Mons1 Skrevet Februar 15, 2010 Skrevet Februar 15, 2010 TDI er jo som kjent en VW-konsept med direkte-innsprøytning. Har BMW laget noen diesel-motorer med direkte innsprøytning? Eller har alle d-motorene for-forbrenningskammer?
steinar84 Skrevet Februar 15, 2010 Skrevet Februar 15, 2010 om du har den bilen som står i profilen din så har den comonrail direkte insprøytning. fra 2001 om jeg ikke tar feil. 150hk i e46 og oppover
Mons1 Skrevet Februar 15, 2010 Forfatter Skrevet Februar 15, 2010 Det stemmer at det er en M47TU på ca.150hk, men tar jeg ikke feil så er det ikke direkte-innsprøytning med god gammeldags for-kammer-innsprøytning. Om det er en CR, betyr ingeting om det er direkte-inspr eller ikke. Noen med kunnskap? RS om du har den bilen som står i profilen din så har den comonrail direkte insprøytning. fra 2001 om jeg ikke tar feil. 150hk i e46 og oppover
E36Cab1 Skrevet Februar 15, 2010 Skrevet Februar 15, 2010 Har forstått det slik at alle BMW's motorer med kun betegnelsen "d" er CR ja. Og CR(alså common rail) er direkte innsprøytning på. Finns flere typer DI systemer,bl.a common rail,pumpedyse og vanlig dieselpumpe-teknologi uten forkammer. De ulike betegnelsene er kun noe de ulike bilmerkene bruker for å skille seg ut fra konkurrentene,bl.a CDI,Hdi,TDCI osv er samme CR systemet.
mortys Skrevet Februar 15, 2010 Skrevet Februar 15, 2010 er riktig at alle nyere motorer med common rail har direkte innsprøytning....er forøvrig lenge siden VW var fremst når det gjelder dieselmotor (selv om dem var først med TDI motorene som vel var revolusjonerende i sin tid)
CrZyWiz Skrevet Februar 15, 2010 Skrevet Februar 15, 2010 Stemmer, men selv eldre VW TDI var jo ikke CR. De kjørte vell lenge på sånnt pumpedyse opplegg? de kakler noe alvorlig.
Fliid Skrevet Februar 15, 2010 Skrevet Februar 15, 2010 Folkevogn er kjent for å tviholde på pumpedyee (Diesel) og endysede forgassere (Bensin). (som sikkert egentlig heter noe annet) Halv elektronisk løsning.
E36Cab1 Skrevet Februar 15, 2010 Skrevet Februar 15, 2010 er riktig at alle nyere motorer med common rail har direkte innsprøytning....er forøvrig lenge siden VW var fremst når det gjelder dieselmotor (selv om dem var først med TDI motorene som vel var revolusjonerende i sin tid) VW var ikke de første med dir.innspr.,men var en av de første som satte de i masseproduksjon på lette kjøretøy. Det som var mest fremtredene i mine øyne var den enorme kaklinga fra motoren grunnet lavt dieseltrykk og ingen pilotinnsprøytning på TDI..
E36Cab1 Skrevet Februar 15, 2010 Skrevet Februar 15, 2010 Folkevogn er kjent for å tviholde på pumpedyee (Diesel) og endysede forgassere (Bensin). (som sikkert egentlig heter noe annet)Halv elektronisk løsning. Er ikke sikker på om det er enhetsinjektor eller pumpedyse på VW,lite inngående kjennskap til desse. Fordelen med desse kontra CR har jo vært de høye trykket de har kunnet produsere helt fra begynnelsen. Endysede forgassere blir kalt Mono-point innspr.system,så har du i tillegg elektroniske forgassere(som heldigvis kun var et blaff!)
JulianS Skrevet Februar 16, 2010 Skrevet Februar 16, 2010 Vag holder vel fortsatt på pumpedyse-prinsippet, veldig bra når det fungerer
Mons1 Skrevet Februar 16, 2010 Forfatter Skrevet Februar 16, 2010 Ok da blir det riktig å kalle en E46 BMW 318d som 318TDI som jeg har sett i en annonse Jeg har hele tiden ment at Common Rail ikke har noe med direkte-inspr, men at alle dysene står på en felles drivstoff-linje slik det er på bensinmotorer med elektronisk inspr. Det er vel 3 typer diesel-motorer; - Common Rail (BMW, MB) - Pumpedyse (VW, Audi) - Tradisjonelt mekanisk fordeler(BMW TD/TDS-motorer) Alle disse fungerer, men noe ekstremt mye dyrere å reparere hvis noe ryker. Har hørt mye skrekkhistorier fra eldre BMW TDS-biler som måtte repareres for 50-70tusen kroner. RS Vag holder vel fortsatt på pumpedyse-prinsippet, veldig bra når det fungerer
E36Cab1 Skrevet Februar 16, 2010 Skrevet Februar 16, 2010 Vag holder vel fortsatt på pumpedyse-prinsippet, veldig bra når det fungerer Nei de har begynt med CR systemer de også,er på vei bort fra de "gamle" systema.
E36Cab1 Skrevet Februar 16, 2010 Skrevet Februar 16, 2010 Ok da blir det riktig å kalle en E46 BMW 318d som 318TDI som jeg har sett i en annonse Egentlig ikke rett å kalle den en TDI sånn sett,denne merkinga har VAG patent på . Men folk har jo en tendens til å kalle direkte innspr. diesel kun for TDI,så er vel det mest forståelige. TDI står for "Turbo Direct Injection" eller bare "Turbo Diesel Injection". Hdi står for "High pressure Diesel Injection". CDI står for "Common rail Diesel Injection" eller "Common rail Direct Injection" osv osv osv......ulike varianter beskrives på forskjellige måter. Både Hdi og CDI er et CR system,og eg antar VAG kommer til å beholde TDI navnet nå som de også bruker CR systemer i bilene sine. Jeg har hele tiden ment at Common Rail ikke har noe med direkte-inspr, men at alle dysene står på en felles drivstoff-linje slik det er på bensinmotorer med elektronisk inspr. Du har rett i at med CR system så er det felles rail(som ordet beskriver) og dyser på denne,nett slik som et vanlig bensin innspr.anlegg. Men på CR diesel-systemer står dysene direkte inn i sylinderen,alså uten forkammer. Så derfor å si at Common Rail ikke har noe med direkte innsprøytning å gjøre på dieselmotorer blir feil,da kan du si akkurat det samme om TDI utifra forkortelsens betydning. Det er vel 3 typer diesel-motorer;- Common Rail (BMW, MB) - Pumpedyse (VW, Audi) - Tradisjonelt mekanisk fordeler(BMW TD/TDS-motorer) Alle disse fungerer, men noe ekstremt mye dyrere å reparere hvis noe ryker. Har hørt mye skrekkhistorier fra eldre BMW TDS-biler som måtte repareres for 50-70tusen kroner. RS Mange fler som allerede har CR system enn kun MB og BMW,er det systemet som kommer til å dominere og erstatte de andre systemene(pumpedyse og enhets-injektor). Lastebiler har nå også begynt med CR for en tid tilbake på noen merker. Forkammer-motorer med fordeler- og rekke-pumpe er ikke lenger lov å produsere pga avgasskrav. Som nevnt har VAG også begynt med CR for noen år siden. Vag holder vel fortsatt på pumpedyse-prinsippet, veldig bra når det fungerer
CrZyWiz Skrevet Februar 16, 2010 Skrevet Februar 16, 2010 Ok da blir det riktig å kalle en E46 BMW 318d som 318TDI som jeg har sett i en annonse Jeg har hele tiden ment at Common Rail ikke har noe med direkte-inspr, men at alle dysene står på en felles drivstoff-linje slik det er på bensinmotorer med elektronisk inspr. Det er vel 3 typer diesel-motorer; - Common Rail (BMW, MB) - Pumpedyse (VW, Audi) - Tradisjonelt mekanisk fordeler(BMW TD/TDS-motorer) Alle disse fungerer, men noe ekstremt mye dyrere å reparere hvis noe ryker. Har hørt mye skrekkhistorier fra eldre BMW TDS-biler som måtte repareres for 50-70tusen kroner. RS Vag holder vel fortsatt på pumpedyse-prinsippet, veldig bra når det fungerer Skjønner ikke helt hvordan du tenker! Det blir like teit som å kalle BMW sine 4x4 modeller for Quattro. Hva de forskjellige merkene kaller bilene sine har lite og si. Både BMW,Mercedes.VW og Audi har direkteinnsprøytning systemer, og alle 3 kjører med commom rail nå. Og en gammel BMW TDS dieselmotor er ikke spesiellt dyrere å reparere en en moderne commonrail motor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå