoll, han eide bilen før meg og det er han som har gjort alt. Bilen har hatt 2 eiere før han igjen, og det var en gammel mann, langt oppe i fjellet på voss og nevøen hans igjen.

Så meg og min fetter skiftet motor i den, sammen med skiver og klosser og drivaksel.

Den var nok litt grisekjørt, for tikket og lagde litt lyder. Men nå har jeg frisk og rask motor i, som er gått 130 000, nesten alt av slitedeler er skiftet. Skal bytte styrestag og foringer, endeledd i neste uke. Nettopp fyrt i termostat og fikset kjølesystemet. Så nå trenger jeg bare nytt instrumentpanel, nytt ratt, ny frontrute og fikse litt på førerstolen.. Så er den helt tipp topp. Holder på å fikse felgene også. Lakker bilen i mars og legger den ut for 50 000. Ingen rust et eneste sted, eller en del som må skiftes. God som ny. Tok meg BARE et halvt år. hahaha. Hadde jeg hatt mer enn 6000 i måneden, hadde jeg vært ferdig for lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilxtra i åsane :D hehe ;)

Min er nok temmelig sliten egentlig, mye slark i styring, piping fra bremser, noe gale med reimsystemet på bilen (får ikke strammet den skikkelig?) og det syke forbruket :D Bærearm blir byttet imorgen etter skolen, og da blir diverse småting gjort også! :D Som rensing og slikt av tomgangsregulator og lmm, soting av baklykter muligens, montering av rieger øyelokk, soting av frontlykter, bytting av et blinklys osv osv :D blir gøy å jobbe litt med bilen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig det! sålenge man får penger til å gjøre noe. haha.

Er litt jobbing ja. men de er jo litt gamle, så må nesten forvente litt arbeid.

Fant en 520 til 27000 som jeg skal hente i Skien på Lørdag. Den skal samboeren ha da.

Jeg skal bare selge min og kjøpe en E39 523, 525 eller 528 manuell med M-tech i svart. Så når jeg er ferdig med læretiden blir det M5 motor i den. Da er jeg ferdig for et tiår. haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Kinagreier ja!

Skulle ønske jeg hadde peiling på turbobygging selv. Kan det bare i prinsippet. haha.

En bekjent bare gikk opp i rådalen og skrudde av en dieselturbo fra en amerikaner. (veldig stor) hehe.

Målte opp slanger etc. og bestilte det fra Asia. Kjøpte wastegate, manifold og grenrør..sveiste litt. og voila! en heftig turbo til akseptabel pris.. Skal jeg bygge med ferdiggreier blir det fort 30 000 hvis det skal være en anelse holdbart. haha. Han bekjente, satte sammen smidde stempler fra flere motorer som var ødelagt. Så tror jeg han byttet boltene i toppen, skiftet pakning kanskje? Enten tok han toppen høyere opp, eller så dreiet han stemplene ned. Husker ikke helt. Det er ihvertfall en E36 325. Går noe inni helvete, selv med lavt ladetrykk. Min fetter kjører 850 T5 med 1kg lading. Elektronisk chippet i hjernen til rett over 315hk. Den har ikke sjanse mot bimmeren, selv med den trykkforskjellen. Nå har ikke jeg peiling på dette da, men det virker ikke som innebygde turboer blir så heftig. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! Jeg prøvde å rense lmm med startgass nå for 2 timer siden. Lot den tørke litt, monterte sammen igjen og startet motor. Da sa det POFF og smell og motor døde, samt det kom MAAASSE røyk ut av innsuget/luftfilter. Nå tuller motoren seg alvorlig og vil såvidt gå på tomgang og under belastning så dør den av seg selv. Smeller masse i innsuget og ingenting skjer. Hva kan ha skjedd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av problemet! :D Var en slange under innsuget som hadde løsnet. Hva er denne til? :P Var en litt tykk kort slange som gikk inn på baksiden av gasspjeldet såvidt jeg kunne se, og som gikk ned under innsuget. Fant også en sak som hang løst under lmm når jeg holdt på :S

Nr ti på dette bildet http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... /20774.gif

Noen som vet hvor den hører hjemme ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...