Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en del biler til salgs hvor registerreim går. men dt vil vel som regel si at ventiler og andre ting for seg en real omgang.

Hva er det som regel skjer?

Skrevet

Ventilene krasjer i stemplene siden de mister timingen sin.

Ved milde tilfeller kan det hende et par ventiler har blitt litt bøyde slik at man må skifte disse, ved litt hardere kan det være flere ventiler og mer skader som hull i stempler og skadet kam og vippetøy som følge av bråstoppen.

Har skrudd på ca 10 motorer med reg reim ras nå og spesielt på BMW bruker det ofte å være et par tre ventiler som er litt bøyde. Har selv rast reg reim i 110km/t på 4000rpm og det gikk greit, men måtte skifte halvparten av ventilene. Samme gjorde min bror på tomgang, og da var det tre-fire ventiler som måtte byttes. Som regel bruker det å bli minimal skade, men du har alltid unntak, spesielt om det har vært hardkjøring over lang tid og motoren er veldig varm. Da er det lettere for ventilstammen og knekke og fungere som dor på stemplene, og da blir det dyrt.

Skrevet

Det som regel skjer er at Ventil(er) står i åpen stilling ( I ro ) og stempel(er) penetrerer de ( Følger bilens fart). Så Danser de polka inne i sylinderveggen!!

Dette er den korte versjonen :wink:

Skrevet

Har hatt av sikkert 20 topper der reima har røket (kun opel). Må skifte de fleste ventilene, styringene og tetningene og sjekke topp for planhet/sprekker osv.

Er man uheldig knekker du kam, vippearmer,topp stempler osv også. kommer veldig an på motoren :wink:

Skrevet

Den aller "smarteste" løsningen er de som har registerreim som også driver vannpumpen. Tror ikke alle verksteder bytter denne samtidig, så dermed kan du riskikere å havarere pga at den ryker.

Dette skjedde med min far sin renault nylig etter at regreim ble byttet på verksted. Ikke ville de ta på seg fullt ansvar for feilen heller.. :roll:

Er en del biler hvor det ikke gjør noe om reimen ryker også! F.eks eldre Vw med 8v motor og div fra Volvo..

Skrevet
Billigere å produsere og gir mer jobb til ettermarkedet :wink:

Haha :lol: Skaper flere arbeidsplasser ja! Men mye hodebry har det vel også ført med seg.

Hvorfor er det ikke problem på gamle V8'er? :?

Skrevet

Gamle V8? De fleste eldre amerikanske motorer har ikke overliggende kamaksling og dermed bare at drev mellom veiv og kam. Dette finner man på mange gamle biler, f.eks Volvo B18-20 motorer..

Men om du refererte til innlegget mitt så skrev jeg 8v, altså 1.6-1.8 motorene i Golf 1 og 2, Passat etc.

Skrevet
Gamle V8? De fleste eldre amerikanske motorer har ikke overliggende kamaksling og dermed bare at drev mellom veiv og kam. Dette finner man på mange gamle biler, f.eks Volvo B18-20 motorer..

Men om du refererte til innlegget mitt så skrev jeg 8v, altså 1.6-1.8 motorene i Golf 1 og 2, Passat etc.

Leste litt fort der ja, fikk bare med meg 8 og v :P Omformulerte det til V8.. Er det samme for 8 ventiler som V8? Altså ikke overliggende kamer?

Skrevet

Har ingen sammenheng sånn sett...

En V-motor har gjerne stempelstenger og underliggende kamaksel

En Rekke 4 med 8 ventiler har gjerne overliggende kamaksel og registerreim...

Skrevet
Har ingen sammenheng sånn sett...

En V-motor har gjerne stempelstenger og underliggende kamaksel

En Rekke 4 med 8 ventiler har gjerne overliggende kamaksel og registerreim...

Bortsett fra M43B18/16 motorene :) Kjede på dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...