Gjest Skrevet Januar 31, 2010 Share Skrevet Januar 31, 2010 Noen her som har god peiling på lover og regler mht. drift av bilverksted? Det skal ikke være et godkjent verksted, mer ett sleggeverksted kan du si. Mest til eget bruk, men blir isåfall å ta enkle jobber som oljeskift, dekkskift, og diverse mekaniske jobber. Trengs det noen form for godkjennelse for å drive et slikt "verksted" eller er det bare å kjøre på? Eventuelt, hvor går "grensen" på hvilke jobber vi kan utføre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Januar 31, 2010 Share Skrevet Januar 31, 2010 Antar du må ha verksmester for å kunne drive slik,den personen må enten ha x antall års erfaring som mekaniker og/eller et kurs for dette meiner eg det var...husker ikke.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Østgaard Skrevet Januar 31, 2010 Share Skrevet Januar 31, 2010 Vist det ikke er et godkjent verksted har du vell ikke lov å ta på deg bla. bremsearbeid? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Januar 31, 2010 Share Skrevet Januar 31, 2010 Vist det ikke er et godkjent verksted har du vell ikke lov å ta på deg bla. bremsearbeid? Eneste jeg VET at man må ha autorisasjon for er Pkk og garantiarbeid. Bytte av bremser kan jo hvermansen utføre uten at det skal gå utover bilens andre garantier, selv om det kanskje stiller seg annerledes når andre utfører det... Men hele forskjellen ligger i om du skal ha ansatte eller om det er et enmannsforetak. Skal du drive alene så er det er ikke krav til noe som helst. Skal du ha ansatte så er det mye mer styr med verneombud, krav til verksmester, krav til lokalene, krav til utluftning, hms etc, i tillegg til alt som har med forsikringer, skatt og avgifter.. FOR 2004-06-18 nr 959: Forskrift om krav til kontrollorgan for periodisk kontroll av kjøretøy og godkjenning av kjøretøyverksteder. § 4. Godkjenning av kjøretøyverksted 1. Bare kjøretøyverksted som er godkjent av regionvegkontoret kan utføre reparasjons- og vedlikeholdsarbeid samt ombyggings-, oppbyggings- og påbyggingsarbeid på kjøretøys bremseanlegg, styreinnretning, bærende konstruksjon, drivverk, hjuloppheng, hjulutrustning, drivstoffanlegg og elektrisk anlegg medregnet lysutstyr. Dette gjelder arbeid på: a) Bil, To- og trehjuls motorvogn, unntatt moped, c) Traktor og motorredskap som er konstruert for en hastighet på 50 km/h eller mer, d) Tilhenger med brems til kjøretøy som nevnt over. Montering og demontering av komponenter i kjøretøy i forbindelse med arbeid som her nevnt, må bare utføres av godkjent kjøretøyverksted. De forskjellige verkstedkategorier kan likevel i den grad det er nødvendig for det aktuelle arbeid, utføre montering og demontering av komponenter som ikke omfattes av det arbeidsområde kjøretøyverkstedet er godkjent for. 2. Regionvegkontoret kan, for virksomhet som ikke er godkjent etter denne forskrift, utstede særlig arbeidstillatelse for bestemte typer arbeid på kjøretøy hvis virksomheten kan dokumentere å ha forutsetning for å utføre slikt arbeid. Slik forutsetning kan være egnet sted, verktøy, utstyr og kompetanse. Særlig arbeidstillatelse kan gis for følgende typer arbeid på kjøretøy: a) Arbeid på lysutstyr: Bytte av lykteinnsatser og lykteglass, samt utføre kontroll og justering av lys. Det kreves kunnskap om kjøretøyforskriftens krav til lykter. Arbeid på hjul: Omlegging av dekk og slanger, lapping av slanger, plugging av slangeløse dekk når ferdig bearbeidet hull ikke er større enn 6 millimeter, pigging av dekk og avbalansering av hjul. For arbeid på hjul (felg og dekk) skal det dokumenteres spesiell kunnskap innenfor området, inkludert kunnskap om kjøretøyforskriftens krav. Slik arbeidstillatelse gis kun til bestemt(e) person(er) som er ansvarlig for virksomheten, og ikke til virksomheten generelt. c) Arbeid på campingtilhengers og annen tilhengers påløpsbremseanlegg som kan trekkes av kjøretøy med tillatt totalvekt ikke over 3500 kg. Den som skal utføre arbeidet må ha gjennomgått nødvendig opplæring hos fabrikant, importør eller tilsvarende. d) Arbeid på eksosanlegg: Bytte av eksosrør, lyddempere og katalysatorer. Det kreves kunnskap om kjøretøyforskriftens krav til støy og avgass-/røkutslipp. 3. Følgende arbeid er unntatt fra krav til godkjenning: a) Reparasjons- og vedlikeholdsarbeid som utføres av skole som en del av opplæringen. Mindre justeringsarbeid utført av teststasjoner i naturlig sammenheng med de tester som utføres. c) Arbeid på kjøretøy som nødvendig del av redningstjeneste. d) Arbeid som blir utført av fabrikant på egenproduserte kjøretøy eller på egenproduserte deler og utstyr til kjøretøy. e) Reparasjons- og vedlikeholdsarbeid på avmonterte komponenter av kjøretøy. Regionvegkontoret kan tillate at av- og påmontering av delene blir gjort av virksomheten når særlige grunner taler for det og virksomheten anses kvalifisert. f) Enkle reparasjoner/utskiftinger som ikke omfatter bærende konstruksjoner og vitale deler på kjøretøyet. g) Reparasjons- og vedlikeholdsarbeid som blir utført av eier eller medlemmer av eierens husstand på kjøretøy som er eller har vært registeret i eierens navn. Unntaket gjelder likevel ikke firma eller lignende foretak som har eget verksted med egne ansatte for reparasjon av egne kjøretøyer. Unntaket gjelder heller ikke når eieren reparerer kjøretøy som blir omsatt i næringsøyemed. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Januar 31, 2010 Share Skrevet Januar 31, 2010 Må ha godkjenning for å drive med bremser, understell osv da dette går på sikkerhet. Kan selvfølgelig gjøre hva du vil på egne biler, men skal du ta betalt for jobbene gjennom firma må man ha godkjenning... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bonden Skrevet Januar 31, 2010 Share Skrevet Januar 31, 2010 trenger vel også en løsning på avfalshåndtering ,spillolje retur ,avløp med sandfelle hvis uhell/øljesøl osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Januar 31, 2010 Share Skrevet Januar 31, 2010 Har tenkt på akkurat samme enkeltmannsforetaket som du har lyst å begynne med. Selv har jeg vært en læregutt i et slikt foretak svartarbeid er stikkordet her.. enklere å mindre papirarbeid.. Men, det må jo ikke gå over stokk å stein da. Du trenger Fagbrev for å starte eget godkjennt verksted. Like greit å ha dette som en hobby vedsiden av studie/jobb. Konge med eget verkstedlokale, et møtested for gutta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Januar 31, 2010 Share Skrevet Januar 31, 2010 Har tenkt på akkurat samme enkeltmannsforetaket som du har lyst å begynne med. Selv har jeg vært en læregutt i et slikt foretak svartarbeid er stikkordet her.. enklere å mindre papirarbeid.. Men, det må jo ikke gå over stokk å stein da. Du trenger Fagbrev for å starte eget godkjennt verksted. Like greit å ha dette som en hobby vedsiden av studie/jobb. Konge med eget verkstedlokale, et møtested for gutta Svart arbeid ville jeg droppet. Ettersom det kun er snakk om småjobber så bør i tilfelle alle kundene dine være innad i nettverket ditt- evt venners venner. Er det lengre ute enn dette- er sannsynligheten STOR for å bli tatt. I prosent er nok statistikken relativt liten, men det er et rent helvete når du først har fått myndighetene på nakken.. I tillegg til SYYKE satser for tilbakebetaling av skatt, moms osv.. Avdragene er også ofte i såpass stor skala at staten slår deg personlig konkurs. I tillegg til at det ikke er såå mye penger for deg å spare, ettersom alle delene (som er en forholdsvis stor utgiftspost i forhold til timelønnen) må kjøpes med moms. Det er ikke slik som feks lakkerere- som bare tar litt av lakken som er til overs fra biler som er lakkert hvitt.. Eller tømmrere som har mange fler timer jobb pr kunde=mindre rykter, og en langt større andel timer pr jobb i forhold til materialkostnad. De har også fordelen med å feks ta 50% av jobben hvitt på kontrakt- så forsikringer osv er gyldige hvis noe skulle skje. For all del, jeg er for svart arbeid, men kun som en bi-effekt av kostnadene til staten de som driver for seg selv- hvor de ekstra inntektene av å drive selv egentlig ikke står i forhold til risikoen og investeringer- hvor staten tar størstedelen av kaken som er igjen. Men jeg mener også at du bør fylle din kvote av hvitt arbeid pr år- og at da det svarte arbeidet kommer på ettermiddagstid, slik at de svarte kun er en bi-inntekt og du sånnsett ikke unndrar fra fellesskapet/undergraver nasjonaløkonomien. Ellers ville jeg vurdert sterkt å starte "NUF", så du har rett på sykepenger, og ikke går personlig konkurs/personlige søksmål hvis noe skulle gå galt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet Januar 31, 2010 Share Skrevet Januar 31, 2010 Hør med LaMek her inne.. Han startet eget verksted for ett års tid siden. Her er "Ett verksted blir til" tråden hans.! viewtopic.php?f=9&t=106564 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Februar 1, 2010 Share Skrevet Februar 1, 2010 Vel, jeg har allerede et firma så det er ikke aktuelt med noe svartgreier, fikk bare en forespørsel fra en kar som trenger arbeid, og han har jobbet som bilmekaniker i mange år men har ikke fagbrev eller utdannelse innenfor det området. Tror uansett jeg lager til et verksted som er beregnet på selvbruk.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Februar 1, 2010 Share Skrevet Februar 1, 2010 Har tenkt på akkurat samme enkeltmannsforetaket som du har lyst å begynne med. Selv har jeg vært en læregutt i et slikt foretak svartarbeid er stikkordet her.. enklere å mindre papirarbeid.. Men, det må jo ikke gå over stokk å stein da. Du trenger Fagbrev for å starte eget godkjennt verksted. Like greit å ha dette som en hobby vedsiden av studie/jobb. Konge med eget verkstedlokale, et møtested for gutta Svart arbeid ville jeg droppet. Ettersom det kun er snakk om småjobber så bør i tilfelle alle kundene dine være innad i nettverket ditt- evt venners venner. Er det lengre ute enn dette- er sannsynligheten STOR for å bli tatt. I prosent er nok statistikken relativt liten, men det er et rent helvete når du først har fått myndighetene på nakken.. I tillegg til SYYKE satser for tilbakebetaling av skatt, moms osv.. Avdragene er også ofte i såpass stor skala at staten slår deg personlig konkurs. I tillegg til at det ikke er såå mye penger for deg å spare, ettersom alle delene (som er en forholdsvis stor utgiftspost i forhold til timelønnen) må kjøpes med moms. Det er ikke slik som feks lakkerere- som bare tar litt av lakken som er til overs fra biler som er lakkert hvitt.. Eller tømmrere som har mange fler timer jobb pr kunde=mindre rykter, og en langt større andel timer pr jobb i forhold til materialkostnad. De har også fordelen med å feks ta 50% av jobben hvitt på kontrakt- så forsikringer osv er gyldige hvis noe skulle skje. For all del, jeg er for svart arbeid, men kun som en bi-effekt av kostnadene til staten de som driver for seg selv- hvor de ekstra inntektene av å drive selv egentlig ikke står i forhold til risikoen og investeringer- hvor staten tar størstedelen av kaken som er igjen. Men jeg mener også at du bør fylle din kvote av hvitt arbeid pr år- og at da det svarte arbeidet kommer på ettermiddagstid, slik at de svarte kun er en bi-inntekt og du sånnsett ikke unndrar fra fellesskapet/undergraver nasjonaløkonomien. Ellers ville jeg vurdert sterkt å starte "NUF", så du har rett på sykepenger, og ikke går personlig konkurs/personlige søksmål hvis noe skulle gå galt. Jeg prøvde å få fram at dette kun kan gjøres i liten skala om det er svartarbeid innvolvert. Å ja, innad i kretsen bør jo dette skje, d vil alltids være en eller annen alenemor som trenger å få bilen fikset til en rimelig penge. Blir man tatt for dette så sliter man jo, men om du bare er en liten fisk så blir du oversett. Det er fakta. Men, strax verstedet er ferdig, så baller det jo alltids på seg oppdrag, å da kan man jo søke om å få det godkjennt. Jeg har alltid hatt en hvit jobb vedsiden av. Har ikke kompetanse uansett til å ta oppdrag som ska være ferdig i tide.. Jeg bruker som regel myye lengre tid enn en fagman, naturlig nok. Er jo blitt så strenge E-U regler nå, så det er ikke barebare for mannen i gata å starte godkjennt merkeverksted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3cabriolet Skrevet Februar 1, 2010 Share Skrevet Februar 1, 2010 det kom nye forskrifter vedr verkstedsgodkjenninger i 2009, som desverre er svært mye strengere enn de har vært tidligere. de nye forskriftene slår beina unna flere verksteder som allerede er godkjent etter tidligere forskrifter. for å få godkjenning som bilverksted må du foruten mye dyrt påkrevt utstyr ha en teknisk leder. vedkommende måtte før ha minst 10 års erfaring, eller fagbrev med påfølgende 4 års erfaring på et godkjent verksted osv. den nye forskriften sier at fagbrev nå er påkrevd uansett erfaring, altså må du ha fagbrev med påfølgende 4 års erfaring eller mist 10 års erfaring med påfølgende fagbrev. de verkstedene som tidligere var godkjent med teknisk leder på "10 års relegen" mister nå godkjenningen hvis ikke teknisk leder har ervervet fagbrev innen juli 2011. ved søknad om nygodkjenning MÅ teknisk leder ha fagbrev. et godt tips er å sette seg godt inn i forskriften som ligger her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0589.html og ring gjerne til regionvegkontoret i ditt diskrikt og spør deg frem. men du har som sagt ikke lov til å røre noen vitale deler på en bil som ikke er din egen eller nærmeste familie sin uten godkjenning. f.eks. en forstillingskontroll kan du spenne opp og lese av, men ikke justere styrestaga, for du har ikke godkjenning til å løsne på mutteren på de. skjønner? kort sagt så må man ha godkjenning for å drive med alt som er godkjenningspliktig på bilen. dette er f.eks. bremser, styring, lysutstyr, hjuloppheng, bærende konstruksjon osv. merk deg også at det er forskjellig krav til utstyr etter hvilken klasse verksted det søkes godkjenning for. (bilverksted, bilverksted 01, bilverksted 02 osv...) håper det hjalp deg noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå