Gå til innhold

Fersk E39-eier med mange spørsmål ...


largo77
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Jeg har altså nettopp skaffet meg en '98 528iA Touring, og jeg må si at jeg er meget imponert over hvordan den kjører. Den kjennes på ingen måte ut som en 12 år gammel bil som har trillet flere hundre tusen km.

Imidlertid er det jo enkelte ting som ikke fungerer som de skal, og enkelte ting har jeg også til gode å finne ut av. Skoletysken holder ikke når jeg skal bla gjennom de tyske instruksjonsbøker. Jeg lister derfor opp stort og smått av det jeg har funnet, det er kanskje plankekjøring for mer garvede E39-eiere, men dere får bære over med meg!

1. Der er seks knapper i konsollen som betjener radioen, disse har to trykkpunkter hver. Flere av disse knappene virker ikke. Kan jeg enkelt fikse dette selv, evt med WD40, eller er dette et større problem?

2. Den integrerte telefonen har fungert utmerket, men i dag blinket den bare i sitt display og der ble ikke liv. Også dette kjent feil?

3. Høyrespeilet er gult. Jeg har ikke sett på andre modeller, skal det være slik og hvorfor? Der er nedblendbare speil, men hvor godt de fungerer etter 12 år kan man kanskje spekulere på.

4. Den bruker visst noe olje, og jeg ser at det drypper litt av den. Later til å komme fra venstre side midt på motoren, uten at jeg har gransket dette vedig nøye. Hva er vanlig for oljeforbruk på disse?

5. Displayet der km-stand står er dårlig. Få pixler vises. Er det noe fix på dette, eller må man kjøpe nytt? Pris?

6. Gulvmatter og plastmatte for bagasjerom kan jeg best bestille fra hvor?

7. Bagasjeluken er relativt angrepet av rust. Det beste vil trolig være å bytte denne. Hvor kostbar er denne operasjon?

8. Airbaglampen lyser. Tidl. eier har sagt at dette alltid har vært slik, og at bilen har gått gjennom alle servicer uten at denne har vært påpekt. Kjent feil?

9. Xenon nærlys peker for langt ned, dette gjelder spesielt høyre lykt. Kan jeg justere denne noe opp selv? Det ser ut som begge lysene beveger seg opp og ned når jeg starter opp, slik de skal. langlysene er ikke gode, men det må jeg kanskje venne meg til, det er jo ikke xenon?

10. Er det andre ting jeg bør vite, tips, råd og vink? Jeg er veldig interessert i alt som har nytte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-) Skal prøve å hjelpe deg med noko i alle fall:-)

Punkt 4: Oljelekkasjen kan vel kanskje komme frå defekt pakning til oljefilteret, eller defekt toppdekselpakning. Dette er småtteri

Punkt 8: Airbaglampen lyser nok fordi sensormatta som ligg i passasjersetet for å registrere om det sit nokon der er defekt. Meinar eg betalte rundt 4000kr for å fikse dette på ein E46.

Punkt 9: Kan jo være defekt nivåsensor framme eller bak? Er det nivåregulering på bilen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer på det jeg vet noe om...

5. http://pixelfix.net/eng/bmw.html Du trenger ikke å kjøpe delen slik de mener her, men du får ihvertfall vite litt mer.

Det går an å fikse dette selv, men det er litt vanskelig, da man som oftest bør demontere hele instrument panelet i sine enkelte deler. Søk litt på forumet her eller på google.com og du finner mye info om dette.

6. Dette kjøpes på din lokale BMW forhandler, www.koed.no eller www.gsbildeler.no

7. Kjøpe ny eller brukt luke fra www.koed.no

8.Samme som vikorena sier.

9. Det var likedan på min bil, og der justerte jeg det bare opp igjen med skruene på toppen av lyktene. Mulig de er litt i bakkant av lykten. De er hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ang nivåreg så er 227 sportsunderstell med automatisk nivåregulering installert.

Takker også for linker, det er mye interessant som jeg skal finne frem til. Ser at det går an å kjøpe innfatningen til bakruten, og det er jo denne som er mest rust på. Dersom det går an å bare bytte denne og berge bakruten så hadde jo det vært fristende.

Angående olje og forbruk så må jeg nevne at jeg har fylt 4,5 liter olje, og nå har jeg olje til ca midt på peilestaven. Det betyr at det neppe var mer enn halvannen liter olje på motoren da jeg overtok bilen. Eier bedyret at han ikke hadde fylt og heller ikke hadde oppfattet at dette var noe problem.

Jeg skal følge med dette fremover, og også finne lekkasjen som forhåpentligvis ikke er noen stor sak!

Jeg har for øvrig lirket litt på telefonen og nå virker den ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeforbruk har veldig ofte sammenheng med tett veivhusventilasjons-dåsen somn ligger under innsuget ditt. Kjent problem. Litt trangt å skifte...

Ellers så kan det være smart å bruke en litt tjukkere motorolje, når en motor har gått langt. 10w40 eller 15w30 feks å skift hver 10t km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående punkt 8så er det dumt å reise avgårde å bruke flere tusen på en feil som har vært på en annen bil. På min ligger problemet i førerstolen. Ta en diagnose så ser du litt mer. At den har gått igjennom service med dette er jo ikke noen sak. Men i forhold til eu kontroll så er det en nr 2 feil som må utbedres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#9. defekt motor i lampen, har samme problem med min, der er venstre deffekt og høyre klarer ikke og løfte lampa, spessielt når det er kaldt.

Ny motor får du kjøpt dele nr. 67168362048 koster veil 732,- per stk.

og da er man jo nesten oppe i hva et sett med depo lamper koster ( med xennon )

Bagasjeluken er hyllevare til denne type bil, tror de ble levert med kjeks i fra BMW :P

Matter får du kjøpt flere steder, BMW, GS, Koed osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere gode svar. Har prøvd å justere lyktene, men skruen som jeg mener det må være sitter veldig hardt og jeg vil nødig ødelegge noe. Men - har oppdaget et par nye feil .....

I kveld, i minus fem grader, ville ikke døråpneren på innsiden av førerdøren gå tilbake til utgangsposisjon. Resultatet var selvfølgelig at døren nektet å gå i lås. Fikk lirket det til etter hvert, men er noe oppgitt over at selger ikke har informert om dette - jeg nekter å tro at dette er noe som har oppstått i løpet av de siste dager.

Er det noenlunde greit å fikse dette med noe fett å smøre inn i låsen, eller er det evt en fjær eller noe sånt som med fordel kunne vært byttet?

Da jeg kom ut i bilen igjen etter å ha utført mitt ærend, dukket kveldens andre feil opp. Nøkkelen roterer i tenningslåsen. Fikk tak etter hvert, men jeg kjenner at den vil gå rundt hvis jeg forsiktig forsøker å vri den mot klokken fra utgangsposisjon. Dette kan heller ikke være noe jeg har ødelagt i dag, og jeg forstår av andre innlegg at dette kan bli en dyr affære å få fikset. For det er ikke noe annet å gjøre enn å bestille nytt det som er ødelagt?

Hvordan ville dere gått frem overfor selger? I kontrakten står det at bilen selges som den står, men i annonsen stod det at der ikke var noen feil med bilen. Jeg forhørte da også selger og spurte ham på mange forskjellige måter om det var noen feil, uten at han har bekreftet noe før jeg har kommet med faktiske eksempler i ettertid.

Synes dessverre at listen begynner å bli lang allerede - jeg har jo bare hatt bilen i noen få dager. Tar vi en grov oppstilling med noen prisanslag kan vi si som følger:

Airbaglampe - 4.000 kr

Dørlås - ? kr

Tenningslås - 5.000 kr

Bakluke - ? kr (dog kjente jeg til dette)

Kontaktfeil på radioknapper - ? kr

Pikselfeil - 400 kr (ny kabel er bestilt)

Feil på frontlys - 2000 kr?

Veivhusventilasjon (eller annen feil ved motor?) - ? kr

Så langt 11.400 kr som vi kan si rimelig sikkert. Bakluken blir også dyr, skjønt den tar jeg ansvar for selv. Dørlås og motorreparasjon er det vanskelig å si noe om - hvor mye av dette kan jeg gjøre selv? Men det er nok lett å si at jeg kan koste på bilen 14.000 kr for feil som jeg ikke har blitt gjort oppmerksom på.

Selvfølgelig kjøper man en eldre bil med mange km på telleren, og må forvente at der er noe slitasje og kanskje noen feil som følger med. Men når det fra selgers side presiseres at bilen er feilfri vil jeg i alle fall si at åpenbare ting som airbaglampe, betydelige oljelekkasjer, dør- og tenningslåsproblemer og kanskje radioknapper og pikselfeil burde ha blitt opplyst om. Det er vanskelig å tenke seg at selger ikke har vært kjent med disse feilene, han bedyrer jo at han har stått for et samvittighetsfullt bilhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dørlåsen på min E39 har frosset noen ganger også, og første gang det skjedde hadde jeg hatt bilen en stund. Det er derfor ikke umulig at det kan ha oppstått første gang hos nettopp deg, selv om alle de andre småtingene kan peke mot at selger har vært litt tilbakeholden med informasjon.

Jeg fikset det forresten med å spraye en masse smøring inn i døra. Noen tar av trekket for å smøre, men jeg bare satte dysa mot hullet i enden av døra og spraya på. Låsen har ikke frosset i det hele tatt i vinter, så jeg antar at det fungerte.

Når det gjelder tenningsnøkkelen roterer denne også i tenningslåsen min, hvis jeg prøver å vri rundt uten at jeg har trykket den helt på plass (tror jeg, jeg har ikke testet kjempenøye), men etter en hel omdreining tar den tak og starter bilen. Jeg har ikke inntrykk av at noe er feil inni der; den bare gjør sånn når jeg gjør noe feil.

Airbaglampe: hvis det er sensor i setet som er ødelagt kjøper du denne for en tusenlapp og skifter selv. Har du flaks får du en ny med samme kontakt som din allerede har; har du uflaks må det loddes, og er du ikke bekvem med å gjøre slikt selv må du ut med enda en tusenlapp for lodding på verksted. Får du skiftet og plugget den i selv gjenstår det bare å slette feilkoden, noe du må ha dataverktøy for å gjøre. Kjenner du noen som har det er du bare en halvflaske god cognac unna, men må den på verksted koster det ca en femhundrelapp.

Jeg hadde også feil på en masse pixler i dashbordet, men siden jeg ikke visste bedre endte jeg opp med å be Strandveien Auto skifte hele greia. Prisen ble ca. 6000, hvis jeg ikke husker feil.

Men det ble pent, da =)

Det heter seg vel at selger ikke kan holdes ansvarlig for skjulte feil som oppdages senere, men her vil jeg tro at han har oppdaget et og annet selv. Pixelfeil er det i hvert fall ingen tvil om at han burde ha oppdaget. Knappene på radioen er ikke sikkert han har brukt. Airbag-lampa bør han også ha lagt merke til, så lenge han ikke er helt hjernedød.

Nå har jo også kjøper en undersøkelsesplikt, og hvis du hadde gått ordentlig over bilen ville du oppdaget mye av dette før handelen var et faktum. Dermed vil jeg tro det beste du kan håpe på er en deling av utgiftene. Dette kommer selvfølgelig an på velviljen og innrømmelsene til selger, eller hvor standhaftig du er med å ta runden i rettssystemet.

Jeg brente meg selv på akkurat det, som fersk bilkjøper som hadde kjørt et par timer for å møte fyren som solgte bil. Nyvasket bil, tørre vårveier og prøvekjøring i sola overskygger fort småting som display som lyser litt dårlig eller en oljedråpe under motoren som man ikke orker krype under, for da blir det kortere tid til å leke seg etter at handelen er unnagjort...

Hvis du er i nærheten av Trondheim kan jeg hjelpe deg med diagnose eller sletting av feilkoder.

Ellers ønsker jeg bare lykke til med fiksing og pengeinnkreving.

LJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, LJ. Og du har jo helt rett mht undersøkelsesplikt. Mitt problem er i så måte at jeg ikke undersøkte bilen selv, men sendte noen i mitt sted (pga logistikk). Likevel hersker det liten tvil om at selger ikke har kunnet stå inne for det han har skrevet i annonsen, og som har gitt meg forventninger om at jeg, om ikke kjøpte en problemfri bil, så i alle fall ikke skulle kunne lage en lang liste bare etter få timers bruk.

Det blir å konfrontere selger med det man har funnet og forsøke å bli enige om en sum. Dekker han noen tusen så er jo det en forbedring ut fra nåsituasjonen (såfremt jeg ikke oppdager enda flere feil).

Takker også for råd og tips. Er dessverre et stykke unna Trondheim, men skal besøke det lokale verksted og da skal de få bruke sine surt innkjøpte kodelesere. Der er imidlertid ikke 12V i bagasjerommet, er det vel? Jeg skulle gjerne ha gjemt en GPS der. Har dessverre erfaring med at mine biler har en tendens til å bli kjørt i filler av mekanikerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til punkt 3: Den automatiske avblendingen er defekt når den får et gulskjær over seg. Har selv opplevd dette, men på min virket det nesten som noe væske inne i speilet begynte å bli dårlig/renne ut (denne klarte faktisk å etse et lite hull i plasten i speilhuset, så vær obs). Du får kjøpt nytt glass, som er svindyrt! Mener vi snakker rundt 3.000,- for bare glasset. Du kan jo evt. se om du finner brukt.

Ang tett veivhusventilasjon, har jeg nettopp byttet dette. Kjent problem, og det fantes et forbedret sett som skulle eliminere problemet i fremtiden. Kostet ca. 1.500,-, men er dessverre en del jobb siden dette som nevnt tidligere sitter litt kinkig til.

Hos meg dannet det seg et belegg (type majones) under oljepåfyllingslokket, som bekreftet dårlig/tett veivhusventilasjon. Dette kan du jo sjekke selv...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...