Gå til innhold

Går det greit med 5w50 olje på vinteren?


Lars89
 Share

Anbefalte innlegg

Skal bytte olje snart. Tenkte å gå for Mobil 1 5w50 da jeg har en aktiv kjørestil (mye turtall) og for å få vekk litt tikking. Blir det riktig viskositet eller bør jeg gå for 10w40 e.l?

Hvordan vil en sånn olje fungere i 20 minus? (er ikke det nå, men kan fort bli det) Ekstra viktig å varmkjøre før man gir den turtall?

Er en M52B25 gått 206K km...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå på vinteren er vel 10w-40 en mer brukt olje enn 5w-50 uten at jeg kan fortelle deg hvorfor.

Helt ærlig står det så mye rart og tullball på nett om valg av viskositet (her inn også for den del) at svært lite gir noe mening. Skal man se seg blind i tabellen nedefor "tåler" 5w-50 oljen både kaldere og varmere temperatur enn 10w-40 oljen. Men "alle" bruker jo 10w-xx eller 15w-xx på vinteren, uten å kunne gi meg noen grunn til det :?

Så egentlig følger jeg bare strømmen og velger viskositeten jeg blir annbefalt der jeg kjøper oljen og stoler på at de (vanligvis ett bmw verksted/forhandler) vet hva de driver med [-o<

Engine_Oil_Grades.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang viskositet så har dette med temperatur å gjøre og dens motstand for "brekkasje".

En multigrade olje av høy kvalitet vil ha en bedre motstand for brekkasje enn en billig.

Med brekkasje mener jeg oljens evne til å holde spesifikasjonene sine slik den er da du kjøper den.

La oss si at du har en 5W-40 av "biltema" kvalitet så vil denne oljen ikke klare å være 5W-40 etter la oss si 10000-15000 kilometer.Den har mistet "evnen" sin som en 5W-40 og blitt en 5W-30,og i værste fall 5W-20.

Siden viskositeten forværres øker sjansen for metall mot metall kontakt og derav slitasje i sylindervegger.

Man kan også få noe som heter "washout" der oljen ikke "fester" seg i sylinderene og gir smøring.

Klaring mellom stempel og sylindervegg er og en faktor for valg av viskositet + hvordan bilen brukes/er tenkt brukt og turtall den brukes på.

En oljes viskositet er målt ved 100 grader og for hver 10 grader over dette faller viskositet tallet.

En 5W-40 blir da ved 120 grader en 5W-20..ganske så tynn mao.Når oljen blir avkjølt forblir da denne oljen 5W-20.

Oljen er nå ikke beregnet for din motor og kan i værste fall gi havari.

Når jeg hadde Lancer Evo'n var det myyye snakk om hvilken olje og viskositet man skulle bruke.

jeg hørte alt fra Shell Helix Ultra 5W-40,Omega 15W-50 til Castrol 10W-60.

Ble aldri klok på dette..:)

Har du grisekjørt bilen på bane en varm sommerdag så anbefales det å bytte oljen når du kommer hjem uansett om du nettopp har hatt oljeskift.

Veivlagere og rådelager "deler" jo denne oljen også så vil man ha en motor som trives så er dette viktig.

Snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg også melde meg inn i "synsegjengen" angående olje men det får så være :)

Jeg personlig tror ikke det er lurt å velge ei 50 olje hvis det er anbefalt med 40 av den enkle grunn at ei 50 olje krever høyere temperatur av både omgivelsene og motoren for å oppnå maksimale smøreegenskaper. Hvis du da kjører rundt om vinteren med en motor som det anbefales 40 olje så vil ikke ei 50 olje smøre slik den skal pga for lav driftetemperatur.

Om det er forbrenningstemperaturen som avgjør dette vet jeg ikke men hvis en ser på en nyere Commomrail motor f.eks M57 som jo er en "kald" motorer så skal den ha 30 olje. Tror ikke det er lurt å fylle 40 eller 50 olje på en M57 fordi en M57 rett og slett er for "kald" til at ei 40 eller 50 olje smører skikkelig ved normal driftstemperatur.

Arrester meg gjerne om dette er helt på trynet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo tynnere olje jo bedre. særlig vinterstid. Selv bruker jeg Mobil1 super 3000 5-40. Den er mer enn god nok. Jeg leser at folk bruker castrol olje og. Tror ærlig talt ikke at du trenger castrol.. er jo ikke billig olje akkurat. Ser for meg at Castrol er best om du har "M" å svinkjører på bane.. er nå min mening. sikkert mange som ikke er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode svar :)

En 5w50-olje er altså tykkere enn en 5w40 og krever høyere temperatur før den fungerer optimalt?

Ser det blir anbefalt 30/40 til min motor, men tenkte å ha på noe litt tykkere for å redusere/bli kvitt tikking.

Castrol er sikkert en kjempegod olje, men får veldig gode priser på Mobil1 gjennom jobben :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavere tall er tynnere olje (om jeg ikke har misforstått alt) Jeg plages ikke med tikking. hvis bilen tikker så er det tegn på at et oljeskift er på sin plass. er vel ikke mer viskositet igjen i oljen din da. joda, oljen trenger mer temp hvis den er tykk. Jeg får og gode rabatter på mobil1.. så derfor går jeg for den. vinner jeg i lotto så kan jeg vel alltids gjøre som andre å gå for castrol på heltid ;P Er nok mest for reklamens del at bmw SKAL gå på castrol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har jeg forstått forskjellen på 30,40 50 etc men som sagt i innlegget mitt så er det dette min personlige "synsing" basert på ting jeg har lest :) så jeg er overhodet ikke noen oljeekspert. Det går sikkert helt fint med 5W50 også.

Verkstedet som jeg bruker bruker Mobil1 til Bmw (Bosh verksted) men de fyller Castrol til de som forlanger det. Til min motor (M57) brukes Mobil1 5w30 ESP og den har BMW godkjenning og oppfyller bl.a longlife 01 og 04.

De som forlanger andre oljer enn Mobil1 og Castrol må ha olje med selv og da fraskriver verkstedet seg ansvaret i den sammenheng. Så personlig tror jeg Mobil1 er et sikkert kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt på castrol sin gtx 15w 40 olje denna vinteren og det gjør jeg nok ikke neste vinter. 15w blir jo som sirup under 10 kalde og når det har blitt under 20 har nok ikke motoren min hatt det godt (bra jeg har nytt batteri) Bruker motorvarmer hjemme da, men på jobb og skole er ikke det noen mulighet. Men er en fin olje for en gammel m20 og koster ikke mer enn 79,- litern så gjør ikke noe at den bruker litt olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt på castrol sin gtx 15w 40 olje denna vinteren og det gjør jeg nok ikke neste vinter. 15w blir jo som sirup under 10 kalde og når det har blitt under 20 har nok ikke motoren min hatt det godt (bra jeg har nytt batteri) Bruker motorvarmer hjemme da, men på jobb og skole er ikke det noen mulighet. Men er en fin olje for en gammel m20 og koster ikke mer enn 79,- litern så gjør ikke noe at den bruker litt olje.

wow.du kjører med tykk olje.. åsså i disse kalde tider.. tapp ut å fyll på tynnere!! omså europris olje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt på castrol sin gtx 15w 40 olje denna vinteren og det gjør jeg nok ikke neste vinter. 15w blir jo som sirup under 10 kalde og når det har blitt under 20 har nok ikke motoren min hatt det godt (bra jeg har nytt batteri) Bruker motorvarmer hjemme da, men på jobb og skole er ikke det noen mulighet. Men er en fin olje for en gammel m20 og koster ikke mer enn 79,- litern så gjør ikke noe at den bruker litt olje.

wow.du kjører med tykk olje.. åsså i disse kalde tider.. tapp ut å fyll på tynnere!! omså europris olje..

Europris selger Mobil1 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...