Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på å selge en sølvgrå 2002 520i 2,2 170hk touring. Sportseter/understell/ratt. Xenon, automat, 17" skrudde bmw felger sommer. 165000 km. Vurderte å legge den ut til 170000,- etter å kikka litt på finn og autodb. Høres det mye ut? Hva kan man forvente å få?

Skrevet

Slett ikke enkelt å skulle gi noe svar på det. Ingen bil er verdt mer enn hva kjøper er villig til å betale.

Men spør du etter en slik prisevaluering, vil du kunne få tre typer priser.

1) de som selv har lignende biler og helst ønsker å presse prisene opp. De vil da gi en høy prisantydning

2) de som ikke har noe forhold til bilene, og verken har interesse av høy eller lav pris. De vil nok kunne gi en mer objektiv vurdering, og gi deg en prisantydning i det område hvor potensielle kjøpere vil fatte interesse

3) de som står på trappene til selv å kjøpe bil, og gjerne av den type du har til salgs. Eller de vil bli fristet til å kjøpe. Disse vil gi deg en lav prisantydning. Deres betalingsvillighet vil i praksis ligge litt høyere.

Så etter "hjelpernes" intensjoner, vil den realistiske pris ligge et sted mellom prisantydning til nummer 2 og 3.

Så kan du spørre deg hvorfor jeg ikke har tatt med den kanskje mest relevante gruppen, nemlig de som nylig har solgt lignende biler. Blant disse vil man kunne få sprikende svar. Om de oppgir den faktiske pris de solgte for, vil den prisen være "riktig" i forhold til hva kjøpere er villig til å gi. Men så har du de som har solgt bilen, men ikke våger å oppgi riktig salgspris da de frykter de vil fremstå som "dum" som gjorde et så dårlig salg, og dermed oppgir en pris som er langt høyere enn den de faktisk fikk.

Og til slutt kan jeg vel like gjerne gi deg svar på hva du faktisk spør om; prisantydning.

Jeg synes 170 000 er litt i overkant. Det er tross alt snakk om en bil med basismotoren. Den er gått ca 160 000 km, noe som indikerer at det ligger et betydelig kostnadspotensiale i nær fremtid. Du nevner ikke noe om hvor mye som har vært gjort med bilen i det siste. Det er ganske vesentlig. Er bilen din mye påkostet siste par årene, ville jeg selv antydet rundt 150 000 som en ok pris, tatt i betraktning at du er en privatperson som selger. Om bilen har vært feilfri og er "strøken", og du fremhever at den har gått som ei klokke uten behov for oppgraderinger i særlig grad siste par årene, blir jeg personlig svært skeptisk. Det er tross alt en bruktbil. Den har gått et godt stykke. Mange slitedeler ryker mellom 150k og 200k kilometer.

Men, du kan være heldig og møte en kjøper som betaler deg 175 000 for bilen, eller bilen kan ligge ute til "evig" tid, og du må til slutt akseptere en pris på 140 000 for bilen.

Skrevet

Når jeg skal selge min 2002 520IA Executive med Individual spesial lakk, sort skinn, CD-veksler, Preformance høytaleranlegg, regnsensor, el seter med memory, telefon, cruisecontroll, Alarm, varme i rattet, xenon, klima, nye Nokian Hakkapelitta vinterdekk og 18" M5 felger på sommerdekk. Bilen er solgt ny i Norge, har alle servicer og reprasjoner på BMW verksted og har gått 145 000 km! Den skal også til bilpleier og shines for 4000 kr før salg!

Jeg tenkte å forlange enten 169 000 eller 165 000 kr for min, pga bremselampa har begynt å lyse og et hjulager bak begynner å bli dårlig!

Skrevet

Wow, imponert over svaret ditt. Meget informativt. Det har vært mye "småting" med bilen, men har prøvd å holde den i perfekt tilstand. Byttet bremseklosser, justert forstilling, bytta plugger osv. Sprengte toppdekselpakning nettopp. Syns det er litt merkelig siden det ikke er mye trykk der. Skjønner at det vil komme mye fremover, og litt usikker på om jeg vil vente på det.

Skrevet

Jeg har nettopp bytta radiator på min for tredje gangen! Første gangen så hadde Bavaria glemt å lufte systemet ordentlig så da gikk det jo fort til h......, andre gangen så hadde de for lite frostveske på så når det blei -20 og vi skulle på hytta så gikk frostpluggen adundas og nå fikk jeg den nettopp igjen og sålangt så går det bra. Men jeg har vært mye uten BMWen de siste måndene, godt vi har en trofast gammel Audi som aldri har svikta :wink:

Skrevet

Trofast Audi?! Må være en selvmotsigelse:)

Operer vi med Nord-Norge tillegg enda eller? Tilgjenligheten er jo større sørpå. Mange her i Nord vil ikke ta turen.

Skrevet

Jeg kjøpte meg en sen 02-modell E39 520iat med lyst sportsinteriør, svart lakk, xenon, rattvarme, PDC foran og bak, gode dekk osv nå i slutten av oktober. Kilometerstand var 170k.

Bilen er relativt pen, bortsett fra et par små kjøpesenterbulker/dørbulker og litt pixelfeil i stereoen. Jeg ga 141000 kr for den + omreg..

Skrevet

Ja Audien min er jaggu en trofast venn! Jeg har hele bilens historikk fra den var ny og den har bank i bordet aldri fått byttet annet en slitedeler! Den er på toppen av det hele produsert i en periode hvor Audi hadde MYE problemer med bilene sine(1993 mod) :) Den starta til og med uten problemer i -35 på Hovden, hvor noen venner av oss sin 07 Passat 2,0 pg 06 A3 1,9 TDI var helt døde!

Når det gjelder BMWen så har jeg hatt den på takst hos forskjellige forhandlere hvor jeg har fått priser fra 135 til 160 000 kr! Når det gjelder større BMWer (MB og Audi forsåvidt også) så er det to ting som trekker veldig opp og det er Skinn og Automat! Med dette så skulle det ikke være noen katastrofe å få solgt. Min har i tillegg utstyr som Preformance høytaler anlegg, CD-veksler, El seter med memory og Individual lakk noe som vist nok ytterligere trekker opp bilens verdi!

Skrevet

Ja ikke noe tvil om det. Digger jo egentlig hele bilen, og har litt problemer å finne meg en erstatter. Finns det en oversikt over vanlige feil for denne bilen fra 150k og utover?

Skrevet
Ja ikke noe tvil om det. Digger jo egentlig hele bilen, og har litt problemer å finne meg en erstatter. Finns det en oversikt over vanlige feil for denne bilen fra 150k og utover?

Bilen begynner jo da å få en kilometermessig "alder" som inviterer til en større eller mindre overhaling. Listen over potensielle utgiftsposter kan være lang som et vondt år. Vær ikke overrasket om følgende deler er godt slitt og moden for utskifting:

- bremser

- diverse stag

- foringer

- dempere

- ABS-følere kan gjerne finne på å ta kvelden

- automatkassa har ikke akkurat vondt av et oljeskift (føre var-prinsippet)

- pumpe (vann/bensin)

- +++

Alt ryker selvsagt ikke på en gang, og det er slett ikke sikkert alt må skiftes mellom 150k og 200k. Men disse delene lever ikke til evig tid. Slitasjen avhenger naturligvis av mange faktorer, så som kjørevaner, salting, veienes beskaffenhet etc.

For å si det sånn; personlig synes jeg kilometerstand på 150k - 200k er en "farlig" alder. Bilen prises relativt høyt, og selger har gjerne sluppet unna mange av disse reparasjonene. Da velger jeg heller å se meg om etter en bil som har gått rundt 200k hvor selger kan dokumentere hva som har vært gjort med bilen senere årene. Og prisen på den bilen er selvsagt også lavere enn bilen som har gått 160k km.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...