Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et noe merkelig problem med min 320d, 150hk. Jeg må nesten ta hele historien fra starten. Bilen begynte med litt veldig svak fjusking/lugging/effekttap i kanskje et halvt sekund i vår/sommer. Det var så svakt at ingen passasjerer la merke til det selv når jeg sa det, men ble noe tydeligere utover sommeren. Jeg bytta luftmengdemåler, rensa EGR (som var helt fin) og til slutt oppgraderte jeg styreenheten. Da fungerte bilen helt fint til det ble 0 grader og kaldere. Da kom problemet tilbake(er spent på om den vil bli fin igjen når det blir varmere eller om det bare tilfeldigvis kom tilbake da det ble kaldere). Jeg har nå forsøkt med dieselrens og kondensfjerner og jeg innbiller meg at bilen ble noe bedre.

Jeg tror at problemet har en sammenheng med at det er lite drivstoff på tanken, men det kan også være tilfeldig og innbilt. Når det blir lite på tanken (skjer av og til under halv tank og oftere under kvart tank) mister bilen effekt i et halvt sekund, drivstoffnåla går i været og den soter veldig et par sekunder når effekten kommer tilbake. Jeg skifta dieselfilter i jula siden jeg skulle ha oljeskift likevel og det var en stund siden det var bytta. Dieselen som kom ut av filteret var helt klar og fin, ikke noe grums eller noe urenheter. Diagnose viser ingen feilmeldinger av noe slag og jeg er ganske rådvill. Noen som aner hva problemet kan være eller hva jeg kan feilsøke? Hadde tenkt å tømme tanken da jeg trodde det kunne være dritt på den, men da ville det vel ikke vært ren diesel i dieselfilteret? For å gjøre det enda enklere fjusket den her om dagen også med nesten full tank. Det var første gang etter jeg tok dieselrens og kondensfjerner at den fjuska med over halv tank.

Edit: Det virker forresten ikke som om motortemperatur har noe å si for problemet.

Håper noen kan hjelpe!

Skrevet

Det er mulig at jeg gjetter litt mye her, men trykkføler i innsuget er det noen som bytter en gang i løpet av livet til bilen.

Om dette er stort problem tror jeg ikke, men den koster vel 800,- så det er ikke så dyrt.

Men ærlig talt så vet jeg ikke.

Skrevet

veivhusventilasjons filteret. der samler det seg damp blanda med olje. det blir en slags skum majones. det tetterigjen åndesystemet. og når det er minusgrader ute så kan det fryse og tette helt. dette filteret er annbefalt og bytte ofte. det er også kommet en forbedret verson. spør på bmw. de vet hva du skal ha

Skrevet

Takker for innspill! Trykkføler i innsug, er det noe andre har hørt om? Kan denne fremkalle symptomene jeg beskriver? Er det mulig å bytte denne selv?

Veivhusventilasjonsfilteret ble bytta for snaue 20.000km siden på forrige service. Bør det byttes oftere enn det? Om det hadde vært problemet vil jeg anta at problemet ikke villle være avhengig av drivstoffmengde?

Bilen har forresten gått 135.000 km nå.

• 3 months later...
Skrevet

Kom på at jeg kanskje kunne avrunde denne tråden så andre som søker også får opp løsningen på problemet. Hadde bilen på nytt verksted siden jeg har flytta. De mente problemet var knyttet til dyser og luftmengdemåler. Da jeg sa at luftmengdemåleren var ny spurte de hvilken type. Viser seg at de har dårlige erfaringer med å bytte kun innsats. Takket være super service hos GS og Joar fikk jeg returnere den innsatsen og kjøpe ny original og komplett luftmengdemåler :) Tusen takk Joar! Det og en skikkelig dyserens utført over natta på verkstedet og bilen er som ny! :) Jeg kan ikke få sagt hvor letta jeg er :)

Skulle egentlig selge i sommer, men nå er jeg så fornøyd med den at mulig jeg ikke har hjerte til å selge i år :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...