Trondbrandsen Skrevet Januar 26, 2010 Share Skrevet Januar 26, 2010 Hei godtfolk Har forsøkt å søke via google(og søkene/linkene jeg får opp fungerer ikke på grunn av den nye forumplattformen), og her inne uten så mye som et halmstrå Har en litt spesiell situsjon, hvor først en av to fjernkontroll-nøkler til min 2003 e46 320i Touring sluttet å fungere som fjernstyring. Denne nøkkelen har da bare fungert ved fysisk å puttes i førerdøren for å låse opp, og har fungert til å starte og bruke normalt ellers, da den får lading i tenningslåsen til startsperren. Batteriet tar tydeligvis ikke imot lading lenger, og er defekt, og BMW tilbyr ikke batteribytte-kun ny nøkkel. Denne har da etterpå kun blitt brukt av samboern, de få gangene hun kjører denne bilen. Så i siste kuldeperioden skulle jeg være "føre var" og smøre opp dørsylinderen med låseolje, bla etter en bilvask. 2 dager etter sluttet selvsagt plutselig sylinderen å fungere ved manuell opplåsning, virker som et stag har hoppet av eller lignende, inni førerdøren, går bare rundt uten å låse opp eller igjen. Dette er også den eneste låsesylinderen på hele bilen Er veldig skummelt å kun ha 1 nøkkel som kan låse opp bilen, hvis batteriet i den også plutselig tar kvelden må jeg vel enten sette fra meg bilen ulåst, eller bryte meg inn evnt... Skal selvsagt også få utbedret den fysiske feilen inne i førerdøren etterhvert(tips om hva som kan være galt mottas med takk), men tenkte å dele opp litt og først sikre meg med 2 nøkler med fungerende fjernkontrollfunksjoner... Bestillte derfor ny og ferdig "kodet" nøkkel fra GS som jeg hentet idag, men ved test av nøkkelen blir det fort klart at den kun har startsperren ferdig kodet, og ingen av fjernkontroll funksjonene er aktivert eller innstillt. Nøklene kan ifølge instruksjonsboken også programmeres individuellt, med en del forskjellige innstillinger. Dette skal visstnok kunne gjøres via kombinasjoner av å vri på tenningen i en viss rekkefølge, eller noe sånt?? Det morsomme er at det ikke står et kløyva ord om hvordan dette faktisk gjøres i praksis... Så nå håper jeg at noen her inne kunne vært snille å delt på kunnskapen, hvis den i det hele tatt finnes tilgjengelig. Nøkkelen var dyr nok synes jeg(ca 1800; veiledende hos GS), så jeg håper å slippe å kaste bort masse tid og penger til, på å sende bilen til BMW for å få aktivisert funksjonene på den nye nøkkelen! Svært takknemlig hvis noen kan hjelpe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomerikk Skrevet Januar 26, 2010 Share Skrevet Januar 26, 2010 http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=315311 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Januar 26, 2010 Share Skrevet Januar 26, 2010 1. Sitt inni bilen med alle dører lukt 2. Vri nøkkelen til det første hakket 3. Ta ut nøkkelen 4. Hold lås opp-knappen inne og trykk 3 ganger på låseknappen 5. Slipp begge knappene samtidig 6. Bilen vil da "kvitere" med å låse og låse opp dørene Gjenta steg 4-6 med den andre nøkkelen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trondbrandsen Skrevet Januar 26, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2010 1. Sitt inni bilen med alle dører lukt2. Vri nøkkelen til det første hakket 3. Ta ut nøkkelen 4. Hold lås opp-knappen inne og trykk 3 ganger på låseknappen 5. Slipp begge knappene samtidig 6. Bilen vil da "kvitere" med å låse og låse opp dørene Gjenta steg 4-6 med den andre nøkkelen Takker for alle svar hittil Virket jo greit nok dette, men jeg skjønte ikke helt hva du mente med "Gjenta steg 4-6 med den andre nøkkelen"? Fra før har jeg allerede 1 nøkkel som fungerer som den skal, samt en som batteriet er defekt i som ikke fungerer til fjernkontroll-kun manuellt. I tillegg har jeg selvsagt den nye nøkkelen som spør om hjelp til å få programmert. Mener du at man må starte med en allerede programmert nøkkel fra pkt 1-6 for å få startet og utført prosedyren, og at kun pkt 4-6 skal gjøres på den nye nøkkelen? Og hva med de mange individuelle innstillingene man skal kunne gjøre, f.eks bestemme hvilken verdi/hva som skal komme opp default i kjørecomputeren(som er en av tingene som skal kunne programmeres)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Januar 27, 2010 Share Skrevet Januar 27, 2010 Dette er prosedyren jeg har brukt for å få gamle nøkler til å fungere igjen (står på autodata) så kan ikke garantere 100 prosent om det fungerer på ny nøkkel, men vil tro det. Riktig som du sier, gjennomfør alle stegene med gammel nøkkel for så å ta punkt 4-6 med ny nøkkel. Å prøve med den "defekte" til slutt går jo også an Innstillinger vil jeg tro man må på BMW for å få gjort med diagnoseverktøy... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trondbrandsen Skrevet Februar 1, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 1, 2010 Dette er prosedyren jeg har brukt for å få gamle nøkler til å fungere igjen (står på autodata) så kan ikke garantere 100 prosent om det fungerer på ny nøkkel, men vil tro det.Riktig som du sier, gjennomfør alle stegene med gammel nøkkel for så å ta punkt 4-6 med ny nøkkel. Å prøve med den "defekte" til slutt går jo også an Innstillinger vil jeg tro man må på BMW for å få gjort med diagnoseverktøy... Hmmm, nå har jeg forsøkt dette x antall ganger, uten at bilen gir noen respons overhodet Får altså ingen respons med nøkkelen som allerede fungerer på trinn 4, er det noe jeg ikke får med meg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mudbug Skrevet Februar 1, 2010 Share Skrevet Februar 1, 2010 Har du prøv med posisjon II, prosedyren må gjøres innen 30 sekunder Her er guiden for å programmere igjen nøkkelen: Prøv med den gamle nøkkelen som virker på fjernstyrt, 1:Nøkkel i tenning, vri til postisjon II (rett før starter bilen) og ta ut igjen. 2:Hold på "lås opp" knappen, mens en trykker 3 ganger på "LÅS" knappen. 3: Bilen kvitterer med å låse og låse opp igjen! Gjenta nøkkelen nr. 2 i samme prosess. Prosedyren må vare innen 30 sekunder for alle nøkkelene. Her er en for å skifte batterien fra meg: viewtopic.php?f=1&t=107680 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomerikk Skrevet Februar 1, 2010 Share Skrevet Februar 1, 2010 fra wds: Initialization procedure Carry out key transmitter initialization in the vehicle interior. •Unlock vehicle via central locking and close driver's and passenger's doors. •Briefly switch on terminal R in vehicle (maximum 5 seconds) and switch off again. => The system is now ready to be initialized. •Press and hold ”unlock” button on the key transmitter. •Point key transmitter in direction of aerial and, with the ”unlock” button pressed, press ”lock” button three times within 10 seconds. => A new code is generated in the key. •Release both buttons. => The general module signals that initialization of the key transmitter was successful by locking and unlocking the central locking system. Repeat the procedure as of Point 3 (= press and hold ”unlock” button on key transmitter) to initialize the other keys. Terminal R must not be varied during this procedure. The initialization procedure is terminated if terminal R is switched on. Note A voltage-independent memory in the radio-control key ensures that the initialization data is not deleted even when the battery or rechargeable battery is discharged. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristoffersandnes Skrevet Juni 24, 2013 Share Skrevet Juni 24, 2013 1. Sitt inni bilen med alle dører lukt2. Vri nøkkelen til det første hakket 3. Ta ut nøkkelen 4. Hold lås opp-knappen inne og trykk 3 ganger på låseknappen 5. Slipp begge knappene samtidig 6. Bilen vil da "kvitere" med å låse og låse opp dørene Gjenta steg 4-6 med den andre nøkkelen Sorry for å bumpe en så gammel tråd. men bedre enn å starte en ny. Nøkkelen min begynte å tulle...men etter jeg gjorde dette ble det null liv i nøkkelen. kan fortsatt starte og låse bilen manuelt, men ingen av fjernkontrollknappene funker. Er batteriet dødt da eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet Juni 24, 2013 Share Skrevet Juni 24, 2013 1. Sitt inni bilen med alle dører lukt2. Vri nøkkelen til det første hakket 3. Ta ut nøkkelen 4. Hold lås opp-knappen inne og trykk 3 ganger på låseknappen 5. Slipp begge knappene samtidig 6. Bilen vil da "kvitere" med å låse og låse opp dørene Gjenta steg 4-6 med den andre nøkkelen Sorry for å bumpe en så gammel tråd. men bedre enn å starte en ny. Nøkkelen min begynte å tulle...men etter jeg gjorde dette ble det null liv i nøkkelen. kan fortsatt starte og låse bilen manuelt, men ingen av fjernkontrollknappene funker. Er batteriet dødt da eller? Batteriet er mest sannsyneligvis dødt ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå