Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har bilen stående med diverse feil, så jeg lurte på om det var lurt å skifte olje på girkassen samtidig. Dette er en e39 523i 1997 modell med 175000 på telleren. Er dette noe som er greit å fikse selv? eller er det bedre å sende den på verksted?

Det er ikke noe gale med den nå, alt fungerer. Også kickdown.

Noen som vet modellnavn/nummer på den kassen som står i min bil?

Skrevet

Ta gjerne en full service med flushing når du først er igang. Jeg betalte 4000,- på min for dette. Det gikk 12 liter olje (9 liter blir igjen på systemet) i tillegg til filtersett og pakning til bunnpanne. Da får du spylt kjøler og converter med ren olje. Jeg har Gm kasse som bruker Esso LT 71141 olje.

Hvis du leser på websider for de som driver med service og reperasjoner av automatkasser så er dette noe de absolutt anbefaler og som kan spare deg for et automathavari senere. Ryker kassen så snakker du fort 30000-50000,- alt etter om du overhaler eller bytter til ny kasse.

Selv om Bmw kaller olja for "lifetime" så er dette bare tull. Ingen olje varer evig. En av de viktige tingene for at en automatkasse skal leve lenge er å holde oppe linjetrykket. Når olja blir gammel og filteret blir tett så faller linjetrykket og kassen havarerer. Det anbefales intervaller på 25000km opptil 60000km alt etter hva du bruker bilen din til og hvor hardt du kjører.

Les gjerne om det her: http://rats.no/service.html og http://www.automatgear.no/documents/62.html

Skrevet

oki:) Jeg leste om en spesialist på bryne, så jeg tenkte jeg kunne ta det i sommer når jeg uansett skal forbi der. Han tok 2600 + moms for full runde. Pr dags dato er det jo ingen problem med kassen, så den får holde ut til sommeren. Jeg kjører jo ikke mer en noen 1000 km frem til det. (student)

Skrevet

Nei det går nok helt fint å vente til sommeren. At du tar en service nå mens alt oppfører seg fint er nok det rette. De tusenlappene er jeg sikker på er vel anvente penger.

Jeg har lest endel om automatkasser og havarier og tuning har ofte fått skylden for automatkasser som ryker. Hvis du derimot spør de som driver med seriøs tuning så sier de at havariene skyldes dårlig vedlikehold og griskjøring på kald bil med rivstarter etc. Nå snakker vi om seriøs tuning og ikke trimming type powerbox etc.

Jeg har tunet min bil, en 530Dat og før jeg gjorde det så utførte de som tunet bilen en full olje/filterskift og flushing av automatkassen. Når de da så på den gamle olja kunne de anbefale/ikke anbefale tuning. Hos meg var den gamle olja blank og fin så det tydet på en kasse i god stand. Hvis derimot olja var grumsete så anbefalte de ikke å tune for grumset kom av lamellrester og tydet på at kassa var begynt å bli godt slitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...