Gå til innhold

E30 M3 S14B23 -> S50B32 -> RB26DETT. MYE på s.230


SSM
 Share

Anbefalte innlegg

Akuratt som å kjøre moped, du kvir deg til oppoverbakkene #-o

Nåja , S14 har mange fordeler når svingene kommer tett ;)

Ja, det er at den er idiosikker. Det er ikke fare for å spinne seg ut :P Ikke om du vil engang faktisk!

Det beste jeg lærte, var når jeg var ferdig. Og det var at S14 er en utrulig trøtt motor i E30M3 :)

Velkommen etter... :applause:

Du kom meg i forkjøpet der øyvind.. eg meiner å huske en viss larsen som satt s14 aller høgst av alle motorer ;)

Mja... Det var en ung og dum Larsen det :P Men jeg setter M88 motoren ganske høyt da.

Akuratt som å kjøre moped, du kvir deg til oppoverbakkene #-o

Nåja , S14 har mange fordeler når svingene kommer tett ;)

sant det.er defor min fortsatt står der :wink:

Med turbo, intercooler, trykkrør, wastegate og alt det som hører til så tror jeg ikke du er langt fra S50 vekt. Hva veier bilen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg gjort en del mer med bilen. Fikk orden på vifta og kobla den opp mot termostaten i radiatoren (M3 3.0l termostat). Samt at jeg ordna opp i noen morkne ledninger som førte til at jeg hadde dårlig kontakt til vifta. Fikk den ikke til å gå på low speed selv med ny vifte motstand. Men når jeg testa, så starta den når temp måleren står rett opp og blåste til den gikk ned til ca midt mellom kvart og rett opp. Kjøler bra den radiatoren hvertfall!

Når jeg tok av innsuget her om dagen såg jeg at jeg hadde vann lekasje fra termostat huset. Såg da at når jeg hadde bytta termostaten, så hadde jeg klemmt o-ringen på utsiden slik at den ble klippt når jeg skrudde huset til. Så den ble også byttet og jeg la på et tynnt lag med flytende pakkning. Samme som to kondomer, for å være ekstra sikker.

Tok ut radiatoren også for å få bedre plass. Da rant det veldig skittent vann utav. Så jeg fyllte den og tømte den sikkert 10 ganger før jeg fikk reint vann ut. Også ekspansjons tanken var det grums i, så jeg prøvde å få den også rein innvendig. Har jo kjørt kjølevanns rens på den, og tømt det et par ganger. Så jeg tappa av alt kjølevæsken en gang til, siden jeg skal ha på rød kjølevæske nå. Så får jeg håpe det er noen lunde rent når jeg tapper den av i dag. Kjørte motoren godt varm i går kveld så den fekk sirkulere vannet et par ganger.

Hadde jo også av eksosen i forbindelse med forinsbytte bak. Så nå når jeg satte den på så fikk jeg den litt nerme karosseriet og fikk justert litt på festene på traversen. Nå henger den penere enn tidligere. Ingen lekkasjer heller denne gangen :) Hjelper nok den lille cm eller to jeg fikk det opp fra bakken tror jeg!

Fikk også bytta diff- og gir olje. Castrol SAF-XJ 75w/140 på diff og Castrol ATF TQ DIII på girkasse. Det eneste som ikke er Castrol på bilen nå er spylervæsken :P Skulle kanskje dratt innom Mekonomen å kjøpt! hehe

Det nermer seg rimelig klart for Tysklands tur og Nürburgring nå :) Red Stuff klossene mine ble sendt i går. Spent på hvordan de funker i forhold til de skitt klossene jeg har der nå.

Prøvde å sjekke coilene mine i går også i mørket, men klarte ikke å se om de slo over noen plasser.

Tekte også på en ting, kan en liten eksos lekkasje på grenrøret føre til fusk?

Viss den er før lambda liksom. Klarer ikke å lokalisere noe, men vet jo aldrig om TIG sveisen min er 100% tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner ting å bli komplett her. Så endelig kan dere få bilder av ferdig motor rom! Har polert og vokset det i dag, samt polert tårn staget. Var ikke blankt nok slik det kom nytt ;)

Alt var på stell helt til jeg skulle kjøre motoren varm for å dobbel sjekke at vifta funker. Det gjorde den ikke. Den gikk kun viss jeg bøyde på kontakten på termostaten. Så i morgen må jeg ringe til GS å få de til å sende en ny med express til tirsdag.

Vel, her er bildene!

DSC01928.jpg

DSC01938.jpg

DSC01923.jpg

La opp en kald luft slange til filteret, skal ha varmeskjold også. Men har ikke fått tid til å lage enda.

DSC01930.jpg

DSC01929.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryddig motorrom!

hva presterer en e30m3 med s50b30/b32 igrunn?? original e36 m3 3.2 er oppgitt til 5.5s fra 0-100km/h. e30m3'n er et par hundre kg lettere, så du havner vel godt under 5sek da? det er ganske raskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha bokstavene sorte, vil ha litt personlig preg på den :)

Har ikke testa 0-100, men er nok ikke under 5. Min bil er 1320kg slik den er nå. Så ingen lett vekter. Får ikke noe vettig tall nå når den fusker på første og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er gjort er at den hvite bilen ble lakka grønn, så blå. Jeg har fjerna litt asfalt matter i gulvet og beholdt det tykke teppe. Sub og forsterker har jeg, 18'' hjul, 8l olje, mer kjølevæske, ikke reservehjul og takluke.

Den er oppgitt med 1275kg ink. fører i vognkortet. Så den skulle hatt seg en slakekur ja!

Når jeg hadde S14, da tok jeg en kjøretur uten teppe, baksete, passasjer sete og dørtrekk. Merka faktisk at den gikk sinnsykt mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...