Gå til innhold

Lyspærer


Jijensen
 Share

Anbefalte innlegg

Lysstyrken er vel 35 watt som er vanlig standard på nesten alle biler med xenon.

Om den har bi-xenon, så betyr det at du får langlys og nærlys fra nærlyset, da det er et skjold som sitter over pæren og begrenser lyset på nærlys, men vippes opp ved langlys.

I tillegg så har du vanlig halogen på de innerste lyktene dine.

Det er ikke lov å montere xenon på langlys grunnet manger regler, men de fleste gjør det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være 35W orginalt på Xenon i bilen di . Du har vel ikke bi-xenon. På bi-xenon sitter nær og fjernlys på samme sokkel (samme pære), mens du har en pære til nær og en pære til fjernlys.

Du har D2S/H7-pære i nærlys og H7 i fjernlys. 9006-sokkel på pærene i tåkelys

Hvorvidt det er "lov" og ettermontere xenon i fjernlys er det delte meninger om, men jeg har aldri hatt problemer på EU-kontroll når jeg har hatt dette. Min oppfatning er at det er lov, da man uansett blender ned da man møter annen trafikk, men kan hende at du vil få mangellapp ved teknisk kontroll. Kommer an på "paragraf-faktoren" til inspektøren som stopper deg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Men hvilken "farge" er det normale. Folk prater om 4000, 6000 og 8000?? Joda, er bi-xenon. Det stod på lappen når bilen ble kjøpt hos forhandler og sjekket dette selv. Ser når jeg blender ned hvis jeg nettopp har startet tar det et lite sekund før den blender (tregheit). Og ser jo når jeg kjører med fjærnlys, så er det hvit/lilla lys på vegen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargetemperaturen på originale pærer er på 4300k

Disse lyser vist best og er best på våt asfalt.

Eg har sjøl 6000k i mine fjernlys og disse lyser og ganske bra. (er bedre på snø enn 4300k)

So velg ein fargetemperatur imellom 4300k og 6000k

Skal du ha dei i fjernlysa, kan du bruke 50/55w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ha bi-xenon hvis du har H1, H3, D2S, H7 pærer osv. Bi-xenon er kun H4, 9004, 9007 og H13-3 (9008) pærer (altså, nær og fjernlys fra samme pære)

Da må i såfall din bil være utstyrt med uorginale lykter.

Men tilbake til temperatur, velg 4300, 5000 eller 6000K, og hvis skal ettermontere i fjernlys, velg et 55W-kit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så biler med bixenon mangler ei lykt på bilen?? Har h7 d2s og ei pære til park. Har ikke peiling på hva den heter :P Går for originale 4300 ;)

lixc250x2zejug9afa8i.jpg

Vil tro når bilforhandler sier det er Bi-Xenon så er det vel det :/ Og ser som sagt på veien at det er Lilla/Hvit lys..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, mangler en lykt nei......Tror du misforstår uttrykket Bi-xenon jeg, men det får være en annen sak :) Du har single-beam pærer i begge lyktene dine (2stk D2S/H7 og 2 stk H7), blir ikke bi-xenon det.

4300K er et bra valg, lyser veldig bra opp på våt vei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote: But please remember that bi-xenon is a term for cars that have xenon for both high beam and low beam. We all know that BMWs have two lights/bulbs per housing (which would mean there would be four of the bulbs). The expression is not quite right, only bulbs/sockets such as H4 etc is the true Bi-Xenon (both hi/low-beam in the same bulb). Many people believes that a car with 4 single-beam bulbs in both hi and low sockets are Bi-Xenon, but that is not correct, eventhough, it is a common mistake made.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, ser ut til at du kan ha rett. BMW har laget en egen patent på dette ser det ut til, noe jeg ikke var klar over :)

Quote:

"Bi-xenons" in BMWs use one xenon bulb (outside headlight bulb) and one halogen bulb (inside headlight bulb). That's 2 xenon bulbs and 2 halogen bulbs. NOT 4 xenon bulbs.

They work the same way as the Dakota etc., where the light output from the xenon bulb is reduced and cut off during normal "low beam" use, and when "high beam" is turned on, mechanical reflectors activate to allow the FULL light output from the single xenon bulb to shine out of the headlights.

The halogen lights (two inner bulbs) are used for when you pull the lever towards you for a momentary flash (e.g. flashing oncoming cars). The reason being, that halogens or LEDs are the only bulbs suitable for instant on and off activation as needed in this case. Xenons are not meant to be "flashed" and need time to warm up.

To activate the "xenon high beams" as described before, you PUSH the lever away from you and it locks in that position, as opposed to a momentary activation when you PULL the lever and activate the momentary halogens bulbs.

Så jeg hadde visst både rett og feil i samma slengen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...