Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vegvesenet nådd nye høyder!

Hadde litt dårlig tid idag morges ,så jeg fikk ikke børstet snø av hele bilen. Men jeg tok det viktigste frontrute og sideruter.

På veien ble jeg vinket inn av en vegvesen mann, som begynte å ta bilder av bilen min, for så å spørre om vognkort og førerkort. Jeg lurte jo veldig på hvorfor, men han sa ingenting. Etter en 5 minutter, kom han tilbake. Da sa han at jeg nå hadde blitt anmeldt for å ha snø på bakruten, og at jeg ville få ett brev om saken i posten.

Jeg begynte jo selvfølgelig i kvirrulere med han, men det var det ikke mye hjelp i. Han virket litt "under gjennomsnittet " stakkar.. , så jeg lot det være..

Men jeg tar hele dette med en klype salt, for de kan jo umulig komme noen vei med en sånn sak :P

Noen andre som har vært borti lignende?

• Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det er vel ikke krav om fri sikt gjennom bakrute? Når man frakter ting / kjører med campingvogn, båthenger, hestevogn, you name it.. så ser jo man heller ikke en pekk bak. Man har jo speil.

Dette trenger du nok ikke å bekymre deg for.

Skrevet

Er vel mer med fare for at det skal blåse snø av bilen din og at han bak skal få det på sin bil. Tror ikke sikten bakover er noe problem akkurat. Kjører sprinter på jobb, med grønne skilt, er mest speilen du ser i der ja..

Skrevet

hehe, som sakt så tar jeg det hele med klype salt :P.. Men det viser jo bare litt hva de bruker tiden sin på.

Tviler på at den snøen som lå på bakruten min skulle skadet noen bak meg, det var snakk om ca 1 cm tykt. pluss varmetrådene hadde fjernet nok slik at jeg så egentlig fint trafikken bak meg. :)

Skrevet

er ikke lov med noe snø på bilen når man kjører. det som legger seg på bilen under kjøring kan men ikke gjøre stort med. men legger seg ikke mye under kjøring da.

problemet er snø som blåser av kan hindre sikten for andre. om noe blåser av kan folk få panikk for å treffe det og kjøre av veien. er jo ikke alle som tenker det bare er snø som kommer.

om du har snø på taket og bilen blir varm. så smelter snøen nermest taket og da ligger snøen veldig løst. bremser du da så risikerer du masse snø på front ruta og 0 sikt.

Skrevet

Jeg var ute for noe av det samme her for noen månders tid siden, men det var av så alvorlig art at jeg vurderte å gå videre med det. Vegvesnet er i likhet med vektere det man kaller "tyttebærpoliti". De elsker å utøve den bitte lille myndigheten de har og de går veldig inn for å straffe folk som ikke deler dems syn i visse saker.

Jeg ble stoppet i September en gang av slike paragraf ryttere med store briller og sjegg. Det ene kjørelyset mitt var gått, dette var en Xenon pære som Bavaria måtte bestille(selvfølgelig). Så da kjørte jeg i mellomtiden rundt med angle eyes og tåkelys, ser teit ut med ett kjørelys.

Blir så stoppa av vegvesnet og jeg forklarer saken hvorfor jeg kjører med parklys og tåkelys "Har du en bil til?" Spør han"Ja jeg har en til men den bruker fruen" Sier jeg og får et svar jeg aldri hadde venta "Ho får ta bussen, du kjører bilen rett hjem og bruker den ikke før den er i forskriftsmessig stand igjen, hvis ikke tar vi skiltene dine" Sier han bryskt og helt alvorlig. Jeg trodde først det var kødd, men så sier han ennå bryskere "Har du forstått det!!"

Jeg skjønner jo at han mener alvor så jeg fyrer meg opp og forteller at det kommer ikke på tale fordi det har han ikke grunn god nok til å kreve, og at han må gjerne komme hjem i garasjen å ta skiltene (hvis han har fått greie på at jeg ikke fulgte "ordre") "Men jeg har som vane å beskytte eiendommen min mot potensielle inntrengere så det skal bli spennende, særlig så lenge de ikke har noen regel å støtte seg til" fikk jeg lirt ut av meg(med umiddelbar anger)

Jeg følte at den siste var litt drøy så jeg sa mykt at det var greit å satte på kjørelysa(det vil i det som virket) og fikk kjøre videre, satte selvfølgelig over til angle eyes og tåkelys etter første sving, snudde i rundkjøringen og kjørte forbi de igjen andre veien da :twisted:

Jeg ville aldri opptredd slik ovenfor Politiet men jeg blir veldig forbanna og full av faen når folk utøver makt de ikke har. Vaktmesteren på jobben har truet meg med dagbøter fordi jeg ikke rygger bilen inn på parkerings plassen (For at ikke folk skal blir rygget ned når alle skal hjem etter endt arbeidsdag!!!! HMS greier) men jeg har ikke hørt noe fra verken Vervesen eller vaktmester :wink:

Skrevet

Det er nok dessverre slik at har du en rute på bilen, så skal det være fri sikt ut av den, uansett. Så jeg ville ikke tatt dette med en klype salt, for anmeldelsen er nok reell. Du kan vel i verste fall få et forelegg for dette. Men dårlig tid er ikke noen god unnskyldning når du hadde tid til å koste av de andre rutene. Vi snakker tross alt om tre sekunder :wink:

Skrevet
Jeg ble stoppet i September en gang av slike paragraf ryttere med store briller og sjegg. Det ene kjørelyset mitt var gått, dette var en Xenon pære som Bavaria måtte bestille(selvfølgelig). Så da kjørte jeg i mellomtiden rundt med angle eyes og tåkelys, ser teit ut med ett kjørelys.

Når du kjører bil, og særlig i mørket, SKAL du ha lysene i orden. Å kjøre med tåkelys og angel eyes/parklys skal IKKE forekomme etter mørkets frembrudd med mindre værforholdene ikke tillater forsvarlig hastighet høyere enn meget lav hastighet.

Kommer du kjørende på en mørklagt vei, ser du bare 20 meter foran deg med dette oppsettet. Med nærlysene ser du derimot, selv med bare en pære som virker, det tredoble. Tåkelys er en uting etter mørkets frembrudd.

At du ble stoppet synes jeg var helt rett og rimelig. Om det ser dumt ut med bare en pære i nærlysene noen dager, er det tross alt sikrere enn å rase rundt som forfengeligheten selv.

Skrevet

Hentet fra VG nett.

En svensk kvinne fikk forleden 1500 kroner i bot for å kjøre med snø på taket, og nå oppfordres svenske bilister til å fjerne snøen fra kjøretøyene sine.

Hverken Oslo-politiet eller UP kjenner til konkrete tilfeller i Norge hvor bilister har blitt bøtelagt for det samme, men etter loven er det altså ikke utelukket.

- Loven sier at hvis det kan oppstå en farlig situasjon, kan det gi bot og anmeldelse, sier Svalastog.

Skrevet

Det er jo velkjent at man skal bruke riktige lys på bilen, vinduene skal være fri for is og snø og andre slike småting.

Likevel skal alltid noen være forbanna på myndighetene når det blir reaksjoner på ting som ikke er i orden.

Det er tross alt ikke sånn at man er fritatt fra loven bare alt fungerer "godt nok for meg", selv om mange synes å mene akkurat dette.

"Tyttebærpoliti" er forresten Securitas, Fredrik. Vegvesenet må finne seg i å være refleksnisser eller noe slikt.

Morsomt at du er nødt til å nevne "store briller og skjegg". Det gir hele historien et ekstra seriøst preg...

LJ

Skrevet

Tror ikke mange av dere skjønner hvor lite snø det er snakk om, oppå taket så lå det kansje en halv cm (ikke det en gang), og ingenting på panser eller bakgasjerom, men bildene taler for seg selv. :) og jeg hadde fri sikt til sider og framover, til og med bakover..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...